Mitä jouluvalmisteluja te olette tehneet?
Ja mitä pitää vielä tehdä? Pikkuisen alkaa ahdistamaan kun huomasin kuinka vähän aikaa jouluaattoon enää on. Itse olen laittanut vähän joulukoristeita, ostanut lasten lahjat ja leiponut piparkakkuja. Kaikki muu on vielä tekemättä. Nyt aloin miettiä, että mitä kaikkea sitä pitääkään vielä tehdä. Eli mitä kaikkea kuuluu teidän jouluvalmisteluihin? Leipoa pitää ainakin vielä paljon, lahjat paketoida, joulusiivous tehdä ja jakaa kummilapsien lahjat.
Kommentit (8)
Olen tehnyt jo paljon. Koti on koristeltu jouluksi. Vain joulukuusi koristeineen puuttuu. Ja keittiöstä joululiina.
Muutoin olen jo tehnyt ruokia pakastimeen. Siellä on jo: Taatelikakkuja, joulumakkara, mallaslimppua, laatikot (peruna, lanttu ja porkkana), lihapullat, karjalanpaisti.
Lisäksi esikiehautettuja uusia perunoita. Kinkut hankittu. Mäti hankittu.
Joulukortit tehty ja lähetetty aikaa sitten. Jouluvaloja sisällä ja ulkona. Kynttelikköjä ikkunoilla. Jouluverhot kaikissa huoneissa.
Ihan on enää viimehetken juttuja tekemättä.
Kauppalistat valmiina ja samoin koko joulun menu. Valtaosa joulun viineistä ostettu. Kaikki lahjat ostettu ja paketoitu.
Tekemättä enää joulusiivous ja kuusen pystytys + koristelu. Ja saunan pesu. Mieheni hoitaa nuo.
Itsellä enää rosollin valmistus kastikkeineen. Kalojen valmistus ja osto.
Kalkkunan, poron fileen ja sisäfileen osto. Jälkiruokien teko.
Lahjat on ostettuna ja paketoituna. Ollaan lasten kanssa askarreltu ja koristeltu kotia. Tehtiin suklaa ja marmeladikarkkeja.
Joululaulut soi ja glögiä juodaan, siitä tulee meidän joulu ilman kiirettä.
Ruoat ostan suurimmaksi osaksi valmiina, kinkun paistan ja teen aatolle juustokakun.
Lahjoja olen ostellut, osa on ostamattakin vielä.
Kyntteliköt ikkunassa.
Yksi ainoa joulukukka pönöttää keittiössä.
Ei MITÄÄN muuta tehtynä! Meillä on wc-remontti vielä aavistuksen kesken. joten ei vain ole huvittanut pölyn ja sotkun keskellä koristella mitään nurkkia=)
Silti joulu tulee ja minä vietän sen perheeni kanssa relaten!
Oi, tuo piparin antaminen meihelle olikin ihan unohtunut! Kiitos muistutuksesta ;)
ap
Laittanut muutamia joulukoristeita, ostanut lahjat ja lähettänyt kortit. Leivoimme lasten kanssa vähän pipareita ja piparkakkutalon pari viikkoa sitten. Ne on jo syöty, sillä talo hajosi lapsen tutkittua sitä vähän turhan kovakouraisesti.
Vietämme joulun vanhemmillani, joten pääsen helpolla. Järjestämme joulun yhdessä siskojeni ja vanhempien kanssa, joten kenenkään ei tarvitse huolehtia koko kokonaisuudesta. Viikonloppuna leivon muutaman kakun ja ostan jotain ruokaa (juustoja, hedelmiä jne..).
Ei stressiä.
Eipä juuri mitään. No, kortit olen lähettänyt sekä lanttu- ja porkkanalaatikot olen tehnyt. Eilen leivoin tortut.
Tekemättä vielä hurja lista:
- kaikki lahjat
- leivän leipominen
- siivous ja saunan pesu
- kuusen haku ja koristelu
- asunnon koristelu
- ruokien osto
- ruokien valmistelu
- kinkun osto ja paisto
Eniten noista stressaa lahjojen osto ja kaupassakäynti. Hermo palaa tuolla kaupoissa jonottaessa ja niitä iänikuisi joululaulurallatuksia kuunnellessa.
Olen ostanut lahjoja ja lähettänyt kortit. Siivota tietysti pitää, siivoan sen mitä jaksan, joulukuusi pitää hommata ja koristella, laatikot teen sitten aatonaattona varmaankin, aattona mennään mun vanhempien luo, joten kinkunkin varmaan laitan uuniin vasta sitten kun tullaan. pitää nyt katsoa miten teen.Lapset saa leipoa jos haluavat. Mitä muuta sitä muka pitäisi tehdä?