Onko 39-vuotias liian vanha äidiksi?
Kommentit (42)
Ei ole mitään oikeaa tai väärää ikää tulla äidiksi. Oma äitini sai minut 44-vuotiaana, ja minulla oli oikein hyvä ja turvallinen lapsuus. Varhaisteini-iässä saatoin vähän häpeillä sitä, että äitini oli reilusti lähempänä kuuttakymppiä. Olin ehkä hieman kateellinen, kun osa kavereista nautti siitä, että heillä oli tavallaan läheiset ja "kaverilliset" suhteet omiin äiteihinsä, jotka silloin vasta nelikymppisiä. Meillä ei yhdessä reissattu tai pidetty hauskaa samalla tavalla.
Nyt olen itse 1,5-vuotiaan äiti, ja sain lapseni 29-vuotiaana. "Mummu" on 75-v ja ollut jo muutaman vuoden sen verran huonossa kunnossa, että asuu palvelutalossa. Asutaan pk-seudulla, miehen vanhemmat Jyväskylässä. Ovat tosin vielä molemmat työelämässä, ja meillä käytetään tarvittaessa ulkopuolista lastenhoitoapua.
Toivottavasti ei ole liian vanha, sillä jos kaikki menee hyvin, tulen saamaan ensimmäisen lapseni 39-vuotiaana :). Minulla kesti hieman pidempään löytää parisuhde, jossa haluaisin lapsen tehdä. Toivottavasti en joudu ikääni selittelemään neuvolassa liikoja, elämäni on ollut sellaista että lasta en ole aikaisemmin saanut (ex-suhteessani oli lapsettomuutta) ja alle kolmikymppisenä elämäni oli opiskelu- ja työpainotteista, eikä tasapainoista parisuhdetta ollut. Nyt elämäni on stabiloitunut ja olen vakaasti työelämässä ja parisuhde on hyvä. Vauva näköjään halusi tulla heti, jätin minipillerit pois ja heti toisella kierrolla nappasi :). MIkään pakko tämä lapsen saaminen ei ollut, annettiin lupa tulla jos on tullakseen. Nyt kaikki tuntuu vielä epätodelliselta, olen 4+4 rv:llä ja pitäisi varata aika ensimmäiseen neuvolaa ja miettiä kaikenlaista tulevien työprojektien siirtoa ym.. Olisi mukava kuulla muiden lähemmäs 40-v kokemuksia äidiksi tulosta ja aion etsiä myös vertaistukiryhmää pohjois-savon alueelta kunhan tässä saan joulukiireiden jälkeen aktivoitua itseni.