Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähdin muuttoavuksi, MITÄÄN ei ole pakattu!!

Vierailija
02.10.2020 |

Siis kämppä kuin mitään muuttoa ei olisikaan. Mietin tässä lähtisinkö menemään. Miten joku voi tehdä tuollaisen oharin?

Kommentit (814)

Vierailija
441/814 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina tiennyt miten mun pitäisi teoriassa muutot hoitaa, mutta koskaan ne ei ole menneet niin. Tänä vuonna on jouduttu muuttamaan useamman kertaa minkä lopputuloksena jos ei muuta, niin ainakin kaikkea turhaa tavaraa on päässyt häviämään muihin osoitteisiin aika tehokkaasti. Joku 6 (jos oikein muistan) 250 litran jätesäkillistä on hävitetty/lahjoitettu. EI ole ollut hirveästi aikaa alkaa myydä omaisuutta joitain huonekaluja lukuunottamatta. Vapauttava tunne vaikka tietää, että sitä tavaraa on edelleen liikaa seuraavaa muuttoa ajatellen. Nyt alkoi onneksi myös tiukemmat taloudelliset ajat pitemmäksi aikaa, joten varaa ei ole hankkia kuin pakolliset uudet vaatteet jos vanhoja hajoaa, ym. Ja kaiken krääsän kuten leivontakulhon, etsin niin edullisesti kuin vaan ikinä mahdollista. Tässä viimeisimmässä muutossa katsoin myös järkeväksi käydä vanhempien ullakkoasuntoja läpi, ja sieltä löytyi kaikkea käytännöllistä ja käyttökelpoista, mitään uutta kalustetta ei uuteen asuntoon hankittu. Kenties sieltä löytyy se.

Muutoissa menee ihan uskomattoman paljon rahaa kun lopulta kaiken ynnää, mikä vähemmän tavaraa sitä parempi. Roinan hävittäminenkin kuljetuskuluineen lopulta kallista hommaa.

Vierailija
442/814 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ ullakkoasuntoja eli ULLAKKOA kiitos automaattisen prkleen tekstinsyötön.....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/814 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku kehtaa tehdä noin?

Vierailija
444/814 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa tämä pakkaamattomuuden psykologinen puoli.

Kun muuttopäivä lähestyy, itse tulisin hulluksi jos tavarat ei olisi pakattu. En pystyisi nukkumaan jos homma olisi kuin Elmerin eväät levällään.

Millaisella hermorakenteella on varustettu nämä ei-pakkaajat, ja eikö heitä häiritse, että toiset penkovat ja käpelöivät heidän vaatteitaan ja astioitaan, ruokiaan...?

Itse olen aina ollut ahdistunut muutoista, mutta olen kehittynyt tässä. Ekoissa muutoissa sain kyllä lautaset, kirjat ja muut selkeät tavarat pakattua, mutta kaikki rompe lojui siellä-täällä. Jotenkin jännitti se muutto niin paljon että sen halusi sulkea mielestään ja tuudittautui siihen että "vielä ehtii" kunnes aika jo koitti. Sitten kun tulee hirveä kiire niin lamaantuu ja juuri haahuilee ympäriinsä etsimässä jotain yhtä sukkaa, sen sijaan että tunkisi sekalaista roinaa vaan laatikkoihin tai säkkeihin.

Nykyään tiedostan tämän piirteen itsessäni ja aloitan pakkaamisen jo hyvissä ajoin, mutta edelleenkin löytyy välillä yllätyksiä: olen unohtanut vaikkapa vinttikomeron tavarat; kylpyhuoneen tavarat; tms. Mutta parempaan suuntaan mennään!

Jotain positiivista sentään niin olen aina pitänyt huolen että muutossa on karkkia, juotavaa ja pizzaa ettei kukaan näänny.

Vierailija
445/814 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuskailee "sekalaisen roinan" muuttamisesta. Miksi sellaista pitää omistaa, ostaa, valmistaa?

Vierailija
446/814 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä usko ystävää...

Vierailija
447/814 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuskailee "sekalaisen roinan" muuttamisesta. Miksi sellaista pitää omistaa, ostaa, valmistaa?

Se roina on voinut olla ihan tarpeellista ja paljon käytössä, mutta ajan myötä se on muuttunut tarpeettomaksi eikä siitä ole saanut hankkiuduttua eroon.

Vierailija
448/814 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka puhun "roinasta" niin tarkoitan silti ihan käyttökelpoisia tavaroita, jotka ei vain kuulu selkeään kategoriaan kuten kirjat tai astiat.

Vierailija
449/814 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli pakettiauto, Hiace, minulla oli silloin kavereita. Yleisesti patalaiskaksi tunnettu duunikaveri pyysi minua ihan vaan kuskaamaan muutamaa kuormaa perjantai-iltana, matkaa korkeintaan kilometri ja minun tarvitsi vain ajaa, kaveri oli värvännyt riittävästi talkooväkeä. Homman tultua valmiiksi minunkin piti saada jäädä juomaan alkoholipitosia juomia talkooväen kanssa.

Sovittuna aikana menin asunnolle, jossa olikin tupa täynnä väkeä, rokki soi täysillä ja koko väki emäntää myöten ympäri päissään, kirjat hyllyssä ja vedet vesisängyssä, isäntä suunnilleen tolkuissaan, mutta ei täysin selvä hänkään. Ensin lähdettiinkin hakemaan pumppua saadaksemme vesisängyn tyhjäksi, samalla reissulla haettiin kaljaa. Vesisänky tyhjenikin ja joku sen sitten purki, minä kannoin sen älyttömän painavan patjan autoon ja autosta uuteen kämppään, koska kukaan muu ei jaksanut. Iso osa porukasta häipyi sillä aikaa baariin ja hyvä niin, olin jo kurkkuani myöten täynnä kännisten sukkeluuksia. Isännän kanssa saimme lopulta roinat kuskattua, aamu jo sarasti kun viimeisiä tavaroita kannoimme. Koska viinat oli jo juotu, isäntä lupasi ostaa minulle pullon kossua, parikymmentä vuotta olen tuota pulloa odotellut.

Vierailija
450/814 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja suostuit tähän syystä: ______________?

Vierailija
451/814 |
20.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me, kun viimeksi muutettiin, aloin karsimaan siinä vaiheessa, kun päätös vanhan myymisestä oli tehty.

Ekana kävin kellarin läpi ja vein pari autollista kirppikselle.

Sitten aloin käymään kaappeja läpi idealla :

Max 1/3 säästetään, 2/3 kiertoon, joko kirppikselle, tai roskiin.

Puolen vuoden aikana vein 6 krt itsepalvelukirppikselle täyden sopimuksen palveluun.

Ja sain varastot käytyä läpi ja täytetyä.

Vierailija
452/814 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä, näitä ihmisiä näyttää olevan ihan liikaa. Yksi kaverini on kanssa tällainen muuttaja. Vaikka muuttopäivä olisi tiedossa kaksikin kuukautta aikaisemmin, niin "en vaan saa aikaiseksi pakata". Jos joku raukka menee pakkausavuksi, kaveri istuu kännykällä ja lukee Facebookia samalla kun toinen pakkaa. Usein tekosyynä joku "sormi on kipee kun ulkona on kylmä" -tason juttu. Lopulta muuttopäivänä 3/4 asunnosta on pakkaamatta, joka paikka täynnä roskaa ja likaa, muuttolaatikoita ei ole tarpeeksi, kaikki on hukassa eikä mikään organisointi onnistu. Kaveri haahuilee vaan ja on tekevinään jotain, mutta ei kuitenkaan anna kenenkään muun ottaa ns. ohjia tuossa tilanteessa jos hänelle se organisointi on hankalaa. Kamoja kantaessa sitten ohjeeksi saa "laita vaan johonkin" mutta kun laitat, niin eihän se käy kun siirrä se laatikko tuonne! Eikun laitakin tuonne! Älä siihen jätä! Joka hemmetin muutossa kaverilla iskee sitten sellainen burnout/raivari/hajoaminen koska kaikki on niin sekaista eikä mikään onnistu. Se on henkisesti ja fyysisesti niin uuvuttavaa yrittää auttaa tuollaista tyyppiä.

Sitten tää tyyppi on muuttanut vähintään kerran vuodessa viimeiset 7 vuotta, välillä parin kuukauden välein koska joka asunnosta löytyy joku hakemalla haettu vika, minkä vuoksi pitää muuttaa. Siis jotain ihan naurettavaa, vaikkapa sen tyylisiä että ikkunanpokat on rumat. On uuvuttanut tosi monet sukulaiset ja kaverit, eikä meistä kukaan enää tahdo mennä avuksi. Yksikin vanha sukulaisensa sai sairauskohtauksen kun uupui muutossa. En vaan ymmärrä, miten aikuinen ihminen ei toistuvasti saa asioitaan sen verran reilaan, että pysyisi yhdessä asunnossa edes sen vuoden verran ja muuttaessa aloittaisi valmistelut aikaisin.

N41

Mitä vaikeaa tuon asian ymmärtämisessä on? Aikuisuus ei tarkoita sitä, että asiat sujuvat. Missä tilanteessa esim. luulet kaikkien peruskoulunsa keskeyttäneiden olevan? Aikuisia varmaan, mutta sekö tekee kaikista osaavia. 

Tiedoksi kaikille: ydinperhe eli vaikkapa muuttajan perhe on todella pieni yksikkö, joten ei voida laskea sen varaan että kaikissa perheissä on edes yksi ihminen, joka osaa organisoida ja ryhtyä toimeen. Kun ei ole sukua, joka pitäisi huolta heikommistaan, niin "hoitovastuu" siirtyy sitten muille. Älkää osallistuko, jos ei haluta, mutta omat odotukset ihmisten toimintakyvystä kannattaa päivittää. Kyllä aikuinen osaa. 

Vierailija
453/814 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävi kerran niin, että edelliset asukkaat eivät olleet vielä alta pois kun me tultiin siivoamaan. Oli eri syistä sovittu, että saadaan avaimet vaikka klo 9, meidän muuttoauto tuli vanhaan kotiin samaan aikaan. Meillä oli sovittuna, että kämppä on tyhjä ja perussiisti ja oltiin ajateltu, että pestään kaapit että saa heti lapata kamat paikoilleen. Mutta ei, kämppä olikin puolillaan edellisten ihme jämäkamaa. Mä sanoin sitten, että muuttoauto tulee parin tunnin kuluttua ja näiden kamojen olisi pitänyt olla jo pois. Edellinen omistaja pyöri hädissään siellä.

Koska meidän kamat oli pakattu, niin ei muuttofirnalla kestänyt kuin tunnin ladata niitä autoon.

Me käytännössä heitettiin edellisen asukkaan kamat pihalle kekoon, että hoida sä tästä. Just saatiin viimeiset kamat pihalle, kun oma muuttoauto kurvasi pihaan. Meillä oli tavarat paikallaan ennen kuin se edellinen asiakas sai nyssäkkä kerrallaan vietyä kamansa taloyhtiön pihalta.

Teidän touhu kuulostaa suorastaan laittomalta. Ei toisten kamoja vaan heitellä pihalle ja asuntoahan saa pitää klo 12 asti.. kannattaa tutustua vuokralakiin.

Vierailija
454/814 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa tämä pakkaamattomuuden psykologinen puoli.

Kun muuttopäivä lähestyy, itse tulisin hulluksi jos tavarat ei olisi pakattu. En pystyisi nukkumaan jos homma olisi kuin Elmerin eväät levällään.

Millaisella hermorakenteella on varustettu nämä ei-pakkaajat, ja eikö heitä häiritse, että toiset penkovat ja käpelöivät heidän vaatteitaan ja astioitaan, ruokiaan...?

Mä tulen hulluksi, jos voin pakata vain osan ja joudun etsimään tavaroita ennen muuttoa jo niistä laatikoista. On helpompaa pakata kerralla koko keittiö laatikoihin ja kantaa pois. Näin myös purkaminen on helpompaa. Laatikot kerralla oikeaan huoneeseen ja huone kerralla purkaa. Vaatteet saa nostaa pienoista suoraan hyllyille ilman lajittelua yms. Me kannetaan ensin kuitenkin huonekalut aina suoraan paikoilleen, joten purkamisessakaan ei kauaa nokka tuhise. En kestäisi sitä stressiä mikä tulee siitä, että turaa muuttoa päiväkausia.

Sä et varmaan koskaan matkusta. Mä osaan pakata matkalaukun niin, että selviän sillä vaikka kuukauden reissun. Voihan muuton tehdä niin, että pakkaa matkalaukun kuin reissua varten,niin ei tartte sitten mitään muuta.

Tosin, mä nyt muutossa oon joka laatikkoon tulostanut ja teipannut lapun jossa joka ikinen esine joten löytäisin vaikka kuormasta keskellä moottoritietä. Lukee vain laatikon kyljestä mitä sisältää. Jos on laiska, silloin voi kirjoittaa: "yöpöydän laatikon sisältö" tai "keittiön toinen laatikko". Tai jos oikein laiska on, kippaa vain keittiön toisen kaapin sisällön laatikkoon ja lyhentäen sutasee päällä kolmen kirjaimen merkinnän: K2K (keittion 2. kaappi)

Vierailija
455/814 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku joka on ekaa kertaa muuttamassa? Niillehän käy helposti noin.

Tai sitten on kyse informaatiokatkoksesta. Viimeisimmässä täysmuutossani kävi niin. Olin pyytänyt kaveriani auttamaan. Siis yhtä henkilöä. Hän hyvää tarkoittaen olikin tilannut 4 kaveriaan lisäavuksi, joten eihän valmiiksi pakattua tavaraa ollut riittävästi!

Sählingistä pitää kuitenkin ottaa opikseen. Aikatauluun vähintään toinen mokoma vara-aikaa eli "viikonlopun" muuttourakkaan toinen viikonloppu lisäksi. Ei haittaa, jos talkoolounaalle päästään etuajassa, eikä varapäivinä enää tarvitse tulla muuttamaan. Päälle kaatuva aikataulu sen sijaan pilaa ihmissuhteet ja aiheuttaa materiaalivahinkoja.

Vierailija
456/814 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoitko välit poikki?

Vierailija
457/814 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse nimitän itseäni leikkisästi roinankerääjäksi, vaikka sen roinan tai romun myyntiarvo on tuhansia euroja. Ja muut keräilyhullut myös siitä pyydetyn hinnan maksavat.

Vierailija
458/814 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttoetiketti hukassa varsinkin nuorilta ihmisiltä:

- kaikki kamat on pakattu valmiiksi ja aseteltu asuntoon järkevään kantamisjärjestykseen.

- isäntä ja emäntä ohjaavat/ johtavat muuttoa.

- yksi vastaa auton pakkaamisesta oikein. Raskaat isot kamat perälle jne.

- talkooväelle on uudessa asunnossa tarjolla juomaa ja ruokaa (limua, pizzaa jne. Kaljat juodaan muuton lopuksi).

- muuttoauton kulut (vuokra ja bensa) on muuttajan vastuulla.

- kiitetään apureita ja luvataan auttaa vastavuoroisesti heidän mahdollisissa tulevissa muutoissa.

Vierailija
459/814 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli pakettiauto, Hiace, minulla oli silloin kavereita. Yleisesti patalaiskaksi tunnettu duunikaveri pyysi minua ihan vaan kuskaamaan muutamaa kuormaa perjantai-iltana, matkaa korkeintaan kilometri ja minun tarvitsi vain ajaa, kaveri oli värvännyt riittävästi talkooväkeä. Homman tultua valmiiksi minunkin piti saada jäädä juomaan alkoholipitosia juomia talkooväen kanssa.

Sovittuna aikana menin asunnolle, jossa olikin tupa täynnä väkeä, rokki soi täysillä ja koko väki emäntää myöten ympäri päissään, kirjat hyllyssä ja vedet vesisängyssä, isäntä suunnilleen tolkuissaan, mutta ei täysin selvä hänkään. Ensin lähdettiinkin hakemaan pumppua saadaksemme vesisängyn tyhjäksi, samalla reissulla haettiin kaljaa. Vesisänky tyhjenikin ja joku sen sitten purki, minä kannoin sen älyttömän painavan patjan autoon ja autosta uuteen kämppään, koska kukaan muu ei jaksanut. Iso osa porukasta häipyi sillä aikaa baariin ja hyvä niin, olin jo kurkkuani myöten täynnä kännisten sukkeluuksia. Isännän kanssa saimme lopulta roinat kuskattua, aamu jo sarasti kun viimeisiä tavaroita kannoimme. Koska viinat oli jo juotu, isäntä lupasi ostaa minulle pullon kossua, parikymmentä vuotta olen tuota pulloa odotellut.

Mikö sut sai jäämään? Kun muut lähti baariin, niin siinä kohtaa olis varmaan ollut luonteva tilanne sunkin lähteä, kun kantoväkeä ei kerran ole. Mut pisteet sulle, ettet jättänyt isäntää pulaan! Oot kunnon tyyppi.

Vierailija
460/814 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs läksit :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan