Luulevatko ihmiset sinua köyhemmäksi tai rikkaammaksi kuin olet?
Kommentit (86)
Köyhemmäksi varmaan. Opiskelen, monilla kavereilla useampi tonni opintolainaa. Mulla ei vanhaa rahaa tai muutenkaan rahallista tukea vanhemmilta. Säästin matalapalkkaisessa työssä ennen opiskeluja. Nyt ei juuri tuloja mutta tilillä sen verran että pärjään pahankin päivän ja elintaso on omalla mukavuusalueella.
Rikkaammaksi ehdottomasti. En minä mikään köyhä ole, mutten minä rahassa myöskään ui. Olen parikymppinen korkeakouluopiskelija, mutta minulla on kuitenkin esimerkiksi kallis älypuhelin, pari kalliimpaa merkkilaukkua, Applen tietokone ja joitakin luksusjuttuja sisustuksessa. Totuus on kuitenkin se, että älypuhelin on kytky, tietokone jo yli neljä vuotta vanha ja sisustusjutut pitkälti alelöytöjä tai lahjaksi saatuja. Laukkujakin varten säästin useamman kuukauden.
En siis missään nimessä väitä, että jokaisella opiskelijalla olisi elintasooni varaa pelkällä priorisoinnilla. Tiedostan sen, että olen syntynyt monessa suhteessa hopealusikka suussa. Monet kaverini kuitenkin luulevat, että olen hyvätuloisten vanhempien rahoilla elelevä lellipentu, joka saa muutaman satkun sormiaan napsauttamalla. Näin ei todellakaan ole, eikä moraalini kestäisi tuollaista järjestelyä. Monet kaverini matkustavat Kaukoitään tai Australiaan vähintään kerran vuodessa, käyvät joka viikko ulkona syömässä tai baarissa ja muutenkin käyttävät paljon rahaa ruokaan ja vaatteisiin. Minä taas matkustan Pohjoismaita pitemmälle ehkä kerran kolmessa vuodessa, käyn baarissa kolme-neljä kertaa vuodessa, syön halpaa perusmättöä kotona ja kuljen julkisilla oman auton sijaan. Kosmetiikkani on sitä halvinta mahdollista, ja vaatteetkin edullisia.
Rikkaammaksi. Köyhää nyt vaan luullaan rikkaaksi. Tyypit pyytää joskus kaikkeen, johon kuluu rahaa: käymään kymmenien kilometrien päähän, juhlimaan, rafloihin. Ennen menin joskus, kun oli säästöjä. Nyt on vähän aikaa rahantuhlauksesta.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 23:36"]
Köyhemmäksi. Ihmisten automaattiinen ajatus on että yh=köyhä. En minä rikaskaan ole, mutta tulen toimeen ok ja mulla on kivasti säästössä pahan päivän varalle. En viitsi korjata kuvaa, mulle on ihan sama mitä minusta luullaan.
[/quote]
Samat sanat. :)
Olen lähihoitaja, mutta jostain syystä usein tullaan usein puhuttelemaan lääkärinä, en tiedä mihin perustuu kun hoitajan vaatteissa aina kuljen. Vapaa-ajalla on kerran sanottu, että näytän enemmän juristilta kuin hoitajalta... Eli ilmeisesti varakkaammaksi luullaan.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 13:31"]
Paljon rikkaammiksi. Ostimme kumpikin mieheni kanssa nuorina asunnot, joiden arvot vuosien varrella nelinkertaistui, kun myimme ne. Ostimme yhteisen asunnon, jossa nyt on velat lähes maksettu.
Olen työtön, mutta lapsia on 3, joten aikani menee hyvin lapsien kanssa, kun saatan kouluun ja pidän huushollin kunnossa.
Kummitätäni asuu Floridassa, jossa vietämme aina joulut.
Hän rakastaa shoppailua ja hän ostaakin meidän laukut täyteen ( itse maksamme ostokset, hän tekee hintavertailut puolestamme ) lapsille ja meille vaatteita, eli olemme täynnä Tommyä, Gappiä, Ganttia jne ja rahaa ei niihin Suomessa olisi.
Myyn lasten vaatteet niiden jäätyä pieneksi fb.ssä, saan yleensä enemmän rahaa myydessä kuin ostaessa.
Lisäksi tuon aina Amerikasta täsmätuotteita, mitkä siellä on juuri mennyt pois muodista, joita kummitätini ostaa halvalla ja yleensä myyn n 10 x hinnalla Suomessa. Saan kuitattua 5 ihmisen lentoliput helposti ostoksilla. Aikaa tähän menee, mutta aikaa minulla on.
Itse tykkään pukeutua huolitellusti, vaikka kosmetiikka on peräisin Amerikasta, valtaosa halpismerkeistä, ei sitä huomaa. Olen hoikka lähinnä siksi etten syö paljon ruokaa. Rahaa tilillä on juuri ja juuri että saadaan laskut maksettua, tiedän tarkkaan monta jauhelihapakettia pakkasessa on.
Huonekaluja emme ole ostaneet varmaan yli 10 vuoteen, paitsi tietenkin lapsille. Muut huonekalut ovat lähinnä perintöä kummankin isovanhempien kuolinpesistä. Jotka eivät kelvanneet muille, mutta kätevä appiukkoni onkin huonekalut hionut, laittanut kuntoon ja lakannut oikeilla sävyillä. Kotimme on hyvin viihtyisä ja ajaton.
Mutta koska ulkonäkö ja osoite ovat kunnossa, tulee meistä helposti rikas vaikutelma.
[/quote]
Muistat varmasti maksaa tullit kaikista tuomistasi tavaroista. Vai harjoitatko vilunkia?
(En ole kateellinen. Elän mieheni siivellä Kaukoidässä.)