Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te ihmiset, jotka töissä ollessa kohtaatte pahoja hajuja?

Vierailija
01.10.2020 |

Jos työskentelette alalla, jossa usein ollaan pahojen hajujen kanssa tekemisissä, meinaako mennä koskaan ruokahalu kun nenään jää joku hajumuistijälki pyörimään kun menette vaikka ruokikselle? Tai kotona työpäivän jälkeen? Jääkö ne hajut joskus "nenään pyörimään"? Onko tullut koskaan pahojen hajujen kanssa työskennellä yökkäys? Tottuuko niihin hajuihin vai etooko ne aina hieman, vaikka olisi työskennellyt alalla pidempäänkin?

Ihan tosissani kyselen. Opiskelen alaa, jossa saattaa pahoja hajuja kohdata ja harjoittelu menossa. Ei vielä mitään aivan älytöntä ole tullut vastaan, mutta vähän pienemmästäkin jää välillä hajut pyörimään nenään ja ruokahalu ei aina ole oikein huipussaan kun ruokatauko koittaa. En mielestäni ole kuitenkaan mikään kovin hajuherkkä pahoille hajuille niin että kovin alkaisi etomaan, paitsi ehkä oksennukselle.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene ruokahalu pahojen hajujen jälkeen. Olen tottunut niihin täysin.

t. sairaanhoitaja leikkaussalista

Vierailija
2/43 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisko nenähuuhtelu? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jää mieleen pyörimään. Yleensä hajuhommissa käytän maskia ja sen sisälle voi laittaa piparminttuöljyllä kostutetun pumpulitupon, jolloin haisee nenään lähinnä piparminttu.

Vierailija
4/43 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metallialalla työskentelevänä lastuava metalli haisee pahalta, mutta olen tottunut hajuun. Metallipölyä menee nokkaan ja ihoon tarrautuu.

Kotiin päästyäni heti suihkuun ja hyvä on.

On kuule sitkeetä metallipöly iholla.

Vierailija
5/43 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aina joku hajumuisto jää, mutta ei se ole elämää haitannut. Siivoojana tuli haistettua jos vaikka mitä eritteitä ja muita kuvotuksia. Joskus kun kunnolla johonkin poskionteloon on jotain jäänyt, niin niistäessä pari päivää myöhemmin voi jotain ällöä hajua palautua. En tykkää peittää niitä hajuja, sillä helposti käy niin, että se haju millä peittää assosioituu myöhemmin johonkin ällöttävään mitä sillä peitettiin. Esim meillä oli joku vaniljan tuoksuinen pesuaine jolla siivottiin oksuja, pitkään mulle ei mikään vaniljainen maistunut koska se oli mun mielessä oksennuksen haju.

Vierailija
6/43 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskn ja kusenhaju jää joskus nenään. Saattaa joskus julkisissa paikoissa tulla työt mieleen, jos hajuun törmää.

T. Hoitsu

Vierailija
7/43 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran tuli eteen pahasti vuotanut vainaja, kudosnesteet. Sen jälkeen raaan lihan haju teki pitkän aikaa pahaa.

Toinen mikä jäänyt mieleen, on palaneen lihan haju leikkaussalissa, kun poltettu kudoksia. Joillekin tämäkin arkipäivää, mutta minulle teki silloin pahaa

Vierailija
8/43 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jää nenään pyörimään, joskus hajut ovat yököttäneet todella pahasti mutta oksentanut en ole koskaan.

Olen biologi, vastaan tulee monenlaisia hajuja eläinten jätöksistä raatoihin. Mädäntyneet raadot ovat minulle pahimpia, onneksi niitä ei tule vastaan kovin usein. Merimetson paska on muuten sitkeää, sen sotkemat vaatteet olivat ulkona kuukausikaupalla eikä haju hävinnyt eikä pesukaan oikein auttanut.

Vierailija
9/43 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran juuri ennen ruokatuntia kävin toteamassa kuolleeksi vainajan, joka oli ollut pitkään kuolleena kotonaan, ennen kuin oli löydetty. Naama  oli ihan musta ja se haju... Ruoaksi oli lihakastiketta, joka ei oikein maistunut.

Toinen valtavan paha haju oli erään potilaan jalat. Tyyppi ei käyttänyt koskaan sukkia ja aina samoja kenkiä, eikä hajusta päätellen pessytkään koskaan jalkojaan.

Vierailija
10/43 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa varmaan vähän myös se, että mistä haju tulee? Ihmisestä tulevat varmaan pahimpia? Omassa tulevassa työssäni ne tulee ihmisten suusta.

Ap

Vierailija
11/43 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen navetassa töissä. Kaikkia mahdollisia eritteitä siis tulee kohdattua. Pahimman hajuinen oli lehmän kohtuun kuollut sikiö joka piti vetää ulos. Se oli alkanut jo mätänemään. Silloin meni ruokahalu. Muuten olen tottunut paskan hajuun enkä kiinnitä siihen huomiota.

Vierailija
12/43 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Labrahoitajan juhlahetkiä:

- trikononas-potilas tulee papaan, diagnoosin voisi tehdä jo alapään aromista

- myös papa, joidenkin erittäin haisevat sukat kun olet siinä jalkojen välissä ottamassa näytettä

- osastolta piti hakea yskösnäyte. Potilas oli köhinyt veristä haisevaa ysköstä hiuksilleni ja vuodevaatteille

- asiakas tuo ulostenäytteeksi kirjaimellisesti saavillisen ulostetta. Kysyn lääkäriltä mitä tälle tehdään, että voinko lähettää potilaan takaisin paremmin ohjeistettuna. En voi vaan näyte pitää sekoittaa ja ottaa siitä pienempi näyte. Siinä paskaa vatkatessa oksennus oli lähellä

Vierailija
13/43 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa varmaan vähän myös se, että mistä haju tulee? Ihmisestä tulevat varmaan pahimpia? Omassa tulevassa työssäni ne tulee ihmisten suusta.

Ap

Varsinkin kunnallisella puolella tosiaan voi joskus tulla melkoisia tapauksia hajun puolesta, esim. Päihderiippuvaisia tai mt-ongelmaisia jotka ei ole ehkä vuosikymmeniin hoidattaneet tai aina edes pesseet hampaitaan. Usein näissä tapauksissa ainoa mitä voidaan tehdä on poistaa hampaat ja proteesi tilalle.

Vierailija
14/43 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla avustamassa ruumiinavauksessa. Hellettä ja ei tarpeeksi kylmätiloja. Haju sen mukainen. Ruokatauolle, eikä vaikuttanut ruokahaluuni.

Vierailija
15/43 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa herkempiä osa ei itse siivooja ja kyllä tosi monet hajut etoo ja pitkäänkin esim.kissanpissi rappukäytävässä/ oksennus/p*ska/k*si/veri/vanhat viinat/moppien ja liinojen (pyykkivuoro 1xvk)/yleisten saunojen ja pesutilojen haju yms. ruokakin välillä tökkii ja pahimpina päivinä tekis mieli polttaa vaatteensaki.

Vierailija
16/43 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terminaalivaiheen vatsasyöpä on kamalinta mitä tiedän. Kerran oli potilas jolla viimeisenä päivänä tuli ulosteet suusta, haju oli kamalin ikinä, pahin ulosteen haju potenssiin sata plus siihen oksennuksen haju. Muistan potilaan omaisetkin vielä.

Tälläisissä tapauksissa laitamme suojat nenäämme.

Vierailija
17/43 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytin kaasunaamaria M3 6200. Ihan vain hajujen takia.

Vierailija
18/43 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Varsinkin kunnallisella puolella tosiaan voi joskus tulla melkoisia tapauksia hajun puolesta, esim. Päihderiippuvaisia tai mt-ongelmaisia jotka ei ole ehkä vuosikymmeniin hoidattaneet tai aina edes pesseet hampaitaan. Usein näissä tapauksissa ainoa mitä voidaan tehdä on poistaa hampaat ja proteesi tilalle.

Maski naamallahan tätä työtä tehdään ja joku voisi vaikka kuvitella, että hajut ei tule siitä niin läpi, mutta minusta kun joskus tuntuu, että se haju oikein tunkeutuu sinne maskin alle ja jää sinne pyörimään. Siitä sitten hengitellään maskin alla. Voi tietty olla, että tuntuu vain siltä, ja hajukin voisi olla pahempi jos maskia ei olisi. Kai siihen jollakin lailla tottuu, mutta exteme-tapaukset tietysti aina oma juttunsa.

Ap

Vierailija
19/43 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin joskus obduktio osastolle siis ruumiin avaukseen tekemään sijaisuuksia kun tein sairaala-apulaisen sijaisuuksia enkä pystynyt siihen sen hajun takia vaikka sain apua ja työkaverini oli aivan mahtava. Se haju jäi nokkaani koko loppupäiväksi ja sain kamalan päänsäryn. Olen muutenkin hajuherkkä ja oksennan helposti paskan hajusta. Olen oksentanut siitä kun on ollut pakko mennä vessaan jossa joku on juuri käynyt tuuppaamassa kamalan hajuisen paskan eikä ole viitsinyt raapia tulitikkua jälkeensä. Tulitikun rikin haju vähentäisi sen kamalan mädäntyneen hajun.  Ihmettelen aina mitä se oikein syö kun paska haisee niin järkyttävälle sillä normaalistihan sen ei pitäisi haista jollei ihminen syö tai juo jotain epäsopivaa. 

paskalla. 

Vierailija
20/43 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun paikalla on useampi ruumiinavaaja niin kertoisitteko avataanko Suomessa ruumis aina myös pään osalta? Vai jätetäänkö kallo avaamatta, jos kuolinsyy löytyy rintalastan alta elimistöstä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi