Te ihmiset, jotka töissä ollessa kohtaatte pahoja hajuja?
Jos työskentelette alalla, jossa usein ollaan pahojen hajujen kanssa tekemisissä, meinaako mennä koskaan ruokahalu kun nenään jää joku hajumuistijälki pyörimään kun menette vaikka ruokikselle? Tai kotona työpäivän jälkeen? Jääkö ne hajut joskus "nenään pyörimään"? Onko tullut koskaan pahojen hajujen kanssa työskennellä yökkäys? Tottuuko niihin hajuihin vai etooko ne aina hieman, vaikka olisi työskennellyt alalla pidempäänkin?
Ihan tosissani kyselen. Opiskelen alaa, jossa saattaa pahoja hajuja kohdata ja harjoittelu menossa. Ei vielä mitään aivan älytöntä ole tullut vastaan, mutta vähän pienemmästäkin jää välillä hajut pyörimään nenään ja ruokahalu ei aina ole oikein huipussaan kun ruokatauko koittaa. En mielestäni ole kuitenkaan mikään kovin hajuherkkä pahoille hajuille niin että kovin alkaisi etomaan, paitsi ehkä oksennukselle.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun paikalla on useampi ruumiinavaaja niin kertoisitteko avataanko Suomessa ruumis aina myös pään osalta? Vai jätetäänkö kallo avaamatta, jos kuolinsyy löytyy rintalastan alta elimistöstä?
Kallo avataan päälaelta (vähän kuin juutalaisten kipa), sitten vedetään nahkat naamalle, aivot poistetaan, viipaloidaan ja tutkitaan. Lopuksi aivot laitetaan mahaan muiden elinten kanssa ja kallo suljetaan.
Ei mene ruokahalu mistään hajusta. No ehkä oksennuksen haju vähän ällöttää,mutta pystyn kyllä syömään melko pian sen jälkeen kun olen oksennusta siivonnut.
Päiväkodissa olen töissä.
Jos ruumiinavaus kiinnostaa, niin netissä oli joku video missä tehtiin täydellinen ruumiinavaus, itselleni ällöttävintä tuolla videolla oli se, kun lupsautettiin ihmisen kieli kurkun kautta ulos.
Oli mahdollisesti joku opiskeluvideo, etten tiedä pilkotaan ruumiita normaalisti ihan sillä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun paikalla on useampi ruumiinavaaja niin kertoisitteko avataanko Suomessa ruumis aina myös pään osalta? Vai jätetäänkö kallo avaamatta, jos kuolinsyy löytyy rintalastan alta elimistöstä?
Oikeuslääketieteellisessä avataan pää, kaikki sisäelimet ja aivot punnitaan tarkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terminaalivaiheen vatsasyöpä on kamalinta mitä tiedän. Kerran oli potilas jolla viimeisenä päivänä tuli ulosteet suusta, haju oli kamalin ikinä, pahin ulosteen haju potenssiin sata plus siihen oksennuksen haju. Muistan potilaan omaisetkin vielä.
Tälläisissä tapauksissa laitamme suojat nenäämme.Kuulostaa kauhealta? Mitä se potilas teki ja tajusiko siinä vaiheessa? Ja miten tuo on anatomisesti mahdollista? Että uloste tulee suusta?
Kauheaa että tuollaistakin joutuu kärsiminään. Joku vielä vastustaa eut#nasiaa...
Mulla on kokemusta ihmisestä jolla oli suolitukos äitynyt pahasti ja hältäkin tuli ulosteoksennuksia, en tosin muista sen haisseen ihan niin pahalle (siis ei jäänyt se haju mitenkään mieleen tilanteesta, vaikka ällöttävää kyllä muuten).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kallo avataan päälaelta (vähän kuin juutalaisten kipa), sitten vedetään nahkat naamalle, aivot poistetaan, viipaloidaan ja tutkitaan. Lopuksi aivot laitetaan mahaan muiden elinten kanssa ja kallo suljetaan.
Millä/miten nahka laitetaan takaisin paikalleen? En huomannut mitään tikkejä tms kun läheiseni päätä katsoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa varmaan vähän myös se, että mistä haju tulee? Ihmisestä tulevat varmaan pahimpia? Omassa tulevassa työssäni ne tulee ihmisten suusta.
Ap
Varsinkin kunnallisella puolella tosiaan voi joskus tulla melkoisia tapauksia hajun puolesta, esim. Päihderiippuvaisia tai mt-ongelmaisia jotka ei ole ehkä vuosikymmeniin hoidattaneet tai aina edes pesseet hampaitaan. Usein näissä tapauksissa ainoa mitä voidaan tehdä on poistaa hampaat ja proteesi tilalle.
Maski naamallahan tätä työtä tehdään ja joku voisi vaikka kuvitella, että hajut ei tule siitä niin läpi, mutta minusta kun joskus tuntuu, että se haju oikein tunkeutuu sinne maskin alle ja jää sinne pyörimään. Siitä sitten hengitellään maskin alla. Voi tietty olla, että tuntuu vain siltä, ja hajukin voisi olla pahempi jos maskia ei olisi. Kai siihen jollakin lailla tottuu, mutta exteme-tapaukset tietysti aina oma juttunsa.
Ap
Mätänevä haava jalassa. Se haju oli ihan hirveä! Makea ja kauhea. Siivosin silloin siellä, en onneksi joutunut hoitamaan. Minä pistin kaksi vai peräti kolme maskia päällekäin. Se auttoi aika hyvin. Ihmisen suusta ei voi tulla kamalampaa hajua kuin tuo eli luulisi kahdella maskilla selviävän. Tosin voi olla epämukava pitää vaikka tunninkin.
Myös erään syöpäpotilaan joka oli saattohoidossa niin huone haisi kauhealta. Todella pistävältä. Siivoojana olin silloinkin. Olisiko hällä ollut joku maksasyöpä tms? Halasinkin tätä potilasta kun itki. Tuokaan haju ei ollut niin kauhea kun se mätänevä säären kokoinen haava.
Vanhustenhoitajana joka päivä, paskanhaju on normaalia. Vanhukset ulostavat vaippoihinsa, haju on jatkuva. Paskaa päivät pitkät. Kotonakin paskanhaju vapaapäivinä nenässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terminaalivaiheen vatsasyöpä on kamalinta mitä tiedän. Kerran oli potilas jolla viimeisenä päivänä tuli ulosteet suusta, haju oli kamalin ikinä, pahin ulosteen haju potenssiin sata plus siihen oksennuksen haju. Muistan potilaan omaisetkin vielä.
Tälläisissä tapauksissa laitamme suojat nenäämme.Kuulostaa kauhealta? Mitä se potilas teki ja tajusiko siinä vaiheessa? Ja miten tuo on anatomisesti mahdollista? Että uloste tulee suusta?
Kauheaa että tuollaistakin joutuu kärsiminään. Joku vielä vastustaa eut#nasiaa...
Oli lääketokkurassa.
Jos mulla todettaisiin vatsasyöpä niin tappaisin itseni jossain vaiheessa kun olisi vielä järjissäni, kaikki muut syövät menettelee jotenkin, kipulääkkeet auttaa. Mulla jäi niin hirveä olo vatsa-haimasyöpäpotilaista että huh huh. Jätin koko alan.
Itsemurha aina järkyttävää läheisille
Itsemurha lähipiirissä järkyttää syvästi ja sen kohtaaminen ja käsittely vie voimia ja aikaa. On muistettava, että itsemurha on aina ihmisen oma epätoivoinen ratkaisu eikä jokaista itsemurhaa kyetä mitenkään estämään. Läheisen itsemurha aiheuttaa yleensä TRAUMAATTISEN KRIISIN ja sen kohtaaminen ja käsittely on useimmiten hitaampaa kuin luonnollisesti tapahtuneen kuoleman jälkeen. Itsemurhaa voi olla aluksi vaikeata uskoa todeksi. Itsemurhakuolemaa on hyvin vaikea hyväksyä.
https://mieli.fi/fi/mielenterveys/itsemurhien-ehkäisy/läheisen-itsemurha
Siis niin vaikea hyväksyä että on selitetty se kuolema ihan muilla syillä koko lähipiirille. Tämä itsemurha on kaikkein vaikein asia mitä maailmassa vaan voi olla eikä sitä kukaan voi ymmärtääkkään koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vanhustenhoitajana joka päivä, paskanhaju on normaalia. Vanhukset ulostavat vaippoihinsa, haju on jatkuva. Paskaa päivät pitkät. Kotonakin paskanhaju vapaapäivinä nenässä.
Ensimmäisen kerran meinasin
oksentaa, kun menin töihin vanhuspuolelle. Sitten ymmärsin, että hyvinhoidetussa paikassa paska ei haise. Valitettavan usein, vanhuspaikoissa on paskanhaju, koska on liian vähän henkilöstöä. Paskanhaju on kriteeri, onko paikka hyvä vai ei. Huonoissa paikoissa vanhukset istuvat ulosteet housuissaan, kukaan ei ehdi vaihtaa vaippoja. Istuvat paskat housuissa jopa ruokaillessaan. Koko paikka haisee ulosteelta.
Mätänevien haavojen haju. Kannattaa tosiaan laittaa maskiin jotakin hajustetta joka ei aiheuta itselle allergiaa. Kyllä mä töissä kakoan aina joskus kun tulee jotain oikein pahan hajusta. Sit vaan poistun hetkeksi haukkaan happea ja laitan tosiaan jotain hajustetta maskiin. Visuaalisesti mua ei ällötä, mutta kyllähän noi hajut on karmeita mitä hoitajana joutuu kohtaamaan.
Miksihän ei muuten ole olemassa pahanhajuisen työn lisää? 😁
Vierailija kirjoitti:
Mätänevien haavojen haju. Kannattaa tosiaan laittaa maskiin jotakin hajustetta joka ei aiheuta itselle allergiaa. Kyllä mä töissä kakoan aina joskus kun tulee jotain oikein pahan hajusta. Sit vaan poistun hetkeksi haukkaan happea ja laitan tosiaan jotain hajustetta maskiin. Visuaalisesti mua ei ällötä, mutta kyllähän noi hajut on karmeita mitä hoitajana joutuu kohtaamaan.
Itsekin voisin varmaan työskennellä vaikka ruumiinavauksissa mutta hajun vuoksi siihen tuskin pystyisin.
Pahat hajut inhottaa itseä ja juurikin nuo mätänevät haavat on hajuista kamalimpia. Se on niin erikoinen, imelä ja makea mutta järkyttävän paha haju. Oksennus ei ole mitään siihen verrattuna. Vaikka kyllä oksennuksen hajukin voi olla todella kauhea enkä kyllä oksennustakaan mielelläni siivoa. Kerran olen siivonnut oksennusta joka haisi käsidesille koska juoppo oli juonut hätäpäissään käsidesipullon terkkarissa.
Työssäni en kohtaa mutta kerran normielämässäni olen kohdannut kerran sellaisen hajun että vainoaa vielä välillä painajaisissakin. Ja jos muistuu mieleeen se tapaus muutenkin, niin tulee paitsi kauhu itse tapahtuman traaagisuudesta, siitä hajusta, ja alkaa kuvottaa.
Mulla oli juoppo sukulaistäti, jota kukaan ei halunnut käydä katsomassa kun oli tosiaan aina sössötyskännissä, milloin ilman vaatteita tms siellä vaikka olisi tiennyt että on vieraita tulossa. Minä olin aina lähettänyt hänelle joulukortin ja joskus käynyt katsomassakin, minkä takia hän piti minua valtavan hienona ihmisenä ja ystävänään, vaikka ei me kovin läheisiä oltu.
En tiedä miksi mutta jossain vaiheessa tämän tädin kanssa samalla paikkakunnalla asuvilla heräsi huoli tädistä. Mutta kukaan ei halunnut mennä sinne kämpille, kun siellä haisee kissankusi ja viemättömät roskapussit ja se juoppo siellä elämöi. No, minä lupauduin että menen kyläilemään ja selvitän onko hänellä kaikki ok (sen verran ok kun mt-ongelmaisella alkoholistilla nyt yleensä on).
Hän asui kunnan vuokratalossa 2. kerroksessa. Haistoin kamalan vinkeän hajun jo alaovesta rappuun tultuani. Hänellä oli ennenkin ollut pahaa hajua kun kissakin oli, eikä vaihtanut hiekkoja, ja säilöi mm. kymmeniä roskapussseja kylpyhuoneessaan (eikä antanut minunkaan viedä niitä ulos tai siivota, kun olin tarjonnut). Mutta se haju oli paljon pahempi, ja jotenkin omituisen makea ja todella oksettava. Kukaan ei tullut avaamaan ovea kun soitin ovikelloa. Katsoin postiluukusta, ja siellä näkyi ilmeisimmin kuollut, äärimmäisen laiha kissa. Tässä vaiheessa tiesin että nyt on saatava ovi auki ja päästävä katsomaan mitä sieltä löytyy. Soitin isännöintiin ja selitin asian. Sieltä tultiin avaamaan, ja sieltä löytyi kuolleena roskien ja pullojen keskelle myös täti. Pahasti mädäntyneenä jo, vatsa pullistunut ehkä mätänemiskaasuista tms ja iho mennyt oksettavan näköiseksi. Isännöitsijä kehotti soittamaan poliisille, kun en oikein kauhistukseltani tajunnut mitä pitäisi tehdä.
Työskentelen suuhygienistinä. Suusta tulee monenlaisia pahoja hajuja!
- Parodontiitti, hampaiden kiinnityskudosten sairaus. Hajua on hankala kuvailla, muistuttaa mielestäni hieman märän koiran hajua. Hajun kyllä tunnistaa, kun anaerobiset bakteerit tekevät tuhojaan ikenen alla. Haju tulee maskin läpi sekä palaa kiinni nenäkarvoihin.
- Ientulehdus. Haju on erilainen kuin parossa, mutta aika tyrmäävä sekin.
- Hammaskivi.
- Proput nielurisoissa. Haju muistuttaa itse asiassa hammaskiven hajua.
- Hampaanpoistojen yhteydessä tulee joskus haisevia yllätyksiä vastaan. Mm. haljenneesta hampaasta tulee ehtaa mädän hajua ja makua suuhun.
Eikä sovi unohtaa tuhkakupin ja vanhan viinan hajua.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen suuhygienistinä. Suusta tulee monenlaisia pahoja hajuja!
- Parodontiitti, hampaiden kiinnityskudosten sairaus. Hajua on hankala kuvailla, muistuttaa mielestäni hieman märän koiran hajua. Hajun kyllä tunnistaa, kun anaerobiset bakteerit tekevät tuhojaan ikenen alla. Haju tulee maskin läpi sekä palaa kiinni nenäkarvoihin.
- Ientulehdus. Haju on erilainen kuin parossa, mutta aika tyrmäävä sekin.
- Hammaskivi.
- Proput nielurisoissa. Haju muistuttaa itse asiassa hammaskiven hajua.
- Hampaanpoistojen yhteydessä tulee joskus haisevia yllätyksiä vastaan. Mm. haljenneesta hampaasta tulee ehtaa mädän hajua ja makua suuhun.
Eikä sovi unohtaa tuhkakupin ja vanhan viinan hajua.
Suuhygienistiksi opiskelen.
Varmaan juuri tuo parodontiitin haju on yksi inhottava, tulee mieleen tosiaan vähän märkä koira, hikiset haisevat märät kengät/sukat ja joku homehtunut multa.
Ap
Joskus jää haju nenään, joskus käy kämppää läpi kun ei ole varma onko joku rotan raato jossain nurkassa vai jäikö haju vaan töistä päälle, ruokahalu ei ole tän takia mennyt, enkä oo koskaan hajusta oksentanut...
Kuulostaa kauhealta? Mitä se potilas teki ja tajusiko siinä vaiheessa? Ja miten tuo on anatomisesti mahdollista? Että uloste tulee suusta?