Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen aina sopinut työsuhteeni paikallisesti. Mikään liitto ei ole koskaan määrännyt palkkaani.

Vierailija
02.10.2020 |

Paikallinen sopiminen on minusta ihan ok.
Teen tarjouksen palkkatoiveesta työnantajalle. Hän joko hyväksyy sen tai jos ei, menen muualle töihin.
So simple!

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ymmärtänyt asian väärin, ihan kuten suurin osa kansasta. 

Liitto neuvottelee raamit. Minimipalkan, sairasajan palkasta, työajasta jne. Tavallaan ne minimit, mitä työnantajan pitää tarjota ja maksimit sille, mitä työnantaja voi vaatia. Työnantajalla on aina ollut vapaus sopia tessiä paremmat ehdot. Minkä takia arvelet, että työnantajajärjestöt ajavat paikallista sopimista, kun paremmat ehdot on jo mahdollista tarjota? 

Vierailija
2/28 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kambodtsassakin sovitaan paikallisesti: 14h työvuorot, 0,13e/h ja on nukuttava työnantajan tiloissa ja maksettava siitä vuokraa. Päiväruuaksi saa yhden riisikupillisen.

Olisihan se hirveää, jos joutuisi myymään paitoja 20 eurolla Euroopassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole _koskaan_ sanonut mitään palkkasummaa toiveekseni, enkä ole myöskään vinkunut palkankorotuksia. Vaan antanut näyttöjen puhua ja jos ei ansion mukaan ropise roposia, olen lähtenyt.

20 vuoden jälkeen tienaan paremmin kuin 97% palkansaajista, rivi-inssin statuksella. Ilmeisesti näyttöä ja suoriutumista on piisannut.

Vierailija
4/28 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea periaate

Vierailija
5/28 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upeita eturivin stahanovilaisia kommunisteja. Pyllistys teille!

Vierailija
6/28 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja palkanko luulet olevan ainoa liittojen neuvottelema asia?

Vierailija
7/28 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattiliitot ovat syntyneet nimenomaan siksi että työntekijät eivät ole kyenneet neuvottelemaan työnantajan kanssa yksin hyvää ratkaisua vaan tilanne on mennyt työnantajan saneluksi jota Kokoomus tottakai toivoo edelleen vallitsevaksi toimintatavaksi.

Oikea paikallinen sopiminen on sitä että työntekijä ja työnantaja yhdessä sopivat kunnollisen korvauksen työstä ja nykyinen työehtosopimus ei sellaista sopimusta estä jos molemmat siihen ovat suostuvaisia

Vierailija
8/28 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus ei pidä paikkansa, sillä työnantajan on noudatettava alan työehtosopimusta. Muuten rikotaan lakia.

Vierailija
9/28 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liitöt ovat lampaita ja luusereita varten

Vierailija
10/28 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajani on kokoomukselainen. Niin minäkin. Helppo sopia työehdot, kun ollaan saman liiton miehiä.

Kommarit ja liittolaiset saavat "liiton" taksan, joka on vähemmän, mitä itse saan.

Vierailija
11/28 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on joku huippuasiantuntija joita on vähän olemassa, on tietysti paljon enemmän valtaa neuvotella omista ehdoistaan. 90% työntekijöistä ei ole tässä asemassa.

Vierailija
12/28 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus ei pidä paikkansa, sillä työnantajan on noudatettava alan työehtosopimusta. Muuten rikotaan lakia.

Mikään laki ei kiellä maksamasta hyvälle työntekijälle niin isoa palkkaa kuin työnantaja katsoo tarpeelliseksi. Se että maksaa hyvälle 1000 euroa/ kk enemmän kuin laiskottelijalle ei ole lain rikkomista, jos laiskottelija saa tes:n määräämää palkkaa. Enemmän voi aina maksaa.

Itse olen aina sopinut palkkani itse työhönottotilanteessa ja kuten aloittajalla, joka kerta se on työnantajalle sopinut. Olen myös sopinut ylimääräisistä vuosilomaeduista.

Työehtosopimukset määrittelevät ainoastaan vähimmäistason alalle. Ne eivät estä maksamasta enemmän.

Vierailija
13/28 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallista sopimista ammattiliitot itse ovat ajaneet jo vuosikausia.

Vierailija
14/28 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole _koskaan_ sanonut mitään palkkasummaa toiveekseni, enkä ole myöskään vinkunut palkankorotuksia. Vaan antanut näyttöjen puhua ja jos ei ansion mukaan ropise roposia, olen lähtenyt.

20 vuoden jälkeen tienaan paremmin kuin 97% palkansaajista, rivi-inssin statuksella. Ilmeisesti näyttöä ja suoriutumista on piisannut.

Annas kun arvaan: et ole ollut edes yhtä päivää pois töistä oman tai lapsen sairauden vuoksi tai osallistunut työpäivänä lähiomaisen hautajaisiin?

Vierailija
15/28 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas kerään käpyjä metsästä omaan tahtiin! Olen oman itseni herra!!?!

Vierailija
16/28 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tessissä on miminiehdot, työnantaja saa tarjota etuja sen yli.

Vierailija
17/28 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentelen alalla, jossa ei ole TESsiä. Arkipyhät ei ole palkallisia vapaita, ilta- ja lauantailisiä ei makseta. Joku yölisä on, liekö sekin lakisääteinen. Sunnuntailisä maksetaan, koska se on lakisääteinen, samaten ylityökorvaukset lain mukaan. Lomapalkka on, mutta lomarahaa meille ei makseta. 

Sen TESsin mukana tulee kyllä aika paljon kaikenlaista, mitä ihmiset ovat tottuneet pitämään ihan itsestäänselvyytenä. 

Vierailija
18/28 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan,että paikallinen sopiminen tässä tapauksessa on koskenut työstä saatavaa korvausta ja mahdollisesti liiton normeista eroavaa työaikaa, lomakertymää ja arkivapaita.

Todennäköisesti liiton määrittelemät oikeudet ja velvollisuudet kuitenkin säilyivät.

Vierailija
19/28 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin tuolla ylempänä jo sanottiin niin palkat on vain yksi asia mistä liitot neuvottelee. Neuvotteletko ap myös paremmat lomat, sairaslomat, työtunnit, työterveyshuollon, irtisanomissuoja jne. Pelkällä palkalla en lähtisi kehumaan.

Vierailija
20/28 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annas kun arvaan: et ole ollut edes yhtä päivää pois töistä oman tai lapsen sairauden vuoksi tai osallistunut työpäivänä lähiomaisen hautajaisiin?

Oikea inssi ei noiden syiden takia hyvää työpäivää tuhlaa...