Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tohtori karonkka - naisen pukeutuminen

Vierailija
14.12.2013 |

Hei,

Tietääkö joku, onko naisen puvulle jotain värivaatimusta karonkkaan. Siis iltatilaisuuteen, jossa pukeutumiskoodina on tumma puku. Naisella näissä tietenkin pitkä iltapuku, mutta onko värivaatimuksia?

En löydä mistään sääntöä, jonka mukaan naisen puvun tulisi olla musta, mutta tuntuu että karonkoissa kaikilla on mustaa. Onko se vaan tapa vai onko tämä joku edellytys.

Löysin eräästä blogista kommentin, että hän on teettänyt nimeomaan mustan iltapuvun jotta voi käyttää sitä tulevissa karonkoissa.

Juhlin kerran aniliinissa karonkkaa, olenko nyt aivan "ranteet auki" -mogaaja?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulin että tässä ketjussa joku Tohtori Karonkka -niminen tyyppi jakaa mielipiteitä naisten pukeutumisesta.

Vierailija
2/26 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa karonkka missä mä olen ollut, oli kaikilla naisilla mustaa ja miehillä frakit. Hyvin formaali illallinen, jossa väittelijä vähän vanhempi henkilö.

Mustaa laittaisin. Mieti vaikka jotain mustaa yläosaa ja pitkää mustaa irtohelmaa (helppo itsekin ommella, vaikka kuminauhavyötäröllä), jos ei ole mustaa valmiiksi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysy väittelijältä. Yleensä musta nilkkapituinen ei mene ainakaan pieleen.

Mutta muutakin olen nähnyt, tosin hyvin rauhallisia sävyjä, tummaa sinistä, viininpunaista, harmaita... Joskus on ollut pohjemittaisia hameita, mitään polvet paljastavia asuja ei kellään. Tummat sävyt on arvokkaampia, noin lähtökohtaisesti!

Vierailija
4/26 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös juuri itsenäisyyspäivän vastaanoton pukukoodi ollut tumma puku. Se ei ole frakki, vaan todella musta, oikein tumman harmaa tai tumman sininen puku miehelle ja lyhyt tai pitkä juhlapuku naiselle. Eikö googlaamalla löydy pukeutumisopasta?

Vierailija
5/26 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 16:49"]

Eikös juuri itsenäisyyspäivän vastaanoton pukukoodi ollut tumma puku. Se ei ole frakki, vaan todella musta, oikein tumman harmaa tai tumman sininen puku miehelle ja lyhyt tai pitkä juhlapuku naiselle. Eikö googlaamalla löydy pukeutumisopasta?

[/quote]

Ei niistä ole tuohon juuri apua, koska tosiaan tohtorinkaronkassa on omat epäviralliset lisäkoodinsa. Ja ne voivat vieläpä vaihdella yliopistoittain/tiedekunnittain. Esim. niissä joissa itse olen käynyt naisetkin on pukeutuneet mustaan tai hyvin tummaan ja nilkkapituiseen iltajuhlissa. Mutta olen kuullut että joissain paikoissa ei ole enää niin tätä akateeminen iltajuhla = nainenkin mustissa -perinnettä, vaan voi olla jopa lyhyempiä mekkoja ja värejä. Itse kyllä laittaisin mustaa ja pitkää.

Vierailija
6/26 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut ainakin kymmenessä väitöskaronkassa. Näissä kaikissa naisilla on ollut hyvin monen eri värisiä iltapukuja. En ole koskaan kuullutkaan, että puvun pitäisi olla musta, paitsi ensimmäistä kertaa tällä palstalla noin kuukausi sitten.

Voi toki olla, että tässä on jotain alakohtaisia eroja. Ne karonkat, joissa minä olen ollut, ovat olleet tekniikan alalta (tai siis väitöskirjan ala on liittynyt tekniikkaan).

Vierailija
7/26 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 16:30"]

Mä luulin että tässä ketjussa joku Tohtori Karonkka -niminen tyyppi jakaa mielipiteitä naisten pukeutumisesta.

[/quote]

Juu, luulisi, että oikein tohtori tietäisi suomen kielen kirjoitussäännöt. Sanotaan sitten englanniksi, että no such luck, I'm afraid.

Vierailija
8/26 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 16:53"]

Olen ollut ainakin kymmenessä väitöskaronkassa. Näissä kaikissa naisilla on ollut hyvin monen eri värisiä iltapukuja. En ole koskaan kuullutkaan, että puvun pitäisi olla musta, paitsi ensimmäistä kertaa tällä palstalla noin kuukausi sitten.

Voi toki olla, että tässä on jotain alakohtaisia eroja. Ne karonkat, joissa minä olen ollut, ovat olleet tekniikan alalta (tai siis väitöskirjan ala on liittynyt tekniikkaan).

[/quote]

joo, näin myös. Minulla oli toki pukukoodin mukaan täyspitkä iltapuku, mutta sellainen syvän pinkin punainen. Tuntui että naisilla oli kautta linjan mustaa, mutta oli myös lyhttä jakkupukutyyppistä, mutta aina vaan mustaa. Oli kuin olisi ollut hautajaisissa pinkissä ;)

Ymmärtääkseni pukukoodi: tumma puku tarkoittaa miehellä tummaa pukua ja naisella juhlavaa asua, mutta sitä ei ole tarkemmin määritelty (ns. pikkumusta tai jakkupuku tai juhlava iltapuku, joka voidaan kai kutsussa määritellä tarkemmin). Frakki tarkoitta naiselle iltapukua, mutta väriä ei todellakaan ole määritelty.

Minäkin olen ollut karonkoissa, joissa on ollut naisilla hyvin luhlavia iltapukuja ja sitten menin pinkissä karonkaan, jossa kaikki olivat mustissa (eri yliopisto). Hitsi.

Vierailija
9/26 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sori kauheasti, harmi että jouduit avaamaan ketjun Tohtori karonkasta kun luulit huolissasi sen koskevan tosiaan jotain tohtorirassukkaa, joka miettii kovasti, että miksi just mun sukunimi kirjoitetaan PIENELLÄ ALKUKIRJAIMELLA.

Kielipoliisit on tämän av:n suola, kiitos taas opetuksesta!

T: ap, joka tosiaan kävi muutamassa tohtorikaronkassakin, kenenkään sukunimi ei ollut karonkka.

Vierailija
10/26 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 16:59"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 16:30"]

[/quote]

Juu, luulisi, että oikein tohtori tietäisi suomen kielen kirjoitussäännöt. Sanotaan sitten englanniksi, että no such luck, I'm afraid.

[/quote]

Sanoinko jossain olevani tohtori? Ehkä olen siivooja? Jos vaikka olen adoptoitu Etiopiasta ja maailmalla suunnattoman  arvostettu ja maailmakielenä tunnettu suomenkielentaitoni olisi hiukan vajavainen, mutta silti olisin jostain ihmeellisestä syystä  ollut kutsuttu ko. juhliin? Tai jos vaikka olen vaan akateemisesti koulutettu ihminen, nopeasti ja harkitsematta kirjoittamassa, miettimättä sen tarkemmin. Juu, pitäisi miettiä tarkemmin miten avauksen kirjoittaa, sooriii

Vierailija
11/26 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita tohtori Karonkan sihteerile ja kysy. Hän kyllä tietää.

Vierailija
12/26 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 17:22"]

[suomenkielentaitoni olisi hiukan vajavainen

[/quote]

Suomen kielen taito taas ei ole yhdyssana.

Vierailija
13/26 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt suutu, ap. Toi oli ihan oikeesti mun ensimmäinen mielikuva (makaan kipeenä kotona, pää jumissa). Jotain semmosta Tohtori Sykerön näköstä tyyppiä ajattelin.

Kaikki tekee virheitä, no hard feelings.

-2

Vierailija
14/26 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 17:43"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 17:22"]

[suomenkielentaitoni olisi hiukan vajavainen

[/quote]

Suomen kielen taito taas ei ole yhdyssana.

[/quote]

Voihan pahus. Olen syntyjääni kiinalainen, olen asunut Suomessa vuotta. Yritin kyllä tässä parhaani ja kysyin kai vaan noista pukuväreistä enkä kai kirjoituksesta. En osaa ihan kaikkea.  Mutta voidaan jutella lisää minulle mieluimmin kiinaksi tai vaikka englanniksi mutta sitäkään en kyllä ehkä osaa ihan kieliopin mukaisesti. En tiennyt sen olevan este keskustelulle vireraskielisellä forumilla?

Vierailija
15/26 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tumma nilkkapituinen mekko ei varmaan mene pahasti pieleen missään. Itse olen humanistialalts, historiasta, ja meillä harrastetaan värillisiä pitkiä iltapukuja (ulla on sen mustan - jota joutuu pitämään jos on väittelijä, kustos tai vastaväittäjä - lisäksi pari punaista ja yksi vaaleanvihreä sekä yksi kullankirjava ruskea (se ehkä meni jo aika pitkälle) iltapuku, joita pidän karonkkajuhlissa vähän sen mukaan, mikä vuodenaika ja mikä fiilis. Näin talvella joku hyvin tumma sävy (musta, harmaa, tummansininen, luumunpunainen) on varmin ja helpoin. 

Mutta tosiaan, esim tekniikan aloilla harrastetaan enmmän mustaa ja toisaalta jopa housupukuja, joita taas en meidän juhlissa ole nähnyt koskaan.

Vierailija
16/26 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 16:53"]Olen ollut ainakin kymmenessä väitöskaronkassa. Näissä kaikissa naisilla on ollut hyvin monen eri värisiä iltapukuja. En ole koskaan kuullutkaan, että puvun pitäisi olla musta, paitsi ensimmäistä kertaa tällä palstalla noin kuukausi sitten.

[/quote]

Oi aikoja, oi tapoja! Meillä oli lapsuudenkodissa

sodanjälkeinen tapaopas miehille, ja siellä aika selkeästi todetaan, että daamit pukeutuvat karonkkaan tummaan, pitkään, koristelemattomaan pukuun. Joten kyllä tämä

on perinne. Harva tosin etikettiä tuntee tai pitää edes relevanttina - hyvänä esimerkkinä etiketin rikkomisesta, josta kukaan ei enää varsinaisesti osaa närkästyä, ovat naisilla Presidentin linnassa järjestetyissä Itsenäisyyspäivän juhlissa nähdyt sandaalit ja aukinaiset kampaukset. Kuinka moni edes tietää, että nämä eivät kuulu asiaan pukukoodin ollessa juhlapuvun?

Vierailija
17/26 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 17:52"]

olen asunut Suomessa vuotta. Yritin kyllä tässä parhaani ja kysyin kai vaan noista pukuväreistä enkä kai kirjoituksesta.

[/quote]

Vuotta?

Yks hailee, mitä pistät päällesi, ei sitä kuitenkaan kukaan katso.

Vierailija
18/26 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni missään ohjeissa ei sanota, etteikö saisi olla väriä. Itsekin olen käyttänyt tummaa violettia ja jopa viininpunaista. Ihan vaaleaa pukua en kuitenkaan ehkä laittaisi.

Monella karonkkaa viettävällä naisella lienee puku, joka on hankittu omaan karonkkaan. Tai jos työn puolesta paljon tulee noissa käytyä, ovat senkin vuoksi voineet hankkia varta vasten mustan puvun.

Vierailija
19/26 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 16:27"]

Hei,

Tietääkö joku, onko naisen puvulle jotain värivaatimusta karonkkaan. Siis iltatilaisuuteen, jossa pukeutumiskoodina on tumma puku. Naisella näissä tietenkin pitkä iltapuku, mutta onko värivaatimuksia?

En löydä mistään sääntöä, jonka mukaan naisen puvun tulisi olla musta, mutta tuntuu että karonkoissa kaikilla on mustaa. Onko se vaan tapa vai onko tämä joku edellytys.

Löysin eräästä blogista kommentin, että hän on teettänyt nimeomaan mustan iltapuvun jotta voi käyttää sitä tulevissa karonkoissa.

Juhlin kerran aniliinissa karonkkaa, olenko nyt aivan "ranteet auki" -mogaaja?

[/quote]

Vähän on löysätty karonkapuvun värissä eli tummansininenkin käy. Aniliini ei todellakaan.

Vierailija
20/26 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap olet kinksu, voit hyvin mennä sellaisessa kiinalaisessa fuksianvärisessä satiinimekossa. Tosin siinä ei saisi olla kirjailuja, näyttää arkiselta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi