Ennenaikaiset synnytykset yleisempiä 20-25-vuotiailla kuin 30-35-vuotiailla?
Olen ymmärtänyt, että nuoremmilla keho ei ole vielä valmis esim. kohtu on kehittymätön. Luin nimittäin jostain, että raskauden ja synnytyksen läpi viemisen mahdollisuudet ovat murrosikäisillä tytöillä huonommat kuin aikuisilla naisilla.
Kommentit (5)
Kyllä 20-25-vuotiaat lasketaan jo aikuisiksi. Itse olen lukenut ennenaikaisuuden olevan vanhemmilla synnyttäjillä yleisempää.
Synnyttämättömien osastolla, siellä missä lepäillään syystä jos toisesta että vauva ei syntyisi liian aikaisin, oli yhtä aikaa kanssani kaksi alle 25-vuotiasta. Loput oli noin 35-vuotiata keski-iältään. Kuukauden siellä ehdin istekin olla. Ikää oli 29.
hyvä tietää, että olen murrosikäinen vielä. t: murrosikäinen 25-vuotias, jonka kuukautiset alkoivat 15 vuotta sitten.
Voihan se olla, että murrosikäisillä edellytykset onnistuneeseen raskauteen ja synnytykseen on huonommat kuin aikuisella, mutta nuo ap:n ikäryhmät on kuitenkin molemmat jo aikuisia.
Joskus harvoin jaksan hämmästellä ihmisten tietämättömyyttä historiasta ja ihmisen kehityksestä, tämän päivän mummosynnyttäjät eivät kivikaudella olisi olleet edes elossa enää ja silti vakavissaan esitetään, että 25 v ei ole vielä valmis synnyttämään.
En tiedä, mutta ei sentään 20-25-vuotiaat ole murrosikäisiä :)