Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada anoppi ymmärtämään,

Vierailija
10.12.2013 |

ettei ole soveliasta tulla kylään vartin varoitusajalla? Asuvat kolmen vartin ajomatkan päässä ja käyvät meillä lähinnä silloin, kun on muuta asiaa kaupunkiin. Tietävät siis tulevansa lähistölle yleensä monta päivää etukäteen, vähintään saman päivän aamuna, jos illalla ovat meille tulossa. Meille tästä ei voi kuitenkaan ilmoittaa, tai kysyä käykö meille kyläily silloin. Kuvio menee joka kerta samalla lailla, anoppi soittaa noin varttia ennen saapumista, että nyt olisivat tulossa. Jos me emme ole kotona, kyselee milloin tulette, olettaen, että palaamme kotiin vierailunsa takia. Vetää herneet nenään, kun emme tätä tee. Silti ei opi varmistamaan olemmeko kotona, vaikka edellispäivänä.

Asiaa ei helpota se, että anopilla on keliakia ja apella laktoosi-intorelanssi. Eli tarjottavaa ei noin vain taiota ilman etukäteissuunnittelua. Kuitenkin oletetaan, että ruokaa ja kahvia on tarjolla.

Minä en jaksa. Tulen todella pahantuuliseksi tuosta. Meille tulee pian vauva, ja pelkään, että kylään tuppautuminen vain pahenee. Haluan saada itse päättää milloin otan vieraita vastaan. Asiaan ei auta se, että mies yrittää vanhemmilleen sanoa, että ilmoittaisivat ajoissa. Eivät ota kuuleviin korviinsa. Sama meno vain jatkuu.

Tänään ehdotin miehelle, että jatkossa ei sitten olla kotona. Katsotaan montako kertaa pitää kertoa, että olemme jossain muualla tai ihan juuri lähdössä jonnekin, ennen kuin tajuavat alkaa ilmoitella ajoissa. Onko hyvä idea, vai olisiko teillä parempia?

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 20:14"]

Voit asettaa rajat jämäkästi ja ystävällisesti, mutta anoppisi on itse vastuussa omista tunteistaan.

[/quote]

Mistä ihmeen tunteista. Huonoista käytöstavoista tässä on kyse!

Vierailija
42/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli juuri moin kun asuimme lähellä anoppilaa. Todella ärsyttävää, ja pahemmaksi muuttui kun vauva tuli. Oli just tota että olin menossa esim nukkumaan ja pimpom, ovikello soi... Loukkaantuivat jos yritettiin asiasta puhua. Meillä helpotti vasta kin muutimme niin kauas että vierailut puolin ja toisin on pakko erikseen järjästää. En siis osaa neuvoa mikä auttaisi, tiedän vaan tunteen, ei auta jos joku kommentoi täällä että anna tulla vaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on omakotitalo ja näkee kyllä valoista että ollaan kotona. Kuka kökkii kotonaan pimeässä kun pelkää anopin vierailua?!

jos en vastaa puhelimeen tai viestiin tai avaa ovea, anoppi hakkaa ikkunoiden takana ja pommittaa, kun kuulemma pelkää, että ollaan kuoltu häkämyrkytykseen. En voi myöskään lasten takia olla avaamatta ovea, ihmettelevät suureen ääneen miksen aukaise ovea vaikka ovikello soi.

Minulle yksityisyys on niin iso asia, etten tajua miksei joku osaa kunniottaa sitä. Minä en tykkää että kukaan tulee meille ilmoittamatta. Kämppä on usein hyvinkin sotkuinen, en jaksa enkä ehdi siivota ollessani kotona työpäivän jälkeen pahimmillaan vasta klo 17.

Anoppi on siivoushullu (pesee mm ikkunat ja vaihtaa verhot 10 x vuodessa) ja sitten huokailee ja arvostelee minua (miniäänsä) tutuilleen, että kylläpä on sotkuista ja eikö voisi imuroida tmv.

terv, se sama joka tuolla aiemmin otti osaa

Vierailija
44/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 20:25"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 20:14"]

Voit asettaa rajat jämäkästi ja ystävällisesti, mutta anoppisi on itse vastuussa omista tunteistaan.

[/quote]

Mistä ihmeen tunteista. Huonoista käytöstavoista tässä on kyse!

[/quote]

Siitä, että anoppi loukkaantuu. Siitähän tässä on kyse. Jos ap ei haluaisi kaikin keinoin välttää anopin pahastumista, asia olisi ratkaistu aikapäiviä sitten.

Vierailija
45/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli juuri moin kun asuimme lähellä anoppilaa. Todella ärsyttävää, ja pahemmaksi muuttui kun vauva tuli. Oli just tota että olin menossa esim nukkumaan ja pimpom, ovikello soi... Loukkaantuivat jos yritettiin asiasta puhua. Meillä helpotti vasta kin muutimme niin kauas että vierailut puolin ja toisin on pakko erikseen järjästää. En siis osaa neuvoa mikä auttaisi, tiedän vaan tunteen, ei auta jos joku kommentoi täällä että anna tulla vaan...

[/quote]

Tuota minäkin pelkään, että pienen valvottavan vauvan kanssa olen muutenkin näännyksissä ja haluaisin aikaisin nukkumaan ja anoppi vain tunkee kylään ja istuu sohvalla palvelua odottamassa maailman tappiin asti....ARGH!

Tilanne oli meillä hiukan parempi, kun asuivat puolentoista tunnin ajomatkan päässä, mutta kun muuttivat vuosi sitten lähemmäksi, on tilanne vain pahentunut koko ajan.

ap

Vierailija
46/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ainakaan ole mitään muuta vaihtoehtoa päästä anopin ramppaamisesta eroon kuin muuttaa jonnekin hornan tuuttiin, joka taas ei millään muotoa sovi nykyiseen elämäntilanteeseemme.

En vain jaksa ymmärtää miten joku ei käsitä asiaa vaikka miten sanoisi. Meillä anoppi on muuten ihan selväjärkinen alle kuuskymppinen ihminen joka osaa jopa kirjoittaa tekstiviestejä, mutta ei, ilmoittaa ei voi.

terv se sama osanottaja

Vierailija
47/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 20:27"]

Meilläkin on omakotitalo ja näkee kyllä valoista että ollaan kotona. Kuka kökkii kotonaan pimeässä kun pelkää anopin vierailua?!

jos en vastaa puhelimeen tai viestiin tai avaa ovea, anoppi hakkaa ikkunoiden takana ja pommittaa, kun kuulemma pelkää, että ollaan kuoltu häkämyrkytykseen. En voi myöskään lasten takia olla avaamatta ovea, ihmettelevät suureen ääneen miksen aukaise ovea vaikka ovikello soi.

Minulle yksityisyys on niin iso asia, etten tajua miksei joku osaa kunniottaa sitä. Minä en tykkää että kukaan tulee meille ilmoittamatta. Kämppä on usein hyvinkin sotkuinen, en jaksa enkä ehdi siivota ollessani kotona työpäivän jälkeen pahimmillaan vasta klo 17.

Anoppi on siivoushullu (pesee mm ikkunat ja vaihtaa verhot 10 x vuodessa) ja sitten huokailee ja arvostelee minua (miniäänsä) tutuilleen, että kylläpä on sotkuista ja eikö voisi imuroida tmv.

terv, se sama joka tuolla aiemmin otti osaa

[/quote]

Joo, meilläkin on ollut sitä, että jos kumpikaan ei ole vastattu puhelimeen, niin on sitten huolesta soikeana ja ihan vakuuttunut siitä, että olemme varmasti sairaalassa, vauva syntyy ennen aikojaan tms.

Vierailija
48/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa kerhoon. Saimme vähän aikaa sitten lapsen, toka päivä kotiutumisen jälkeen (sekaisin ku seinäkello) nukuimme koko perhe päiväunia kun ovi käy ja appivanhemmat porhaltavat sisään ilmoittamatta. Eivät ymmärtäneet miksi nukumme iltapäivällä ja olivat hieman loukkaantuneita kun väsymyksestä ja kokemasta mylläkästä (just synnyttänyt!) tiuskaisin miehelle kahvipöydässä jotain. Minusta heidän käytös oli ala-arvoista, pitävät itseään parempina ihmisinä.

Vierailija
49/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa kerhoon. Saimme vähän aikaa sitten lapsen, toka päivä kotiutumisen jälkeen (sekaisin ku seinäkello) nukuimme koko perhe päiväunia kun ovi käy ja appivanhemmat porhaltavat sisään ilmoittamatta. Eivät ymmärtäneet miksi nukumme iltapäivällä ja olivat hieman loukkaantuneita kun väsymyksestä ja kokemasta mylläkästä (just synnyttänyt!) tiuskaisin miehelle kahvipöydässä jotain. Minusta heidän käytös oli ala-arvoista, pitävät itseään parempina ihmisinä.

Vierailija
50/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä te olette lapasia. Ellei anoppi ole mielenvikainen, hän ymmärtää kyllä jämäkkää puhetta: "Meille on tärkeää, että vieraat sopivat tulosta hyvissä ajoin. Emme pidä ollenkaan yllätysvierailuista, vaikka vieras olisi läheinenkin. Olemme sanoneet tästä aikaisemminkin, ja meitä loukkaa se, ettet voi kunnioittaa tätä toivetta ja meidän rajojamme. Olet meille rakas, ja tapaamme sinua mielellämme, mutta sinun täytyy soittaa ja sopia asiasta vähintään edellisenä päivänä. Et voi tulla enää kylään vartin varoitusajalla."

On todella lapsellista vedota tekaistuihin kiireisiin tai valehdella, ettei ole muka kotona. Siis ihanko oikeasti aikuinen ihminen harkitsee tuollaista pelleilyä? Miten teidät on oikein kasvatettu?

Vierailija
51/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 20:31"]

[/quote]

Tuota minäkin pelkään, että pienen valvottavan vauvan kanssa olen muutenkin näännyksissä ja haluaisin aikaisin nukkumaan ja anoppi vain tunkee kylään ja istuu sohvalla palvelua odottamassa maailman tappiin asti....ARGH!

Tilanne oli meillä hiukan parempi, kun asuivat puolentoista tunnin ajomatkan päässä, mutta kun muuttivat vuosi sitten lähemmäksi, on tilanne vain pahentunut koko ajan.

ap

[/quote]

Tuttua :).

Muistan kun kuopus oli pieni jaukkui huonosti. Koitin käyttää kaiken sen ajan kun vauva joskus päivällä sattui nukahtamaan siihen että nukuin itsekin ja laitoin puhelimen äänettömälle. Ei. Meille ängettiin soppakulhon kanssa pimputtamaan ovikelloa.

terv osanottaja

Vierailija
52/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa kerrostaloon, ikkunat pihanpuolella... pihassa lukittu portti, jonne avaimet vain talon asukkailla...

No joo, mutta siis, todella hankala tilanne teillä. Otan osaa. Eikö miehesi voisi puhua vakavasti vanhemmilleen? Yleensähän on niin, että miniä taistelee nämä taistelut aika yksin. Tilanne pysyy ennallaan niin kauan kuin mies todella energisesti puuttuu siihen. Miniähän ei ole miehen vanhemmille mikään auktoriteettipersoona, mutta mies kuitenkin edes vähän enemmän.

Vierailija
53/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympatiani sinulle ap! Meillä oli vähän vastaava tilanne, eikä siinä muu auttanut kuin ensin sanoa monta kertaa nätisti ja vielä useamman kerran ei niin nätisti. Välillä tuntui kuin olisi ollut pahatapaista koiraa kouluttamassa... Lopulta anoppi uskoi, ainakin jollain tavalla, ja otti tosi pahasti nokkiinsa. No, ei auta, ikävä juttu, mutta ainakin nyt saadaan olla rauhassa.

Vierailija
54/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 20:37"]

No joo, mutta siis, todella hankala tilanne teillä. 

[/quote]

Joo, on hankalaa olla kynnysmatto.

Vierailija
55/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 20:37"]

No joo, mutta siis, todella hankala tilanne teillä. 

[/quote]

Joo, on hankalaa olla kynnysmatto.

Vierailija
56/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vauva on syntynyt niin ilmoitat etta teille ei saa tulla ilman etta sovitaan hyvissa ajoin. Vetoat vauvan paivarytmiin ja omiin paivauniisi. Ja jos anoppi tarjoutuu tulemaan hoitamaan vauvaa, niin ehdottomasti kieltaydyt. Oletan etta haluat hoitaa itse vastasyntyneen vauvasi.

Olet liian hyva minia. Pikkuvauva-aika on niin kallisarvoista etta sita ei saa antaa anopin pilata.

Olet nakojaan kohtelias ja hyvinkayttaytyva minia. Et siis ole vastuussa anoppisi tunteista ja loukkaantumisista.

Vierailija
57/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 20:35"]

[/quote]

huomaa ettei sinulla ole ristinäsi tunkeutuja-anoppia.

kun puhe EI auta!!

me olemme sanoneet anopille hyvällä ja pahalla, olen ollut puhumatta joskus koko vierailun kun on vituttanut niin ettei veri kierrä. Kerran sen jälkeen voi soittaa, että voiko tulla, sitten se taas unohtuu.

"Ajelin tuosta kauppaan ja tulin sitten kauppareissulla katsomaan, oletteko kotona",

Miksei JUMALAUTA voi soittaa taikka laittaa viestiä vaikka paria tuntia ennen ja jollei vastata, se on sen merkki, että ehkäpä meillä on muuta tekemistä!! Ymmärrän jollemme moneen päivään vastaisi puhelimeen, että alettaisiin huolehtimaan onko jotain mahdollisesti sattunut, mutta minun järkeeni ei mahdu, mikä siinä reilusti etukäteen ilmoittamisessa VOI olla niin vaikeaa??!

Vierailija
58/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 20:43"]

Kun vauva on syntynyt niin ilmoitat etta teille ei saa tulla ilman etta sovitaan hyvissa ajoin. Vetoat vauvan paivarytmiin ja omiin paivauniisi. Ja jos anoppi tarjoutuu tulemaan hoitamaan vauvaa, niin ehdottomasti kieltaydyt. Oletan etta haluat hoitaa itse vastasyntyneen vauvasi.

Olet liian hyva minia. Pikkuvauva-aika on niin kallisarvoista etta sita ei saa antaa anopin pilata.

Olet nakojaan kohtelias ja hyvinkayttaytyva minia. Et siis ole vastuussa anoppisi tunteista ja loukkaantumisista.

[/quote]

ANTEEKSI!! lainasin vahingossa väärää viestä. Kommenttini ei siis ollut sinulle vaan tälle joka ihmetteli miksei puhuta asiallisesti.

Vierailija
59/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jossain päin suomea on tapana tulla kylään ilmoittamatta mitään. Ei se ainakaan mulle sopis.

Vierailija
60/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on kaksi vaihtoehtoa joita voitte käyttää helposti tilanteen mukaan, varaat laktoosittomia ja gluteenittomia tarjottavia pakasteeseen ja heität ne uuniin paistumaan/mikroon sulamaan anopin soittaessa tai jos ette vain jaksa vieraita, niin ette ole "kotona". Muuten ei auta kuin yrittää kysyä heiltä etukäteen milloin ovat tulossa kylään, jos eivät osaa sanoa, minkä sille sitten voi jos ette ole kotona yllätyskyläilyn aikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän