Siis minkä ihmeen takia ihmiset käy yksityisillä lääkäreillä??
En tajua kun aina vauhkotaan tuosta paremmasta palvelusta mutta ihan tasan samanlaista palvelua oon aina saanut niin kunnallisilla kuin yksityisilläkin lääkäreillä? Ihan yhtä kohteliaita ja ystävällisiä ja yhtä päteviä..
Joo ehkä yksityisten odotusaulassa on iso TV ja joku vesikannu mutta en kyllä tajua miksi maksaa siitä niin paljon enemmän? Kertokaa nyt joku joka ei jalallakaan kunnalliselle puolelle astu..
Kommentit (448)
Jonotusajat lyhyempiä, se on totta. Mutta tuohon lääkärien ammattitaidon arvosteluun en lähtisi tuolla tk/yksityisjaottelulla, sillä monet tk-lääkärit tekevät vastaanottoa yksityisellä puolella ;)
Koska usein julkisella ei saa palvelua. Ei pääse lääkäriin. Ensin pitää jonottaa tunteja sairaanhoitajalle ja sitten jos tämä katsoo tarpeelliseksi niin pääsee jonottamaan lääkärijonoon. Kolmen mahdollisesti kipeän lapsen kanssa 3 tuntia terveysaseman käytävillä vuorolappu kourassa??? Haluaako kukaan kokeilla? Eväät mukaan ja kasa varahermoja??? Entäpä jos olen itse sairaana... Otan silti ne lapset mukaan klo8 alkavaan jonotukseen! Mitä myöhemmin menee paikalle = sitä pidempi jono edessä! Entäs samassa korttelissa oleva yksityinen lääkäri... Klikkaan kotona ajan netistä 2 minuutissa, ajan autolla lääkäriin ja lääkäri on ajoissa, tutkii ja maksan käynnin ja kotona olen koko homman hoitaneena puolessa tunnissa. Jos otetaan kokeita niin tunnissa. Julkisella pääsisin vielä kolmanteen jonoon...labraan.
Kyllä on eroa lääkäreissäkin. Menettekö yksityisellä yleislääkärille? Itse vien lapsetkin lastenlääkärille tai korvalääkärille jne. Eipä valita julkisella korvalääkäriä netistä... Aika putkitukseen järjestyi yksityisellä viikossa. En halua edes tietää kuinka monta tulehdusta olisi vielä tarvittu julkisella... Lapsen infektiokierre päättyi siihen kun korvat putkitettiin ja kitarisa leikattiin.
Työterveyshuolto tarjoaa hoidon yksityispuolella ja se on ollut aina nopeaa ja tehokasta. Ajan voi varata itse netistä, sen saa yleensä per heti. Ilmoittautuminen hoituu automaattisesti kelakorttia tietsikalle vilauttamalla, lääkäriin pääsee ajallaan. Yhdellä puolen tunnin - kolmen vartin käynnillä voi selvitä labrakäynnistä, röntgenistä ja lääkärikäynnistä, lääkärillä on tulokset käytettävissään ja hän pystyy määräämään lääkityksen samalla kertaa. Eikä pois lähtiessä tarvitse kiertää kassan kautta. Kyllä se kätevästi sujuu.
Käy, jokainen käy aina tarvittaessa Dextrassa eikä esim. koskaan kouluterveydenhoidossa.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 01:37"]
Käykö lapsenne yksityisellä kanssa?
[/quote]
Jos julkiselle ei useampaan päivään saa aikaa, eikä halua jonottaa puolta vuorokautta päivystyksessä, niin eipä ole paljon vaihtoehtoja...
Missä päin Suomea asiat ovat näin hyvin, että julkiselle pääsee yhtä nopeasti kuin yksityisellekin (siis saman päivän aikana)?
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 01:00"]
En tajua kun aina vauhkotaan tuosta paremmasta palvelusta mutta ihan tasan samanlaista palvelua oon aina saanut niin kunnallisilla kuin yksityisilläkin lääkäreillä? Ihan yhtä kohteliaita ja ystävällisiä ja yhtä päteviä..
Joo ehkä yksityisten odotusaulassa on iso TV ja joku vesikannu mutta en kyllä tajua miksi maksaa siitä niin paljon enemmän? Kertokaa nyt joku joka ei jalallakaan kunnalliselle puolelle astu..
[/quote]
On lähes mahdotonta saada aikaa kunnalliselta puolelta jos ei ole eläkeläinen tai alkoholisti, muut komennetaan yksityiselle, ainakin Oulussa. Itse yritin saada apua pitkään jatkuneisiin vatsavaivoihin ja pyysin että jos on mahdollista edes ajatella keliakiatutkimusta kun lähisuvussa on sitä, mutta vastaanottokerberos sanoi ettei sellaista tutkita vaan ihmisen täytyy itse lopettaa pullanmussutus jos on huolissaan vatsavaivoista. (työterveys ei tee asialle mitään koska ei vaikuta työkykyyn)
Itse en käy yksityisellä kun onneksi ei flunssaa kummempia vaivoja ole ollut. Lapset käytän yksityisellä sillä siellä pääsee erikoislääkärille heti eikä 6kk päästä. Juurikin tuo korvatulehduskierre saatiin poikki putkituksella yksityisellä. Julkiselle oli 6 kk jonot. Julkisella puolella näkyy kiire ja säästöt palvelun huonoutena. Ei lääkärien ammattiraidoissa ole eroa vaan asenteissa.
Mieheni kanssa käytämme meille kuuluvaa työterveyshuoltoa. Joskus käytän lapsia yksityisellä. Siitä syystä että jos haluan seuraavaksi päiväksi ajan se järjestyy. Kunnallisella odotan 2-3 viikkoa. Myös puheterapiassa kytän alakoululaista yksityisellä, koska kunta ei palvelua tarjoa.
Syntyy hoitosuhde kun ei vaihu lääkäri koko aikaa. Mulla ollut tkssa saman asian tiimoilta syksyllä nyt 4 eri lääkäriä, yksityisellä toisesta asiasta vain 1 lri viime keväästä. Miellyttävämpi asioida tutulla lääkärillä jolla on aikaa ja resursseja paneutua juuri mun ongelmaani ja kuunnella mitä mulla on sanottavaa. Siirrän myls tuon ekan sairauden hoidon yksityizelle.
Lukematta koko ketjua sanoisin, että en ole tavannut kunnallista gynegologia enkä silmälääkäriä yms.
Yleislääkärit ovat päteviä myös terkkarissa.
Yksityisellä pääsee ihan lääkäriin. Tk:ssa törmää ensimäisenä hoitajaan, joka saa päättää pääsetkö lääkärin juttusille vai et, ja jos pääset niin heti vai kuukauden päästä.
Mun vuosia piinannut polvivaiva selvisi parissa viikossa yksityisellä (tutkimukset+leikkaus), kun tk:ssa tappelisin varmasti vieläkin pääsystä jatkotutkimuksiin ja kärvistelisin polvikivun kanssa maailman tappiin asti.
[/quote]
Koska saan siellä edes hieman parempaa hoitoa kuin kunnallisessa terveydenhoidossa. Suomen terveydenhoidossa on niin paljon epäkohtia...
Mä käyn sekä että. Meillä on terveyskeskuksessa lääkäripula ja ainakin yksi lääkäreistä on aivan luokattoman huono. Mä menin tälle lääkärille nivelkipujen takia, eikä hän koskenutkaan mun käsiin, ainoastaan katsoi niitä, ja polvea ei edes katsonut. Tiedän, että paikkakunnallamme ottaa yksityisellä vastaan eräs aivan mahtava lääkäri (joka on aiemmin ollut TK:ssa), joten menin hänelle.
Kyllä mä voin perus-poskiontelontulehtdukset sun muut yksinkertaiset vaivat käydä hoidattamassa TK:ssa, mutta enemmän vaativat jutut sitten yksityisellä. Ja esim. mies käy ihotautilääkärillä yksityisellä, aika hankalaa julkisen kautta.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 01:15"]
Olen kärsinyt vaikeasta unettomuudesta vuosikaudet. Taustalla useita fyysisiä sairauksia. Terveysasemalla ei suostuta kirjoittamaan nukahtamislääkkeitä, vaikka kuinka selitän, että ne pitävät minut edes jotenkin työ-ja toimintakykyisenä. Vituttaa, että kohdellaan kuin narkkaria. Kaikki muut apukeinot kokeiltu mutta unta ei vaan tule. En tiedä, missä olisin ilman yksityislääkäriäni, luultavasti suljetulla tai haudassa.
[/quote]
Nuo kokemukset kuulostavat NIIN tutuilta. Kärsin itse vaikeista kivuista useiden sairauksien vuoksi. Monien lääkeallergioiden vuoksi vain harva kipulääke käy tai ei ole muuten tarpeeksi tehokasta. Ilman yksityislääkäriäni kärsisin kipuhelvetistä. Muut leimaavat minut täysin ilman syytä narkkariksi.
En tajua kun aina vauhkotaan tuosta paremmasta palvelusta mutta ihan tasan samanlaista palvelua oon aina saanut niin kunnallisilla kuin yksityisilläkin lääkäreillä?
[/quote]En tiedä saisiko, kun kunnalliselle ei pääse. Voi jättää soittopyynnön hoitajalle, joka sanoo ettei aikoja ole, yritä uudestaan huomenna. Ja sama homma joka päivä. Päivystyksessä vie helposti 6-12 tuntia. Jne. Yksityiselle pääsee heti kun varaa vaan ajan. Käyttäisin kyllä kunnallista jos se toimisi.
Minä haluaisin kovasti käydä, mutta koska olen opiskelija, en käy. Epäilen vulvodyniaa ja tk:ssa kun kerroin aiheesta, todettiin "ei siellä mitään näy" :D Ahaa.
Kaverini kaverille sanottiin tk:ssa oireistaan että "mene vaan kotiin lepäämään". Paikalla sattui olemaan kuitenkin harjoittelija, joka sanoi että oireet kuulostavat veritulpalta ja kannattaisi lähteä päivistykseen. Sehän se oli, keuhkoveritulppa.
Onhan se parempaa palvelua, kun pääsee lääkäriin silloin, kun sitä tarvitsee. Eihän julkiselle pääse kuin ehkä just pää kainalossa, vakavissa akuuteissa tapauksissa, ja silloinkin joudut todistelemaan, että oletko nyt varmasti hoidon tarpeessa, vai hoituisikohan tää ihan kotikonstein Buranalla. Varmasti julkinen hoito on hyvää, kunhan sinne on ensin päässyt. Jos mua joku asia vaivaa, haluan lääkäriin heti, enkä ehkä joskus puolen vuoden päästä. Enkä tosiaankaan lähde jonottamaan terveyskeskuspäivystykseen päivä- ja yökausiksi.
Koska yksityiselle pääsee nopeasti ja jonottamatta. Yhtä magneettikuvausta olisi pitänyt jonottaa 6 kuukautta kunnallisella puolella, yksityisellä pääsin samana päivänä.