Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olimme kesällä häissä, joissa lahjatoiveena rahaa.

Vierailija
12.12.2013 |

Olimme kesällä häissä, joissa morsiusparilla oli lahjatoiveena kutsussa (jotenkin näin): "On meillä jo kippoa ja kuppoa, joten lahjoja emme kaipaa. Mutta jos haluat muistaa, voit osoittaa sen unelmahäämatkatilillemme xxxxxxx-xxxxxxxxx". Ihan ok homma minusta, laitoimmekin tilille rahaa.

Nyt kuulin mieheltäni (jonka kaveri sulhanen on), että unelmahäämatka -rahat ovatkin menneet täysin muuhun kuin matkaan. Kuulema vanhojen velkojen maksuun, arkisiin kustannuksiin (kuten ruokakauppaan) ja on niillä vissiin kerran Tallinnassakin käyty viinanhakureissulla (ehkä se oli sitten se unelmien häämatka :D).

Nyt saan varmaan sata äkäistä vastausta, että mitä se minulle kuuluu mihin rahat käyttävät, lahja on lahja! Mutta silti: aika noloa minusta.Olisivat laittaneet kutsuun sitten rehellisesti: "On meillä jo kippoa ja kuppoa, joten lahjoja emme kaipaa. Mutta osallistu ihmeessä velkojemme ja arkemme kustannuksiin" :D

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

noloa ja junttia on enemmänkin se, että kyselee lahjarahojen perään..

Sinulle ei nyt kuulu, miten ne on käytetty eikä sinulle olla siitä tilivelvollisia.

Kuulostat hieman seniililtä isotädiltä, joka yritti määräillä, missä ja milloin hänen antamiaan villasukkia saa käyttää.

Vierailija
2/35 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsussa mainitaa että häämatkakassaan niin todellakin oletan että niillä tehdään häämatka. En haluaisi että matka jäisi tekemättä kun hääjärjestelyt veivät rahaa niin mielellään tuen tätä asiaa. 

Jos velkoja olisi paljon niin ei pitäisi järjestää mitään isompia häitä, varsinkaan jos olettaa että velkoihin saa helpotusta vierailta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät ettei taustalla ole muuta(kin), täysin puun takaa tulleita menoja ja nämä olisivat myötävaikuttaneet rahojen käyttötarkoituksen vaihtumiseen?

Vierailija
4/35 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:01"]

Ehkä ne tajus vasta häiden jälkeen todellisuuden. Pitihän häätkin jonkun kustantaa. ;) Onhan tuo hemmetin noloa hääparille!

Mä en noihin rahastuksiin osallistu, siis juhliin ollenkaan. Häissä tykkään käydä junteissakin, mutta en mä halua maksella illalliskortteja etukäteen. Mieluusti sitten vien vaikka jotain ja jätän lahjakortin johonkin tai sen viisikymppiä kuoressa. Mutta jos rahaa vaaditaan kutsussa, en osallistu.

[/quote]

Kun ikää on yli 30v ja ollaan asuttu usein jo vuosia yhdessäkin, niin rahan pyytäminen on ihan yleinen toive. Mä en oo tainnut koskaan olla häissä, joissa olisi ollut lahjalista, aina on toive ettei tuoda mitään ja varmuudeksi vaan sitten on joku keräys järjestetty jossain muodossa, koska ihmiset nyt vaan tykkää antaa jonkin muistamisen. Välillä ollaan sitten annettu rahaa ja välillä lahja.

Mutta meillä on ehkä se ero, että me ollaan käyty aina vaan oikeiden kavereiden ja ystävien häissä ja ollaan tiedetty, että haluavat meidät juhlistamaan tärkeää päiväänsä ja tärkeintä on ollut osallistuminen. En mäkään menisi, jos luulisin jonkun kutsuneen vain hyötyäkseen.

Vierailija
5/35 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuo vähän noloa...toivotaan häälahjaksi rahaa unelmahäämatkaan, eikä sitten mennäkään kuin tallinnanlaivalle! Olisivat vaikka sanoneet että laittoivat rahat säästöön ja menevät sitten kun saavat kasaan tarpeeksi... En ilkeis ainakaan tunnustaa! Rahalahjatoiveessa ei kuitenkaan ole mielestäni mitään väärää, eikä sitä ole vieraan edes pakko noudattaa. Ihan hyvin mennä silti häihin ja viedä jonkun kivan lahjan, vaikka herkkukorin kuohareineen. Toive on toive, eikä mikään määräys. Todella typerään vain sen takia jättää menemättä häihin. Ehkä se kertoo vain siitä ettei kiinnosta muutenkaan kyseinen pariskunta.

Vierailija
6/35 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri lauantaina häissä jossa ei kutsussa ollut mitään merkintää että mihin toivotut lahjarahat kulutetaan.

Minulle on henkilökohtaisesti aivan sama mihin antamani raha menee..meneekö se sitten häämatkaan vai heidän vauvaperheensä elättämiseen. Tai vaikka ryyppäisivät kaikki..ei kiinnosta minua. Järjestivät kivat juhlat ja annoin lahjani rahana..se riittää minulle.

Vierailija
7/35 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se noloa, kun ovat satuilleet unelmien häämatkasta ja Tallinnaan asti pääsivät... Mutta ihan sama muuten miten ovat lahjarahansa käyttäneet, olisivat vain jättäneet satuilut vähemmälle.

Vierailija
8/35 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä noloa vinkua lahjaksi rahaa. Jos kerta on rahaa kustantaa häät niin siinä sen häämatkankin on mentävä tai sitten jostain tingittävä. Vielä nolompaa käyttää rahat johonkin velkoihin.

Vierailija
9/35 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi harmi että joku pahoittaa mielensä tämmösestä. Me mentiin toissakesänä naimisiin ja pyydettiin kutsussa rahaa lahjaksi, ilman mitään selityksiä. Käytettiin ne oikeestaan aika lailla velkojen maksuun, eikä mua hävetä kyllä tippaakaan, ja jos joku on kysynyt niin suoraan oon kertonut asian laidan. Mutta toisaalta, suurin osa niistä veloista oli tullut aiemmin kesällä tehdystä reissusta, joka oli vähän niin kuin meidän häämatka. Me nyt vaan satutaan tekemään asiat omalla lailla, enkä usko että ketään vieraista tämä häiritsi. Osa toi myös tavaralahjoja ja oon niistäkin iloinen, onpahan jotain jäänyt muistoksi ihan konkreettisesti, kuvien lisäksi. Juhlat oli kivat ja kaikki ainakin sanoi että hauskaa oli. Ja tosiaan, opiskelijoita kun oltiin niin mun vanhemmat auttoi tosi paljon häiden maksussa.

Vierailija
10/35 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimen summa matkalahjakortti olisi ollut passeli näpäystys! Sitä kun ei voi vaihtaa takas rahaksi... ;)

Vierailija
11/35 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi kun sua harmittaa. Mutta tärkeysjärjestys pitää olla.

Vierailija
12/35 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 16:41"]

No voi kun sua harmittaa. Mutta tärkeysjärjestys pitää olla.

[/quote]Tärkeysjärjestys: raha menee rehellisyyden edelle?

Vierailija
13/35 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse tekisin myös niin. häämatkalle voi mennä pienemmälläkin budjetille juuri niin kun varmaan tekivät. olisi kiva aloittaa "uusi elämä" kun ei velkoja ole taakkana

Vierailija
14/35 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaisi :)

Tulipahan niille rahoille hyödyllistä käyttöä! Jospa itsekin huomasivat, ettei rahat riitä matkaan joten laittoivat ne velkojen maksuun.

Vierailija
15/35 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ootpa yksinkertanen. Mielestäni on järkevämpää maksaa velat pois. Varsinkin jos kyse esim. opintolainoista eikä siis mistään teiniaikojen pikavippi lainoista biletystä varten. Häissä kuitenkin lahja annetaan, joten kuten itsekin sanoit niin saavathan he itse päättää mihin sen käyttävät. Ja ihan ymmärrettävää, etteivät sanoneet että maksavat velkoja pois. En olisi minäkään. Ja mistäs sen tietää, ehkä he alunperin olivat lähdössä häämatkalle, mutta tulivat järkiinsä ja maksoivat velat pois niillä rahoilla. Varsinkin jos alkavat perhettä perustaa, niin parempi ettei vanhoja velkoja siinä vaiheessa ole. Eri asia jos jatkavat velanottamista ja "viinanhakureissuja" ym turhamaista elämää, mutta se on varmaan jo eri aihe.

Vierailija
16/35 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä minua nyt ihan hirveästi harmita. Lähinnä tuli tunne, että aika noloa ja junttia toimintaa.

ap

Vierailija
17/35 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo noloa. Itse en kehtaisi ja ehkä olisi kannattanut mennä pienesti naimisiin ja käyttää häistä säästyneet rahat niihin velkoihin. jos noin tiukilla on, miksi järjestää häät? Naimisiin pääsee juhlimattakin. Järjestää sitten vaikka myöhemmin juhlat, kun on varaa paremmin.

Vierailija
18/35 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 6 jatkaa. Siksi en olisi kertonut, että aina löytyy näitä (sinä ap) selän takana jupisijoita, jotka eivät ymmärrä toisten ihmisten valintoja, ja alkavat vain supisemaan selän takana siitä miten asiat pitäisi tehdä oikeaoppisesti. Ja tosiaan, ehkä olivat alunperin lähdössä matkalle.

Vierailija
19/35 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 16:53"]

Ei tämä minua nyt ihan hirveästi harmita. Lähinnä tuli tunne, että aika noloa ja junttia toimintaa.

ap

[/quote]Joo. Mutta vielä tyylittömämpää olisi ollut pyytää suoraan rahaa velkojen maksuun yms. Hassua kuitenkin kun matkaan rahaa lahjoittaneet myöhemmin kyselevät että missäs kävitte.

En ymmärrä miksi pitää järjestää häät, jos taloudelliset rahkeet ovat noin huonoissa kantimissa.

Vierailija
20/35 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 16:51"]

No ootpa yksinkertanen. Mielestäni on järkevämpää maksaa velat pois. Varsinkin jos kyse esim. opintolainoista eikä siis mistään teiniaikojen pikavippi lainoista biletystä varten. Häissä kuitenkin lahja annetaan, joten kuten itsekin sanoit niin saavathan he itse päättää mihin sen käyttävät. Ja ihan ymmärrettävää, etteivät sanoneet että maksavat velkoja pois. En olisi minäkään. Ja mistäs sen tietää, ehkä he alunperin olivat lähdössä häämatkalle, mutta tulivat järkiinsä ja maksoivat velat pois niillä rahoilla. Varsinkin jos alkavat perhettä perustaa, niin parempi ettei vanhoja velkoja siinä vaiheessa ole. Eri asia jos jatkavat velanottamista ja "viinanhakureissuja" ym turhamaista elämää, mutta se on varmaan jo eri aihe.

[/quote]

Olisikohan ehkä ollut syytä jättää häät pitämättä ja maksaa niillä rahoilla velkoja ja arkea. Ei kai se ole vieraiden tehtävä alkaa toisten velkoja makselemaan? Ei kun hyvä idea: taidanpa minäkin pitää kolmekymppiset ja miehelle neljäkymppiset, että saadaan auto- ja asuntolainat maksettua!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi