Ketjuravintolaan illalliselle, joku vitsi? Muut paikat "liian hienoja"..
Tarkoitus olisi järjestää illallistapahtuma kaveriporukalla. Pitkästä aikaa tavataan, ajatuksena seurustella viihtyisässä ympäristössä, syödä ja juoda hyvin.
Erään toisen porukkaan kuuluvan kaverin kanssa pitäisi päättää paikka ja tehdä pöytävaraus jne. Itse jotenkin automaattisesti ajattelin, että s-ketjun paikat ym. ovat poissuljettuja ja mennään ihan oikeaan illallisravintolaan. Ei mitään fine diningia, mutta ei nyt sentään mitään ketjuruokalaakaan.. Kaverin mielestä kuitenkin miltei kaikki muut kuin amarillot ja vastaavat ovat hienoja ravintoloita ja hän ei sellaisiin halua.
Itse en taas osaa ajatella, että paikka, josta saa hamppariannoksia ja lehtipihviä ja taustalla soi nrj:n listahitit lujalla, olisi varteenotettava illallispaikka.
Asiasta tuli melkein riita, sillä minusta ketjupaikat ovat epäviihtyisiä ruokaloita ja kaverin mielestä taas kaikki amarillosta ylöspäin ovat liian hienoja ja häntä ahdistaa sellaiset. Tuskinpa muutakaan seurueen jäsenet kovin ketjupaikasta ilahtuisivat. Olisi kiva istua iltaa viihtyisästi ja oikeasti hyvän ruoan ja viinin parissa.
Osaatteko te ajatella noita ketjuravintoloita ihan oikeasti illallispaikkoina? Minusta tuo ajatus, että muut paikat olisivat liian hienoja, on jotenkin outo..
Kommentit (123)
Ketjuravintolat ovat "tuttuja turvallisia", kaikki eivät edes halua kokeilla mitään erilaista. Hinta(mielikuva) saattaa olla myös tärkeä. Ettei tule laskun tullessa kallista yllätystä. Itsekin kyllä tykkäisin mennä illalliselle jonnekin muualle kuin Chicosiin mutta seura on se pääasia kuitenkin. :)
Ystäväpiiriini ei kuulu ainuttakaan ihmistä, joka ajattelisi tuolla tavalla kuin järjestelykaverisi. Olisin jäänyt varmaan suu auki tuijottamaan, jos olisin kuullut tuollaisen kommentin.
Minäkään en osaisi ajatella Amarilloa tuollaiseen tarkoitukseen kuin teillä on suunnitteleilla. Minulle se on paikka, johon menisin vaikka lapsen kanssa, kun ei jaksa "panostaa" eikä tiedä lapsesta tuleeko rauhassa syömisestä kuitenkaan mitään. Toisaalta tiedän ihmisiä, jotka eivät juuri tuota parempiin paikkoihin halua, mutta heidät tuntienkaan en tiedä mikä heitä niin kovasti "hienoissa" paikoissa pelottaa.
Tampereella menemme syömään. Ehdotin Berthaa ja ravintola C:tä, ei kelvannut. Pitää vielä selvitellä lisää. Näsinneulakin olisi mielestäni ihana paikka, muutaman kerran olen käynyt ja ruoka, palvelu sekä miljöö toimii. Kaverin mielestä taas Näsinneula on viimeinen vaihtoehto.
Mielestäni taas Gringos Locosit ym. ovat puhtaasti lounaspaikkoja, tai sitten teinien treffailupaikkoja. Eikä ruokakaan ole kovin kummoista. Ja hampparit eivät ole illallisruokaa.
Noo, ymmärrän kyllä pointtisi mutta mielestäni suhtaudut ketjuravintoloihin turhan ennakkoluuloisesti. Olen itsekin käynyt kavereiden kanssa iltaa istumassa sellaisissa, varsinkin suuremmalla porukalla sikäli helppoa että nirsoille ja ruokarajoitteisille löytyy kaikille mieleistä purtavaa, ja esim jos joku haluaakin syödä vain alku- tai pääruoan niin siitä ei tule mitään sen kummempaa härdelliä, toisin kuin monesti "hienommissa" paikoissa.
Mutta juu, en itsekään nyt mikään Chicosin ja Iguanan suurin fani ole, tietty helppous niihin kyllä liittyy. Mutta jos paremmin halutaan syödä esim miehen kanssa niin ei todellakaan noihin suunnata.
Menkää Saludiin. Tampereen paras ravintola, mutta sen verran ronskin oloinen, ettei tunnu liian hienolta.
Niin, piti vielä jatkaa että eivät ne ketjupaikatkaan mitään NRJ:tä soita vaan ihan tunnelmavalaistuksessa ilman musiikkia olen monessakin paikassa istunut.
-12
Mulle ja mun kaverille voisi hyvin tulla sama keskustelu :)
Oltiin kerran laivalla ja piti mennä syömään. Mun mielestä kysymys oli, mennäänkö seisovaan pöytään vai ala carteen ja olin ehdottamassa ala cartea, kun tämä kaveri käveli suoraan sinne kahvilaan, josta saa tiskiltä jonottamalla jotain lihapullat ja muusi -tyyppisiä annoksia. Se oli hänen käsitys siitä, että "mennään laivalla illalla syömään."
Joskus kun hän on käynyt jossain vähän tasokkaammassa paikassa, hän valitaa, että ei se annos riitä täyttämään mahaa (on ihan hoikka nainen). Olen sanonut, että sellaisessa paikassa oletetaan ihmisten syövän vähintään 3 ruokalajia, ehkä jopa 5 tai 6. Jos ottaa pelkästää pääruoan eikä mitään muuta ja se on mitoitettu niin, että jaksaa pari alkupalaa ja jonkun jälkkärin, niin ei kai siitä nälkä lähde. Ystävä ei tajua tätä lainkaan.
Eri ihmiset arvostaa eri juttuja, toisille se lehtipihvi ja ranskalaiset tai kanakori on hyvä illallinen. He vaivautuvat, jos on kahdet haarukat ja veitset katettuna pöydässä.
Illanviettoon kannattaa etsiä sellainen paikka, joka on porukasta suurimman osan mieleen. Jos kaverisi haluavat Amarilloon, niin silloin kannattaa mennä sinne ja joku toinen kerta jonnekin muualle. Jos vaan te kaksi väännätte kättä, niin valitkaa kaksi paikkaa, sinulle mieluinen ja kaverille mieluinen, ja järjestäkää kaikkien lähtijöiden kesken äänestys asiasta.
välttämättä kaikilla ei ole rahaa laittaa rahaa jotain 50-100 euroa siihen omaan illlalliseen. Sitä on tietysti ikävä myöntää ja kaikilla täällä palstailevilla on rahaa laittaa vaikka kolme sataa perheen yhteen ruokaan. Tuota on hankala paljastaa kavereille. Joku saattaa ajatella että saisin lapselle kivan joululahja mutta joudunkin viemään sen satasen omaan ruokaani.
Eiku siinä elokuvateatterin vieressä on loistava ravintola tarkoituksiinne! Olikos joku Plevna tms.? Hyvää ruokaa sekä erityisesti hyviä juomia moneen makuun. On tunnelmaa, mutta hinta ei ole liian korkea.
Tampereella ehdottaisin Plevnaa, The Grilliä tai New Yorkia.
Meillä taas 12 hengen seurue meni juomaan ja syömään Amarilloon, eikä kukaan valittanut ketjuravintola-valinnasta. Onneksi.
Tunnelma on se pääasia, en minä itsekään koe itseäni kotoisaksi jossain fiinissä raflassa jossa saa maksaa itsensä kipeäksi viinilasillisesta
Kyllä, minä mielellään menisin juurikin semmoiseen ketjuravintolaan tai muuhun suht edulliseen jos kyse on kaveiporukan illallisesta. Hienompiin paikkoihin sitten miehen kanssa vaikka vaan...
Menkää Franklyyn. Hyvää ruokaa, ei ketjuravintola, eikä liian hieno paikka. Kultainen keskitie? :)
Ap, sanot aloituksessasi, ettet tarkoita "mitään fine diningia". Ja jäljempänä kerrot ehdottaneesi Berthaa, C:tä ja Näsinneulaa. Jos ne eivät ole fine diningia, niin mikä sitten on?
(Mainitsemasi toki ovat loistavia ruokapaikkoja kaikki, mutta niiden ja "ketjuravintoloiden" väliin mahtuu kyllä paljon hyviä ravintoloita, jotka eivät ole yhtä kalliita ja hienoja kuin tuo kolmikko.)
Aika outoa! Onhan niitä ketjuun kuulumattomia ravintoloita nyt ihan joka lähtöön ostaribaareista etnisten raflojen ja siistien, mutta rentojen bistrojen kautta fine diningiin. Vie se kaveri johonkin ei-fiiniin ravintolaan tai näytä nettisivut?
Itselläni ei ole mitään sitä vastaan, että joku ravintola on ns. ketjuravintola, vaan jos jossain paikassa käy s-etukortti ja se on kiva, menen sinne. Mutta käytännössä esimerkiksi chicosista, amarillosta ja rossosta saa aika pahaa ja mielikuvituksestonta ruokaa melko kalliiseen hintaan, olut- ja viinilistat ovat aivan aunuksesta ja miljöökään ei ole välttämättä viihtyisä.
Ylipäätään vitsi ei ole siinä, että jotkut asiat olisivat kategorisesti pahoja, vaan siinä, että asiat, vaikka sen hamppariannoksen, voi tehdä hyvin tai huonosti. Suomalaisten s-ketjuravintoloiden ongelma ei ole se, että ne ovat ketju tai niistä saa lehtipihvin vaan se, että asiat on ylipäätään tehty huonosti. Olin hiljan työmatkalla, jonka aikana söimme monta iltaa putkeen ulkona. Skarpein, viihdyttävin, maistuvin ja loppuun asti mietityin kokemus ei ollut se fine dining-mesta vaan paikka, jossa ei tarjoiltu mitään muuta kuin hampurilaisannoksia, jossa tarjoilijalla oli farkut ja jonka juomalista koostui lähinnä hyvin valituista oluista ja talon kotitekoisista limonadeista.
Mutta joo, ottaisi kyllä päähän, että jos sijainti, kellonaika tai muu seikka ei pakota vaan saa päättää, käyttäisin aikaani ja rahaani vaikka amarilloon.
Ette mene mihkään. Säilyttäkää ystävyytenne.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 15:19"]
Mä kävin jossain ketjussa muinoin ensitreffeillä. Siinä ihastumisen sumussa ei kyllä haitannut paikka ollenkaan, eikä siellä mikään radio soinut. Rauhassa syötiin ja juteltiin, mutta oli varmaan hyvä ja rauhallinen pöytäkin.
[/quote]
Meidän ensitreffit oli Kotipizzassa. Yhdessä ollaan edelleen, takana 10 vuotta avioliittoa.
Niissä kaikkein hienoimmissa ravintoloissa en varmaan osaisi syödä. Muuten kyllä kelpaavat sekä ketjupaikat että muut.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 15:50"]
Ap, sanot aloituksessasi, ettet tarkoita "mitään fine diningia". Ja jäljempänä kerrot ehdottaneesi Berthaa, C:tä ja Näsinneulaa. Jos ne eivät ole fine diningia, niin mikä sitten on?
(Mainitsemasi toki ovat loistavia ruokapaikkoja kaikki, mutta niiden ja "ketjuravintoloiden" väliin mahtuu kyllä paljon hyviä ravintoloita, jotka eivät ole yhtä kalliita ja hienoja kuin tuo kolmikko.)
[/quote]
Totta, Näsinneula ja C ovat toki niitä fiininpiä vaihtoehtoja ja niitä ehdotin ihan aluksi ja ne tyrmättiin heti. Sitten ehdotin Saludia, sekin muka liian hieno.Tampere ei ole kovin tuttu vielä ravintolatarjonnan osalta, joten en ole ehtinyt enempää katsoa paikkoja. Mutta esim. Salud olisi hyvä, eikä taatusti liian hieno. Paitsi kaverini mielestä.
Hinnan ei pitäisi olla mikään ongelma kenellekään, kyse ei ole siitä.
Missäpäin Suomea illallinen olisi tarkoitus järjestää?