Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on normaali keskipalkka? Miehellä käteen jäävä palkka on 1400€ ja se ei tunnu riittävän mihinkään.

Vierailija
02.10.2020 |

Meillä siis neljän hengen perhe ja itse olen pienimmän kanssa kotona. Kodinhoidontuki on jotain kolmensadan euron luokkaa. Eli ei paljon mitään.

Kokoajan rahat loppu.

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä aloittaja tarkoittaa käteen jäävällä palkalla? Yleensä sillä tarkoitetaan verojen jälkeen käteen jäävää palkkaa. Mutta nykypuheessa jotkut ovat sitä mieltä että sillä tarkoitetaan verojen, vuokran, sähkölaskun, ulosottolyhennysten, elareiden, bensakulujen jne. jne. "käteen jäävää palkkaa", mikä siis on virheellinen käsitys...

Kyllä käytännössä kaikki tietää, että "käteen jäävä palkka" on sama kuin nettopalkka miinus muut veroluonteiset maksut.

"Elämiseen jäävä raha" on sitten erikseen, mutta harva puhuu silloin "palkasta"

Vierailija
42/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä aloittaja tarkoittaa käteen jäävällä palkalla? Yleensä sillä tarkoitetaan verojen jälkeen käteen jäävää palkkaa. Mutta nykypuheessa jotkut ovat sitä mieltä että sillä tarkoitetaan verojen, vuokran, sähkölaskun, ulosottolyhennysten, elareiden, bensakulujen jne. jne. "käteen jäävää palkkaa", mikä siis on virheellinen käsitys...

Kyllä käytännössä kaikki tietää, että "käteen jäävä palkka" on sama kuin nettopalkka miinus muut veroluonteiset maksut.

"Elämiseen jäävä raha" on sitten erikseen, mutta harva puhuu silloin "palkasta"

Netto on netto, ei siitä mitään veroluonteisia eriä enää vähennetä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko hakeneet tt tukea? Tai asumistukea. Oman alan töissä tienaan n. 2000e nettona. Nyt työtön, kiitos koronan. Mutta saan liitolta lähes 1400, tuo siis jää käteen. Siihen vielä 2 lapsen lapsilisät ja elarit. Niin pärjätään hyvin. Ja just tuon kannustinloukun takia ei vaan kannata nyt lähteä mihinkään ns paska hommiin. Menot vaan lisääntyisi, mutta tulot ei.

Vierailija
44/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaisi enemmän että mikäköhän on epänormaali keskipalkka.

Vierailija
45/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se mahdollista on, minulla nettopalkka 1400 euroa kuussa ja teen 40 tuntia töitä viikossa, tehtaalla töissä.

Vierailija
46/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työttömänä ja saan liitolta 1200 euroa kuussa. Eli aika huono on miehen palkka.

Vierailija
47/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti 2500 € brutto on palkansaajilla yleisin palkka. Siitä jäisi käteen jotain ~ 2000. (Palkka-aiheisesta podcastista kuultua.)

Sitä en tiedä, millaiselle perheelle se riittää.

Ei jää käteen noin paljon tuosta bruttopalkasta. Itsellä palkka reilut 2600e/kk bruttona, käteen jää 1800e korkeintaan, ja näyttäisi vähän siltä, ettei nykyinen veroprosentti riitä koko vuotta, että nostettava on edelleen, jos meinaa, ettei tule mätkyjä ensi vuodelle, kun tulot laskee äitiysloman takia rajusti.

Ap:lle: kotihoidontukea pitäisi tulla noilla tuloilla kyllä enemmän kuin 300e/kk, koska se raja, missä alkaa puolison tulot vaikuttaa laskevasti, on aika korkea. Peruskotihoidontuki on tuo 300e + siihen lisäksi saa yleensä hoitolisää, jonka määrä on riippuvainen perheen tuloista. Joko mies saa bruttona paljon enemmän palkkaa ja maksaa veroja enemmän kuin on tarvis, tai perheellä on muitakin tuloja, minkä vuoksi hoitolisän määrä jää olemattomaksi. Tai sitten se hoitolisä on unohtunut hakea, koska se pitää tosiaan erikseen hakea.

Vierailija
48/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun netto on karvan alle 1500€. Lisäksi bensaan menee 150€/kk ja ulosotto vie siitä 450€.

Saisin käteen enemmän, jos jäisin ansiopäivärahalle, ja tekisin kuukaudessa 5pvä töitä (500€ saa parhaillaan tienata ilman että tuet vähenee). Kyllä on kivaa olla tunnollinen työssäkäyjä.

Vierailija
49/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisempi kysymys on mikä on epänormaali keskipalkka.

Vierailija
50/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenelläkään kokopäivätöissä käyvällä, jolla on oikein laskettu veroprosentti, ei ole noin huono palkka. 

Itelle jää käteen normaalisti n. 2000e/kk verojen jälkeen. Olen miesvaltaisella työpaikalla ja työtehtävässä jossa valitetaan palkkojen surkeutta joka ikinen päivä. Eli me ollaan se "hinnat alkaen" -paikka...

Laskepa kk- palkka miinus ennakonpidätys esim. 10€ tuntiansiolle.

Näitä kympin hommia on aika paljon.

Toki, mutta nää paikat ei olekaan ns. miesten töitä. Ap:n miehen kannattaisi hakeutua sellaiseen. 

Vierailija
51/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenelläkään kokopäivätöissä käyvällä, jolla on oikein laskettu veroprosentti, ei ole noin huono palkka. 

Itelle jää käteen normaalisti n. 2000e/kk verojen jälkeen. Olen miesvaltaisella työpaikalla ja työtehtävässä jossa valitetaan palkkojen surkeutta joka ikinen päivä. Eli me ollaan se "hinnat alkaen" -paikka...

Laskepa kk- palkka miinus ennakonpidätys esim. 10€ tuntiansiolle.

Näitä kympin hommia on aika paljon.

Toki, mutta nää paikat ei olekaan ns. miesten töitä. Ap:n miehen kannattaisi hakeutua sellaiseen. 

Kiinteistöhuollossa ja maatalousaputöissä työskentelee paljom miehiä.

Vierailija
52/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menot suhteutetaan kuluihin. Opetelkaa taloudenpitoa.

Minä annan sinulle palkkaa 200 euroa kuussa. Suhteuta se menoihisi. 

Vierailija
53/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mieheni opiskeli ja olin itse kotihoidontuella esikoisen kanssa, elämiseen jäi asumiskulujen jälkeen joku 500e kuukaudessa yhteensä koko kolmihenkiselle perheelle + 2 kissaa. Tuosta siis piti ostaa ruoka, vaatteet yms tarvikkeet. Käytettiin kestovaippoja ja syötiin kasvisruokaa.

Ei silti koettu, että oltaisiin kovin köyhiä. Kaikki tarvittava saatiin hankittua. Pienessä Itä-Suomalaisessa kaupungissa ison ja siistin rivarikaksion vuokra alle 600e. Silti kun miettii nyt kun rahaa on enemmän käytössä että aika naurettavan pienellä rahalla sitä ollaan eletty.

Vierailija
54/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun netto on karvan alle 1500€. Lisäksi bensaan menee 150€/kk ja ulosotto vie siitä 450€.

Saisin käteen enemmän, jos jäisin ansiopäivärahalle, ja tekisin kuukaudessa 5pvä töitä (500€ saa parhaillaan tienata ilman että tuet vähenee). Kyllä on kivaa olla tunnollinen työssäkäyjä.

No eipä nuo ulosottovelat ole tyhjästä syntyneet.

Vierailija
55/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te elätte luultavasti köyhyysrajalla tai alle. Ei mikään ihme ettei rahat riitä. Minä saan verojen jälkeen 1800€ ja mies suunnilleen samat, meillä kaksi lasta ja hädin tuskin sinnitellään. Ruokaa saadaan ja laskut maksettua lainoineen mutta kyllä tässä aikalailla kädestä suuhun eletään.

Vierailija
56/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mätkyjä voi tulla jos kerran verokortissa on se lisäveroprosentti?

Vierailija
57/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä et meniai töihin?

Koska lapsi on vasta reilu vuoden ikäinen enkä tämän ikäistä laita vielä hoitoon. Ja taaperoarki sinällään niin rankkaa, etten jaksa vielä mitään iltatyötä tms ruveta miettimään. Ap

Vierailija
58/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sun mies tekee, kun palkka on noin pieni? Olen itse siivooja, ja meillä tunnetusti surkeat palkat, silti minäkin tienaan enemmän.

Tienaan tällä hetkellä siivoojana suunnilleen 1400 ja risat, enemmänkin olen saanut. Laitoshuoltajan nimikkeellä saisi enemmän.

Sä et tee täyttä päivää, 37,5h/vko, jos saat noin vähän, tai sitten sulle maksetaan alle TESin mukaista palkkaa.

Puhutaankohan tuossa nettopalkasta?

Minäkin siivooja ja netto 1450e/kk, brutto 1800e.

Toivottavasti. Laitoshuoltajana jo peruspalkka (brutto) on 1945. Päälle lätkitään ikä- vuoro ja henkkoht lisiä. Eipä näitä hommia kannata tehdä kuin KVTESin alla.

Vierailija
59/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sun mies tekee, kun palkka on noin pieni? Olen itse siivooja, ja meillä tunnetusti surkeat palkat, silti minäkin tienaan enemmän.

Tienaan tällä hetkellä siivoojana suunnilleen 1400 ja risat, enemmänkin olen saanut. Laitoshuoltajan nimikkeellä saisi enemmän.

Sä et tee täyttä päivää, 37,5h/vko, jos saat noin vähän, tai sitten sulle maksetaan alle TESin mukaista palkkaa.

Puhutaankohan tuossa nettopalkasta?

Minäkin siivooja ja netto 1450e/kk, brutto 1800e.

Toivottavasti. Laitoshuoltajana jo peruspalkka (brutto) on 1945. Päälle lätkitään ikä- vuoro ja henkkoht lisiä. Eipä näitä hommia kannata tehdä kuin KVTESin alla.

Pk-seutu maksaa ymmärtääkseni paremmin, unohdin mainita. Olisi kiva kuulla joltain sikäläiseltä.

Vierailija
60/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yksivuotiaan voi hyvin laittaa päiväkotiin ja syytä on sinunkin mennä töihin jos noin pienet tulot teillä. Toisin sanoen, teillä ei ole varaa sellaiseen ylellisyyteen kuin kotiäitiys. Ihan normaalia.