Siis minkä ihmeen takia ihmiset käy yksityisillä lääkäreillä??
En tajua kun aina vauhkotaan tuosta paremmasta palvelusta mutta ihan tasan samanlaista palvelua oon aina saanut niin kunnallisilla kuin yksityisilläkin lääkäreillä? Ihan yhtä kohteliaita ja ystävällisiä ja yhtä päteviä..
Joo ehkä yksityisten odotusaulassa on iso TV ja joku vesikannu mutta en kyllä tajua miksi maksaa siitä niin paljon enemmän? Kertokaa nyt joku joka ei jalallakaan kunnalliselle puolelle astu..
Kommentit (448)
Itse ainakin kävin gynekologisten vaivojen vuoksi. Julkisella olisi ensin pitänyt jutustella yleislääkärin kanssa, jonka jälkeen hän _ehkä_ olisi laittanut lähetteen erikoislääkärille. Vaivani ei ollut akuutti, mutta elämääni häiritsevä, ja näin ollen gynelle pääsy olisi kestänut viikkoja.
Yksityiseltä sain ajan gynekologille parin päivän päähän soitosta, ja homma oli hoidettu. Mielelläni maksoin enemmän niin nopeasta hoidosta.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 01:00"]
En tajua kun aina vauhkotaan tuosta paremmasta palvelusta mutta ihan tasan samanlaista palvelua oon aina saanut niin kunnallisilla kuin yksityisilläkin lääkäreillä? Ihan yhtä kohteliaita ja ystävällisiä ja yhtä päteviä..
Joo ehkä yksityisten odotusaulassa on iso TV ja joku vesikannu mutta en kyllä tajua miksi maksaa siitä niin paljon enemmän? Kertokaa nyt joku joka ei jalallakaan kunnalliselle puolelle astu..
[/quote]
No minä kävin viimeksi siksi, että terveyskeskuksessa ei ollut aikoja ja työterveyshuoltoon ei kuulu lääkäri meillä. Jalka oli niin älyttömän kipeä, eivätkä kuitenkaan kiirepäivystykseen ottaneet, että oli ainoa vaihtoehto. Oli pahasti tulehtunut, siellä oli aika paljon nestettä, turvoksissakin. Sain avun, en olisi jaksanut enää viikonlopun yli odottaa. Mielellään olisin terveyskeskukseen mennyt, mutta viileäasti vastattiin, että seuraava aika on maanantaina ja ei tuon takia tarvitse päivystykseen mennä. Yksyityiselle pääsin 1,5 tunnin kuluttua ajan varauksesta.
224 lisää, että tuo oli eka kertani yksityisellä ja jos olisin varakkaampi, en edes yrittäisi tk:ta enää, niin nopeasti sain ajan ja hyvä oli palvelu.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 01:17"]Menin valittamaan tk:hon flunssaani ja kipeitä poskionteloita. Sain siis ajan vain sairaanhoitajalle, joka oli ihan pihalla ja mittaili 20 min jollain laitteella poskiani, kun ei ollut varma onko sitä tulehdusta vai ei. Laittoi lääkärille jonkin lapun ja soitteli myöhemmin illalla, että sain antibioottikuurin. Noh, olotila paheni niin marssin suosiolla yksityiselle lääkärille, joka teetätti samantien CRP:n ja teki muita testejä. Lääkkeeksi määräsi kipuun Panacodia, Duactia avaamaan hengitystä ja käski jatkamaan antibioottikuuria. Meinasi lähettää keuhkokuviinkin, kun oli sen verran korkea CRP-arvo. Ei voi edes verrata sitä palvelua, jota sain tk:ssa ja yksityisellä.
[/quote]
Yksityisellä otetaan isot rahat joka ikisestä tutkimuksesta, ja tutkimuksia sen takia tehdään turhaa kun. Mulle se valkeni kun eka kertaa tk.ssa angiinaepäilyn takia mut passitettiin nielunviljelyyn, ihmettelin kovasti kun eivät verinäytettä tarvinneet, yksityisellä oli joka kerta otettu myös verinäyte... Labrahoitsua hiukan hymyilytti kun kertoi ettei angiinaa verestä katsota. Aika järkytys piikkikammoiselle. Olen ollut yksityispuolella myös vatsantähystyksessä ihan tyhmästä (väärästä) syystä. Lekuri vaan keksi että mulla vois joku vatsahaavakin olla, heh, no eipä tosiaan ollut..
no tämä hankalampi kilpirauhassairaus (mihin ei tyroksiini käy) mikä mulla on, on kuin musta aukko tk:ssa. näkyy verikokeissa mutta mahdoton todentaa muuten.
Yksityisellä puolella annetaan antibioottikuuri jonottamatta vaikka moiselle ei olisi tarvetta. Yksityisellä puolella pääsee myös magneetikuviin jos vikisee, vaikkei lääkäri katsoisi niitä tarpeellisiksi. Vakuutus eli vakuutuksen ottajat maksavat kollektiivisesti.
Yksityisellä puolella annetaan antibioottikuuri jonottamatta vaikka moiselle ei olisi tarvetta. Yksityisellä puolella pääsee myös magneetikuviin jos vikisee, vaikkei lääkäri katsoisi niitä tarpeellisiksi. Vakuutus eli vakuutuksen ottajat maksavat kollektiivisesti.
No, siellä on sellaisia lääkäreitä joilla on sellainen ammataito ja kokemus, joita ei kunnallisella ole yhteen sairauteen,,, siksi. Ja nopea palvelu kokeissa ja kuvauksissa. Ei tarvitse toimenpiteisiin jonottaa puoltavuotta vaan samalla viikolla jo pääsee.
Meillä käy koko perhe yksityisellä. Jopa hammashoitolan tarkastukset yksityisellä. Ei ole mielenkiintoa käydä kunnallisessa ja yksityiselle saa aikoja melkein mihin vuorokauden aikaa tahansa. Kunnalliseen hammashoitolaan saa aina valmiin ajan ja sellainen kello kaulassa eläminen ei nappaa. Ja yksityisellä saa parempaa palvelua
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 01:12"] Ja yksityisellä saa parempaa palvelua
[/quote]
No tätä palvelu-kysymystä juuri ihmettelen, millä tavalla parempaa palvelua?
Olen kärsinyt vaikeasta unettomuudesta vuosikaudet. Taustalla useita fyysisiä sairauksia. Terveysasemalla ei suostuta kirjoittamaan nukahtamislääkkeitä, vaikka kuinka selitän, että ne pitävät minut edes jotenkin työ-ja toimintakykyisenä. Vituttaa, että kohdellaan kuin narkkaria. Kaikki muut apukeinot kokeiltu mutta unta ei vaan tule. En tiedä, missä olisin ilman yksityislääkäriäni, luultavasti suljetulla tai haudassa.
Menin valittamaan tk:hon flunssaani ja kipeitä poskionteloita. Sain siis ajan vain sairaanhoitajalle, joka oli ihan pihalla ja mittaili 20 min jollain laitteella poskiani, kun ei ollut varma onko sitä tulehdusta vai ei. Laittoi lääkärille jonkin lapun ja soitteli myöhemmin illalla, että sain antibioottikuurin. Noh, olotila paheni niin marssin suosiolla yksityiselle lääkärille, joka teetätti samantien CRP:n ja teki muita testejä. Lääkkeeksi määräsi kipuun Panacodia, Duactia avaamaan hengitystä ja käski jatkamaan antibioottikuuria. Meinasi lähettää keuhkokuviinkin, kun oli sen verran korkea CRP-arvo. Ei voi edes verrata sitä palvelua, jota sain tk:ssa ja yksityisellä.
Yksityisellä saa parempaa palvelua koska siellä lääkäritkin saa parempaa palkkaa. Kunnalliseen otetaan mitä tahansa pulliaisia kun on niin paljon lääkärivajetta , kunnallisen puolen lääkärit on yleensä näitä jotka pätee asioilla eikä yleensä välitä hoitaa ihmisiä kun liukuhihnamallilla
On meidän kylällä se rakennus, jossa ennen oli omalääkärisysteemi. Ei sinne pääse kuin päiväsaikaan eikä se oikeastaan ole lainkaan toiminnassa. Jouduin pari vk sitten menemään mehiläisen päivystykseen, jonne siis pääsee iltaisin. Siellä oli aivan minimaalisesti potilaita aikaisempaan verrattuna. Köyhillä ei liene siihen varaa. Taksa oli laskenut puoleen eikä turhia kokeita otettu.
Muutenkin ihmettelen kunnallisia lääkäripalveluja. Onkohan niillä kikkeli otassa kun kohtelee ihmisiä miten sattuu. Samaten neuvolapalvelut oli ihan toista luokkaa noin 10-vuotta sitten. Terveydenhoitajat on viellä ihan asiallisia mutta kun katsoo sairaanhoitajia tai lääkäreitä niin niiden hoitotyyli on kauhean koppavaa. vaiva kun vaiva niin ei tutkita kunnolla vaan säästetään kuntien rahoja
Mulla hieman samanlainen tilanne eli poskiontelot kipeenä ja tuntui ettei hengitystiet normal. Hoitaja sitten tunnusteli ja mittaili. Käski lähtee kotiin ja päivystykseen sairaalaan jos menee huonommaksi tilanne.
Kävelin läheiselle yksityiselle lääkäriasemalle. Lääkäri tutki, määräsi samantien antibioottikuurin poskiontelotulehdukseen sekä avaavan lääkkeen hengitykseen.
Tässä tapauksessa olisi mennyt tunti lähimpään sairaalaan ja odotukseen ties kuinka kauan sekä kotiin paluu apteekin kautta.
Joten yksityisen lääkäriaseman hyvän palvelun sekä lähellä olevan apteekin kautta selvisin alle puolessa tunnissa ilman jonotuksia kummastakin.
Yksityinen gyne ultraa munasarjat ja kohdun joka vuosi, koska minulla on lievästi kohonnut syöpäriski. Julkisen puolen kautta en tällaiseen tutkimukseen pääsisi.
Yksityiselle hammaslääkärille puolestaan pääsee ilman puolen vuoden tai vuoden jonotusta.
Lisäksi käytän muita lääkkeitä, joita en terveyskeskuksen kautta saisi uusittua. Ainakin se olisi hirvittävän hankalaa, koska erikoislääkärille ei suostuta laittamaan lähetettä. Lääkkeeni ovat yksityisen erikoislääkärin määräämiä ja hänellä on aikaa perehtyä sairauteeni.
Yksityisen lääkärin kautta olen myös päässyt hoitoon, joka kenties pelasti henkeni. Julkisen puolen kautta olisin joutunut jonottamaan pitkään ja terveyteni olisi voinut lopullisesti tärveltyä.
Käykö lapsenne yksityisellä kanssa?
Meillä ensin soitetaan terkkariin, josta joku soittaa takaisin 3 tunnin kuluessa jos hyvä tuuri käy, huonolla tuurilla odotat koko päivän. Sitten kun soittavat, todetaan ettei aikoja enää ole, tule jonottamaan päivystykseen. Päivystyksessä jonotat sen 2-3 tuntia, että pääset sairaanhoitajalle joka sitten päättää pääsetkö lääkäriin vai et. Sen jälkeen jonotat sinne lääkärille n.tunnin. Lääkäri toteaa että ääh.. niin vähän aikaa oot ollu kipeänä, ettei kokeita tarvita eikä antibioottia tipu. Mene kotiin ja tuu takaisin jos pahenee.
Tästä seuraa se, että yöllä joudut menemään sairaalan päivystykseen jossa jono on järjestäen 6-9 tuntia, monesti kauemminkin. Tai sitten seuraavana päivänä uudestaan terkkariin ja sama jonotus rumba uudestaan.
Yksityiselle kun menet, tutkivat huolelliset, ottavat kokeet, vastauksetkin saat yleensä heti, saat reseptit ja olet ulkona parhaimmillaan 10 minuutissa, pisimmillään tunnissa, puolessatoista, jos on esim. keuhkoröntkeniä otettu.
Meillä terkkarissa jos vaikka maanantaina otetaan nielunviljely, niin saat tulokset perjantaina tai seuraavana maanantaina ja VASTA silloin saat antibiootin siihen. Vaikka jo silloin maanantaina itsekin tiesit ilman kokeitakin sairastavasi angiinaa, niin joudut odottamaan ja kärsimään viikon ennenkuin saat antibioottikuurin. Siinä ajassa olet yleensä tartuttanut angiinan jo muuhunkin perheeseen, tulee paljon työ/koulu/päiväkoti poissaoloja ja sairaudet pitkittyvät ja tulee jälkitauteja.
Yksityisellä saat tulokset heti ja lääkkeet heti, jolloin myös sairastamisaika lyhenee huomattavasti.
Jos saisin terveysasemalta samaa palvelua kuin yksityiseltä, suosisin tottakai terveysasemaa. Mutta kylmä fakta on se, että pikkupaikkakunnilla homma yleensä pelaa hyvin ja täällä missä samaan paikkaan tullaan isolta alueelta ja lähikunnista, ei yksinkertaisesti hommat pelaa.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 04:54"]Kyllä on eroa lääkäreissäkin. Menettekö yksityisellä yleislääkärille? Itse vien lapsetkin lastenlääkärille tai korvalääkärille jne. Eipä valita julkisella korvalääkäriä netistä... Aika putkitukseen järjestyi yksityisellä viikossa. En halua edes tietää kuinka monta tulehdusta olisi vielä tarvittu julkisella... Lapsen infektiokierre päättyi siihen kun korvat putkitettiin ja kitarisa leikattiin.
[/quote]Aika julkisella järjestyi putkitukseen seuraavalle viikolle ja kun tulehdus uusi, niin pääsin korvapolille soittamalla. Lääkärin sain valita. Mulla kaksi korvakierteistä ja voin vaan kiitellä julkista puolta. Vanhemmalla oli vakuutuskin, mutta sanoin sen irti. Nuoremmalle en edes ottanut.