Koira-allergia ja siedätys
Nyt on hätä. Koiranpentu ollut talossa puolitoista viikkoa ja nyt kutisee ja ihottumaa tulee (olen kyllä atoopikko). Onko kellään kokemusta, voiko tässä tilanteessa siedättyä koiralle. Paljonko aikaa sille pitäisi antaa?
Apua, kamala tilanne.
Kommentit (30)
Oi ihana, kiitos tuosta viestistä! Meillä onkin siivottu ja siivottu nyt koko viikonlopun.
Aikaisemmin on ollut koiria, mutta nyt 8 vuoden tauko takana. Itsekin olen lievästi allerginen koirille, mutta aikaisempiin koiriin helposti siedättynyt. Silloin tosin pelkästään aivastelua yms. Tämä kutina taas on sitä luokkaa, että tekee ihmisen melko pian hulluksi. Naamakin on äkkiä aika pahan näköinen.
Valittiin kyllä tarkkaan rotu, mahdollisimman vähän allergisoiva, mutta silti nyt ollaan tässä tilanteessa. Tiedän kyllä, että riskipeliä koiran ottaminen aina on, mutten ehkä ihan osannut odottaa tällaista..
ap
itse olen allerginen kissoille. testeissä 7. reilun vuoden olen asunut kolmen kissan kanssa ilman mitään sen suurempaa ongelmaa. välilläpunaisia kutisevia näppylöitä mutta ei hengenahdistukia eikä silmien vuotamista.
Ja vastaaja nro 5:lle. Mitä tarkoitat tuolla?
Jos sitä riskiä ei koskaan saisi ottaa, että allergisoituu koiralle, koirien pito loppuu kaikilta saman tien. Riski se on AINA.
ap
Vaikka viestiketjulla on jo ikää, niin vastailen myös silti, jos joku haeskelee aiheesta kokemuksia.
Itse siis myös siedättynyt omalle koiralle. Jokusen kuukauden se taisi kestää, mutta enää ei ole tullut mitään oireita,vaikka nukuttukkin on samassa sängyssä :) Siedättyä voi ilman astman saamista,mutta toki se on vaarana ja siedättyminen ja sen nopeus ym. kaikki yksilöllistä. Itse olen huomannut että sileäkarvaiset rodut ovat eniten allergisoineet, ehkä jotain tekemistä sen kanssa että niillä roduilla ei juuri pohjavillaa ole ja hilse on turkin pinnalla helpommin.
Kun puhutaan siedätyksestä, ei se tarkoita välttämättä että mennään sairaalaan ja hankitaan kalliita lääkkeitä ja rokotuksia! Siedätyshoitoa voi olla myös imuroiminen tuulettaminen ym.
Jos haluat siedättää etkä pahentaa asiaa, niin oireet pitää hoitaa pois. Jos oireet ovat liian suuret ei siedätystä tapahdu vaan allergia voi mennä pahemmaksi. Eli koiraa niin pieninä annoksina, että normaalilääkitys pitää oireet poissa.
Itse tein saman virheen ja hankin koiran ilman että teetin allergiatestejä etukäteen. Tuossa se koira makaa vielä 4 vuotta myöhemmin :) Meni n. 6kk että ihottumaa lakkasi tulemasta ja silmät lakkasi vuotamasta. En kuitenkaan suositele tätä jos allergia on paha, itselläni oli melko lievä.
Meillä lapsi voi silitellä naapurin koiraa ongelmitta mutta kun koira nuolaisi poskelle niin tuli kunnon ihottumat.
Jos aiot yrittää niin vältä kaikkia eritteitä iholle vastattuna. Älä anna pennun nuolla sinua, kuolata päällesi ja siivoa jätökset hanskat kädessä jos vaikka joudut pesemään mattoa jolle koira pissannut.
Imuroi ja pyyhi pölyjä ahkeraan. Pidä makuuhuone mahdollisimman puhtaana koirasta eli älä päästä koiraa makkariin ja menkää sänkyyn vain puhtaana eli mielellään suihkun kautta. Koirasilla vaatteilla ei loikoilla edes sängynpeitolla. Näin elimistösi pääsisi vähän helpommalla yöaikaan kun makkari olisi mahdollisimman koiraton.
Jos koira on hommattu nimenomaan sinulle ja vain sinulle niin saattaisin luopua. Jos muut perheenjäsenet hellittelevät ja hoitavat sitä myös voisin koittaa jatkaa noilla kuvailemillani lisätöillä.