Lomista, lapselliset vs lapsettomat
Työnantaja ilmoitti tänään, että hiihtolomalla saa olla ensisijaisesti lomalla ainoastaan lapselliset.
Onko laillista? Ei ainakaan reilua, koska kyllä lapsettomillakin on perhettä, ja voi olla sisarusten lapsia yms, joiden kanssa haluaisi lähteä reissuun tai viettää aikaa.
Kommentit (93)
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 16:10"]
Työnantaja ilmoitti tänään, että hiihtolomalla saa olla ensisijaisesti lomalla ainoastaan lapselliset.
Onko laillista? Ei ainakaan reilua, koska kyllä lapsettomillakin on perhettä, ja voi olla sisarusten lapsia yms, joiden kanssa haluaisi lähteä reissuun tai viettää aikaa.
[/quote]
Ensisijaisesti. Erittäin järkevä työnantaja, siitä pisteet. Kyllä ne lapsettomat voivat odottaa esim. seuraavalle viikolle, ihme kiihkoamista taas täällä!
[/quote]
Millä perustelet tän? Sillä että sulla on omia lapsia vai kenties jollain lakipykälällä? Koska kaikki lait mitä mä olen lukenut kieltää syrjinnän.. Eli laitatko sen sun väittämää tukevan lakipykälän tähän, niin päästään tästäkin ongelmasta.
Kaupan alalla taitaa olla käytössä kiertävät lomavuorot (ainakin kesäloman osalta) ja tämä on minusta sinne oikein sopiva systeemi, kesäloman voi suunnitella hyvissä ajoin etukäteen.
nykyään olen töissä päiväkodissa ja siellä on käytössä enemmänkin sovitellaan keskenämme -metodi. Kesällä pk on aina kolme viikkoa kiinni, joten silloin kaikki ovat lomalla ja sitten jokainen vähän siihen päälle kuka mihinkin aikaan. Syys- ja hiihtolomien kanssa mennään reiluuden mukaan. Meidän mielestä reilua on, että perheelliset saavat lomailla yhtäaikaa koulun lomien kanssa. Minulla itselläni ei ainakaan ole mitään tarvetta väkisin lomailla hiihtoloman aikaan. Tässä auttaa toki se, että meillä on pk:ssa paljon määräaikaisia, joille ei ole edes kertynyt lomaa pidettäväksi.
[/quote]
Ihmeellinen työnantaja. Meillä on saaneet olla halukkaat ja usein halukkaita ei ole kovin, koska silloin on kaikki lomakeskukset täynnä. Vaikka itselläni on lapsia, en myöskään mielellään ota lomaani silloin. Saan omaa aikaa, kun olen lomalla lasten ollessa koulussa.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 16:30"]
Törkeää, mutta normaalia. Huonoimmassa asemassa ovat perheettömät ja lapsettomat, jotka eivät juuri pysty loma-aikojaan valitsemaan, vaan heidän on tyydyttävä siihen, mitä on jäljellä. Kesäloma toukokuussa tai syyskuussa. Ei se mitään, jos tykkää puutarhatöistä ja marjastamisesta, mutta kaikki eivät tykkää, ei ole edes sitä puutarhaa. Jos uskaltautuu kysymään, miksi taas huonoon aikaan loma, saa vastaukseksi moraalisaarnan, kuinka itsekäs on, kun ei suo perheellisille ja lapsellisille hyviä loma-aikoja. Jos edes joskus perheetönkin voisi olla hyvään aikaan lomalla, niin kyllä sitä sitten taas soisi sen ilon perheellisillekin.
[/quote]
Ihmettelen vain oikeasti, miksi lapsettomat haluaa juuri hiihtolomaviikon, koska silloin kalleimmat matkat ja joka paikka on ruuhkaista. Hiihtolomaviikkojen ulkopuolella on tilaa ja hinnatkin tippuu.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 18:35"]
Kaupan alalla taitaa olla käytössä kiertävät lomavuorot (ainakin kesäloman osalta) ja tämä on minusta sinne oikein sopiva systeemi, kesäloman voi suunnitella hyvissä ajoin etukäteen.
nykyään olen töissä päiväkodissa ja siellä on käytössä enemmänkin sovitellaan keskenämme -metodi. Kesällä pk on aina kolme viikkoa kiinni, joten silloin kaikki ovat lomalla ja sitten jokainen vähän siihen päälle kuka mihinkin aikaan. Syys- ja hiihtolomien kanssa mennään reiluuden mukaan. Meidän mielestä reilua on, että perheelliset saavat lomailla yhtäaikaa koulun lomien kanssa. Minulla itselläni ei ainakaan ole mitään tarvetta väkisin lomailla hiihtoloman aikaan. Tässä auttaa toki se, että meillä on pk:ssa paljon määräaikaisia, joille ei ole edes kertynyt lomaa pidettäväksi.
[/quote]
Meillä myös kiertää, mutta on saatu vaihtaa keskemämme, jos kummallekin sopii. Mutta nyt kun omat lapset ovat kasvaneet isoiksi, eivätkä tarvitse äidin jatkuvaa hoivaa, en anna heinäkuutani ja hiihtolomaviikkoani kenellekään, joka ei joustanut,, kun lapseni olivat pieniä.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 16:17"]
Terve, ap tässä. Sain vihdoin liiton lakimiehen, yt-valtuutetun, sekä pääluottamusmiehen vastauksen: Koululaisten syys- ja hiihtolomaviikkojen aikana kouluikäisten lasten vanhemmat voivat olla etusijalla. Tämä perustuu tasa-arvolakiin, työnantajan tulee käytettävissä olevien voimavarojensa mukaan helpottaa miesten ja naisten osalta työelämän ja perhe-elämän yhteensovittamista kiinnittämällä huomiota etenkin työjärjestelyihin. Vuosilomien suunnittelu on töiden järjestämistä. ,
Tämä tasa-arvolaki ilmeisesti kumoaa sen lain, jonka mukaan ketään ei saa syrjiä perhesuhteiden takia?
[/quote]
LUKEKAA TÄMÄ!
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 18:25"]
[/quote]
Ensisijaisesti. Erittäin järkevä työnantaja, siitä pisteet. Kyllä ne lapsettomat voivat odottaa esim. seuraavalle viikolle, ihme kiihkoamista taas täällä!
[/quote]
Millä perustelet tän? Sillä että sulla on omia lapsia vai kenties jollain lakipykälällä? Koska kaikki lait mitä mä olen lukenut kieltää syrjinnän.. Eli laitatko sen sun väittämää tukevan lakipykälän tähän, niin päästään tästäkin ongelmasta.
[/quote]
lue tätä ketjua! Esim toi 50, siinä kertaalleen vielä...
Miksi lapseton haluaa pitää lomaa hiihtolomaviikolla? Matkat kalliita ja joka paikka täynnä kakaroita! Ei ymmärrä...
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 20:22"]
Miksi lapseton haluaa pitää lomaa hiihtolomaviikolla? Matkat kalliita ja joka paikka täynnä kakaroita! Ei ymmärrä...
[/quote]
Ensinnäkin, mitä väliä? Me ollaan kaikki samanarvoisia.
Toiseksi, myös lapsettomalla voi olla perhe.
Miksi kukaan haluaisi vapaaehtoisesti lomailla koulujen lomaviikoilla? Paikat on täynnä, hinnat kalliimpia jne. Paitsi tietysti kesällä..
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 20:22"]
[/quote]
Kun vielä olin lapseton, en ikinä halunnut pitää talvilomaa viikolla 8. Se oli hyvä viikko olla töissä, ihanan rauhallista...
No minä lapseton ainakin haluan pitää lomani tuolloin koska mieheni (kaikki lapsettomat eivät ole sinkkuja..) työpaikka on tuon viikon kiinni, joten hänen on PAKKO pitää lomansa silloin. Se on siis meille ainut mahdollisuus päästä yhdessä reissuun.
No justiinsa.
Ensin lapsettomat määkii, että heidän on saatava pitää lomansa koulujen hiihtolomaviikolla. Sitten lomalla nämä samat tyypit määkii kuinka joka paikassa on hirveästi lapsia häiritsemässä, ja kuinka heidän pitää saada lomailla lapsivapaasti.
Lapsivapaasti saisivat lomailla jos pitäisivät lomansa vaikka edellisellä tai seuraavalla viikolla, mutta sittenhän he eivät pääsisi määkimään häiriötä aiheuttavista lapsista ö.Ö
Meillä toimii systeemit onneksi töissä nykyään tosi hyvin. Entisen työvuorosuunnittelijan aikaan kaikilla oli lomat ihan milloin sattuu ja ne sai tietää kaksi viikkoa ennen kuin loma alkoi...
Nykyään sovitaan paljolti työkavereiden kanssa keskenään ja mikäli sopiminen ei onnistu, päättää työnantaja tai ei varsinaisesti päätä vaan sitten keskustellaan porukalla ja yritetään löytää kaikkia osapuolia miellyttävä kompromissi, työnantaja vaan sitten ottaa mm. huomioon aiempien vuosien lomat ja esim. niiden perusteella kierrättää loma-aikoja. Yksi entinen kollega siis oli tottunut siihen, että sai aina joulun vapaaksi, koska hänellä on lapsia. Yhtenä jouluna halusin minä mieeni kanssa matkalle ja tämä nykyään ex-kollega aloitti kiukuttelun. Minä sain joulun lomaa (meillä siis ollaan töissä 24/7/365), koska työnantaja päätti näin aiempien vuosien perusteella.
Näin se toimii meillä, moni haluaa vasta syksyllä mm. Lappiin ja niinpä olisi tosi tylsää, jos ei toiveita otettaisi huomioon vaan loma-ajat kierrätettäisiin.
Nyt tästä keskustelusta katosi se pointti ihan kokonaan. Turha on väitellä siitä, miksi kukakin haluaa pitää ne lomansa ja onko lapseton tahallaan ilkeä kun haluaa sen hiihtolomaviikon ja kuinka lapselliset sen tarvii... ei ole oleellista!
Kuuluuko syrjintä teidän mielestä työpaikalle, varsinkin silloin kuin se edistää teidän omaa etua?
Onko ketään työnantajaa paikalla joka osaisi vastata omia ajatuksia?
Itse olen sitä mieltä, että epäoikeudenmukaisuus on AINA väärin! Jokaisen työpaikan pitäisi pyrkiä tasapuolisuuteen.
Te jotka hyväksytte lapsettomien syrjinnän lomajärjestelyissä, hyväksyttekö myös muun syrjinnän, esim seksuaalisen suuntautumisen tai uskonnon perusteella? Koska minusta syrjintä on aina väärin.
Missä työpaikoissa kaikki lapsettomat haluavat pitää lomansa juuri koulujen hiihtolomaviikolla? Olen lapseton itse enkä muista koskaan kenenkään muunkaan lapsettoman halunneen lomaa hiihtolomaviikoksi.
Muuten kyllä ärsyttää, että minun odotetaan joustavan loma-asioissa muuten: pyydetään siirtelemään ja vaihtelemaan lomia viime hetkillä ja on toivottu että pitäisin kesäloman kahdessa erässä. Loman pilkkomiseen en ole suostunut, siirtoihin useimmiten. Ärsyttää sekin, että jos lomajärjestystä sotkee jonkun sairauslomat tms, minut järjestetään heti sijaiseksi koska olen pienten lasten äitejä luotettavammin paikalla miehityksen ollessa todella pieni.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 21:32"]
Missä työpaikoissa kaikki lapsettomat haluavat pitää lomansa juuri koulujen hiihtolomaviikolla? Olen lapseton itse enkä muista koskaan kenenkään muunkaan lapsettoman halunneen lomaa hiihtolomaviikoksi.
Muuten kyllä ärsyttää, että minun odotetaan joustavan loma-asioissa muuten: pyydetään siirtelemään ja vaihtelemaan lomia viime hetkillä ja on toivottu että pitäisin kesäloman kahdessa erässä. Loman pilkkomiseen en ole suostunut, siirtoihin useimmiten. Ärsyttää sekin, että jos lomajärjestystä sotkee jonkun sairauslomat tms, minut järjestetään heti sijaiseksi koska olen pienten lasten äitejä luotettavammin paikalla miehityksen ollessa todella pieni.
[/quote]
Nimenomaan! Pointti tässä ei nyt ole se että lapsettomat väkisin sen hiihtolomaviikon tahtovat, vaan periaate siitä että kaikki ollaan tasa-arvoisia.
Noh, eikös se ole ihan reilua niitä lapsellisia kohtaan että saavat lomailla yhdessä. Toisaalta matkat ovat yleensä kalleimmillaan juuri noina koulujen loma-aikoina, joten kivempihän se on muuloin lapsettoman matkansa varata. Joulunaika on tietysti eri asia ja kesällä nuo kesä-, heinä- ja elokuu kuuluvat tasapuolisesti kaikille. Itse teen kolmivuorotyötä ja meidän työyhteisössä lomat ja vapaat jakaantuu "tasapuolisesti". Kouluikäisten vanhemmat saavat vuorollaan syys- ja talvilomaviikot vapaata. Itse tykkään pitää lomaa just syys- tai toukokuussa viikon ja lähteä silloin reissuun kun omat lapset on vielä alle kouluikäisiä. Pienten lasten vanhemmat ovat kivasti saaneet jouluaaton vapaaksi ja toisaalta taas olleet uudenvuoden aattona töissä kun sinkut bilettää :D
[/quote]