Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on normaali keskipalkka? Miehellä käteen jäävä palkka on 1400€ ja se ei tunnu riittävän mihinkään.

Vierailija
02.10.2020 |

Meillä siis neljän hengen perhe ja itse olen pienimmän kanssa kotona. Kodinhoidontuki on jotain kolmensadan euron luokkaa. Eli ei paljon mitään.

Kokoajan rahat loppu.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei hätää, SDP nostaa verotusta joten ei jää noinkaan paljoa pitkään :D

Vierailija
62/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei hätää, SDP nostaa verotusta joten ei jää noinkaan paljoa pitkään :D

Ei mennä asioiden edelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlaamalla se selviää, keskipalkka on 3386e/kk vuonna 2019.

Meillä on paljon osa-aikatyöntekijöitä, joiden palkka on surkea. Näin ollen mainitsemaasi keskipalkkaan päästään, koska joukko ylipalkattuja johtajia vääristää lukeman. Se myös vääristää keskipalkkaa saavien käsityksen omasta palkastaan. Jostain syystä osa heistä (ainakin tällä palstalla) on niin tyhmiä, etteivät tajua oman palkkansa olevan varsin hyvän eikä ollenkaan sitä, mitä suurin osa saa, eli noin 2600-2700 euroa. 

Vierailija
64/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä yksivuotiaan voi hyvin laittaa päiväkotiin ja syytä on sinunkin mennä töihin jos noin pienet tulot teillä. Toisin sanoen, teillä ei ole varaa sellaiseen ylellisyyteen kuin kotiäitiys. Ihan normaalia.

Töihin vain mennään?

Vierailija
65/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä yksivuotiaan voi hyvin laittaa päiväkotiin ja syytä on sinunkin mennä töihin jos noin pienet tulot teillä. Toisin sanoen, teillä ei ole varaa sellaiseen ylellisyyteen kuin kotiäitiys. Ihan normaalia.

Töihin vain mennään?

Kyllä minä oletan että tällä ihmisellä on ollut työ ennen äitiyslomaa. Vai tyhjän päällekö se on ruvennut lapsia laittamaan?

Vierailija
66/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurjaa, kun Suomessa höyryillään kilpailukyvystä ja tehdään kaikenmaailman kikkaloikkia. Samaan aikaan Sveitsissä äänestettiin juuri minimipalkka 3300 euroa, toki se sisältää pakollisia maksuja. Maa porskuttaa tilastoissa kuitenkin teknologisilla innovaatiollaan, joka on myös Suomen heiniä. Sipilän kauden saavutukseksi voidaan kirjata viennin osalta tämän osaamisen polkuhinnoittelu.

Vierailija
67/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä parempia töitä niin vain ole kaikille. Minulla on kaksi koulutusta, toinen yliopistotutkinto, ja silti teen minimipalkalla töitä.

Vierailija
68/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteesi on kuitenkin väliaikainen. Lapsi kasvaa nopeasti ja pääset taas töihin. Sinuna kyllä alkaisin etsiä jotain ilta- tai viikonlopputyötä jo nyt.

Vierailija
69/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on se normaali rahasumma, millä pitäisi pärjätä kuussa niin, että saa kaikki perustarpeet tyydytettyä ilman suurempaa kituuttamista? Ap

Riippuu, mitä ovat ne kaikki perustarpeet? Tästähän ei ole yksimielistä käsitystä, kun jonkun mielestä perustarpeita ovat pelkkä peruna ja jauheliha, ja joku taas laskee perustarpeisiin myös hedelmät, kahvin, vaatteet ja harrastukset.

Itse sanoisin kyllä, että tuon summan sinänsä pitäisi riittää, jos se on asumismenojen jälkeen käteenjäävä summa, kun teillä on sitten vielä se sinun kotihoidontukikin.

Vierailija
70/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä parempia töitä niin vain ole kaikille. Minulla on kaksi koulutusta, toinen yliopistotutkinto, ja silti teen minimipalkalla töitä.

Millä perusteella valitsit koulutusalasi, kuinka korkealla valintakriteereissä oli työllistävyys ja palkka? Montako kertaa olet muuttanut töiden vuoksi?

Jos opiskelit jotain ihqua kivaa alaa etkä ole valmis muuttamaan tarvittaessa vaikka maata, niin voit katsoa peiliin miksi työskentelet minimipalkalla. Harvoille se hyvä palkka tulee ilman uhrauksia ja määrätietoista urasuunnittelua.

Vierailija
71/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun paikallinen sopiminen laajenee kaikkiin työpaikkoihin, on tuollainen nettopalkka arkipäivää. Alkakaa myydä jo niitä luukkujanne ja rahat säästöön. Kylmää on kyyti jatkossa.

Vierailija
72/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä aloittaja tarkoittaa käteen jäävällä palkalla? Yleensä sillä tarkoitetaan verojen jälkeen käteen jäävää palkkaa. Mutta nykypuheessa jotkut ovat sitä mieltä että sillä tarkoitetaan verojen, vuokran, sähkölaskun, ulosottolyhennysten, elareiden, bensakulujen jne. jne. "käteen jäävää palkkaa", mikä siis on virheellinen käsitys...

Kyllä käytännössä kaikki tietää, että "käteen jäävä palkka" on sama kuin nettopalkka miinus muut veroluonteiset maksut.

"Elämiseen jäävä raha" on sitten erikseen, mutta harva puhuu silloin "palkasta"

Netto on netto, ei siitä mitään veroluonteisia eriä enää vähennetä.

Niin, luitko tuon vastaukseni? Nettopalkka ei tarkkaan ottaen ole suurimman osan mieltävä "käteen jäävä palkka", koska Suomessa palkasta vähennetään ennakonpidätyksen lisäksi mm. työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksut. Kirkollisvero ja ammattiyhdistysliikkeen jäsenmaksut taitavat mennä myös suoraan palkasta.

Vierailija
73/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljonkin naisia joiden nettopalkka on tuota luokkaa.

Mistä johtuu että kun miehen palkka on pieni, sitä hämmästellään paljon enemmän?

Vierailija
74/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun aloin opiskelemaan, niin ala oli työllistävä, mutta sitten tuli lama ja työpaikat hävisi. Olin valmis muuttamaan töiden vuoksi, hain töitä laajalta alueelta. En saanut. Sitten tein hanttihommia ja pari lasta.

Kouluttauduin uudelle alalle lasten kasvettua vähän isommiksi, mutta nyt olen sitten liian vanha saamaan töitä tältä alalta.

Näin se vaan meni. Nyt teen sitten varmaan loppuelämäni töitä pienellä palkalla, mutta onneksi olen saanut vielä olla terve, että jaksan näitä töitä tehdä.

Vierailija
75/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On paljonkin naisia joiden nettopalkka on tuota luokkaa.

Mistä johtuu että kun miehen palkka on pieni, sitä hämmästellään paljon enemmän?

Riidankylväjähän se siellä

Vierailija
76/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

75 siis vastaus 71:lle, unohdin lainauksen.

Vierailija
77/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis olettehan selvittäneet mihin tukiin olette oikeutettu. Tuossa tilanteessa kyllä menisin jo takaisin töihin tai hakisin töitä. Teillä auttaisi jo todella paljon jos sinä tekisit muutaman illan viikosta plus muutaman viikonlopun kuukaudesta töitä. Saat myös sen kotihoidontuen niin kauan kun lapset ei ole hoidossa. Eli vuorottelet miehen kanssa lasten hoitoa.

Ei kannata. Liikaa häslinkiä muutaman pennosen tähden. Karsisin kuluja, miettisin mitä tarvitsen, mitä en. Vapaa-aika parempi kuin töissä homehtuminen,

Vierailija
78/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mieheni opiskeli ja olin itse kotihoidontuella esikoisen kanssa, elämiseen jäi asumiskulujen jälkeen joku 500e kuukaudessa yhteensä koko kolmihenkiselle perheelle + 2 kissaa. Tuosta siis piti ostaa ruoka, vaatteet yms tarvikkeet. Käytettiin kestovaippoja ja syötiin kasvisruokaa.

Ei silti koettu, että oltaisiin kovin köyhiä. Kaikki tarvittava saatiin hankittua. Pienessä Itä-Suomalaisessa kaupungissa ison ja siistin rivarikaksion vuokra alle 600e. Silti kun miettii nyt kun rahaa on enemmän käytössä että aika naurettavan pienellä rahalla sitä ollaan eletty.

No te ette olleet köyhiä. Minulle jää keskeytymättömän kolmivuoron palkasta asumismenojen jälkeen max tuo 500€ samoihin asioihin. Ei todellakaan ole varaa kissoihin ja kasvisruokaa. Kahden lapsen yh olen.

Vierailija
79/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan rakennusmaalarina n.1800e nettona, 10v samassa firmassa.

Vierailija
80/81 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä et meniai töihin?

Koska lapsi on vasta reilu vuoden ikäinen enkä tämän ikäistä laita vielä hoitoon. Ja taaperoarki sinällään niin rankkaa, etten jaksa vielä mitään iltatyötä tms ruveta miettimään. Ap

Onko oma palkkasi parempi kuin puolison tai olisiko sinun mahdollista tehdä täysien tuntien päälle lisätöitä? Jos päivähoito ei tule kyseeseen niin ehkä miehen kannattaisi jäädä kotiin lasten kanssa, jos taloudellinen tilanteenne kohenisi sinun palkkatulojen myötä.