Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada anoppi ymmärtämään,

Vierailija
10.12.2013 |

ettei ole soveliasta tulla kylään vartin varoitusajalla? Asuvat kolmen vartin ajomatkan päässä ja käyvät meillä lähinnä silloin, kun on muuta asiaa kaupunkiin. Tietävät siis tulevansa lähistölle yleensä monta päivää etukäteen, vähintään saman päivän aamuna, jos illalla ovat meille tulossa. Meille tästä ei voi kuitenkaan ilmoittaa, tai kysyä käykö meille kyläily silloin. Kuvio menee joka kerta samalla lailla, anoppi soittaa noin varttia ennen saapumista, että nyt olisivat tulossa. Jos me emme ole kotona, kyselee milloin tulette, olettaen, että palaamme kotiin vierailunsa takia. Vetää herneet nenään, kun emme tätä tee. Silti ei opi varmistamaan olemmeko kotona, vaikka edellispäivänä.

Asiaa ei helpota se, että anopilla on keliakia ja apella laktoosi-intorelanssi. Eli tarjottavaa ei noin vain taiota ilman etukäteissuunnittelua. Kuitenkin oletetaan, että ruokaa ja kahvia on tarjolla.

Minä en jaksa. Tulen todella pahantuuliseksi tuosta. Meille tulee pian vauva, ja pelkään, että kylään tuppautuminen vain pahenee. Haluan saada itse päättää milloin otan vieraita vastaan. Asiaan ei auta se, että mies yrittää vanhemmilleen sanoa, että ilmoittaisivat ajoissa. Eivät ota kuuleviin korviinsa. Sama meno vain jatkuu.

Tänään ehdotin miehelle, että jatkossa ei sitten olla kotona. Katsotaan montako kertaa pitää kertoa, että olemme jossain muualla tai ihan juuri lähdössä jonnekin, ennen kuin tajuavat alkaa ilmoitella ajoissa. Onko hyvä idea, vai olisiko teillä parempia?

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 19:47"]

Maalla taitaakin olla erilailla asiat kuin kaupungissa.

[/quote]

Minä asun maalla, enkä kestäisi ap:n tilannetta yhtään sen paremmin. Jokaisella ihmisellä on oma reviirintunteensa vai miten tätä nyt nimittäisi, ja sen mukaan haluaa ihmisiä ex tempore kotiinsa tai sitten ei. Kuulun jälkimmäisiin. Haluan kotiin tullessani vaikka rojahtaa sohvalle ja syödä purkista oliiveja virttyneet verkkarit jalassa, kasvonaamio naamalla, enkä halua yhtäkkiä vieraita, jos ne eivät kuulu iltani suunnitelmiin.

Maalla tosiaan tulla tupsahdetaan, enkä koskaan opi tykkäämään siitä, en koskaan. Yksityisyydentarve- ja kaipuu se on meillä maalaisillakin. Ainakin jollain meistä.

Vierailija
22/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvä idea, ettette "ole kotona" kun soitto tulee, tarpeeksi monta kertaa. Ystävällisesti vain ilmoitatte että voi harmi, kuinka nyt sattuikin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 19:58"]

No jos eivät ilmota niin minä jatkaisin sitä hiustenvärjäystä ja tarjottavia ei sitten olisi. Suuttuu jos suuttuu, mikseivät tuo itse omia puoliaan mukanaan?

[/quote]

Se taas tuntuisi minusta todelta tylyltä. Kokisin olevani huono emäntä ja tosi epäkohtelias. Eikä muutenkaan ole kiva sitten kököttää suihkuhuoneessa odottamassa värin vaikutusta, kun ei viitsi puolipukeissa vieraiden edessä esiintyä. 

Vierailija
24/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 20:01"]

Ehka anoppi kuuntelisi paremmin jos selittaisit tilanteen silloin kun he eivat ole tuppautumassa kylaan. Soittaisit tai kirjoittaisit ja selitat kuinka paljon kivampi ja miellyttavampi heidan vierailunsa olisi jos tietaisit hyvissa ajoissa etukateen ja osaisit varautua ja hankkia sopivaa tarjottavaa. Ala kieltele ja valita vaan puhu positiivisessa savyssa.

Jos ei auta niin sitten pitaa kertoa anopille hanen soittaessaan etta tana iltana ei sovi koska olen varjaamassa tukkaani ja se vie melkein koko illan. Tai jotain samaan tyyliin.

[/quote]

Anoppi on sen tyylinen, että varmasti suuttuisi tuosta ja alkaisi martyyrina valittaa, ettei ole tervetullut ainoan lapsensa luo. 

Hiusten värjäys ei riittäisi hänelle syyksi, sanoisi vain ettei se häntä haittaa. 

Vierailija
25/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä avaa ovea.

Vierailija
26/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 19:47"]

Maalla taitaakin olla erilailla asiat kuin kaupungissa.

[/quote]

Ja juuri siksi asunkin kaupungissa.

Vierailija
27/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 20:03"]

Mä sanoin mieheni sukulaisille, että ilmoittakaa ennen kuin tulette. No ne oppi sen niin hyvin, etteivät enää tule ollenkaan. Ei se mennyt ihan kuin strömsöössä, en mä tarkoittanut ettei saa ollenkaan tulla mutta ei ne tajunneet, maalaiset.

Et mieti siedätkö mieluummin tämän tilanteen kuin ettei käy kuten meille.

[/quote]

Suoraan sanoen sietäisin mieluummin sen, etteivät käy lainkaan. Miehen takia kuitenkaan en toivo sitä.

ap

Vierailija
28/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee ilmoittamatta tai siis vartin ilmotusajalla, ei tarkoitus ole tarjota ruokaa ja kahvia ja kaikkea mahdollista! He tulevat piipahtamaan, ja kukaan ei ajattele sinun olevan "huono emäntä" jos pöytä ei notku tarjottavista :D

Seuraavalla kerralla jatkat vain mitö olitkaan tekemässä vaikka he tulisivatkin. Anoppi ja appi on perhettä, eivät he oleta että siinä on miniä koko ajan seurustelemassa heidän kanssaan. Poikaansa he haluavat nähdä! Ok, ohimennen miniääkin, mutta ihan normiarkea voi elää vaikka ketä tuliskin kylään. Mieti millasta ton teidän teatterin pystytys on sitten kun vauva tulee?!! Huh huh.. Se ei muuten aina toimi sit niinku haluaa just sillä hetkellä.. Et tsemppiä vaan uralle hermorauniona! Chillaa heeeeiii...!

Vierailija
29/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella helppoa saada anoppi ymmärtämään tämä asia. Mutta sitä sinä et kysykään. Haluat, ettei anoppi pahastuisi siitä, ettei voi tulla käymään vartin varoitusajalla. Tämä on ymmärrettävä toive, mutta asia ei ole sinun hallussasi. Voit asettaa rajat jämäkästi ja ystävällisesti, mutta anoppisi on itse vastuussa omista tunteistaan.

Vierailija
30/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksette voi vaan sanoa suoraan ja jämäkästi mutta ystävällisesti, että kyläilystä pitää ilmoittaa ajoissa, koska ette tykkää kun vieraillaan vartin varoitusajalla? Eikö miehesikään saa suutaan auki? Eipä mulla ois mitään ongelmaa äidilleni sanoa, jos äitini tekisi meille noin.

Vierailija
31/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 20:10"]

Älä avaa ovea.

[/quote]

Asumme omakotitalosta. Valoista ja autosta pihalla kyllä huomaa, että olemme kotona.

Vierailija
32/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 20:10"]

Älä avaa ovea.

[/quote]

Asumme omakotitalosta. Valoista ja autosta pihalla kyllä huomaa, että olemme kotona.

ap

Vierailija
33/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 20:09"]

Anoppi on sen tyylinen, että varmasti suuttuisi tuosta ja alkaisi martyyrina valittaa, ettei ole tervetullut ainoan lapsensa luo. 

[/quote]

Mutta tämähän on totta. Hän ei tosiaan ole tervetullut teille milloin tahansa vaan ainoastaan, kun asiasta sovitaan etukäteen. Tämä voi olla anopille aluksi vaikea hyväksyä, mutta mitä sitä kaunistelemaan. Toisen luokse ei ole sopivaa tuppautua.

Vierailija
34/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa ap!! Meillä on tismalleen samanlainen anoppi, sillä erotuksella, että asuu kilometrin päässä ja tästä johtuen olettaa, että kyläillä voi milloin sattuu huvittamaan. Olen sanonut hyvällä, olen sanonut pahalla, mies on koittanut sanoa, ehkä kerran uskoo, sitten sama touhu taas jatkuu, hyppää kylään milloin itselleen sattuu sopimaan.

Minua vituttaa ihan suunnattomasti tuo käytös!! Puhelimet on keksitty!! Minä en KOSKAAN mene kenenkään luokse ilmoitttamatta, oli miten läheinen hyvänsä. Hyviin tapoihin kuuluu ilmoittaa jos pakkaa kylään!

Joskus vituttaa raskaan työpäivän jälkeen vierailut niin paljon, etten puhu mitään.

Silloin anoppi yleensä lähtee aika vikkelästi pois, mutta muistaa kuuluttaa kaikille miten töykeä miniä sillä on...

Vierailija
35/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa silta etta mikaan strategia ei tehoa anoppiisi. Olet jo kokeillut kaikkea. Anopin kaytos kuulostaa jo melkein henkiselta kiristykselta ja manipulaatiolta. Ala anna hanen manipuloida itseasi. Nyt voit hyvalla omallatunnolla ajatella omaa ja tulevan lapsesi hyvinvointia ja parasta. Et saa antaa anopin pilata elamaasi. Olet kaikkesi yrittanyt. Koita oppia elamaan ja tekemaan paatoksesi ilman huonoa omaatuntoa. Voit mielestani hyvalla omallatunnolla alkaa sanoa "ei" silloin kun haluat. Jata anopin kitinat huomiotta alaka stressaa.

Vierailija
36/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olisin ehdottanut asiallista keskustelua, mutta jos se on jo kokeiltu ja toimimattomaksi havaittu, niin eipä sille sitten mitään voi. Auttaisiko, jos ettei ottaisi ollenkaan heitä vastaan silloin kun itse ovat tunkemassa, vaan kutsuisitte erikseen silloin kun haluatte?

Ei kai tuossa muuta voi tehdä kuin jaktaa samalla linjalla eli keksiä lennossa jotain tekemistä tai "tekemistä" kun ovat tulossa. SItten kun vauva syntyy niin voisittehan vaikka olla sairaana (flunssa tai oksennustauti pitänee appivanhemmat kaukana teiltä). Tai sitten sanotte vain, ettei nyt käy, kertomatta mitään syytä. Ette avaa ovea jos silti ilmaantuvat oven taakse jne. Ottakaa vaikka ovikello irti ja teeskennelkää että se on rikki :)

Tarjoilut nyt eivät sinänsä ole ongelma. Mielestäni ruokaa ei tarvitse tarjota kuin silloin jos varta vasten kutsutaan syömään. Gluteenitonta+laktoositonta kahvitarjottavaa on helppo järjestää pakastimeen tai kuivakaappiin, jotain pullaa tai karjalanpiirakoita tai keksejä, ja lisäksi pikkupurkki tai pari laktoositonta maitoa varalle, säilyykin aika pitkään. Ei siis tosiaankaan ole pakko olla aina kahvintarjoiluvalmiudessa, tarkoitan vain että älä suotta ota stressiä näin helposti järjestettävästä asiasta.

Vierailija
37/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 20:14"]

Jos tulee ilmoittamatta tai siis vartin ilmotusajalla, ei tarkoitus ole tarjota ruokaa ja kahvia ja kaikkea mahdollista! He tulevat piipahtamaan, ja kukaan ei ajattele sinun olevan "huono emäntä" jos pöytä ei notku tarjottavista :D

Seuraavalla kerralla jatkat vain mitö olitkaan tekemässä vaikka he tulisivatkin. Anoppi ja appi on perhettä, eivät he oleta että siinä on miniä koko ajan seurustelemassa heidän kanssaan. Poikaansa he haluavat nähdä! Ok, ohimennen miniääkin, mutta ihan normiarkea voi elää vaikka ketä tuliskin kylään. Mieti millasta ton teidän teatterin pystytys on sitten kun vauva tulee?!! Huh huh.. Se ei muuten aina toimi sit niinku haluaa just sillä hetkellä.. Et tsemppiä vaan uralle hermorauniona! Chillaa heeeeiii...!

[/quote]'

Siis he eivät lähde ennen kuin on kahvit keitetty. Ja monesti saapuvat ruoka-aikaan ja tulevat automaattisesti pöytään, pyydettiin tai ei. Kerran olimme lähdössä reissuun työpäiväni jälkeen, kiireellä aikataululla. Olivat tulleet kuitenkin käymään, kun mies oli minua aiemmin kotona. Jouduimme ajamaan pimeässä muutenkin, joten lähdimme puolen tunnin päästä siitä kun olimme saapuneet kotiin ja viimeiset tavarat autoon. Anoppi oli silloin suuttunut siitä, kun en ollut edes kahvia tarjonnut. Vaikka tiesi, että joudumme vielä samana iltana ajamaan monta sataa kilometria.

Vierailija
38/75 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun vaan pitää sanoa ei. Että nyt ei käy. Et myöskään selittele mitään. Nämä ovat niitä tilanteita, jossa pitää luopua kilttinä tyttönä olemisesta. Kaikkia ei voi miellyttää. Ja kuule, jos se anoppi susta sitten sanoo jollekin että on niin töykeä miniä, niin onko sillä väliä? Teidän suhde ei kuulosta ihan normaalilta, tasa-arvoiselta ja kunnioittavalta muutoinkaan. 

Vierailija
39/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 20:14"]

miksette voi vaan sanoa suoraan ja jämäkästi mutta ystävällisesti, että kyläilystä pitää ilmoittaa ajoissa, koska ette tykkää kun vieraillaan vartin varoitusajalla? Eikö miehesikään saa suutaan auki? Eipä mulla ois mitään ongelmaa äidilleni sanoa, jos äitini tekisi meille noin.

[/quote]

Oman äidin kanssa minullakaan ei olisi ongelmaa asiasta. Mutta kuten sanottu, mies on sanonut asiasta monen monta kertaa, eikä sillä ole ollut mitään vaikutusta anopin käytökseen.

Vierailija
40/75 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopit on sellaisia. Mun anoppi ja äiti on jo kuolleet, mutta siihen aikaan kun elivät, niin anoppi teki AINA yllätysvierailun 850 km pääst. Omat vanhempani asuivat 600km päässä ja ilmoittivat vierailustaan aina kuukautta aiemmin.

Anoppi ja appi olivat saattaneet olla jo viikon samassa kaupungissa sukuloimassa ja sitten perjantaiaamuna klo 7.30 soittivat ja kysyivät, että monelta pääsette töistä, me tullaan kylään. Joskus jouduttiin perumaan sovittuja menoja. Kerran soittivat su-aamuna klo 9, että tulkaas tunnin päästä asemalle vastaan.

Minä sitten näytin hapanta naamaa, koska ei oltu ehditty siivota (joskus anoppi rupesi siivoamaan) ja leipoa ja järjestää kunnon ruokia. Jos tulee pitkän matkan vieraita, haluan kestitä kunnolla - ja se edellyttää etukäteisilmoitusta.

Omat vanhempani saivat kunnon keskityksen - mutta he ilmoittivatkin etukäteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän