Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ratsastus mainitaan aina kun puhutaan kalliista harrastuksista?

Vierailija
16.12.2013 |

Varmaan kallista joo jos asuu pk-seudulla ja pitää omaa hevosta täyshoitotallissa.

Mutta pikkukaupungin ratsastuskouluilla ei niinkään. Ja jos on intoa, voi osallistua esim taluttamalla aloittelijoita ja jopa tienata harrastuksellaan. Mun kaverin 12v tyttö saa 60e/kk pelkistä talutuksista.

Eikä oman hevosen pito ole kallista, jos on tilat pitää hevosta kotona, tai yksityistallilla, jossa tallityöt hoidetaan vuoroperiaatteella. Kaverilla on hevonen ja sen ylläpito = ruuat maksaa 50e/kk. Ja ratsastaa saa niin paljon kuin huvittaa.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus otsikkoon: Että kateelliset tutut voisivat rueta laskeskelemaan muun järkevän  toiminnan puutteessa, paljonko rahaa kuluu. Tai että mun lapsukaisen on vaan päästävä hepan luo koska se voisi kertoa meidän perheestä jotain.

Vierailija
42/56 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi VOI ratsastaa farkuissa tai ulkohousuissakin sen ekan vuoden ihan hyvin, ei tarvitse hankkia MITÄÄN kun aloittaa ratsastuksen, jos ei halua. 

Näin aikuisena satsaan laatuun, eli ostan laadukasta joka on kallista mutta se kestää vuosia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 09:18"]Ihan samaa mieltä ap:n kanssa! Siskollani on hevonen, ja saan ratsastaa sillä ilmaiseksi. Minulle sopivat myös siskoni ratsastushousut ja muut varusteet, ja saan lainata niitä joten ei tarvitse ostaa omia. Minulle koko harrastus ei maksa yhtään mitään! Siis MITEN joku voi muka väittää, että ratsastus on kallista?? En ymmärrä...

[/quote]

HAHAHAAAHAHA. HAHA. HA. Eli väität siis meille, että hevonen on täysin ilmainen siskollesi? Joku sen elukan hoidon ja ylläpidon ja ne sinulle sopivat ratsastuskamppeetkin maksaa.... eipä näköjään sinulle vain ole tullut mieleen kun käytät hyväksesi siskosi hevosta, joka varmasti kustantaa hänelle satoja euroja kuussa.

Anna mun kaikki kestää. Haha.

Vierailija
44/56 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kiva, kun toiset saa ilmaisia hevosia! Missähän niitä jaetaan, en ole koskaan nähnyt ilmoituksia...

Hevosharrastus on kallis, jos vertaat vaikka kuvataidekerhoon tai minkä tahansa instrumentin soittoon, jota ei ole pakko ostaa itselle kotiin (niitä saa lainata monesta paikasta ilmaiseksi). Kalliimpiakin harrastuksia on, siitä ei varmasti ole kyse.

Vierailija
45/56 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

34, kuka sinua valmentaa? Vai ratsastatko vain oman pääsimukaan? Kukaanko ei ole neuvomassa sinua, koska ratsastus on taitolaji jota ei opita vuodessa eikä kahdessa eikä kolmessa.... virheillä voi uhrata jopa oman terveytensä. 

Vierailija
46/56 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 12:04"]Mun parilla kaverilla on puoliksi vuokrahevonen. Hevospiireissa vuokraaminen tarkoittaa sitä, että otetaan toisen hevonen ylläpitoon, eikä siitä sille omistajalle makseta mitään. Hevonen asuu pienellä tallilla ja tekevät itse tallityöt. Varusteet on hevosen omat. Traileri pystyy tarvittaessa vuokraamaan, mutta he ei käy kisoissa tms. joten eivät ole koskaan tarvinneet. Tuleehan siitä kuluja kengityksistä, madotuksista tms. mutta  kun kuluja on jakamassa 2 aikuista ja toisella on 2 lasta ja toisella 1, jotka myös ratsastaa, niin ei se nyt henkeä kohti kovin paljoa ole.

[/quote]

Jospa nyt sitten et viljelisi mitään 'hevospiirien' termejä, kun et kerran itse niissä ole :D

Vuokraaminen: hevonen asuu hevosen omistajan omassa tallissa tai tämän vuokraamassa karsinapaikassa. Hevosen omistaja hankkii kaikki varusteet ja tekee kaikki päätökset hevosen liikunnan, ruokinnan ja muun hyvinvoinnin suhteen. Hevosen omistaja maksaa kaikki laskut kengittäjästä ruokintaan ja tallipaikasta eläinlääkäriin. VUOKRAAJA käy liikuttamassa ja hoitamassa hevosta sovittuina ajankohtina, esim 1-3 kertaa viikossa ja maksaa tästä hevosen omistajalle joko kertamaksua (n. 10-40€/kerta hevosen tasosta riippuen) tai kiinteää kuukausimaksua sopimuksen ja molempien osapuolien tarpeiden mukaan.

Ylläpito: hevosen ylläpitäjä saa käytännössä oman hevosen ilman, että hevosen omistussuhde muuttuu. Hevonen asuu ylläpitäjän tallissa tai tämän maksamassa karsinapaikassa ja ylläpitäjä maksaa (sovitun mukaisesti) kaikki hevosen kulut kengityksineen, ruokineen ja varusteineen jos jotain uutta/käytössä kuluvaa tarvitsee (rasvat jne.). Hankittujen varusteiden omistus on tietysti ylläpidon päättyessä ylläpitäjän. Ylläpitäjä tekee itse päätökset miten ja miten usein hevosta liikutetaan, miten sitä hoidetaan ja ruokitaan (='suuremmista linjauksista' tietysti sovitaan jo etukäteen omistajan kanssa ennen ylläpitoa, esim. erikoisruokavalion tarpeet / hevosella ei saa hypätä terveyssyistä). Monesti ylläpitoon annetaan hevonen 'loppuelämän kotiin', mutta ei haluta luopua nimestä paperissa, jottei hevonen joudu kiertoon. Myös nuorempia ratsuja annetaan jonkin verran ylläpitoon projekteiksi niitä haluaville.

Ylläpidossa ja vuokrauksesssa kaikki on tietysti ihmisten välisistä sopimuksista kiinni, eli erilaisia käytäntöjä voi olla, mutta tässä pääpiirteittäin mistä on kyse.

T: hevospiireissä oleva, jonka toisella hevosella on vuokraaja ja jonka toinen hevonen on ylläpidossa.

Vierailija
47/56 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin vanhalla ravurilla ratsastaminen pellolla puettuna farkkuihin ja kumisaappaisiin on vähän sama, kuin pelaisi talvella naapurin Matin kanssa lätkää järven jäällä. Kumpaakaan tuskin sanoisitte harrastamiseksi?

Vierailija
48/56 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 09:07"]

Meillä eli minulla ja tytöllä menee noin 130e viikossa eli 520e kuukaudessa ratsastustunteihin. Eikä asuta pääkaupunki seudulla. Kyllä se minusta on kallis harrastus.

Omaa ei kannata vielä näillä menoilla hankkia kun ei ole tallia omasta takaa, koska menot nousisivat vähintään 700e kuussa ja siihen on tietysti lisättävä vielä hevosen hankintahinta, vausteiden hankinta ja uusiminen, yllättävät eläinlääkäri kulut jne.

On toki muitakin kalliita harrastuksia, mutta ratsastus on yleinen ja kallis harrastus. Siksi se kai mainitaan.

[/quote]

No suhteessa moneen muuhun ratsastus ON kallis harrastus. Mun lapsi käy pelaamassa futista läpi vuoden 4-5 krt/vko ja turnaukset on hinnassa mukana kans siinä 520 eurossa.

Vierailija
49/56 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä pientä suuntaa kuluista:

tallivuokra 450,-/kk

kengitys 40,-/kk (kengitys joka toinen kk)

vakuutus 40,-/kk (hevosen)

raspaus 10,-/kk (hammashoito, tehdään yleensä kerran vuodessa)

rokotukset 5,-/kk (perusrokotus, aluetasolla kilpailevalla jo tupla/triplakustannus)

Yhteensä 515,- euroa/kk

Tähän päälle tunnit/valmennus, kisamaksut, ratsastajan vakuutus, ratsastusvaatteet, hevosen ratsastustarvikkeet (satulat alk. 1000,- euroa ja uusittava hevosen lihaksiston muokkautumisen jne mukaan), loimet, harjat, kisamaksut jne. Myös auto on valittava sen mukaan, että sillä kykenee vetämään traikkua. Traikun osto tai vuokraus tarpeen mukaan. Sitten tietysti hevosen hankintahinta. Peruskoulutettu, terve harrastehevonen maksaa 2000,- ylöspäin.

Tallilla kuluu per päivä (6x viikossa) 2-3 tuntiin + matkat (niistä aiheutuu myös kuluja). Hevosen kun on liikuttava 6 päivänä viikossa, ei sitä voi seisottaa tyhjän panttina sen terveyden vuoksi.

Jos käy pelkästään tunneilla, ilman, että omistaa hevosta, on kustannus ratsastusharrastuksesta aivan eri luokkaa kuin niillä, jotka omistavat hevosen.

Vierailija
50/56 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, aika kallista se on.. Minun 3 tyttöä käy ratsastamassa ja 1 tunti maksaa 45 e tunti. Olen yrittänyt sanoa tytöilleni että se on liian kallista mutta ei.. Ja ne vielä mankuvat omaa hevosta. Ja mä itse käyn vielä joskus ratsastamassa.

Vierailija
51/56 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se järkyttävän hintaista jos kilpaurheilua siitä meinaa... vertailin juuri kaverin kanssa, heidän tyttärellään on oma hevonen jonka ihan perusylläpitoon menee n 700€ kuussa, siihen päälle valmennukset, klinikkareissut, leirit, varusteet, kilpailut. Aluetasolla kilpailee

Oma lapseni taitoluistelee kovatasoisen ammattivalmentajan opissa 6krt/vk ja on kansallisesti 10 parhaan joukossa omassa sarjassaan, paljon vähemmällä ne rahallisesti päästään.

Vierailija
52/56 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tallilla on 44e tunti Vantaalla. Onhan se aika kallista kun molemmat ratsastetaan tyttären kanss, melkein 400e kuussa ja 1h vkossa. Siihen kun vielä tulevat valmennustunnit....niin, paljos se oliskaan jos kävis 4 kertaa viikossa, 1600e kuussa :D

Vierailija
53/56 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa että ap: llä ei ole mitään kokemusta tästä harrastuksesta. Helsingissä ja myös muissa isommissa kaupungeissa ratsastus maksaa noin 40e/h. Oman hevosen ylläpito noin 800e/kk ja se sisältää täysihoitotallilla ainoastaan karsinapaikan siivouksineen sekä kauran, heinän ja veden sekä tarhojen käytön. Siihen lisäksi kengitys, lisäravinteet, mahdolliset maneesivuokrat ja kisamaksut ja kuljetukset, eläinlääkärikulut jne. Rahaa pitää olla myös yllättäviin tilanteisiin, kuten hevosen kuljettamiseen hevossairaalan ja kallis hoito siellä. Myös valmennus maksaa. Harva haluaa köpötellä pelkästään maastoteillä ja pitää hevostaan pikkutönössä omalla pihalla. Hevonen on myös laumaeläin ja tarvitsee muutakin kuin Ihmiseuraa.

Vierailija
54/56 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpaahan tuo on lentämiseen verrattuna.

Vierailija
55/56 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minkä tahansa instrumentin soittoon, jota ei ole pakko ostaa itselle kotiin (niitä saa lainata monesta paikasta ilmaiseksi).

Jaa, työkaverin lapsi harrastaa harmonikan soittoa. Ihan kisatasolla. Seuraavaksi listalla on uuden harmonikan osto. Se maksaa 30 000e. En sanoisi halvaksi.

Kyllähän lapsi tarvitsee joka vuosi siihen tennikseenkin uudet vaatteet ja kengät. Palloja kuluu tosi paljon, koska yksi pallo menee huonoksi jo yhdessä pelissä. Kulkeminen paikan päälle, paljonko se maila maksaa?

Harrastaa voi halvalla, tai sitten voi olla tosiaan tekstiiliratsastaja/-urheilija.

Vierailija
56/56 |
14.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjanmaalla tunti maksaa jotain 15e.

Jos osaa jo ratsastaa, voi käydä ratsastamassa muiden hevosia ilmaiseksi.

Paljon se taitoluistelun hallivuokra olisi, jos muutamaksi tunniksi itselleen vuokraisi sen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan