Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lomista, lapselliset vs lapsettomat

Vierailija
10.12.2013 |

Työnantaja ilmoitti tänään, että hiihtolomalla saa olla ensisijaisesti lomalla ainoastaan lapselliset.

Onko laillista? Ei ainakaan reilua, koska kyllä lapsettomillakin on perhettä, ja voi olla sisarusten lapsia yms, joiden kanssa haluaisi lähteä reissuun tai viettää aikaa.

Kommentit (93)

Vierailija
1/93 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole reilua eikä laillista.

Vierailija
2/93 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jotain lakipykälää yms minkä voisin näyttää esimiehelle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/93 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 16:14"]

Onko jotain lakipykälää yms minkä voisin näyttää esimiehelle?

[/quote]

Pyydä työnantajaa näyttämään laista tai TES:istä kohdan jossa sanotaan että lapsellisille työntekijöille on eri lomasäännöt kuin lapsettomille.

Vierailija
4/93 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 luku
Vuosiloman antaminen
20 §
Vuosiloman antamisajankohta

Vuosiloma annetaan työntekijälle työnantajan määräämänä ajankohtana, jolleivät työnantaja ja työntekijä sovi loman pitämisestä 21 §:ssä tarkoitetulla tavalla.

Vuosilomasta 24 arkipäivää on sijoitettava lomakaudelle (kesäloma). Muu osa lomasta (talviloma) on annettava viimeistään seuraavan lomakauden alkuun mennessä. Kesäloma ja talviloma on annettava yhdenjaksoisena, jollei työn käynnissä pitämiseksi ole välttämätöntä jakaa sitä osaa kesälomasta, joka ylittää 12 arkipäivää, pidettäväksi yhdessä tai useammassa osassa.

Jos loman antaminen lomakaudella aiheuttaa kausiluonteisessa työssä olennaisia vaikeuksia työnantajan toiminnalle, kesäloma voidaan antaa lomakauden ulkopuolella saman kalenterivuoden aikana.

http://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2005/20050162

Vierailija
5/93 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää käytöstä. Työntekjöitä ei saa asettaa eriarvoiseen asemaan heidän elämäntapavalintojensa vuoksi.

Vierailija
6/93 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on hankala, koska syrjiä ei saa, mutta toisaalta työnantajalla on täysi oikeus päättää milloin kukakin loman pitää. Työntekijää pitää kuulla mutta sen ei tarvitse vaikuttaa loman ajankohtaan.

Vierailija
7/93 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsopimuslaki 2. luku 2 pykälä

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055

Ei saa asettaa eriarvoiseen asemaan iän, sukupuolen......... perhesuhteiden... jne vuoksi.

Vierailija
8/93 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 16:23"]

Tilanne on hankala, koska syrjiä ei saa, mutta toisaalta työnantajalla on täysi oikeus päättää milloin kukakin loman pitää.

[/quote]

Ei ole täyttä oikeutta. Sitä oikeutta nimenomaan rajaa se, ettei ketään saa syrjiä.

Eikä tuollakaan ole väliä, miten lapseton haluaa lomansa viettää. Minä pelaan todennäköisesti Pleikkarilla koko loman ja törvään yksikseni, eikä minulta voi sillä perusteella evätä tuota hiihtolomaviikkoa.

Vierailija
9/93 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää, mutta normaalia. Huonoimmassa asemassa ovat perheettömät ja lapsettomat, jotka eivät juuri pysty loma-aikojaan valitsemaan, vaan heidän on tyydyttävä siihen, mitä on jäljellä. Kesäloma toukokuussa tai syyskuussa. Ei se mitään, jos tykkää puutarhatöistä ja marjastamisesta, mutta kaikki eivät tykkää, ei ole edes sitä puutarhaa. Jos uskaltautuu kysymään, miksi taas huonoon aikaan loma, saa vastaukseksi moraalisaarnan, kuinka itsekäs on, kun ei suo perheellisille ja lapsellisille hyviä loma-aikoja. Jos edes joskus perheetönkin voisi olla hyvään aikaan lomalla, niin kyllä sitä sitten taas soisi sen ilon perheellisillekin.

Vierailija
10/93 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä te olette töissä, kun on vielä noin alkeellista, ettei lomakuukausia kierrätetä kaikkien kesken?

Vierailija
11/93 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeudenmukaisin tapa on se, että lomat valitaan kalenterista, ja valintajärjestys kiertää vuodesta toiseen. Se, joka tänä vuonna valitsee ensimmäisenä, valitsee ensi vuonna viimeisenä. Näin lapsellisetkin saavat todennäköisemmin vapaaksi sen lomaviikon.

Vierailija
12/93 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion virastossa.

Vierailija
13/93 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen opetellut pitämään puoleni loma-ajoissa, kun aikani joustettuani aloin olla työpaikkani ainoa työntekijä jonka oikeus kesäloman viettoon yhdessä pätkässä alettiin kyseenalaistaa. Jouduin tai suostuin aikaisemmin joustamaan myös aikuisten lasten vanhempien lomatoiveiden takia. Vieläkin minua pidetään pöyristyttävän itsekkäänä kun vaadin kiertävät lomavuorot.

Talvilomaa en koskaan pitäisi hiihtoloma-aikana, mutta tänä vuonna lomailen joulusta loppiaiseen.

Vierailija
14/93 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:43"]

Minä olen opetellut pitämään puoleni loma-ajoissa, kun aikani joustettuani aloin olla työpaikkani ainoa työntekijä jonka oikeus kesäloman viettoon yhdessä pätkässä alettiin kyseenalaistaa. Jouduin tai suostuin aikaisemmin joustamaan myös aikuisten lasten vanhempien lomatoiveiden takia. Vieläkin minua pidetään pöyristyttävän itsekkäänä kun vaadin kiertävät lomavuorot.

Talvilomaa en koskaan pitäisi hiihtoloma-aikana, mutta tänä vuonna lomailen joulusta loppiaiseen.

[/quote]

Eikö olekin käsittämätöntä, miten jotkut kehtaa loukkaantua siitä, että otetaan käyttöön reilu, kaikille tasapuolinen järjestelmä? Ja ne pöyristyjät ovat tietysti juuri niitä, jotka ovat näistä "saavutetuista eduista" joutuneet luopumaan. Propsit siitä, että opit sanomaan "ei".

Vierailija
15/93 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä.

Myös minä olen aina joustanut loma-ajoissa, en ole koskaan ollut jouluna, hiihtolomani tai heinäkuussa lomalla. Joskus olen pitänyt kesäloman syyskuussa ja kerran jopa lokakuussa. Ja joka kerta lomista on tapeltu, ja olen lomia joutunut siirtämään, ellen sitten alunperin ole hakenut lomaa esim syyskuulle.

Mutta mielestäni on törkeää, että esimies voi laittaa s-postin koko tiimille, jossa suoraan asian ilmoittaa, että lapselliset menevät etusijalle. Tietenkin sen tiedän, koska vuosia samassa työpaikassa olen ollut ja tämän jo huomannut.

Kävin esimiehen kanssa keskustelemassa asiasta, ja viittasin noihin lakipykäliin syrjinnästä yms. Hän oli sitä mieltä, että lapseton voi hiihtolomaa hakea, jos on perusteltu syy. Mutta se ei välttämättä tarkoita että lomaa saisi.

Hiihtoloma on kuulemma keväällä ainoa viikko, kun perheet voivat lasten kanssa viettää aikaa. Ja lapsettomien pitäisi tämä ymmärtää. Myös isovanhemmat menevät lapsettomien edelle, koska he haluavat olla lastenlasten kanssa.

Vierailija
16/93 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan ollut epäoikeudenmukaisista lomajärjestelyistä yhteydessä liittoon tai luottamusmieheen? Mitä muuta tässä tilanteessa voisi tehdä kuin vain tyytyä osaansa ja pitää lomat loma-aikojen ulkopuolella?

Vierailija
17/93 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mites, eiks kukaan halua lasten syyslomalla lomailla?

Vierailija
18/93 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö työnantajaa velvoiteta edistämään työn ja perhe-elämän yhteensovittamista?

Vierailija
19/93 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

monestihan noita lomia halutaan pitää koulujen loma-aikaan ihan piruuttaan. Se olis niin helppoa päästää se työkaveri suosiolla lomalle lasten kanssa ja pitää itse vapaata muutoin. Mutta esim se syyslomaviikko kiinnostaa ihan älyttömästi! Meillä on onneksi hyvä systeemi eli esimies sanoo että sopikaa itse ja jos ette pysty, niin sitten määrätään. Aika harvoin on täytynyt puuttua koska ne hankalat tyypit eivät ole enää töissä.

Vierailija
20/93 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 18:38"]

Eikö työnantajaa velvoiteta edistämään työn ja perhe-elämän yhteensovittamista?

[/quote]

Ei toisia työntekijöitä syrjimällä. Ja sitähän edistetään, mm. lapsen takia saikut, perhevapaat.

Kiertävät vapaat lopettavat tehokkaimmin tappelut (alkunatinan jälkeen)