Onko 39-vuotias liian vanha äidiksi?
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 17:42"]
No jaa, ehkä matkustamista ilmankin lapsia. Elokuvissa ja syömässä käymistä. Itsekästä olemista mm. kirjan tai kirjan lukemista rauhassa, mökkeilyä aikuisporukalla, koko päivä pelkkää löhöilyä, omia harrastuksia iltaisin ilman oman tunnon tuskia jne.
Mutta totta. Nuo lapset ovat niin ihania, että miksei niitä voisi olla vielä kolmaskin. Etenkin kun kaksi on jo melko isoja. Valvominen vaan pelottaa ja se voi jatkua monta vuotta - pitäisi jaksaa töissäkin.
[/quote]
Eiköhän noista suurin osa onnistu jo siinä vaiheessa kun lapsi on 10v-yläkouluiässä, ei nyt ihan täysi-ikäinen tarvitse olla jotta vanhemmat uskaltaisi harrastuksiin, leffaan tai mökille mennä keskenään.
Itse sain 44 v ja en tuntenut itseäni vanhaksi. Olen jaksanut valvoa ja lapsi oli aika helppo, nyt teini-ikäinen eikä ole ollut juuri ongelmia. Ongelmia oli kyllä mutta kaikki liittyi häneen isäänsä ja nyt pois kuvioista niin elämä paljon helpompaa.
Minä siis sain lapseni 39 v, ja yksi lapsi ei ainakasn ole ollut este millekään. Olen vaihtanut vaativampaan työhön, matkustellut paljon lapsen kanssa, välillä kaksin välillä mies mukana, Suomessa , Euroopassa, pohjois- Amerikassa ja nonta kertaa etelä- Afrikassa, matkusteltu junilla reppumatkoilla. on urheiluseuraa, vanhempianyhdistystä, muita harrasteita mutta aika on ollut omiin juttuihin sisarusten ja ystävien kanssa. Ja olen kaikesta nauttinut täysin rinnoin.
Itse mietin tällä hetkellä samaa. Yksi lapsi on jo, mutta toinen käy välillä mielessä. Ikää on 37. Suurin jarruttava asia on itselläni se että tässä iässä valitettavasti myös kehityshäiriöiden mahdollisuus on jo korkeampi, enkä tiedä osaisinko elää jatkuvan pelon kanssa.. Pohjalla myös synnytyksenjälkeinen masennus ja esikoisen vaikeat allergiat jotka valvottivat ja juoksuttivat lääkärissä ensimmäiset pari vuotta enemmän, nykyään onneksi jo vähemmän.
Siinä mielessä olet vanha, että sulla tulee olemaan lapsesi kanssa iso ikäero - tarkoitan tällä sitä, että sun elämänkatsomus ja näkemys lapsuudesta ei vastaa nykyistä. Täällä mammat valittaa, kun lapset ei ulkoile vaan ovat tietokoneella. Ei ymmärretä, että maailma on muuttunut omasta lapsuudesta ja sitä ei voi muuttaa. Ei ymmärretä, että pitää olla älypuhelin jne. Jos ymmärrät mitä tarkoitan, tietenkään en väitä että sinusta tulisi tällainen vanhempi.
Laskeskelin että säästöt riittäisivät ehkä just keinohedelmöitykseen. En ole "susiruma" mutta elämäni aikana useamman väärän valinnan tehnyt. Parisuhteessa joo, mutta sekin saa mennä jos/ kun toinen ei lasta halua. Kauhean monta vuotta ei voine jossitella. Nykyisessä vajaa 5vee oottelua, edellisessä 7v. Vähän tuntuu että jotakuta fiilattiin linssiin. 39vee, 4t/kk, ei kiinnosta baarisiemen, haluaisin vain lapsen & yrittää vanhana sinnitellä, ja rakastaa.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 17:25"]Kokemuksia?
Hyviä ja huonoja puolia?
[/quote]
Jos se luomuna onnistuu, mikäs siinä, mutta jos toivot osallistuvasi lastesi elämään ja nauttivasi lapsenlapsista niin oot myöhäs.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 18:46"]Ei ole liian vanha. Sain esikoisen 39 v. ja toisen 42 v. Hienosti on mennyt.
[/quote]
Yööök.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 04:21"]
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 17:25"]Kokemuksia? Hyviä ja huonoja puolia? [/quote] Jos se luomuna onnistuu, mikäs siinä, mutta jos toivot osallistuvasi lastesi elämään ja nauttivasi lapsenlapsista niin oot myöhäs.
[/quote]
Anteeksi mitä? Itse sain esikoiseni 18v, nyt 39v saan seitsemännen. Lapsia hoidan työksenikin eläkeikään saakka. Missä vaiheessa osallistumiseni lasteni elämään loppuisi ja miksi?
Kuka mies panee vanhaa isoa löysää ryppyistä reikää ? : O
Aika noloa olla n. 40v. VAUVAN äiti!?!
Oikein hyvä ikä, jos se sopii omaan elämään. Monet 40v on tosi nuoria vielä, varsinkin lapsettomat on säilyneet nuorina.
Sain lapseni 31 ja 32 vuotiaana. Sekin oli hyvä ikä. Teinien äitinä en jaksaisi enää toista pikkulapsiaikaa.
Mä olen 44v ja äiti. En koe itseäni liian vanhaksi. Mun äiti on 68v eikä hänkään ole liian vanha. Jos tarkoitit onko 39v liian vanha synnyttämään, Se on jokaisen oma asia
Ankkurilapsi uuden miesystävän kanssa?
Ei ole liian vanha, mutta kaikkea ei jaksa samalla tavalla kuin nuorempana. Mä olen saanut lapset 32- ja 38-vuotiaina ja kyllä nyt tällä hetkellä, kun olen siis pienen 39-vuotias äiti niin valvominen rasittaa ja väsyttää ihan eri tavalla kuin esikoisen kohdalla.
Vai ihan muusta maailmasta ja hymyilyttikin, kas kun ette itkuun purkastaneet.
Haiskahdat potentiaaliselta koulukiusaajalta.
Sain ainoan lapseni 39 v , ja raskaus aika meni oman kokemuksenimukaan ihan hienosti. Jouduin synnyttymäänn kiireellisellä sektiolla vauvan virhetarjonnan takia. samassa huoneessa oli 29 v jolla oli sektio samasta syystä. Minulla oli koliikkivauva, mutta sen jälkeen kun koliikki loppui, meni oikein kivasti. Lapsi on nyt 13v, ja voin oman kokemukseni mukaan suositella lämpimästi. Tämä on ollut elämäni parasta aikaa.