miehen käytös vauvan kanssa
Nyt kaipaisin hieman apuja ja rehellisiä mielipiteitä tilanteeseeni.
Eli siis mulla on mies sekä alle vuoden ikäinen vauva. Haluaisin kuulla mielipiteitä mitä mun pitäisi tehdä. En jaksa tähän koko stooria kirjottaa, mutta voin luvata että asioista on keskusteltu ja keskusteltu ja vielä kerran keskusteltu. Niin ja vielä lisäpohjustukseksi että alla oleva on tapahtunut kerran aikaisemminkin, kuukausia sitten.
Siispä asiaan. Viikko sitten huomasin vauvalla mustelman kädessä, johon syyksi selvisi miehen kovakouraiset otteet. Mies on siis ollut aika ajoin melko ronski käsitellessään lasta ja olenkin miettinyt jo aiemmin eroa tämän asian vuoksi, koska eihän lapsia saa niin käsitellä, eihän? Olen miehelle sanonutkin että jos lapsessa joskus on joku jälki kovaotteisuuden seurauksena niin se on samantien loppu ja sinä muutat pois. Mutta nyt kun se tapahtui niin... No tuolla se makkarissa nukkuu. Mitä olette mieltä? Ylireagoinko? Pitäisikö minun antaa miehelle vielä mahdollisuus? Vai nakkaanko paskan pihalle? Olen kai vieläkin niin järkyttynyt etten osaa itse ajatella.
Kommentit (63)
Eihän teidän erota heti tarvitse. Muutatte toistaiseksi eri osoitteisiin siksi aikaa kun mies käy terapiassa ja selvittelee käyttäytymistään.
Mies vaikka sinne äitinsä nurkkiin toistaiseksi ja saa käydä teitä tapaamassa, mutta ei enää hetkeäkään saman katon alla ennen kuin mies on pääkoppansa työstänyt kuntoon.
Meilläkin on puolivuotias vauva ja jo ajatuskin siitä, että joku tuota pientä satuttaisi tahallaan, olisi aivan hirveä. Ei todellakaan kukaan, joka olisi vauvaani satuttanut, saisi toista tilaisuutta. En jäisi sekunniksikaan miettimään, että voi kun olisi niin vaikea muuttaa erilleen.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 13:10"]Ihan oikeastiko sua huolettaa enemmän se, että asiasta tehdään ls-ilmoitus, kuin se, että saamme lukea Iltiksen kannesta taas yhdestä lopullisesti pimahtaneen perheenisän viimeisestä ratkaisusta? Kumpaa rakastat enemmän, haavekuvaa ihanasta miehestä, vai lasta, jolle äidin tehtävä on taata turvallinen lapsuus? Onnea ja menestystä valinnallesi.
[/quote]
Ei tietenkään huoleta se lastensuojeluilmoitus! En vain tiedä yhtään miten tällaisissa asioissa menetellään joten kysyin ihan vain siksi että tietäisin mitä on mahdollisesti edessä. Ja minulla ei ole haavekuvaa ihanasta miehestä joka ei sitä tosiaankaan mitä ilmeisimmin ole. Olen sen verran järki-ihminen (en tiedä onko tuo täs yhteydessä oikea sana) että en mene perse edellä puuhun. Vaan kysyin mielipiteitä miehen käytöksestä koska halusin tietää ylireagoinko. Tottakai teen tälle asialle nyt jotain koska mitä ilmeisimmin en ylireagoi ja haluan aina ja kaikissa tilanteissa taata lapsen turvallisuuden! Valintani on siis auttaa lastani ja tätä perhettä. Oli siinä sitten etä-isä tai yhdessä olevat vanhemmat.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 13:10"]Ihan oikeastiko sua huolettaa enemmän se, että asiasta tehdään ls-ilmoitus, kuin se, että saamme lukea Iltiksen kannesta taas yhdestä lopullisesti pimahtaneen perheenisän viimeisestä ratkaisusta? Kumpaa rakastat enemmän, haavekuvaa ihanasta miehestä, vai lasta, jolle äidin tehtävä on taata turvallinen lapsuus? Onnea ja menestystä valinnallesi.
[/quote]
Ei tietenkään huoleta se lastensuojeluilmoitus! En vain tiedä yhtään miten tällaisissa asioissa menetellään joten kysyin ihan vain siksi että tietäisin mitä on mahdollisesti edessä. Ja minulla ei ole haavekuvaa ihanasta miehestä joka ei sitä tosiaankaan mitä ilmeisimmin ole. Olen sen verran järki-ihminen (en tiedä onko tuo täs yhteydessä oikea sana) että en mene perse edellä puuhun. Vaan kysyin mielipiteitä miehen käytöksestä koska halusin tietää ylireagoinko. Tottakai teen tälle asialle nyt jotain koska mitä ilmeisimmin en ylireagoi ja haluan aina ja kaikissa tilanteissa taata lapsen turvallisuuden! Valintani on siis auttaa lastani ja tätä perhettä. Oli siinä sitten etä-isä tai yhdessä olevat vanhemmat.
Niin onko se mies lapsen isä vai ei? En tajua. Altistat lapsesi vaaralle? Ja parin vuoden kuluttua itketään kun mies hakkasi muksun paskaksi ja heitti pihalle. Haloo apina!
Niin onko se mies lapsen isä vai ei? En tajua. Altistat lapsesi vaaralle? Ja parin vuoden kuluttua itketään kun mies hakkasi muksun paskaksi ja heitti pihalle. Haloo apina!
Olen vastannut jo ainakin kerran että on. Mies on lapsen isä.
et ylireagoi mutta alireagoit kyllä. ei se äidin kanssa jutteleminen varmaan auta yhtään mihinkään, kyllä jotain muuta on tehtävä. soita sille tutulle perhetyöntekijälle nyt! hän osaa kyllä neuvoa mitä pitää tehdä. ja siitä täytyy pitää sitten huoli että mies ei pääse kahdenkesken vauvan kanssa.
Ai ei mitä ironiaa. Järki-ihminen ja hakee apua Vauvan av-palstalta. Kiitos tämän päivän huumoripläjäyksestä !
Perheneuvolasta saa apua tuollaiseen. Ette joudu lastensuojelun asiakkaiksi, lasta ei oteta pois jne. jne.
Vie lapsi lääkäriin ja näytä mustelma ja kerro, että miehesi on sen aiheuttanut. Onpahan jotain todistusaineistoa, jos eroatte ja joudutte riitelemään huoltajuudesta. Jos on todisteita miehesi väkivaltaisuudesta, hän todennäköisesti saa vain rajatun tapaamisoikeuden tai valvottuja tapaamisia lapsen kanssa.
Ajattele lapsesi turvallisuutta. Kyse ei ole siitä, kuinka pahoillaan miehesi on toimittuaan väärin vaan siitä, että hän toimi väärin ja kohteena oli pieni lapsi. Jos hän ei hallitse käytöstään niin tilanne voi mennä paljon pahemmaksikin, kun lapsen oma tahto voimistuu ja saa kunnon kiukkukohtauksia. Mies voi vaikka kuinka pahasti satuttaa lastanne. Sinun tehtäväsi on suojella lasta kun tajuat miehesi toimivan väärin.
Noniin nyt asiaa on viety eteenpäin! Kiitos paljon kaikille kommentoineille!
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 14:07"]
[/quote]
kerrotko vielä mitä teit ja miten asia etenee?
Päätin myös tämän, perhetyöntekijän kanssa käydyn sekä oman pääni sisällä käydyn keskustelun pohjalta että lapsi ei jää enää hetkeksikään isänsä kanssa kahdestaan ennen kuin asiat saadaan selviksi ja mies kasvaa aikuiseksi ja vastuuntuntoiseksi ihmiseksi. Sellaisena häntä kyllä pidin ennen lapsen syntymää. En olisi koskaan voinut arvata että tässä käy näin.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 14:16"][quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 14:07"]
[/quote]
kerrotko vielä mitä teit ja miten asia etenee?
[/quote]
Soitin tälle perhetyöntekijälle puolen tunnin mittaisen puhelun jossa kerroin kaiken kokemamme. Hän kehotti minua ottamaan yhteyttä perheneuvolaan, johon jätin soittopyynnön. Aion käydä miehen kanssa siellä selvittämässä asioita. Lopullista eropäätöstä en vielä tee, mutta sen suuntaan olen kyllä kallellani. Ja jos ero tulee niin ainakin alkuun tekisin kaikkeni että lapsella ja isällä tulisi olemaan valvotut tapaamiset. Niin ja se tietenkin että lapsi ja isä eivät ole valvomatta kahdestaan! Otin myös valokuvan tästä mustelmasta. Tiedä sitten onko siitä hyötyä jos isä kiistää kaiken.
Vie lapsi lääkäriin, menkään perheneuvolaan tai tee jotain mistä jää todisteet siitä miten lapsen isä on käyttäytynyt. Minä en tajunnut tehdä niin vaan muutin pois. Jälkikäteen on mahdoton todistaa tapahtunutta ja etäisällä on normaalit tapaamisoikeudet.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 14:33"]Vie lapsi lääkäriin, menkään perheneuvolaan tai tee jotain mistä jää todisteet siitä miten lapsen isä on käyttäytynyt. Minä en tajunnut tehdä niin vaan muutin pois. Jälkikäteen on mahdoton todistaa tapahtunutta ja etäisällä on normaalit tapaamisoikeudet.
[/quote]
Jaksaisitko/haluaisitko kertoa hieman tästä omasta kokemuksestasi? Kuinka itse toimit kun miehesi väkivaltaisuus selvisi sinulle? Muutitko samantien pois vai yritittekö vielä jatkaa? Millaista tämä hänen toimintansa oli ja selvisikö siihen koskaan syytä että miksi miehesi toimi niinkuin toimi? -Ap
Ei vauva eikä pikkulapsi ole koskaan syyllinen mihinkään..oli sitten helppo tai vaikea eikä aikuisella ole mitään syytä eikä oikeutta riuhtoa tai käsitellä lasta kovakouraisesti. Jossain muualla on vika ja se vika on miehessäsi. En tajua miten ylipäätään uskallat samassa huushollissa tuollaisen kanssa vai odotteletko vaan että sattuu pahempaa kun titota on jatkunut jo pidempään.
Itselleni on tapahtunut vastaavanlainen, mustelma tuli, vain yhden kerran mutta se riitti en jäänyt enempiä odottelemaan.
Olin menossa sukulaista katsomaan sairaalaan samana päivänä, otin lapsen mukaan ja näytin mustelman lääkärille ja kerroin asian, hän kirjoitti todistuksen.
Muutimme samantien pois lapsen kanssa ja laitoin eropaperit vireille. Ilmoitin etten suostu minkäänlaisiin tapaamisiin, mies hangoitteli vastaan mutta suostui lopulta.
Olihan se raskasta mutta olen ikuisesti kiitollinen että tein ratkaisun heti enkä jäänyt odottelemaan pahempaa. Minun lastani ei nimittäin kukaan riuhdo, ei edes isä! Tästä on jo monen monta vuotta ja saimmekin sitten oikein hyvän elämän mutta se on taas toinen tarina. Tsemppiä aloittajalle, mitä nopeammin saat itsesi ja lapsesi pois sieltä sitä parempi, pääset uuden elämän alkuun. Mies joka tuolle tielle on lähtenyt ei muutu. Onnea matkaan ja kerro asiasta monessa paikassa niin voit todistaa jos tarvetta on. Ei se mies edes välttämättä halua tapaamisoikeutta jos ei lasta jaksa muutenkaan!
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 13:10"]
Ihan oikeastiko sua huolettaa enemmän se, että asiasta tehdään ls-ilmoitus, kuin se, että saamme lukea Iltiksen kannesta taas yhdestä lopullisesti pimahtaneen perheenisän viimeisestä ratkaisusta?
[/quote]
Tiedoksi vain että lapsensa surmaa Suomessa useimmiten äiti, ei isä. Terveisin: tilastot.
Hyvä, että olet vienyt asian eteenpäin. Perhetyöntekijä osaa varmasti auttaa teitä. Olet fiksu ja rakastava äiti, kun teet tuon lapsesi vuoksi. Mustelmaan tarvitaan tosiaan jo aika kovat otteet, niitä ei ihan pienestä saa syntymään ilman kaatumista tms..
Ihan oikeastiko sua huolettaa enemmän se, että asiasta tehdään ls-ilmoitus, kuin se, että saamme lukea Iltiksen kannesta taas yhdestä lopullisesti pimahtaneen perheenisän viimeisestä ratkaisusta? Kumpaa rakastat enemmän, haavekuvaa ihanasta miehestä, vai lasta, jolle äidin tehtävä on taata turvallinen lapsuus? Onnea ja menestystä valinnallesi.