ei ole varaa mitään joulua meillä juhlia :(
rahaa tilillä 120e
lapsi onneksi 3vuotias että ei niin tajua mikä joulu on.
Kommentit (64)
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 00:33"]
Reipastu? Johan aikasemmin kommentoin että kirpparit aion kiertää ja sieltä halvalla varmasti löydän lapselle jotakin. Ruuat teen itse.
Ja mikä tuo HYLKÄYS meinaa!?
Annan lapselle nyt semmosen joulun mitä voin. Rakkautta ainakin saa jos ei lahjoja.
Joulut
-Ap
[/quote]
No kyllä tuo aika valittamiselta kuulostaa, kun vinkuu, että on karu joulu, kun isovanhemmillekaan ei pääse ja toiset on viettäneet todella kauheita jouluja.
Minä esimerkiksi olen iltavuoron aattona töissä ja joulupäivänä aamun. Revi siitä.
Laita kotisi siistiksi ja kauniiksi. Se ei maksa mitään, kun koristeet teet itse, vaikka perinteisiä "lumitähtiä" paperista leikkaamalla.
Joulun tunnelmaa tulee niistä yhdessätekemisistä ja tuoksuista, esim. teette yhdessä piparkakkutalon.
Minä olen nyt aikuisena ja perheellisenä todella iloinen siitä, että lapsuuden joulut olivat köyhiä. Nyt ei sitten todellakaan ole kovin suuria vaatimuksia joulun suhteen, kun oma perinnejoulu on aika vaatimaton. Jouluruuat ovat todella oikeasti halpoja, vain kinkkuun ja kalaan täytyy investoida vähän enemmän kuin arkiruokaan.
Joulukirkko on ilmainen, ja joululaulujakin kuulee ilmaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 09:06"]
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 00:33"]
Reipastu? Johan aikasemmin kommentoin että kirpparit aion kiertää ja sieltä halvalla varmasti löydän lapselle jotakin. Ruuat teen itse.
Annan lapselle nyt semmosen joulun mitä voin. Rakkautta ainakin saa jos ei lahjoja.
Joulut
-Ap
[/quote]
No kyllä tuo aika valittamiselta kuulostaa, kun vinkuu, että on karu joulu, kun isovanhemmillekaan ei pääse ja toiset on viettäneet todella kauheita jouluja.
Minä esimerkiksi olen iltavuoron aattona töissä ja joulupäivänä aamun. Revi siitä.
[/quote]
Miksi pitää aina repiä jostain? Anna paeria niin revin sen sulle palasiksi. Enemmän sinä valittajalta vaikutat kuin AP
Muistan yhä, kun lapseni oli 3v ja odotti joulua. Olin ostanut hänelle monta (4-5) mukavaa lelua kirpputorilta lisäksi karkkia. Lapsi tiesi etukäteen, että jouluna saa lahjoja.
Tuttavamies oli "joulupukkina". Ei ollut edes kunnon pukinvaatteita, vaan ne oli kehitelty lakanoista ym.
Lopulta lapsi oli ihan hämmästyksessään, kun sai niin monta lahjaa. Hän oli luullut, että saa vain yhden.
Eli 1-2 lahjaa on parempi tuonikäiselle. Lisäksi karkkia,esim. tikkari, jos haluaa makeaa antaa.
Hyvää joulua teille molemmille! toivottavasti miehen suku tajuaa jossain vaiheessa, että lapsi tarvitsisi tällaisessa tilanteessa entistä enemmän sukulaisiaan. Älä syytä tilanteesta kuitenkaan itseäsi.
Minulla on ap. vähän samanlainen tilanne, kuin sinulla. Lapsen kanssa joulu, hänenkin isä on kuollut. Rahaa on vähän, olen ostanut vain pieniä paketteja hänelle, ja lisäksi teen muutaman lahjakortin, joilla pääsee sitten joulun jälkeen palkkapäivänäni valitsemaan vaatteita.
Joulumieltä on luotu koristelemalla yhdessä kotia, katsomalla jouluelokuvia, polttamalla kynttilöitä ja kuuntelemalla joululauluja. Jouluna syödään jouluruokia, mutta pienesti, ei niitä tarvitse olla kukkuroittain :)
Hyvää joulua sinulle ja lapsellesi, toivottavasti jouluna teillä on hyvä joulumieli.
Itse valmistetut laatikot ei paljoa maksa. Jos ei kuusta hanki tai saa, niin hakee kuusen oksia ja laittaa niihin koristeita maljakossa. Joulukoristeet mitä jo on esille, ja vaikka Tiimarin loppuunmyynnistä parilla eurolla lisää. 3-vuotias vielä innostuu onneksi hyvin pienestä.
Meille on opettu lapsille jouluun kuuluvan saunominen, syöminen, hautuumaalla käynti ja mummuloissa käydään.
Oletan, että lapsellanne on mummuja ja pappoja, setiä tai tätejä, ainakin joitain. Saako näiltä lahjoja.
Jos asut etelä-pohjanmaalla, niin tervetuloa kaatamaan kuusi meidän maalta saat kuusen, kun myrsky kaatoi...pari kuusta ois tarjolla hakijalle :)
Mitä alle 3v tarvitse muuta kuin joulun tunnelmaa? Jos teillä on ruokaa muulloinkin, niin miksi joulu olisi erityinen?
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 09:06"][quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 00:33"]
Joulut
-Ap
[/quote]
[/quote]
No en ala vertailemaan sinun tilannettasi omaani.itse kauhistelin ja hätiköimällä mietin miten selviän tästä,mutta eihän lapsi mitään suurta tarviste ja meille tulee varmasti hyvä joulu.
Hyvää joulua sinullekin!
-ap
Ps.kiitos vinkeistä kaikille.
toivottavasti olitte naimisissa, kun mies kuoli.
Parhain joulu syntyy ajatuksella: Yksi kynttilä, kirpparilla on ihan varmasti jotain kivaa lapselle ja itselle, ne vaan nätisti pakettiin - vaikka sanomalehteen ja johonkin puretusta neulepaidasta tehtyihin naruihin käärittynä. Teippiä saat varmasti vaikka kukkakaupasta pienet pätkät muoviin liimattuna jos kotoa ei löydy. Pakettikortit tulee vaikka revitystä pahvista. Ja lapset rakastaa kaikkein eniten vain rauhaa ja läheisyyttä, kiireettömyyttä. Ruuat ei tosiaan paljoa maksa. Entä onko paikkakunnallanne joulupuukeräys? Täällä ainakin sosiaalitoimi jakaa niistä lahjoittamalla saatuja paketteja.
Tämä voi olla paras joulunne ikinä!
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 13:11"]
toivottavasti olitte naimisissa, kun mies kuoli.
[/quote]
Ja tuohon sitten,että ei .. ei keritty menemään..
Soita paikalliselle sosiaalihenkilölle ja selitä tilanne. Pyydä MLL:n joululahjakortti, jonka arvo 75€. Sillä saa ainakin kaupasta ruokaa ja herkkuja.
Katsokaa yhdessä elokuvia, kuunnelkaa joulumusiikkia, ostakaa vaikka karkkipussi ja leikkelekinkkua ja keittäkää riisipuuroa. Ei se joulu pelkistä lahjoista tule! Tärkeintä on yhdessäolo ja se niistä lapsuuden jouluista jää lahjoja paremmin mieleen<3
Joulu on kallista. Itsekään ei tänä vuonna mitenkään erityisen suuresti juhlita, miehen äiti tulee syömään. Jouluruokaostoksiin meni silti 155€...
Annukkakissa kirjoitti:
Soita paikalliselle sosiaalihenkilölle ja selitä tilanne. Pyydä MLL:n joululahjakortti, jonka arvo 75€. Sillä saa ainakin kaupasta ruokaa ja herkkuja.
Sun neuvo on 5 vuotta myöhässä... Joko ap on kuollut lapsensa kanssa nälkään ilman jouluruokia tai sitten niillä on ollut jo aika monta joulua 2013 jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
kirpparille aion rientää. :) kuitenki masentavaa kun ei ole varaa kunnon jouluun, ehkä ensi vuonna :)
-ap
Kirjastosta voisi löytyä kiva kirja kolmevuotiaalle sieltä lahjoitettujen teosten hyllystä.
En usko, että kukaan tätä lukee enää, mutta jos olen väärässä niin parasta laittaa ideoita miten voi viettää hyvän joulun pienellä budjetilla.
Osta halpa, valmis piparkakku taikina ja leipokaa yhdessä.
Käykää pulkkamäessä. Muovipussi käy liukurista.
Käykää kävelyllä. Katselkaa vaikka jouluvaloja.
Kuunnelkaa netistä joululauluja.
Ostakaa jotain hieman normaalia parempaa ruokaa.
Leikkikää vaikka piilosta yhdessä. Netistä löytää myös ilmaiseksi eri joululeffoja.
Sitten kun piparit tulleet uunista niin käärikää molemmat yhdet piparit vaikka ihan normaaliin paperiin. Tehkää myös pikku kortit toisillenne,piirtäkää ja antakaa "lahjat". Jos sattuu sauna olemaan, viekää yksi pipari sauntontulle. Pikkuisen herätessä aamulla on pipari kadonnut, siis syöty.
Nauttikaa joulustanne<3.
Niin, nyt olisi hyvä hetki alkaa laittaa rahaa sivuun joulua varten ettei tarvi joulukuussa taas valittaa ettei voi viettää joulua kun ei ole rahaa. Vaikka 10€/kk niin silläkin saa jo joulun kun itse tekee.
5 ja puoli vuotta vanha joulu-helvetin-ketju onkin ajankohtainen keväällä 2019
Pienen lapsen kanssa ei tarvitse ottaa paineita lahjoista, koululaiset vartailevat kavereihin jo...
Mutta tosiaan, teette yhdessä asioita joista saa joulun tunnelmaa; leivotte pipareita, askartelette joulukoristeita ja laitatte ne esille, luette, kuuntelette joululauluja, ulkoilette ja ihastelette jouluvaloja, hautausmaallakin voi käydä ihastelemassa valomerta. Sohvalle käperrytte katsomaan piirrettyjä, pelaatte lautapelejä. Riisipuuro on tosiaan edullista ja jouluista, katatte pöydän nätisti ja sytytätte kynttilöitä. Lapsi varmasti nauttii leppoisasta ja kiireettömästä yhdessäolosta ja toiveiden toteuttamisesta vapaapäivien tekemisten suhteen.