Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lomista, lapselliset vs lapsettomat

Vierailija
10.12.2013 |

Työnantaja ilmoitti tänään, että hiihtolomalla saa olla ensisijaisesti lomalla ainoastaan lapselliset.

Onko laillista? Ei ainakaan reilua, koska kyllä lapsettomillakin on perhettä, ja voi olla sisarusten lapsia yms, joiden kanssa haluaisi lähteä reissuun tai viettää aikaa.

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sekä lapselliset että lapsettomat onnistuneet sopimaan lomista ihan ilman tappelua. Mutta onhan se kohtuullista, että syys- ja hiihtolomaviikot olisi lähinnä niille joilla on lapsia. Mitä järkeä olisi perheellisen ihmisen lomailla yksinään, ja toisaalta tuskailla lasten hoidon järjestämisen kanssa silloin kun koulussa on lomaviikko. Kukaan täyspäinen perheetön ei edes halua viettää lomiaan samoissa paikoissa ja yhdessä lapsiperheiden kanssa! Koulujen kesäloma taas on niin pitkä, että varmasti onnistuu jokaiselle haluamansa aika, jos vain tahtoa löytyy.

Vierailija
62/93 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiertävä systeemi kehiin jos esimies on noin törppö. MIehelläni sellainen on ja joskus on kesäloma syyskuussa tai toukokuussa - ja sirten vain niin on ja sen kanssa eletään vaikka lapsiakin on. Ei sen mun  napaa kaiva jos joku lapseton pitä heinäkuun lomaa, ihan yhtä kiva heinäkuu on sille kuin mullekin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein reiluin systeemi on se, jossa varausvuorot kiertävät loma-aikojen sijaan. Kaikki muut järjestelyt ovat selvästi huonompia.

Vierailija
64/93 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 06:50"]

Meillä on sekä lapselliset että lapsettomat onnistuneet sopimaan lomista ihan ilman tappelua. Mutta onhan se kohtuullista, että syys- ja hiihtolomaviikot olisi lähinnä niille joilla on lapsia. Mitä järkeä olisi perheellisen ihmisen lomailla yksinään, ja toisaalta tuskailla lasten hoidon järjestämisen kanssa silloin kun koulussa on lomaviikko. 

[/quote]

Se, miksi haluan lomailla haluamanani aikana, ei kuulu muille työntekijöille pätkääkään. Minua on kohdeltava tasavertaisesti täysin riippumatta siitä, mitä aion lomallani tehdä. Vaikka haluaisin istua koko loman yksin kotona ja valittaa kadulla mekastavista lapsista, minulle tulee tarjota samat mahdollisuudet kuin muille.

Oikeudenmukaisuus tuntuu olevan joillekuille vähän hankala käsite.

Vierailija
65/93 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 19:12"]

Minusta taas ei ole mitään syytä tiedustella, mitä kukin lomaviikollaan tekee. Jokaisella on samanlainen oikeus pitää lomansa hiihtolomaviikolla omalla vuorollaan, ellei sulassa sovussa vaihda sitä jonkun muun kanssa. Kenellekään ei kuulu, mitä siellä lomaviikolla puuhailee. On oma valinta perustaa perhe. Ei siitä muiden kuulu maksaa eikä joka tilanteessa tarkota erikoisasemaa.

Itselläni on kolme lasta, lomavuorojen sovittelu on ajoittain helvetillistä mutta ei tulisi mieleenkään syyllistää lapsettomia työkavereitani siitä,,että olen päättänyt hankkia lapsia.,Työntekijöinä olemme aivan samalla viivalla.

On minullakin ollut yksi ilkeä työkaveri, joka mainosti omalla hiihtolomaviikollaan, miten köllii kotona eikä suostunut vaihtamaan viikkoa koululaisten vanhempien kanssa. Ihan oli oikeutettu siihen. Kun hän viisi vuotta myöhemmin oli pienen lapsen äiti ja pyysi minua vaihtamaan heinäkuun lomaviikot, totesin heti, että vaihdan viikkoni sellaisen kanssa, joka on itsekin ollut joustava.

Työantaja ei kuitenkaan saa suosia lapsiperheitä. Se on törkeää.

[/quote]

Mistäs tiedät, kuinka loman tarpeessa tuokin kotona köllijä oli. Kuulostaa ihan siltä, että oli ihan sippi ja tarvitsikin loman, jolloin ei tarvitse tehdä mitään. Minä en vaihtaisi lomiani sellaisen kanssa, joka on tietävinään muiden tarpeet paremmin.

Vierailija
66/93 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtava esimies :)

Vierailija
67/93 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsestäni tuli todella joustamaton etenkin kesäloman suhteen, kun olin jatkuvasti se, jonka lomaa oltiin palastelemassa pitkin kesää tyyliin kesäkuussa viikko, heinäkuussa viikko ja elokuussa kaksi. 

Onneksi tänä vuonna ei tarvitse tapella, kun jään äitiyslomalle... Näkee nyt jo monen naamasta, kuinka niitä rassaa! :D

Vierailija
68/93 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä lapseton haluaisi lomailla juuri koulujen hiihtolomaviikon? Silloin on helppo kulkea töihin, kun ei ole ruuhkia ja mahdolliset reissutkin on halvempia sen viikon ulkopuolella. Kesän vielä ymmärrän, ettei kukaan halua toukokuussa lomailla, mutta miksi ihmeessä täytyy saada juuri koulujen lomaviikko vapaaksi..? Ettekö te oikeasti tajua, kuinka pirullisia noi viikot on lapsellisille ihmisille, jos joutuvat olemaan töissä? Tulee ihan silkka ilkeys mieleen, kun on ihan pakko saada myös se loma silloin. Täytyy näyttää toiselle sen, että mullapa on oikeus.

Minusta työnantaja toimii järkevästi. Kyllä täällä joku oikeudenmukaisuus ja kohtuullisuus pitää olla. Onneksi itsellä ei ole tuota ongelmaa, koska saan ottaa lomani ihan, koska haluan kuten muutkin töissä.

Vierailija
69/93 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vielä ollessani lapseton joustin loma-ajoistani. Pidin esim. kesälomani vasta elokuussa, jotta lapselliset saivat pitää lomaa heinäkuussa. Arvatkaa vain, otettiinko tätä mitenkään huomioon, kun itse sain lapsen enkä halunnut viedä häntä varahoitoon heinäkuussa enkä pitää lomiani eri aikaan kuin mies?? No, eipä todellakaan, sehän oli jo ollutta ja mennyttä. Mutta nykyään olen freelancer ja lomailen ja teen töitä omien aikataulujeni ja halujeni mukaisesti.

Vierailija
70/93 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap. Pyydäpä esimiestäsi näyttämään tasa-arvolaista pykälä, jolla hän tätä järjestelyä perustelee (sellaista ei ole, eikä löydy edes lain perusteluista). Tasa-arvolakikieltää syrjinnän sukupuolen perusteella ja velvoittaa edistämään sukupuolten välistä tasa-arvoa, ja siitähän tässä asiassa ei ole kyse, vaan tilanteesta, jossa vastakkain asetetaan lapsettomat vs. lapsiperheelliset. Se, että työn ja perhe-elämän yhteensovittamista edistetään työjärjestelyin, ei tarkoita sitä, että lapsettomia voi syrjiä. Katso esim. tasa-arvovaltuutetun sivut.

Vierailija
71/93 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 09:08"]

Minusta työnantaja toimii järkevästi. Kyllä täällä joku oikeudenmukaisuus ja kohtuullisuus pitää olla. Onneksi itsellä ei ole tuota ongelmaa, koska saan ottaa lomani ihan, koska haluan kuten muutkin töissä.

[/quote]

Oikeudenmukaisuus? Onko sun mielestä syrjintä oikeudenmukaisuutta?

Vierailija
72/93 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pakko lapsettoman on saada se lomansa talvella juuri sillä hiihtolomaviikolla, kun joka paikka on täynnä lastensa kanssa lomailevia?

Periaatteesta vain on pakko saada loma, kun minulla on oikeus ja muuten on kaikki väärin ja valitan liittoon, poliisille, eduskuntaan ja presidentille, että minua on nyt tässä syrjitty!

Jos on erityinen syy saada loma tietylle viikolle, niin eikö jokainen ole velvollinen ilmoittamaan syyn työnantajalle, oli lapsia tai ei. Kaikilla lapsiperheillä ei ole isovanhempia, joille tyrkätä lapset viikoksi, joten tarvitsevat loman lastensa hoitamiseen. Lapsettomilla on muita syitä, jos ilmoittaa järkevän syyn, niin heidän pitäisi olla ihan samalla viivalla lomia jaettaessa kuin lastenhoito-ongelmien vuoksi lomia hakevien. Mut ku mä haluun -tapaukset voivat saada lomansa jollekin muulle viikolle, joka sopii työnantajalle, ei se ole syrjintää.

Vierailija
73/93 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 16:55"]

No, itse toivon luonnollisesti talviloman aina samaan aikaan kun koululaisilla on talviloma. Jos olisin lapseton, niin en todellakaan pitäisi lomaa silloin. Ihan ymmärrettävää että perheellinen haluaa pitää lomansa silloin. Lapsettoman on ehkä vaikeaa tajuta, ettei ekaluokkalaista jätä mielellään yksin (riippuu tietenkin lapsestakin). Onneksi meidän työpaikalla ei tätä ongelmaa ole, koska lapsettomat haluaa pitää lomansa toisena ajankohtana. Meidän työpaikalla vain kahdella on lapsia.

[/quote]

Lapsellisen on ehkä vaikea tajuta, että ketään ei kiinnosta työkavereitten perheasiat.

Vierailija
74/93 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 21:09"]

No justiinsa.

Ensin lapsettomat määkii, että heidän on saatava pitää lomansa koulujen hiihtolomaviikolla. Sitten lomalla nämä samat tyypit määkii kuinka joka paikassa on hirveästi lapsia häiritsemässä, ja kuinka heidän pitää saada lomailla lapsivapaasti.

Lapsivapaasti saisivat lomailla jos pitäisivät lomansa vaikka edellisellä tai seuraavalla viikolla, mutta sittenhän he eivät pääsisi määkimään häiriötä aiheuttavista lapsista ö.Ö

[/quote]

Hiihtolomat kestävät kyllä koko kuukauden. Ne on Suomessa porrastettu.

Vierailija
75/93 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen esimieheni, jonka sijaisena toimin hänen poissaollessaan, totesi päin naamaa että odottaa minun joustavan enemmän koska minulla ei ole lapsia. Minä siis tuolloin vielä sinkku, hänellä lapset. Koski niin loma-aikoja kuin ylitöihin jäämistäkin. Vaikka noita koulujen lomaviikkoja en olisi halunnutkaan itse pitää, ei se varsinaisesti paranna työmotivaatiota jos oma pomo antaa toistuvasti ymmärtää ettei minulla ole eikä saa olla mitään omaa elämää.

Vierailija
76/93 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve, ap tässä. Sain vihdoin liiton lakimiehen, yt-valtuutetun, sekä pääluottamusmiehen vastauksen: Koululaisten syys- ja hiihtolomaviikkojen aikana kouluikäisten lasten vanhemmat voivat olla etusijalla. Tämä perustuu tasa-arvolakiin, työnantajan tulee käytettävissä olevien voimavarojensa mukaan helpottaa miesten ja naisten osalta työelämän ja perhe-elämän yhteensovittamista kiinnittämällä huomiota etenkin työjärjestelyihin. Vuosilomien suunnittelu on töiden järjestämistä. ,

Tämä tasa-arvolaki ilmeisesti kumoaa sen lain, jonka mukaan ketään ei saa syrjiä perhesuhteiden takia?

Vierailija
77/93 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 19:12"]

Minusta taas ei ole mitään syytä tiedustella, mitä kukin lomaviikollaan tekee. Jokaisella on samanlainen oikeus pitää lomansa hiihtolomaviikolla omalla vuorollaan, ellei sulassa sovussa vaihda sitä jonkun muun kanssa. Kenellekään ei kuulu, mitä siellä lomaviikolla puuhailee. On oma valinta perustaa perhe. Ei siitä muiden kuulu maksaa eikä joka tilanteessa tarkota erikoisasemaa.

Itselläni on kolme lasta, lomavuorojen sovittelu on ajoittain helvetillistä mutta ei tulisi mieleenkään syyllistää lapsettomia työkavereitani siitä,,että olen päättänyt hankkia lapsia.,Työntekijöinä olemme aivan samalla viivalla.

On minullakin ollut yksi ilkeä työkaveri, joka mainosti omalla hiihtolomaviikollaan, miten köllii kotona eikä suostunut vaihtamaan viikkoa koululaisten vanhempien kanssa. Ihan oli oikeutettu siihen. Kun hän viisi vuotta myöhemmin oli pienen lapsen äiti ja pyysi minua vaihtamaan heinäkuun lomaviikot, totesin heti, että vaihdan viikkoni sellaisen kanssa, joka on itsekin ollut joustava.

Työantaja ei kuitenkaan saa suosia lapsiperheitä. Se on törkeää.

[/quote]

Olet fiksu ihminen! Juuri näin pitää asiat käsitellä, surullista, että meistä harva siihen pystyy!

Vierailija
78/93 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 10:14"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 16:55"]

No, itse toivon luonnollisesti talviloman aina samaan aikaan kun koululaisilla on talviloma. Jos olisin lapseton, niin en todellakaan pitäisi lomaa silloin. Ihan ymmärrettävää että perheellinen haluaa pitää lomansa silloin. Lapsettoman on ehkä vaikeaa tajuta, ettei ekaluokkalaista jätä mielellään yksin (riippuu tietenkin lapsestakin). Onneksi meidän työpaikalla ei tätä ongelmaa ole, koska lapsettomat haluaa pitää lomansa toisena ajankohtana. Meidän työpaikalla vain kahdella on lapsia.

[/quote]

Lapsellisen on ehkä vaikea tajuta, että ketään ei kiinnosta työkavereitten perheasiat.

Puolin ja toisin voi joustaa. Itse esim. voin olla töissä uutena vuotena ja laspettomat taas haluaa olla jouluna töissä. Onneksi mulla on kivoja (lapsettomia) työkavereita jotka ymmärtää, eikä muutenkaan kukaan halua olla lomalla just sitä koulujen hiihtolomaviikkoa. Normaalissa työyhteisössä joustetaan.

Vierailija
79/93 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheellinen olen, ja taatusti joustan työpaikassani enemmän kuin lapsettomat. Ikinä en ole jättänyt yhtään työtä toisten tehtäväksi oman tai lapsen sairauden vuoksi. Mutta rehellisesti olen sitä mieltä, että olen tehnyt yhteiskunnalle ja siis myös lapsettomille suuren palveluksen synnyttämällä ja hyvin kasvattamalla lapseni. Tämän asian vähättely on kovasti muotia, mutta edelleen tosiasia on, että joidenkin on lisäännyttävä, jos haluamme kulttuurimme ja yhteiskuntamme pysyvän pystyssä.

Vierailija
80/93 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun lapsettomilla on lapsia, niin ehkä sitten ymmärretään paremmin perheellisen tilannetta. Koulussa on pitkät lomat ja niissä on aikamoinen sumpliminen, puhumattakaan yksinhuoltajien tilanteesta.