Mikä on normaali keskipalkka? Miehellä käteen jäävä palkka on 1400€ ja se ei tunnu riittävän mihinkään.
Meillä siis neljän hengen perhe ja itse olen pienimmän kanssa kotona. Kodinhoidontuki on jotain kolmensadan euron luokkaa. Eli ei paljon mitään.
Kokoajan rahat loppu.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin paska palkka ja käteen jää 1520 ekeä, ap:n miehellä tosi huono liksa.
Harmittaa, kun joku sanoo, että mulla on PASKA palkka. Se on paljon rahaa ja siitä pitää olla kiitollinen.
Just tämä on se estävä tekijä, miksi köyhät ei rikastu.
Googlaamalla se selviää, keskipalkka on 3386e/kk vuonna 2019.
On kyllä todella pieni palkka. Tai no yksineläjälle tuo toki riittää hyvin mutta ei perheelliselle. Itse olen sairaslomalla ja käteen jää työkyvyttömyyseläkettä vajaa 1200€/kk.
Puhuuko mies totta? Meneekö häneltä ulosottoon palkasta osa? Vaikea uskoa, että mies tienaisi noin vähän jollei ole osa-aikatyössä. Onko hän?
Eipä mullakaan jää enempää käteen. Köyhyys vaivaa ja se voi jäädä krooniseksi olotilaksi, jollei ala kehittää itseään kouluttautumalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sun mies tekee, kun palkka on noin pieni? Olen itse siivooja, ja meillä tunnetusti surkeat palkat, silti minäkin tienaan enemmän.
Tienaan tällä hetkellä siivoojana suunnilleen 1400 ja risat, enemmänkin olen saanut. Laitoshuoltajan nimikkeellä saisi enemmän.
Sä et tee täyttä päivää, 37,5h/vko, jos saat noin vähän, tai sitten sulle maksetaan alle TESin mukaista palkkaa.
Tietenkin teen ja totta kai saan. Olen keikkalaisena ex-työnantajalla, en enää vakkarina.
Viime vuonna lähdin naapurikuntaan yhdistelmätyöntekijäksi. Ensin maksettiin (siivoojan palkkaa, ei erillistä lisää keittiöstä) reilu 1600, mutta sitten palkka putosi satasella. Työkaverilla kävi juuri toisin päin. Mukana oli kaikki lisät.( Ja niin on nytkin. )
En ole kysynyt palkkojen laskijoilta syytä summan muutoksiin, oletan että kyse on verotuksen uusista systeemeistä.
Niinpä olen tehnyt töitä myös iltaisin ja nyt yritänkin päästä uuteen ammattiin.
Mitä aloittaja tarkoittaa käteen jäävällä palkalla? Yleensä sillä tarkoitetaan verojen jälkeen käteen jäävää palkkaa. Mutta nykypuheessa jotkut ovat sitä mieltä että sillä tarkoitetaan verojen, vuokran, sähkölaskun, ulosottolyhennysten, elareiden, bensakulujen jne. jne. "käteen jäävää palkkaa", mikä siis on virheellinen käsitys...
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti 2500 € brutto on palkansaajilla yleisin palkka. Siitä jäisi käteen jotain ~ 2000. (Palkka-aiheisesta podcastista kuultua.)
Sitä en tiedä, millaiselle perheelle se riittää.
Mun bruttopalkka on 4700 ja netto 3100. Siis yli 2000 euroa suuremmalla brutolla käteen jää noin tonni enemmän kuin 2500 tienaavalla. Aina en ole iloinen veronmaksaja.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti 2500 € brutto on palkansaajilla yleisin palkka. Siitä jäisi käteen jotain ~ 2000. (Palkka-aiheisesta podcastista kuultua.)
Sitä en tiedä, millaiselle perheelle se riittää.
Minulla oli 10 vuotta sitten lähtöpalkka tasan tuo 2500€ ja siitä verojen jälkeen jäi nettona 1700€. Kymmenessä vuodessa on tullut palkankorotus ja ikälisät. Nyt palkka on 3300€ ja siitä jää verojen jälkeen käteen 2200€ ja verotus vain kiristyy koko ajan. Kohta ei enää huvita.
Meillä minä saan nettona 900e ja mies nostaa 1000e itselleen yrityksestä. Lapsilisät 199e.
Ei saada mitään tukia.
Kenelläkään kokopäivätöissä käyvällä, jolla on oikein laskettu veroprosentti, ei ole noin huono palkka.
Itelle jää käteen normaalisti n. 2000e/kk verojen jälkeen. Olen miesvaltaisella työpaikalla ja työtehtävässä jossa valitetaan palkkojen surkeutta joka ikinen päivä. Eli me ollaan se "hinnat alkaen" -paikka...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sun mies tekee, kun palkka on noin pieni? Olen itse siivooja, ja meillä tunnetusti surkeat palkat, silti minäkin tienaan enemmän.
Tienaan tällä hetkellä siivoojana suunnilleen 1400 ja risat, enemmänkin olen saanut. Laitoshuoltajan nimikkeellä saisi enemmän.
Sä et tee täyttä päivää, 37,5h/vko, jos saat noin vähän, tai sitten sulle maksetaan alle TESin mukaista palkkaa.
Puhutaankohan tuossa nettopalkasta?
Minäkin siivooja ja netto 1450e/kk, brutto 1800e.
1400€/kk palkasta laitatte 500€ osakkeisiin niin kertyy pääsette köyhyydestä 👍
T: Suski K
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mulla just tuota luokkaa käteen jäävä palkka siivoojana. Jos sulla parempi, olet laitoshuoltaja kunnassa tai teet erikoissiivousta yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Kenelläkään kokopäivätöissä käyvällä, jolla on oikein laskettu veroprosentti, ei ole noin huono palkka.
Itelle jää käteen normaalisti n. 2000e/kk verojen jälkeen. Olen miesvaltaisella työpaikalla ja työtehtävässä jossa valitetaan palkkojen surkeutta joka ikinen päivä. Eli me ollaan se "hinnat alkaen" -paikka...
Laskepa kk- palkka miinus ennakonpidätys esim. 10€ tuntiansiolle.
Näitä kympin hommia on aika paljon.
Vaikea sanoa, mikä raha riittäisi huolettomaan elämiseen, kun kulutustottumukset ovat niin erilaisia. Teidän tuloista voin kyllä varmuudella sanoa, että yli 90% suomalaisista kokisi sen elämää rajoittavana. Toisaalta, on varmasti perheitä, joille ei edes teidän kaksinkertaiset tulot "riittäisi mihinkään".
Itse tienaan reilu 4000 euroa nettona ja vaikka itse koen sen olevan ihan riittävästi, niin lähipiiri (puoliso ja kaksi teiniä) tuntuu kokevan, että kaikesta on puutetta.
Jos elää vuokralla niin Kela yleensä huolehtii siitä että rahaa on elämän välttämättömyyksiin. Eri asia silloin jos asuu omistusasunnossa kun lainan lyhennyksiin ei saa asumistukea.