Lomista, lapselliset vs lapsettomat
Työnantaja ilmoitti tänään, että hiihtolomalla saa olla ensisijaisesti lomalla ainoastaan lapselliset.
Onko laillista? Ei ainakaan reilua, koska kyllä lapsettomillakin on perhettä, ja voi olla sisarusten lapsia yms, joiden kanssa haluaisi lähteä reissuun tai viettää aikaa.
Kommentit (93)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 10:14"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 16:55"]
No, itse toivon luonnollisesti talviloman aina samaan aikaan kun koululaisilla on talviloma. Jos olisin lapseton, niin en todellakaan pitäisi lomaa silloin. Ihan ymmärrettävää että perheellinen haluaa pitää lomansa silloin. Lapsettoman on ehkä vaikeaa tajuta, ettei ekaluokkalaista jätä mielellään yksin (riippuu tietenkin lapsestakin). Onneksi meidän työpaikalla ei tätä ongelmaa ole, koska lapsettomat haluaa pitää lomansa toisena ajankohtana. Meidän työpaikalla vain kahdella on lapsia.
[/quote]
Lapsellisen on ehkä vaikea tajuta, että ketään ei kiinnosta työkavereitten perheasiat.
[/quote]
Sinä sitten varmaan ymmärrät hyvin ettei ketään kiinnosta milloin sinä haluat pitää lomasi ja miksi.
82 jatkaa vielä: kesälomat meillä pidetään kesä-, heinä- ja elokuussa kiertävästi. Ja silloin ei etusijalla ole minkään kuukauden suhteen lapsiperheelliset. Etusijalla he ovat vain koulujen loma-ajat, syys-, joulu- ja talvilomat. Pidän ihan reiluna tapana.
Niin tämä asia välillä puhututtaa.
Silloin kun on kouluikäisiä lapsia ja tekee kolmivuorotyötä (ilta, aamu, yö-vuoroja) niin, että kolmessa viikossa on yksi viikonloppu vapaata, pääsiäisenä, jouluna ja juhannuksena töissä, arvostaa kovasti sitä, jos saa lasten hiihtolamaviikolle loman. Periaateessa tasa-arvoinen pitää olla mutta..... Toki kysymyksessä on ammatinvalinta kysymys. Aikoinaan kun olin lapseton mielelläni lomailin muina aikoina, reisaaminenkin on tuolloin edullisempaa.
No itseäni lapsettomana kiinnostaa lähinnä kesäloman ajankohta ja se että sen saa pitää putkeen. Joulukin olisi kiva edes joskus viettää lomalla sukulaisten kanssa. Muuten ihan sama.
Paras systeemi on että joulu ja kesälomat kiertävät. Esim äidilläni on ollut näin ikuisesti ja kyllä me lapsenakin sen ymmärsimme. Se oli siinäkin mielessä hyvä että tiesi aina jo seuraavankin vuoden loman ajankohdan. Mutta se oli tietysti sitä aikaa kun suurin osa oli ikuisesti samassa työpaikassa.
Mutta miksi te edes haluatte viettää lomanne siihen sesonkiaikaan? Kaikki paikat täynnä ja kalliimpaa. Jos vain voisi valita, niin en todellakaan silloin lomaani pitäisi-
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 10:14"]
Lapsellisen on ehkä vaikea tajuta, että ketään ei kiinnosta työkavereitten perheasiat.
[/quote]
Sinä sitten varmaan ymmärrät hyvin ettei ketään kiinnosta milloin sinä haluat pitää lomasi ja miksi.
[/quote]
Kyllä. Tähän saakka olen pitänyt lomani koska olen halunnut, ja näyttää siltä, että teen niin jatkossakin.
Meillä ei kukaan haluaisi ottaa hiihtolomaviikkoa. Minulla on lapsia ja pomo painostaa minua ottamaan sen. Lapsettomat ei halua, koska joka paikka on porukkaa täynnä.
Anteeksi vain, mutta vaikka minulla on lapsia ja lomat pitää ketjuttaa, en tule pitämään hiihtolomaviikkoa lomaa.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 13:41"]
82 jatkaa vielä: kesälomat meillä pidetään kesä-, heinä- ja elokuussa kiertävästi. Ja silloin ei etusijalla ole minkään kuukauden suhteen lapsiperheelliset. Etusijalla he ovat vain koulujen loma-ajat, syys-, joulu- ja talvilomat. Pidän ihan reiluna tapana.
[/quote]
Minä en pidä reiluna. Sinkku voi yhtä hyvin haluta olla jouluna reissussa tai koska vaan. Siksi itse en esimiehenä anna kenellekään etuja, vaan vuorovuosittain menevät halutut ajat. Ensin jokainen valitsee ja päällekkäisyydet poistetaan niin että jos ei ihmiset itse pääse sovintoon niin ensisijaisesti loman saa haluamaansa aikaan se, joka edellisvuonna jousti jne.
Paras on, että sitten kun lapsettomat saavat lapsia, niin ette jousta tekään. Sitä saa mitä tilaa ja työpaikan henki pysyy hyvänä.
Minä en anna yhtään uutta vuotta tai vappua tai juhannusta lapsettomille. Pidän vuorollani aina vapaata, enkä anna heille juhlimisvapaata, vaikka minä voisin olla aivan hyvin perheellisenä töissä
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 14:41"]
Mutta miksi te edes haluatte viettää lomanne siihen sesonkiaikaan? Kaikki paikat täynnä ja kalliimpaa. Jos vain voisi valita, niin en todellakaan silloin lomaani pitäisi-
[/quote]
Heinäkuussa on mukavimmat mökkisäät ja jouluna haluan ulkomaille. Siksi. Hiihtolomaviikosta en ole kiinnostunut.
Tässä nyt ei ole kyse siitä että lapsettomana haluaisin tieten tahtoen pitää lomani juuri hiihtolomaviikolla, vaan siitä että jonakin vuonna voisin haluta pitää sen samaan aikaan veljeni lasten tai opettajamieheni kanssa jotta voisimme tehdä jotain yhdessä. Mutta niin kauan kun minulla ei ole lapsia, minulla ei ole myöskään oikeutta lomaani näin ajoittaa?
Olen yksihuoltaja ja teen kaksivuorotyötä sairaanhoitajana. Ainoa toiveeni on ollut, että saan olla vapaalla jouluaaton, sekä joulupäivän. Muutoin, olen ollut kaikki pyhät töissä, uudenvuoden, loppiaisen, pääsiäisen, juhannuksen jne. Koenkin, että saan hyvällä omallatunnolla pyytää nuo päivät vapaaksi. Kesäloman joudumme miettimään osastonhoitajan kanssa, sillä sijaistan häntä hänen lomansa ajan ja talviloma osuu harvemmin hiihtolomaviikolle.
Mun mielestä ihan reilua. Jos lapsi on vaikkapa ekaluokkalainen, niin täytyykö hänen olla mielestäsi yksin kotona, koska sinä lapseton haluat viettää oman lomasi juuri silloin koulun loma-aikana, vaikka voisit tehdä sen viikko ennen tai viikko jälkeen. Ja meillä etusijalla eivät ole kaikki lapselliset, vaan nimen omaan kouluikäisten lapset. Ja ei siis tarkoita yläasteikäisiä.