Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä voi opiskella kirjastonhoitajaksi?

Vierailija
03.10.2020 |

Asun Mynämäessä ja haluaisin kirjastoon töihin. Olen ymmärtänyt, että Turussa voisi opiskella alaa ammattikorkeakoulussa, mutta sivustossa ei lue enää mitään. Sama Oulun kanssa. Onko Seinäjoki oikeasti ainoa paikka enää? Onko täällä muita, jotka harkitsevat kirjastoalaa? Olen 37-vuotias ja alan vaihtaja.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä todella vaativalta työltä.

Vierailija
42/47 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakoulututkinto. Yliopistoon vaan. Alalla on niin paljon pulaa työpaikoista että virkailijatkin on usein yliopiston käyneitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kirjastoalan pätevyys treen yliopustosta (informaatiotutkimuksen aineopinnot).

Vierailija
44/47 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa ei enää ole tietääkseni kuin yliopisto tason kirjastotoimenjohtajan koulutus. Kirjastoihin on myös aivan hirveästi hakijoita ja kova taso.

T. Kirjastovirkailijaksi kouluttautunut ja töitä ei ole kuin satunnaisesti tarjolla jossain idän metsässä tai aivan lappiin pääsee jos osaa myös mielellään ruotsia ja saamea

Vierailija
45/47 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seinäjoki nykyään ainoa opiskelupaikka. Hyvä valinta. Vaikka tuolla joku sanoikin, että kuollut ammatti, niin ei ole. Kirjastoja tarvitaan aina ja kirjastotkin lisäävät palvelujaan.  Kirjat eivät tule koskaan häviämään  ja ei ne itaestään sinne hyllyihin mene

Äänikirja on ihan ok, mutta ei korvaa oikeata kirjaa.

Tarvitaanko hyllyttämiseen tosiaankin jokin korkeakoulututkinto? Jännää.

Minä hyllytän vaimoani ihan amispohjalta.

Vierailija
46/47 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seinäjoki nykyään ainoa opiskelupaikka. Hyvä valinta. Vaikka tuolla joku sanoikin, että kuollut ammatti, niin ei ole. Kirjastoja tarvitaan aina ja kirjastotkin lisäävät palvelujaan.  Kirjat eivät tule koskaan häviämään  ja ei ne itaestään sinne hyllyihin mene. 

Äänikirja on ihan ok, mutta ei korvaa oikeata kirjaa.

Kirjastonhoitaja eli informaatikko tekee 95% työajastaan ihan muuta kuin hyllyttää kirjoja. Työhön kuuluu esim. tiedonhakutehtäviä eri tietokannoissa, esimiestehtäviä, kouluttamista...

Vierailija
47/47 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele. Amk-tutkinnon tehneet eli trademonit jää useimmiten ylemmän maisteritutkinnon hakijoiden suhteen kakkoseksi. Alalla työnhakijoista ylitarjontaa. Hakijoita paikkoihin on niin paljon että Tampereen yliopistosta saatu ylempi korkeakoulututkinto käytännössä antaa jotain mahdollisuuksia saada työpaikka. Huomioi myös se että alalla vähenee perinteiset kirjat ja nyt pitää osaa opettaa käyttämään sähköisiä kirjoja, lehtiä ja tietokantoja. Pitää olla moniosaaja ja reipas asiakaspalvelija. Erityiskirjastossa olen tietoasiantuntijana ja Tampereella opiskellut. Tuöuraa n. 25 vuotta. En enää valitsisi tätä alaa. Liikaa muuttunut ja jatkuvat muutokset tiedonlähteissä on rasittavia. Odotan eläköitymistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan