Olen aina sopinut työsuhteeni paikallisesti. Mikään liitto ei ole koskaan määrännyt palkkaani.
Paikallinen sopiminen on minusta ihan ok.
Teen tarjouksen palkkatoiveesta työnantajalle. Hän joko hyväksyy sen tai jos ei, menen muualle töihin.
So simple!
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Olen aina sopinut työsuhteeni paikallisesti. Mikään liitto ei ole koskaan määrännyt palkkaani.
Liitto määrittää vähimmäispalkan. Muita työolojasi et tasan varmasti itse ole neuvotellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole _koskaan_ sanonut mitään palkkasummaa toiveekseni, enkä ole myöskään vinkunut palkankorotuksia. Vaan antanut näyttöjen puhua ja jos ei ansion mukaan ropise roposia, olen lähtenyt.
20 vuoden jälkeen tienaan paremmin kuin 97% palkansaajista, rivi-inssin statuksella. Ilmeisesti näyttöä ja suoriutumista on piisannut.
Annas kun arvaan: et ole ollut edes yhtä päivää pois töistä oman tai lapsen sairauden vuoksi tai osallistunut työpäivänä lähiomaisen hautajaisiin?
Kesällä kävin isoäiteen hautajaisissa duunipäivän keskellä. Sairaan lapsen hoidon lomassa voi tehdä etäduuneja. Olen ollut joulupäivänä duunissa korjaamassa muiden mokia, kun muita ei ole huvittanut ja rahaa on palanut. Viimeisen 7 päivän aikana duunissa 59h. Tänä vuonna ollut poissa töistä kaksi päivää, viime vuonna neljä - toisaalta aivan sama, voin ottaa vapaata ilmoitusluonteisesti koska tahansa 2-3 päivää.
Ei, en ole korvaamaton. Mutta "korvattavuuskertoimeni" on korkea ja se näkyy palkassa.
Juuri tästä syystä en käsitä ihmisten vinkumista, että pitäisi saada paikallinen sopiminen, kun nyt ei saa riittävän hyviä etuja. Jos olet hyvä neuvottelija ja hyvässä työmarkkina-asemassa, niin mikään nykytilanteessa ei estä neuvottelemasta itsellesi niitä parempia etuja. Jos taas et nykytilanteessa pysty siihen, niin todennäköisesti et pystyisi siihen myöskään siinä tapauksessa, että työehtosopimuksista luovuttaisiin.
Jokainen on oman onnensa seppä.
Menestymiseen ei mitään liittoja tai liittokohtaisia sopimuksia tarvita.
Oman alani vassarit ovat olleet lakossakin muutaman kerran. Minä en. Lakoilla saatu palkankorotus on sulanut lakonaikaiseen palkattomuuteen moninkertaisesti.
Rikkurina palkkani on ollut moninkertainen liiton maksamaan lakkokorvaukseen nähden.
Repikää siitä, kommarit.
"Lääkäreillä, arkkitehdeilla, juristeilla, ekonomeilla, diplomi-insinööreillä ei ole mitään alan työehtosopimusta, jota voidaan rikkoa."
Väite on täyttä tuubaa. Näiden alojen työntekijöistä suurin osa kuuluu Akavaan, joka kyllä hoitaa jäsentensä työehto- ja työsopimusasioita. Ja sen puheenjohtaja Sture Fjäder on hyvin näkyvä hahmo, kun näistä asioista keskustellaan.
Vierailija kirjoitti:
"Lääkäreillä, arkkitehdeilla, juristeilla, ekonomeilla, diplomi-insinööreillä ei ole mitään alan työehtosopimusta, jota voidaan rikkoa."
Väite on täyttä tuubaa. Näiden alojen työntekijöistä suurin osa kuuluu Akavaan, joka kyllä hoitaa jäsentensä työehto- ja työsopimusasioita. Ja sen puheenjohtaja Sture Fjäder on hyvin näkyvä hahmo, kun näistä asioista keskustellaan.
Jokainen lääkäri, arkkitehti, juristi, ekonomi ja diplomi-insinööri yksityisellä sektorilla tekee työsopimuksensa ihan itse ilman Akavan tai Sture Fjäderin tukea. Sopii ihan itse työsuhdeautonsa ja lounarinsa jne. Ilman mitään liittoa. Täysim paikallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen lääkäri, arkkitehti, juristi, ekonomi ja diplomi-insinööri yksityisellä sektorilla tekee työsopimuksensa ihan itse ilman Akavan tai Sture Fjäderin tukea. Sopii ihan itse työsuhdeautonsa ja lounarinsa jne. Ilman mitään liittoa. Täysim paikallisesti.
Älä puhu soopaa. Terv. Yksityisen puolen DI, jolle maksetaan hyvin
Mitä lakia rikotaan? Missä kommaritaivaassa oikein elät? Lääkäreillä, arkkitehdeilla, juristeilla, ekonomeilla, diplomi-insinööreillä ei ole mitään alan työehtosopimusta, jota voidaan rikkoa. Jokainen sopii palkkansa ja muutkin etuutensa paikalliseti omien kykyjensä ja nayttöjensä mukaisesti.
WeeTee-porukka voi tehdä omat sopimuksensa "liiton taksoilla" ihan vapaasti.