Tiesittekö, että työnantaja voi maksaa myös hammashoitosi?!
Nyt kun täällä on ollut pari ketjua yksityisistä lääkäreistä, niin tuli vain mieleen, että hammashoitokin voi kuulua työnantajan tarjoamiin palveluihin. Meidän firma teki viime kesänä sopimuksen Oral Hammaslääkäreiden kanssa. Työnantaja maksaa 400euroon asti ja sen jälkeen loput itse jos on tarvetta. Kävin tarkastuksessa ja hammaskivenpoistossa ja kyllä niillekin tuli aika mukavasti hintaa firman piikkiin =)
Kommentit (13)
Itse olen kaupungilla töissä ja arvaapa mitkä vaihtoehdot minulla on hammaslääkärin suhteen:
1) käyn yksityisellä ja maksan itse
2) käyn kunnallisella ja maksan kunnallisen pienen korvauksen + otan virkavapaata töistä päivän eli noin -200 e
Onnellisia te, joilla on tuollainen työsuhde-etu.
No tietysti voi. Voi työnantaja maksaa kunnon palkkaakin, ja vaikka hankkia yksityisen lapsenhoitajan joka perheeseen. Mutta koska mikään näistä ei lue laissa, se ei toteudu.
Ap tässä. Juttelin hammaslääkärin kanssa tästä ja hän sanoi, että työpaikkahammashoitoetu on vielä aika uusi juttu Suomessa, mutta uusia firmoja tulee jatkuvalla syötöllä lisää. Kyselkää muutkin työpaikalla jos onnistuisi. Käsittääkseni varmaan kaikki hammaslääkäriasemat tekevät näitä sopimuksia.
Miksi pitää ottaa koko päivä virkavapaata hammaslääkärikäyntiä varten? Pyytää aamuajan esim. klo 8, vastaanottoaika normitapauksissa on noin 30 min. ja ehtii töihin klo 9 tai vähän sen jälkeen. Jää vielä monta tuntia työaikaa jäljelle. Tai pyytää iltapäiväajan esim. klo 15.30 ja menee hammaslääkäristä suoraan kotiin.
Työnantajahan voi halutessaan maksaa työntekijöille vaikka mitä. Harvemmin maksaa muuta kuin lakisääteiset jutut, eli joo, varmaan voi maksaa mullekin työnantaja hammashoidon. Jos haluaa. Ei vaan tee niin. Kumma juttu.
Tiesin.
Meillä työnantaja maksaa kustannuksien ja kelakorvauksen erotuksen.
Siitä mistä ei Kela korvaa ei maksa työnantajakaan, esim.kun jouduin hankkimaan purentakiskon, työnantaja maksoi hammaslääkärin kulut mutta ei itse kiskon valmistamisesta aiheutuvia hammasteknikon kuluja.
Meillä maksaa myös yksityisellä gynekologilla käynnit ja käyntiin liittyvät (ja muutenkin gynelokin määräämät) tutkimukset.
Kerran vuodessa oon käynyt gynellä + ultrassa tarkistuttamassa että kaikki on ok.
Täällä ei ois puhettakaan että kunnallisella pääsis noin vaan.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 08:32"]
Tiesin. Äidilläni oli tämä etu.
[/quote]
Samoin minun äidilläni, kuin myös silmälasit lääkärikäynteineen kustansi työnantaja. Ja otti työntekijöille ylimääräisen eläkevakuutuksen, lisäeläkkeen normaalin työeläkkeen päälle maksettavan, jonka saa, jos pysyy eläkeikään asti töissä. Mutta ei taida sielläkään enää nykyisin uudet taloon tulevat näitä etuja saada. Yksityinen työnantaja siis kyseessä.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 08:31"]
Ap tässä. Juttelin hammaslääkärin kanssa tästä ja hän sanoi, että työpaikkahammashoitoetu on vielä aika uusi juttu Suomessa, mutta uusia firmoja tulee jatkuvalla syötöllä lisää. Kyselkää muutkin työpaikalla jos onnistuisi. Käsittääkseni varmaan kaikki hammaslääkäriasemat tekevät näitä sopimuksia.
[/quote]
No minusta tuntuu, että oli aikaisemmin huomattavasti yleisempää kuin nykyään, mutta ihan kiva mainospuffi-ketju.
Kyllä onneksi maksaa 2000e ylärajalla. Samoin magneettikuvauksen mitä yleensä ei makseta. Sairastuessa 6kk 100% palkka ja 6kk tuon jälkeen 85% palkka
7:
Hyvänen aika, ei kaikilla ole koti, työpaikka ja lääkäri noin lähellä toisiaan. Toisekseen, luulen että suurin osa yrittääkin toimia noin, minkä takia näitä aamun ja myöhäisen iltapäivän aikoja on todella vaikea saada.
Tuo on kyllä erittäin harvinaista Suomessa. Yleensä esim. vakuutusyhtiöiden työntekijöille tarjoamissa hoitovakuutuspaketeissa on hammashoito rajattu pois. Mutta jos on noin onnellinen tilanne, kannattaa kyllä käyttää hyväkseen.