Miksi pienituloisia ei tueta asumistuella omaan asuntoon?
Mitä jos hekin saisivat asumistuen ensiasuntoon ja pystyisivät sillä lyhentämään lainaansa. Nyt tuetaan kyllä rikkaita kartuttamaan omaisuuttaan, he saavat asumistuen sijoitusasuntoihin.
Eikö olisi taloudellisesti kannattavampaa ruokkia pienituloisten intoa omaisuuden kartoittamiseen ja omillaan pärjäämiseen?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä omistusasuntoon saa myös asumistuen, mikäli on pienet tulot.
Ei asunnon omistaminen estä sen saantia.
Ei kenenkään tarvitse asuntoaan myydä sen takia, ettei asumistukea saisi.
Pienituloisilla on ongelma saada säästetyksi asunnon omarahoitus osuus ja tulot määrävät sen, miten paljon velkaa voi ottaa ja joskus tarvitaan lainalle myös takaajat.
kyllä tarvitsee myydä. Jos tukea saa omaan kympin/ vuokra-asuntoon 300e, niin kyllähän siinä on pieni pakko myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veronmaksajien tehtävä ei ole kartuttaa kenenkään yksityisen ihmisen varallisuutta.
Miksi veronmaksajat sitten maksavat asumistukea sijoittajaketkujen taskuun, ja keskuspankkirahoitusta pankeille, jotta pankit voivat antaa yli-isoja lainoja isotuloisille velkaelvistelyyn?
huoh.. mikä on "yli-iso" laina, ja mikä on "isotuloinen" ja mitä tarkoitat "velkaelvistely"llä.... Ja Ei, veronmaksajat EIVÄT anna keskuspankkirahoitusta pankeille.
Keskuspankkirahoitus jolla turvataan sinun lainasi on MINUN LOMPAKOSTANI VARASTETTU. Olet varastanut sen minulta.
t. veronmaksaja
Sinulla ei taida olla hajuakaan kuinka pankit ja keskuspankit toimivat.
Minullahan juurikin on, siksi ymmärrän sen, että sinun yli-iso ja liian alhaisen koron laina on turvattu keskuspankkirahoituksella, joka on minulta varastettu. Sinä olet varas.
t. veronmaksaja
minun lainojeni takauksena on kyllä ihan minun omaa omaisuuttani. ja PANKIT eivät saa mitään "keskuspankkirahoitusta" vaan se on keskuspankkien antamaa lainaa VALTIOILLE. eli koska SINÄ et maksa tarpeeksi veroja, niin valtiot joutuvat lainaamaan sitä keskuspankilta. Minä kyllä veroni olen maksanut ja reilusti maksankin...
Keskuspankki lainaa rahaa nollakorolla jotta sinun varkautesi pystytään rahoittamaan, ja valtio ottaa lainaa ja vie minulta rahat, jotta keskuspankki pystyy rahoittamaan sinun varkautesi.
t. veronmaksaja
no kerros viime vuoden maksamat verosi, jos uskallat anonyyminä laittaa, katsotaan sitten paljonko oikeasti maksat veroja. Kerron sitten omani.
Olet täysin pihalla tuosta miten pankit toimivat...
Vierailija kirjoitti:
Hinta on melkein sama kuin vuokran summa tai jopa pienempi. Eli yhtiövastike ja rahoitusvastike. Remonttivastike voi olla pieni, ellei ole joku erikoisempi tilanne talossa, että puoli taloa pitää kunnostaa 50 vuoden jälkeen.
No tämän päälle tulee lainan lyhennys plus kaikki muut kulut jotka vuokra-asunnossa menee yleensä vuokranantajan piikkiin kuten rikkoontunut jääkaappi, kunnossapito (vaikka kylppärin silikonisaumat) ym ym
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veronmaksajien tehtävä ei ole kartuttaa kenenkään yksityisen ihmisen varallisuutta.
Miksi veronmaksajat sitten maksavat asumistukea sijoittajaketkujen taskuun, ja keskuspankkirahoitusta pankeille, jotta pankit voivat antaa yli-isoja lainoja isotuloisille velkaelvistelyyn?
Kerrotko mikä on tämä "asumistuki" mitä vuokranantaja saa sijoitusasunnosta veronmaksajilta?
Minäpä kerron.
6 hengen perhe saa asumistukea omistusasuntoonsa 65€/kk. Asumiskulut kuitenkin ovat niin suuret että heillä ei työttömyyden takia ole varaa jäädä omistusasuntoon. He muuttavat yksityisen omistamaan 4 huoneen huoneistoon jonne saavat asumistukea 80% asumiskuluistaan. Tällä tuella he maksavat vuokran joka on tuottoa varakkaalle asuntosijoittajalle jonka bisnestä kannatti se että iso perhe joutui luopumaan kodistaan. Tästä lähtien joka kk siirtyy valtion rahoja joko suoraa vuokranantajalle tai välikäden kautta ja varakkaan omaisuus karttuu.
Kysymys oli, miksi asumistukea ei voi saada tuo pienituloinen perhe samassa suhteessa omaan kotiinsa kuin varakas saa omien bisneksien kasvattamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Musta on tosi outoa, ettei asumistukea saa omassa asunnossa asumista varten, edes yhtövastiketta varten, koska tulisi valtiollekkin halvemmaksi, että jos jään työttömäksi niin jatkan tässä asumista sillä 400e/kk menekillä, kuin että myyn tämän asunnon, tuhlaan äkkiä rahat johonkin (koska tukia ei käsittääkseni saa jos on varallisuutta) ja muutan vuokralle jotan maksaisin sitten sen 500-600e/kk.
Voisihan sillä tuetulla summalla vaikka olla joku katto, jos nyt jotakin kateellista suomalaista häiritsee se että joku kartuttaa "omaisuuttaan" verorahoilla (jonkun omaisuuttahan he kuitenkin kartuttaa, joko omaansa tai sitten jonkun yrittäjän jonka sijoitusasunnosta olisivat vuokralla).
Kyllä saa yhtiövastikkeeseen. Tai ainakin ennen on saanut. Tietysti vain siltä osin kun neliöiden, ja tietysti tulojen mukaan on tukeen oikeutettu.
Mikä kumma se on Suomessa, että kaikkien pitäisi omistaaa asunto, jossa asuu.
Ja joidenkin mielestä ihminen, jolla ei ole omistusasuntoa on jokin rikollinen tai vähintään luuseri.
Muissa maissa tälläistä ei juurikaan ole. Esim. Ruotissa on vuokralla asuminen erittäin yleistä, siellä asuvat vuokralla nekin, jotka pystyisivät palkkansa puolesta asunnon ostamaan.
Voi olla että tulevaisuudessa omistuasuntojen määrä laskee Suomessakin.
Ei uskalleta ottaa lainaa ja sitoutua asumaan tietyllä seudulla, kun ei ole mitään takeitamiten pitkään töitä siinä kaupungissa ja sillä seudulla riittää.
Vuokra-asunnosta on helppo lähteä työn perässä mihin tahansa töihin, sinne missä niitä töitä on.
Ja kun yhä useampi jättää lapset hankkimatta ja vielä useampi elää sinkkuna, niin miksipä sitoa itseänsä ja rahoja asuntoon, joka saattaa olla työlästä myydä suhtanteiden takia?
Eivät kaikki edes halua sitä omaa tupaa ja perunamaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ero on siinä, että se varakas on ostanut sen asunnon omilla rahoillaan ja maksaa vuokratuotoista pääomaveroa. Jos näin alkeellista asiaa ei ymmärrä, ei varmaan ole ihme, että varallisuuttakaan ei ole yhtään kertynyt.
Itseasiassa ne varakkaat käyttävät myös velkavipua ja samalla tapaa sen lainalla maksavat. Toivottavasti nukut yösi vielä hyvin vaikka kerron että yhtiölainaosuuden saa vähentää pääoma verotuksesta eli sinnepä katosi sekin verotulo varakkaan kukkaroon.
Taloyhtiön lainaosuuden saa myös vähentää omistusasunnosta, kun asunto myydään ja siltä osuudelta ei makseta myyntivoittoveroa.
Toinen vaihtoehto olisi maksaa varallisuusveroa omistusasunnosta, jolloin tuo lainaosuus voisi vähentää siitä, mutta siitä luovuttiin jo 70-luvulla, kun luovuttiin omistusasunnon verotuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
huoh.. mikä on "yli-iso" laina, ja mikä on "isotuloinen" ja mitä tarkoitat "velkaelvistely"llä.... Ja Ei, veronmaksajat EIVÄT anna keskuspankkirahoitusta pankeille.
Keskuspankkirahoitus jolla turvataan sinun lainasi on MINUN LOMPAKOSTANI VARASTETTU. Olet varastanut sen minulta.
t. veronmaksaja
Minullahan juurikin on, siksi ymmärrän sen, että sinun yli-iso ja liian alhaisen koron laina on turvattu keskuspankkirahoituksella, joka on minulta varastettu. Sinä olet varas.
t. veronmaksaja
minun lainojeni takauksena on kyllä ihan minun omaa omaisuuttani. ja PANKIT eivät saa mitään "keskuspankkirahoitusta" vaan se on keskuspankkien antamaa lainaa VALTIOILLE. eli koska SINÄ et maksa tarpeeksi veroja, niin valtiot joutuvat lainaamaan sitä keskuspankilta. Minä kyllä veroni olen maksanut ja reilusti maksankin...
Keskuspankki lainaa rahaa nollakorolla jotta sinun varkautesi pystytään rahoittamaan, ja valtio ottaa lainaa ja vie minulta rahat, jotta keskuspankki pystyy rahoittamaan sinun varkautesi.
t. veronmaksaja
no kerros viime vuoden maksamat verosi, jos uskallat anonyyminä laittaa, katsotaan sitten paljonko oikeasti maksat veroja. Kerron sitten omani.
43 tonnia oli vuositulot, verotusta en muista tähän kohtaan. Penniäkään en saa mitään tukia. Toisin kuin sinä; sen kyllä arvaa että tollanen varas hakee kaikki lapsilisät sun muut ja vuokraa kämppiä asumistuen saajille. Eli sinä varastat vielä enemmän kuin pelkästään sen, että valtion budjetista rahoitetaan keskuspankkia, jotta keskuspankki voi antaa nollakorolla lainaa pankille joka rahoittaa varkautesi alikorolla.
Jos ei olisi noita yksityisten ihmisten siis niitä asuntosijoittajien tarjoamia vuokra-asuntoja, niin kusessa oltaisiin, suoraan sanottuna.
Kunnalliset vuokra-asunnot eivät riitä täyttämään sitä kysyntää, mikä vuokra-asuntomarkkinoilla on.
On useita syitä miksi ihmiset asuvat vuokralla, eikä se syy aina ole pelkästään pienituloisuus.
Ja yksityisillä vuokra-asunnot ovat pääsääntöisesti rauhallisessa ja viihtyisässä ympäristössä. jossa on suht.koht. turvallista asua.
Samoin talot ovat rauhallisia ja hyvin pidettyjä, siitä osakkaat pitävät huolen, koska heillä on rahaa kiinni asunnoissaan, he haluavat pitää paikat kunnossa, että asunnon saa myös tarvittaessa myytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. veronmaksaja
t. veronmaksaja
t. veronmaksaja
43 tonnia oli vuositulot, verotusta en muista tähän kohtaan. Penniäkään en saa mitään tukia. Toisin kuin sinä; sen kyllä arvaa että tollanen varas hakee kaikki lapsilisät sun muut ja vuokraa kämppiä asumistuen saajille. Eli sinä varastat vielä enemmän kuin pelkästään sen, että valtion budjetista rahoitetaan keskuspankkia, jotta keskuspankki voi antaa nollakorolla lainaa pankille joka rahoittaa varkautesi alikorolla.
Noilla tuloilla et maksa edes omaa osuuttasi.
T: sinun tulojesi verran veroja maksava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. veronmaksaja
t. veronmaksaja
t. veronmaksaja
Noilla tuloilla et maksa edes omaa osuuttasi.
T: sinun tulojesi verran veroja maksava.
Sinä et maksa veroja yhtään sen jälkeen kun veroistasi vähennetään varkaudella saamasi hyöty.
t. veronmaksaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. veronmaksaja
t. veronmaksaja
t. veronmaksaja
valtion budjetista EI rahoiteta keskuspankkia vaan nimenomaan PÄINVASTOIN. Ja keskuspankit eivät anna lainaa pankeille uudelleen lainattavaksi. kuinka helvetin pihalla voit olla.
Vierailija kirjoitti:
Yksikään yhteiskunnan tuki ei ole tarkoitettu omaisuuden kartuttamiseen.
Ei ole "tarkoitettu" , mutta nyt järjestelmä toimii varakkaan omaisuuden kartuttamiseksi. Esimerkkinä tapaukset jossa vanhemmat ostavat "lapselle" opiskelija-asunnon jonne lapsi muuttaa vuokralle ja nostaa asumistuet vanhemmille (omaisuuden kartuttamiseksi).
Miksi vähävarainen ei saa rahoittaa kotiaan tukirahoilla jos rikkaat voivat rahoittaa bisneksiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ero on siinä, että se varakas on ostanut sen asunnon omilla rahoillaan ja maksaa vuokratuotoista pääomaveroa. Jos näin alkeellista asiaa ei ymmärrä, ei varmaan ole ihme, että varallisuuttakaan ei ole yhtään kertynyt.
Itseasiassa ne varakkaat käyttävät myös velkavipua ja samalla tapaa sen lainalla maksavat. Toivottavasti nukut yösi vielä hyvin vaikka kerron että yhtiölainaosuuden saa vähentää pääoma verotuksesta eli sinnepä katosi sekin verotulo varakkaan kukkaroon.
Jos asut okt tai muussa omistusasunnossa, niin ihan samalla tavalla voit vähentää remppakulut yms. kun myyt asunnon ja mahdollisesti maksat siitä myyntivoittoveroa tai parhaassa tapauksessa et maksa veroa lainkaan, toisin kuin asuntosijoittaja, joka maksaa vuokratuotosta joka kuukausi veroa 30%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. veronmaksaja
t. veronmaksaja
t. veronmaksaja
valtion budjetista EI rahoiteta keskuspankkia vaan nimenomaan PÄINVASTOIN. Ja keskuspankit eivät anna lainaa pankeille uudelleen lainattavaksi. kuinka helvetin pihalla voit olla.
"Keskuspankkiraha syntyy, kun pankki lainaa keskuspankista
Vaikka suurin osa rahasta muodostuu tavallisissa talletuspankeissa, nykyisen kaltainen rahajärjestelmä edellyttää keskuspankin olemassaoloa. Pankkijärjestelmä ei voi maksaa velkojaan tallettajille juuri muuten kuin käteisellä, jota nykyään vain keskuspankit laskevat liikkeeseen.
Keskuspankkiraha koostuu setelistöstä ja pankkien talletuksista pankkien pankissa, siis keskuspankissa. Keskuspankkitalletusten kanssa tavallinen kotitalous ei joudu tekemisiin, mutta pankeille ne ovat tärkeitä.
Keskuspankkirahan luonne velkana on hankalammin miellettävissä kuin pankkitalletusten. Kun keskuspankki on velkaa seteleitä hallussaan pitävälle yleisölle, on melko vaikea sanoa, mihin yleisöllä on saamaoikeus. Setelillä velkakirjana ei ole edes eräpäivää.
Keskuspankit eivät ole pelkästään passiivisia velallisia, vaan ne harjoittavat rahapolitiikkaa. Muuttamalla ohjauskorkoa, jolla ne luotottavat liikepankkeja, tai käymällä kauppaa arvopaperimarkkinoilla, keskuspankit voivat vaikuttaa pankkijärjestelmässä muodostuvan rahan määrään."
https://www.suomenpankki.fi/fi/opi-taloudesta/opi-taloudesta/mita-raha-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä käsitys, ettei pienituloinen saa omistusasuntoon asumistukea? Kelan sivuilla on laskuri ja tuen ehdot.
Saa mutta vain korko-osaan, ei lainaan. Toisin kuin asumistukea vuokra-asuntoon saavat.
Siksipä pienituloisen kannattaa ostaa omistusasunto, jossa yhtiölaina on suuri ja myyntihinta pieni. Yhtiölainaa maksetaan rahoitusvastikkeena ja Kela huomioi rahoitusvastikkeen asumistuessa asumiskuluna toisin kuin henkilökohtaisen asuntolainan lyhennyksen. Kela käytännössä maksaa siis asuntolainan suurelta osin..
Te jotka sanotte että omistusaasuntoon saa asumistukea, onko teillä edes esimerkkejä? Näin kympin eläkeläisen asumistukea saavana oli myös aika jolloin olin yleisen asumistuen piirissä, enkä saanut penniäkään, kun lapsi muutti pois. Eli harvassa on tilanteet joissa yksinasuva saa asumistukea. Ja pitäisi jokaisen käsittää ettei se omaisuus aina kerry. Ja vuokralla saisi satoja euroja, jonkun taskuun nekin menevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään yhteiskunnan tuki ei ole tarkoitettu omaisuuden kartuttamiseen.
Ei ole "tarkoitettu" , mutta nyt järjestelmä toimii varakkaan omaisuuden kartuttamiseksi. Esimerkkinä tapaukset jossa vanhemmat ostavat "lapselle" opiskelija-asunnon jonne lapsi muuttaa vuokralle ja nostaa asumistuet vanhemmille (omaisuuden kartuttamiseksi).
Miksi vähävarainen ei saa rahoittaa kotiaan tukirahoilla jos rikkaat voivat rahoittaa bisneksiä?
Mitä ihmeen väliä on sillä kuka sen asunnon omistaa kun lapsi saa kuitenkin asumistuen? Onko asia sittwn eri kun joku muu asuu vuokralla ja asumistuella siinä vanhempien kämpässä, ja lapsi asuu jossain muualla ja saa asumistuen?
Ainut etuhan tuossa on se että vanhemmat saavat luotettavan vuokralaisen.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Näin takuueläkeläisenä on vaikeaa pitää oma asunto. Asumistukea saan 10€ tuon 830€ eläkkeen päälle. Tosiaankin on harkittava muuttamista vuokralle, silloin jäisi itsellekin se 500(?) käyttöön, kun se asuminen tukena jollekin muulle maksettaisiin, nyt kituuttelen asumiskulujen jälkeen olemattomalla summalla. Eikä omaisuus kartu muuttotappioalueella isoja remontteja vaativassa mökissä.
Miksi et itse vuokraa omistamaasi asuntoa ja otat valtiolta kaikki mahdolliset asuntotuet ja muut ja muutat vuokralle asumaan.
Sinun logiikalla saisit vielä tuet kaksinkertaisena.
Elämä on valintoja.
t. veronmaksaja