Mikä on normaali keskipalkka? Miehellä käteen jäävä palkka on 1400€ ja se ei tunnu riittävän mihinkään.
Meillä siis neljän hengen perhe ja itse olen pienimmän kanssa kotona. Kodinhoidontuki on jotain kolmensadan euron luokkaa. Eli ei paljon mitään.
Kokoajan rahat loppu.
Kommentit (81)
Asuntolainan kuukausierän jälkeen 3000 eur.
Nelihenkiseltä perheeltä pakollisten asumiskulujen jälkeen joku 1200 euroa? Olisko toi suunnilleen tt määrä nelihenkiselle perheelle (?)
Mitä sun mies tekee, kun palkka on noin pieni? Olen itse siivooja, ja meillä tunnetusti surkeat palkat, silti minäkin tienaan enemmän.
Mediaanipalkka taitaa olla jotain 3600e/brutto, eli nettona joku reilu 2500e? Me ollaan minusta aika keskituloisia, minun nettopalkka on n 2200e ja miehen 2400e. Ei näillä mitään leveää elämää vietetä, mutta riittää hyvin ihan mukavaan arkeen yhdessä Suomen isoimmista kaupungeista, ei pk-seudulla. Hätätapauksessa pärjättäisiin yhdenkin palkalla+tuet, mutta sitten joutuisi kyllä jo tosi tarkkaan miettimään mitä ostaa. Teillä on niin pienet tulot, että varmaan saatte reilusti asumistukea tuohon päälle ja ehkä toimeentulotukeakin?
Mullakin paska palkka ja käteen jää 1520 ekeä, ap:n miehellä tosi huono liksa.
Tosi pieni palkka kyllä miehelläsi. Minulla jäi 1800€ palkkaa käteen silloinkin kun brutto oli vain jotain 2200€ tms siis veroa meni tosi vähän. Nyt on brutto melkein tonnin enemmän, mutta käteen jäävä osuus vain muutaman satasen enemmän. Tuossahan bruttopalkan on oltava ihan onneton.
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa, kun joku sanoo, että mulla on PASKA palkka. Se on paljon rahaa ja siitä pitää olla kiitollinen.
Ilmeisesti 2500 € brutto on palkansaajilla yleisin palkka. Siitä jäisi käteen jotain ~ 2000. (Palkka-aiheisesta podcastista kuultua.)
Sitä en tiedä, millaiselle perheelle se riittää.
Palkka suhteessa työhön. Ei voi sanoa suoraan onko pazka palkka vai ei. Mä sai tuon ja välillä vähemmän tekemättä mitään. Se oli hyvä palkka. On eri asia elääkö palkalla vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Mediaanipalkka taitaa olla jotain 3600e/brutto, eli nettona joku reilu 2500e? Me ollaan minusta aika keskituloisia, minun nettopalkka on n 2200e ja miehen 2400e. Ei näillä mitään leveää elämää vietetä, mutta riittää hyvin ihan mukavaan arkeen yhdessä Suomen isoimmista kaupungeista, ei pk-seudulla. Hätätapauksessa pärjättäisiin yhdenkin palkalla+tuet, mutta sitten joutuisi kyllä jo tosi tarkkaan miettimään mitä ostaa. Teillä on niin pienet tulot, että varmaan saatte reilusti asumistukea tuohon päälle ja ehkä toimeentulotukeakin?
Minä taas olin kuullut, että mediaani on noin 3100€? (Se on siis se luku, josta puolet tienaa vähemmän ja puolet enemmän, jos joku muukin kuin minä aina joutuu miettimään.)
Menot suhteutetaan kuluihin. Opetelkaa taloudenpitoa.
Siis olettehan selvittäneet mihin tukiin olette oikeutettu. Tuossa tilanteessa kyllä menisin jo takaisin töihin tai hakisin töitä. Teillä auttaisi jo todella paljon jos sinä tekisit muutaman illan viikosta plus muutaman viikonlopun kuukaudesta töitä. Saat myös sen kotihoidontuen niin kauan kun lapset ei ole hoidossa. Eli vuorottelet miehen kanssa lasten hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sun mies tekee, kun palkka on noin pieni? Olen itse siivooja, ja meillä tunnetusti surkeat palkat, silti minäkin tienaan enemmän.
Tienaan tällä hetkellä siivoojana suunnilleen 1400 ja risat, enemmänkin olen saanut. Laitoshuoltajan nimikkeellä saisi enemmän.
Onko haettu asumistukea, toimeentulotukea?
Tt-asiakkaana tulot 1200e woopwoop, missä vika?
Vierailija kirjoitti:
Menot suhteutetaan kuluihin. Opetelkaa taloudenpitoa.
Opettele itse suhteuttamaan ja suodattamaan viestintääsi.
Eihän tuollainen raha ole kuin hengissä pysymiseen, kun on lapsiakin. Vaikka saa lapsilisät, ei niilläkään juhlita. Ne menevät vaippoihin ja ruokaan.
Riippuu missä asuu ja montako ihmisistä on jne. Minulle yksinasuvalle tuollainen olisi summa kuussa olisi todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa, kun joku sanoo, että mulla on PASKA palkka. Se on paljon rahaa ja siitä pitää olla kiitollinen.
Ole rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu missä asuu ja montako ihmisistä on jne. Minulle yksinasuvalle tuollainen olisi summa kuussa olisi todella paljon.
Tietenkin. Ihan eri asia, kun sitä pitää jakaa monelle joilla on eri tarpeet.
Mikä on se normaali rahasumma, millä pitäisi pärjätä kuussa niin, että saa kaikki perustarpeet tyydytettyä ilman suurempaa kituuttamista? Ap