Löytyykö 2-4 lapsen yh-vanhempia? Saako kysyä asumisesta?
Elimitä teillä menee asumiseen rahaa ja paljonko on neliöitä?
meillä tuli juuri lappu että vuokra nousee 600euroon ja tähän hintaan mulla nukkuu jo kolme lasta samassa huoneessa Janeliöitä huikeat 70 ilman saunaa. On kolmen kouluöaispojan kanssa tunnelma katossa :/ Isompaa asuntoa jonotetaan mutta näyttää sille että isomman asunnon myötä tiputaan sossuluukulle. On se kivaa olla se ainoa perheen laskunmaksaja :/
Ihan mielenkiinnosta kyselen muiden asumiskustannuksia kunmasentaa taas tämä rahanmeno. Ja minkä verran neliöitä "pitäisi" köyhälle yh-perheelle teistä yhteiskunnan ylipäätään tarjota?
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 10:32"]
Vuokra asuntoonhan saa asumistukea yksinhuoltaja vielä vaikka olisi palkkatuloja kokoaikatyöstä (esim. 2000€ bruttotuloilla saa vielä muutama sata ja en ole testannut mutta taitaa mennä poikki kokonaan vasta n. 3000€ tuloilla)
Asumistuessahan on omat rajat että kuinka monta neliötä saa olla ja paljon vuokra saa olla maksimissaan per neiliö. Kolmen lapsen kanssa hyväksytään maksimissaan 90 neliömetriä ja maksimivuokraa en muista mutta ainakin n. 1000€ vuokra vielä hyväksytään jos ei ole kovin vanha rakennusvuosi asunnolla.
Esim. minä saan asumistukea 445€ ja vuokra on 980€ (asunnossa 4h ja 89 neliömetriä) eli maksettavaksi jää 535€. Bruttotulot on n. 2000€/kk ja lapsia kolme. Palkan lisäksi tulee tietenkin sitten lapsilisät yh-korotuksella ja elatustuet kolmesta lapsesta. Kyllä näillä jotenkuten pärjäillään.
[/quote]
nro 27 sai asumistukea huimat 100€ eli todellinen vuokra oli silloin 800€ ja maksoin 700€. Perheen nettotulot (äidin palkka, elarit, lapsilisät yh korotuksella) yhteensä 1400€
3 lasta, joista kaksi jakaa huoneen, yhdellä oma ja mä asun olkkarissa. 73 neliön vuokra nousi just ja on nyt 760 e. Asumistuki kattaa tuosta 80 prossaa.