Olimme kesällä häissä, joissa lahjatoiveena rahaa.
Olimme kesällä häissä, joissa morsiusparilla oli lahjatoiveena kutsussa (jotenkin näin): "On meillä jo kippoa ja kuppoa, joten lahjoja emme kaipaa. Mutta jos haluat muistaa, voit osoittaa sen unelmahäämatkatilillemme xxxxxxx-xxxxxxxxx". Ihan ok homma minusta, laitoimmekin tilille rahaa.
Nyt kuulin mieheltäni (jonka kaveri sulhanen on), että unelmahäämatka -rahat ovatkin menneet täysin muuhun kuin matkaan. Kuulema vanhojen velkojen maksuun, arkisiin kustannuksiin (kuten ruokakauppaan) ja on niillä vissiin kerran Tallinnassakin käyty viinanhakureissulla (ehkä se oli sitten se unelmien häämatka :D).
Nyt saan varmaan sata äkäistä vastausta, että mitä se minulle kuuluu mihin rahat käyttävät, lahja on lahja! Mutta silti: aika noloa minusta.Olisivat laittaneet kutsuun sitten rehellisesti: "On meillä jo kippoa ja kuppoa, joten lahjoja emme kaipaa. Mutta osallistu ihmeessä velkojemme ja arkemme kustannuksiin" :D
Kommentit (35)
Veljeni oli bestman toissakesänä häissä, joissa häämatkaa varten lahjoitetut rahat meni velkoihin yms. Että tämmöistä..
Ehkä ne tajus vasta häiden jälkeen todellisuuden. Pitihän häätkin jonkun kustantaa. ;) Onhan tuo hemmetin noloa hääparille!
Mä en noihin rahastuksiin osallistu, siis juhliin ollenkaan. Häissä tykkään käydä junteissakin, mutta en mä halua maksella illalliskortteja etukäteen. Mieluusti sitten vien vaikka jotain ja jätän lahjakortin johonkin tai sen viisikymppiä kuoressa. Mutta jos rahaa vaaditaan kutsussa, en osallistu.
oli se pikavippi tai opinto velka nii ihan sama samallaista velka taakkaa ne tekee ja pikavipis suuremmat korot nii tietty maksasin ne eka pois???
ja edelleen vanhoollisilla äiskä ja iskä maksaa juhlista suuren osan nii tuskin niitä rahoja ois voinu velkoihin laittaa tai edes pyytää ei mun äiti maksa mun velkoja mut häihin osallistu
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 16:51"]
No ootpa yksinkertanen. Mielestäni on järkevämpää maksaa velat pois. Varsinkin jos kyse esim. opintolainoista eikä siis mistään teiniaikojen pikavippi lainoista biletystä varten. Häissä kuitenkin lahja annetaan, joten kuten itsekin sanoit niin saavathan he itse päättää mihin sen käyttävät. Ja ihan ymmärrettävää, etteivät sanoneet että maksavat velkoja pois. En olisi minäkään. Ja mistäs sen tietää, ehkä he alunperin olivat lähdössä häämatkalle, mutta tulivat järkiinsä ja maksoivat velat pois niillä rahoilla. Varsinkin jos alkavat perhettä perustaa, niin parempi ettei vanhoja velkoja siinä vaiheessa ole. Eri asia jos jatkavat velanottamista ja "viinanhakureissuja" ym turhamaista elämää, mutta se on varmaan jo eri aihe.
[/quote]
Olisikohan ehkä ollut syytä jättää häät pitämättä ja maksaa niillä rahoilla velkoja ja arkea. Ei kai se ole vieraiden tehtävä alkaa toisten velkoja makselemaan? Ei kun hyvä idea: taidanpa minäkin pitää kolmekymppiset ja miehelle neljäkymppiset, että saadaan auto- ja asuntolainat maksettua!
[/quote]
No senkus pidätte? Kyllähän niihin häihin ja muihin juhliin kuluu sitä rahaa, eihän se pelkkää tuloa ole? Jokainen vieras saa kuitenkin itse päättää kuinka paljon rahaa lahjoittaa tai millaisen lahjan antaa. Miksi sen häälahjarahan tulisi olla juuri häämatkaa varten? Eihän niillä Iittalan ja Pentikin kipoilla ja kupeillakaan ole mitään sen häämatkan kanssa tekemistä. Mielestäni häihin menoa ei tarvitse ajoittaa niin, että häihin mennään kun "elämä on taloudellisesti reilassa" ja vanhat velat kuitattu. Ystävän tuttu meni nyt syksynä naimisiin, ja ihan avoimesti ilmaisivat, että rahaa saa lahjoittaa etukäteen nimenomaan häiden järjestämistä varten (opiskelijoita molemmat). Vähän erikoinen tapa mielestäni, mutta en ala tuomitsemaan vääräksi. Jotkut haluavat mennä naimisiin aikaisessa vaiheessa, ei se minulta ole pois.
Ymmärtäisin tämän pointtisi ("pitäisiköhän meidänkin järjestää juhlat että saa autolainat kuitatuksi") jos nämä ap:n kuvailemat häät ois ollu jotenkin todella köyhästi järjestetyt, ja säästetty kustannuksissa. Silloin mielestäni olisi väärin rahastaa vieraita velkojen maksuun. Mutta jos kyseessä hyvät häät ja esim. tarjottavat olleet hyvät ja ohjelma kiva, niin kenelle se kuuluu mihin rahat käytetään? Edelleenkin, sitä rahaa/lahjoja annetaan joka tapauksessa. Mielestäni naimisiin mennään sen takia, että aletaan tarkoituksellisesti elämään yhteistä elämää. Jos tähän kuuluu vanhojen lainojen maksu lahjarahoilla niin mitä sitten? Vai olisiko kaikki antaneet vähemmän rahaa jos siinä olisi lukenut vain: "rahalahjoja otetaan mielellään vastaan tavaralahjojen sijasta" (ei siis ilmoitusta rahojen käyttötarkoituksesta). Jos ette olisi, niin mikä on ongelma? Ja jos olisitte, niin en sitä minä sitten ymmärrä.
Mun unelmien häämatka olisi kotimaassa joku ihana hotelli poriammeella ja yhteisellä saunalla. Moni pitää ihan tavallisena lomana.
En ihan käsitä ongelmaa. Ei rahalla ole korvamerkkiä.
Mitä kumman väliä, mitkä rahat menivät mihinkin tarkoitukseen.
Vai oliko ap:n kallisarvoiset setelit erityisesti numeroitu?
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:02"]
oli se pikavippi tai opinto velka nii ihan sama samallaista velka taakkaa ne tekee ja pikavipis suuremmat korot nii tietty maksasin ne eka pois???
ja edelleen vanhoollisilla äiskä ja iskä maksaa juhlista suuren osan nii tuskin niitä rahoja ois voinu velkoihin laittaa tai edes pyytää ei mun äiti maksa mun velkoja mut häihin osallistu
[/quote]
Onpa epäselvää tekstiä sinulla. Pikavippejä ottaa yleensä heikompilahjaiset, ja erityisesti nuoret bilettämisrahaksi. Sellaista en alkaisi tukemaan. Toki joku työtön voi joutua hetkellisesti ottamaan, koska rahaa ei yksinkertaisesti ole. Mutta koska mainitsemasi korot ovat erittäin korkeat, ei ole mitään järkeä ottaa toistuvasti pikavippejä ja maksaa aina "ekstraa", ja maksaa pikavipille edellisiä pikavippejä. Typerää edes verrata pikavippejä ja opintolainaa.
Jälkimmäisen kommentin pointtia en ymmärtänyt lainkaan.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:19"]
En ihan käsitä ongelmaa. Ei rahalla ole korvamerkkiä.
Mitä kumman väliä, mitkä rahat menivät mihinkin tarkoitukseen.
Vai oliko ap:n kallisarvoiset setelit erityisesti numeroitu?
[/quote]
Ei ole korvamerkkia? No, silloin varmaan kannattaa kirjoittaa kutsuun "häälahjatilillemme", eikä "unelmahäämatkatilillemme". Vai mitä?
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 16:53"]
Ei tämä minua nyt ihan hirveästi harmita. Lähinnä tuli tunne, että aika noloa ja junttia toimintaa.
ap
[/quote]
So?
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 16:53"]
Ei tämä minua nyt ihan hirveästi harmita. Lähinnä tuli tunne, että aika noloa ja junttia toimintaa.
ap
[/quote]
Kieltämättä. Paljon mageempaa on vain jättää valat maksamatta.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 16:45"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 16:41"]
No voi kun sua harmittaa. Mutta tärkeysjärjestys pitää olla.
[/quote]Tärkeysjärjestys: raha menee rehellisyyden edelle?
[/quote]
Velat menee matkan edelle. Maksoitte juhlista. Edelleen harmi sulle.
Lahjoitus häämatkaa varten on ihana idea ja osallistuisin tähän, koska haluaisin osallistua lahjoittamaan hääparille "palan taivasta" jossain ihanassa ja romanttisessa paikassa...
- No missä kävitte?
- Äh, rahat meni velkoihin ja ruokakauppaan.
Kyllä mua ainakin ottais aivoon, kun en ollut ajatellut antaa rahaa sellaiseen tuiki tavalliseen arkeen (jonka oletan heidän itse kustantavan), minä kun halusin tarjota jotain luksusta ja annoin rahaa siihen!
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:19"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:02"]
[/quote]
Onpa epäselvää tekstiä sinulla. Pikavippejä ottaa yleensä heikompilahjaiset, ja erityisesti nuoret bilettämisrahaksi. Sellaista en alkaisi tukemaan. Toki joku työtön voi joutua hetkellisesti ottamaan, koska rahaa ei yksinkertaisesti ole. Mutta koska mainitsemasi korot ovat erittäin korkeat, ei ole mitään järkeä ottaa toistuvasti pikavippejä ja maksaa aina "ekstraa", ja maksaa pikavipille edellisiä pikavippejä. Typerää edes verrata pikavippejä ja opintolainaa.
Jälkimmäisen kommentin pointtia en ymmärtänyt lainkaan.
[/quote]
En ole mainitun kommentin kirjoittaja, mutta minulle jälkimmäinen pointti oli ihan selvä: joissakin suvuissa on yhä tapana, että hääparin vanhemmat hoitavat häiden kustannukset. Tällöin velkainen pari voi hyvin mennä naimisiin, ilman että se vaikuttaa heidän taloudelliseen tilanteeseensa juuta eikä jaata.
Alkuperäiseen aiheeseen: juntimpaa olisi valitella kutsussa velkaisuuttaan. Silloin vierailla olisi painetta avustaa hääparia runsaskätisesti. Häämatka taas on selvää ylellisyyttä, johon jokainen voi vapaasti harkintansa mukaan antaa. Mielestäni häämatka on tässä tapauksessa kohtelias valkoinen valhe.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 16:51"]
No ootpa yksinkertanen. Mielestäni on järkevämpää maksaa velat pois. Varsinkin jos kyse esim. opintolainoista eikä siis mistään teiniaikojen pikavippi lainoista biletystä varten. Häissä kuitenkin lahja annetaan, joten kuten itsekin sanoit niin saavathan he itse päättää mihin sen käyttävät. Ja ihan ymmärrettävää, etteivät sanoneet että maksavat velkoja pois. En olisi minäkään. Ja mistäs sen tietää, ehkä he alunperin olivat lähdössä häämatkalle, mutta tulivat järkiinsä ja maksoivat velat pois niillä rahoilla. Varsinkin jos alkavat perhettä perustaa, niin parempi ettei vanhoja velkoja siinä vaiheessa ole. Eri asia jos jatkavat velanottamista ja "viinanhakureissuja" ym turhamaista elämää, mutta se on varmaan jo eri aihe.
[/quote]
Olisikohan ehkä ollut syytä jättää häät pitämättä ja maksaa niillä rahoilla velkoja ja arkea. Ei kai se ole vieraiden tehtävä alkaa toisten velkoja makselemaan? Ei kun hyvä idea: taidanpa minäkin pitää kolmekymppiset ja miehelle neljäkymppiset, että saadaan auto- ja asuntolainat maksettua!
[/quote]
Jaa-a, enpä usko että rahan toivossa häitä kannattaa järjestää. Jos pitää kunnon häät joissa hyvä tarjoilu jne niin ei siinä ole 10 000e kuin nähdä, että harvapa tuon saa lahjoina takaisin. Jos siis ei ole mitkään pihtaus häät niin varmaan niihin menee enemmän rahaa kuin mitä on saatujen lahjojen arvo. Näin ainakin tyttäreni häissä.
Ehkä ajatuksena olikin mennä hulppealle matkalle, mutta rahat ei riittäneet tai totesivat vaan että parempi hoitaa velat pois.