Miksi ratsastus mainitaan aina kun puhutaan kalliista harrastuksista?
Varmaan kallista joo jos asuu pk-seudulla ja pitää omaa hevosta täyshoitotallissa.
Mutta pikkukaupungin ratsastuskouluilla ei niinkään. Ja jos on intoa, voi osallistua esim taluttamalla aloittelijoita ja jopa tienata harrastuksellaan. Mun kaverin 12v tyttö saa 60e/kk pelkistä talutuksista.
Eikä oman hevosen pito ole kallista, jos on tilat pitää hevosta kotona, tai yksityistallilla, jossa tallityöt hoidetaan vuoroperiaatteella. Kaverilla on hevonen ja sen ylläpito = ruuat maksaa 50e/kk. Ja ratsastaa saa niin paljon kuin huvittaa.
Kommentit (56)
Ja eu-säädökset pitää kyllä huolen siitä ettei sitä hevosta voi ihan missä tahansa pitää
Ihan samaa mieltä ap:n kanssa! Siskollani on hevonen, ja saan ratsastaa sillä ilmaiseksi. Minulle sopivat myös siskoni ratsastushousut ja muut varusteet, ja saan lainata niitä joten ei tarvitse ostaa omia. Minulle koko harrastus ei maksa yhtään mitään! Siis MITEN joku voi muka väittää, että ratsastus on kallista?? En ymmärrä...
Kävin ennen kerran viikossa ratsastustunnilla ja maksoin siitä 140e/kk (pk-seudulla). Lisäksi ratsastustarvikkeet kuten housut, käsineet, kypärä, kengät (eri kengät kesäksi ja talveksi) jne. Rahanpuutteeseen tuo itselläni sitten loppui, että kyllä laskisin aika kalliiksi ja koskaan äidin kanssa asuessani en ratsastusta saanut aloittaa, koska ei ollut varaa. Vaikka silloin tällöin olisikin pistää 140e kuussa harrastukseen, niin säännöllisenä menona se on kyllä aika iso kolo pienempituloiselle taloudelle.
Kerro nyt hyvä ihminen mistä kunnonnossa olevan hevosen saa 1 eurolla tai jopa halvemmalla! Ostan heti oman!
Kaikki hevoset ja ponit joita olen katsonut, joka sopisi lapsen ratsastettavaksi, on terve ja vielä muutama vuosi mittarissa ei todellakaan lähde noin halvalla.
Kyllä siitä kunnollisesta hevosesta/ponista joutuu useamman tonnin maksamaan.
Kun en millään viitsisi antaa lapselle rakasta lahjaa joka sairastaa koko ajan tai pahimmassa tapauksessa kuolee juuri kun siihen on kiintynyt.
Meillä käy 11 vuotias tyttö ratsastuskoululla ratsastamassa kerran viikossa hintaa pelkille tunneille 950 euroa vuosi. Sen lisäksi seuramaksut, vaatteet, välineet ja kuljetukset. Vuoden saldoksi tulee lähemmäs 2000 euroa.
Kyllä on minun mielestä kallista harrastaa ratsastusta, itsekkin haluaisin mutta ei rahat millään riitä kun yksi jo perheessä harrastaa!
No ei mun hevonen ainakaan mitään maksanu et ei se kallista oo. Iskä kai makso sen
Jaahas, eli täällä on pari pelleä liikenteessä. Noh, kunhan kasvatte isoksi, niin ymmärrätte mikä siinä maksaa tai sitten jatkatte provon tiellä. Who evö.
Se on suhteellista, mutta aika monelle ratsastus on kallista, vaikka kuinkapäin laskisi.
Olen myös tullut siihen tulokseen, ettei ratsastus oikeastaan ole edes kallista. Omat lapset ovat sen ikäisiä, etteivät vielä kummemmin harrasta, mutta itse ratsastan. Asumme keskisuuressa kaupungissa ja täällä ratsastustunti maksaa semmoisen 28 - 35 e/h. Minulla menee kuussa ratsastukseen noin 150 e + harvakseltaan uusittavat varusteet.
Työpaikan kahvipöytä keskusteluista ja ystävien kanssa käytyjen keskustelujen perusteella olenkin tullut siihen tulokseen, että onpa ratsastus edullista. Täälläpäin jääkiekko on todella suosittua ja monen tutun lapset harrastavatkin sitä. Se se vasta kuulostaakin järkyttävän kalliilta. Eikä siinä vielä kaikki, että maksat useita satoja euroja kuussa, vaan sen lisäksi joudut todella usein talkoilemaan ja kaikenmaailman kissan ristiäisiin hommiin. Jalkapallo kuulostaisi olevan vähän edullisempaa, mutta edelleen kalliimpaa kuin ratsastaminen.
Minä ja tyttöni ratsastetaan ja ei ole nyt niin kamalan kallista. Syyskausi yhteensä vajaan tonnin ja kevät kausi sama plus varusteet päälle joita ei aikuisella todellakaan tarvitse uusia koko ajan.
Lätkä on kalliimpaa.
Ratsastusta voi harrastaa ilmaiseksi kopottelemalla naapurin eläkkeellä olevalla ravihevosella metsätietä pitkin tai sitten käymällä 50e/h ratsastustunneilla ja ostaa joka vuosi trendiväriset ratsastushousut. Vai eikö tota ekaa saa sanoa harrastamiseksi?
Mun parilla kaverilla on puoliksi vuokrahevonen. Hevospiireissa vuokraaminen tarkoittaa sitä, että otetaan toisen hevonen ylläpitoon, eikä siitä sille omistajalle makseta mitään. Hevonen asuu pienellä tallilla ja tekevät itse tallityöt. Varusteet on hevosen omat. Traileri pystyy tarvittaessa vuokraamaan, mutta he ei käy kisoissa tms. joten eivät ole koskaan tarvinneet. Tuleehan siitä kuluja kengityksistä, madotuksista tms. mutta kun kuluja on jakamassa 2 aikuista ja toisella on 2 lasta ja toisella 1, jotka myös ratsastaa, niin ei se nyt henkeä kohti kovin paljoa ole.
Meillä oma heppa. Kustantaa n.1000 €/kk.
Heppa, traikku, tallipaikka, loimet/suitset/satulat ym/ruoka, ratsastajan vaatteet, eläinlääkäri, kaviot, vakuutukset, kisat, bensa, linimentit ym.
Ihan melkein ilmasta, eikö?
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 09:01"]Tallia ei tarvi rakentaa, jos asuu sellaisessa paikassa että ne puitteet on valmiina. Vähän kuin joka asiassa, riippuu TASOSTA. Vastaavasti ratsastukseen saa halutessaan menemään tolkkuttomia summia rahaa, toisille maksetaan että ratsastavat kaverin hevosta, kun se ei itse ehdi:
[/quote]
Jos asuu sellaisessa paikassa... melko moni suomalainen asuu kerrostalossa. Tai omakotitalossa kaupunkialueella. Ei se muutto maalle sen tallin perään ilmaista ole.
22, eli et todellakaan ole itse ratsastanut=)) Vähän sama asia, kuin ajella jollain peltoautolla pellolla, kuin oikeasti osaten liikenteessä.
Ratsastaa voi niin monella eri tapaa ja voihan joku tosiaan tuota kopsuttelua sanoa harrastukseksi, mutta sitä se ei ole.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 10:05"]
Olen myös tullut siihen tulokseen, ettei ratsastus oikeastaan ole edes kallista. Omat lapset ovat sen ikäisiä, etteivät vielä kummemmin harrasta, mutta itse ratsastan. Asumme keskisuuressa kaupungissa ja täällä ratsastustunti maksaa semmoisen 28 - 35 e/h. Minulla menee kuussa ratsastukseen noin 150 e + harvakseltaan uusittavat varusteet.
Työpaikan kahvipöytä keskusteluista ja ystävien kanssa käytyjen keskustelujen perusteella olenkin tullut siihen tulokseen, että onpa ratsastus edullista. Täälläpäin jääkiekko on todella suosittua ja monen tutun lapset harrastavatkin sitä. Se se vasta kuulostaakin järkyttävän kalliilta. Eikä siinä vielä kaikki, että maksat useita satoja euroja kuussa, vaan sen lisäksi joudut todella usein talkoilemaan ja kaikenmaailman kissan ristiäisiin hommiin. Jalkapallo kuulostaisi olevan vähän edullisempaa, mutta edelleen kalliimpaa kuin ratsastaminen.
[/quote]
Kasvavalle lapselle joutunee varmaan uusimaan nuo varukset useammin kun vaatetus jää nopeasti pieneksi, toisin kuin aikuisella?
Ratsastushousut menee lapselle pari vuotta, jos ei ole kovin lihava lapsi, koska se ei haittaa jos lahkeet on lyhyet, sukat ja saappaat tulevat jokatapauksessa päälle, myös kypärän jos hankkii säädettävän, menee se monta vuotta. Tosin talleilla on laina kypärät ja liivit, niin niitä ei usein kyllä edes tarvitse. Ratsastaa voi myös kumppareissa ja farkuissa.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 08:52"]
Eikä oman hevosen pito ole kallista, jos on tilat pitää hevosta kotona, tai yksityistallilla, jossa tallityöt hoidetaan vuoroperiaatteella. Kaverilla on hevonen ja sen ylläpito = ruuat maksaa 50e/kk. Ja ratsastaa saa niin paljon kuin huvittaa.
[/quote]
Aaaaaaahhhhhaaahhhhaaaass :D :D :D itkunauruaaaaaaahhhhhh!!!!
Paino sanalla 'KAVERILLA' on hevonen.... En edes lähde selittämään hevoseen meneviä kuluja ap:lle, jolla ei SELKEÄSTI ole ikinä ollut omaa hevosta :D
Ps. Ruoka on ehkä pienin hevosenpidon murheista :D ootahan kun käyt klinikalla :D
Pps. En pysty lopettaa tätä nauramista, mut pitäis vissiin yrittää edes lukea läpi mitä kaikki muut on tähän jo sanoneet :D :D
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 12:50"]
Ratsastushousut menee lapselle pari vuotta, jos ei ole kovin lihava lapsi, koska se ei haittaa jos lahkeet on lyhyet, sukat ja saappaat tulevat jokatapauksessa päälle, myös kypärän jos hankkii säädettävän, menee se monta vuotta. Tosin talleilla on laina kypärät ja liivit, niin niitä ei usein kyllä edes tarvitse. Ratsastaa voi myös kumppareissa ja farkuissa.
[/quote]
Jos lapsi osaa jo enemmän, niin farkut on aika huonot ratsastushousut, kun niistä tulee helposti lyöttymiä.
Komppaan tuolla aikaisemmin kirjoittanutta: täällä myös jääkiekko on kovassa huudossa ja se on todellakin paljon kalliimpi kuin ratsastus.
Ratsastukseen ja ylipäänsä hevosiin saa menemään juuri niin paljon kuin haluaa. Aktiivisesti valmennuksissa ja kisoissa käyvä saa menemään jopa tuhansia kuussa, kun taas pikkutallilla omaa puskaputtea pitävä maksaa 200-300 kuussa hevosestaan, omalla tallilla jopa halvemmallakin.
Kun vertaa esim. koiraharrastukseen, niin saa siihenkin rahaa menemään. Ison koiran ruokakulut ovat helposti 100 kuussa, siihen päälle ell käynnit, ulkomaan näyttelyt yms. yms. Itsellä meni vuodessa isolla koiralla melkein 3000 vuodessa rahaa pelkkään ylläpitoon ja eläinlääkäreihin.
Jos ajattelit että johonkin kämäseen latoon hevonen ja naapurilta vähän halpaa heinää niin kai se 50€ kuussa riittää. Aika alakanttiin laskettu tai sitten hevosen hoitoa laiminlyödään. Kengitys 6-8 vko:n välein maksaa jo yli 50€ kengittäjästä riippuen. Hevonen on myös laumaeläin ja tarvitsee lajitoverin. Ja jotta se harrastus pysyisi mielekkäänä olisi hyvä käydä tunneilla, eikä mennä päättömästi pitkin maita ja mantuja ex-ravurilla jonka on halvalla saanut ja joka voi pikkutyttöjen käsissä olla jo vaarallista menoa.