Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jonkun toisen lihavuus, harmittaa teitä?

Vierailija
30.09.2020 |

Ihan itsehän sitä on omien läskien kanssa pärjättävä. Miksi kaikkien pitäisi nykyään olla laihoja?

Kommentit (165)

Vierailija
61/165 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä saa taas tuntea paremmuutta.

Vierailija
62/165 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavat ei sairastu heti mutta 10 tai 20 vuotta ylipainoa kannettuaan ilmaantuu sairauksia joiden hoito on kallista ja ne aiheuttavat uusia sairauksia. Ei sitä voi puolustella kuten ei tupakointiakaan.

Tuomitset varmaan myös urheilijat, sillä heillä vasta hoitoa vaativia vammoja on?

Pikkaisen eri kustannuksista kuitenkin puhutaan, kun korjataan satunnaiset akillesjännevammat ja rannemurtumat verrattuna siihen, että hoidetaan vuosikymmeniä diabetesta ja verenkiertoelimistön sairauksia ja niistä mahdollisesti seuraavat aivohalvaukset, amputaatiot, näköongelmat. Kertakustannus vrt. kymmeniä vuosia kertautuva kustannus.

Suuri osa suomalaisista ei syö esim. tarpeeksi kasviksia päivässä ja syö liikaa suolaa.

Sitten on niitä normipainoisia, jotka syö päin peetä ja ne ryyppääjäät ja tupakoitsijat.

Vähän paksua nyt pelkästään lihavia syyttää.

Kyllä niillä ELINTAVOILLA on merkitystä. Painan 110 kg (180 cm) ja syön terveellisemmin ja liikun enemmän kuin moni normaalipainoinen.

Ei se paino silti maagisesti ole kadonnut vaikka elintava OK. Syön päivittäisen koulutukseni mukaan.

Health at every size -liike on sinällään aina ärsyttävä, mutta ihan oikeesti se paino ei kerro mitään elintavoista. Ei mitään.

Keskivartolihavuus on huono juttu, mutta ei minun vatsani tee kolesterolista tai verensokeristani huonoa. Huonot elintavat tekisivät. 😃

Minullakin on kiiiiloja reisissä, pepussa ja käsissä. Tutkimusten mukaan tälläinen rasva ei edes ole vaarallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/165 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa, että mieheni on nykyään noin 40 kiloa ylipainoinen. En ehkä pidä hänen vartaloaan enää kovin seksikkäänä, peppu roikkuu. Hän ei oikein jaksa enää seksiä, asentoja pitää etsimällä etsiä. Hänellä on paljon sairauksia, häntä väsyttää, eikä hän jaksa. Väsymyksen vuoksi hän on usein äreä. Itse käyn lenkillä 3-4 kertaa viikossa. Olisipa mukavaa, jos hän jaksaisi lähteä kanssani. Luulen, ettei hän elä kovin vanhaksi. Ai niin ja hän vahtii hyvin tarkasti, että minä en lihonut grammaakaan.

Vierailija
64/165 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavat ei sairastu heti mutta 10 tai 20 vuotta ylipainoa kannettuaan ilmaantuu sairauksia joiden hoito on kallista ja ne aiheuttavat uusia sairauksia. Ei sitä voi puolustella kuten ei tupakointiakaan.

Mä oon kantanut ylipainoani jo 30 vuotta. Ainoat kulut yhteiskunnalle ja sairaudet mulle ovat olleet erilaisten syömishäiriöiden ja mielenterveysongelmien hoito, jotka puolestaan ovat johtuneet läskivainosta. Ja näin on lukemattomien muidenkin kohdalla.

Tämä yhteiskunta voisi niiiiin paljon paremmin, jos toisten painoa ei kytättäisi ollenkaan, vaan keskityttäisiin kannustamaan ja mahdollistamaan hyvät elintavat ja erilaiset liikuntamahdollisuudet. Jokainen lihava, joka tämän läskivainon takia jää häpeissään kotiin, eikä kehtaa mennä liikuntaharrastuksiin tai ylipäätään elää täyttä elämää, todennäköisemmin sairastuu tavalla tai toisella henkisesti, ja tiedätkö, se on ne suurimmat kulut tässä yhteiskunnassa.

Vierailija
65/165 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa, että mieheni on nykyään noin 40 kiloa ylipainoinen. En ehkä pidä hänen vartaloaan enää kovin seksikkäänä, peppu roikkuu. Hän ei oikein jaksa enää seksiä, asentoja pitää etsimällä etsiä. Hänellä on paljon sairauksia, häntä väsyttää, eikä hän jaksa. Väsymyksen vuoksi hän on usein äreä. Itse käyn lenkillä 3-4 kertaa viikossa. Olisipa mukavaa, jos hän jaksaisi lähteä kanssani. Luulen, ettei hän elä kovin vanhaksi. Ai niin ja hän vahtii hyvin tarkasti, että minä en lihonut grammaakaan.

Miksi suostut tuollaiseen?

Vierailija
66/165 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miksi läskit ei ajattele ilmastoo. Ei ole reilua syödä 3-4 kehtysmaalaisen verran. Päästelevät vielä superlämmittåvåä metaania ilmoille kun sokeriskeida käy mahassa

Vierailija
67/165 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lihava.Ennen olin laiha,kunnes lapsen saannin jälkeen sairastuin aineenvaihdunta sairauteen.Sen jälkeen ollut läski.Kaikki lapseni ovat laihoja.Syön vähän,liikun paljon.Mitä enemmän laihdutan,sitä enemmän lihon.

Ja todellisuudessa kun sinua seuraa vierestä, sinä teet jatkuvasti niitä huonoja valintoja, joiden takia et laihdu, ja jätät jatkuvasti tekemättä niitä hyviä valintoja, jotka auttaisivat painonhallinnassa, samalla kun uskottelet itsellesi, että kyseessä on erityislaatuinen sairautesi vaikka itse muka "syöt vähän ja liikut paljon." Itse et itsepetostasi ehkä näe, mutta se normaalipainoinen naapuri siinä vieressä kyllä näkee missä mättää.

Vierailija
68/165 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

64 tässä vielä. Toki haluan vatsasta eroon, mutta noin 10 kg ylipainoisena olen ihan lääkärinkin mukaan sopusuhtainen. Olen pitkä ja isotissinen. Ei minulla ole siis mitään aspiraatiota painaa vaikka 75 kiloa, joten kaipa sitten olen läski koko loppu elämäni.

Vierailija
69/165 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse hoikka ja treenaan monipuolisesti. Lihavan ihmisen nähdessäni mieleen tulee se, kuinka hänen elämässään jokainen fyysinen liike tuntuu lukemattomia kertoja raskaammalta, kuin mitä minulla. Näen vähän niin kuin ihmisen, joka on vankilassa. Eli peilaan omaa kevyen ja energisen liikkumisen kokemustani siihen ajatukseen, mitä itse tuntisin jos yhtäkkiä joutuisin samanlaiseen olotilaan. Olisin kauhuissani. En siis millään pahalla, vaan toivoisin, että nämä ihmiset pääsisivät kokemaan erilaisen, vapaamman elämän.

Vierailija
70/165 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuomitset varmaan myös urheilijat, sillä heillä vasta hoitoa vaativia vammoja on?

Pikkaisen eri kustannuksista kuitenkin puhutaan, kun korjataan satunnaiset akillesjännevammat ja rannemurtumat verrattuna siihen, että hoidetaan vuosikymmeniä diabetesta ja verenkiertoelimistön sairauksia ja niistä mahdollisesti seuraavat aivohalvaukset, amputaatiot, näköongelmat. Kertakustannus vrt. kymmeniä vuosia kertautuva kustannus.

Suuri osa suomalaisista ei syö esim. tarpeeksi kasviksia päivässä ja syö liikaa suolaa.

Sitten on niitä normipainoisia, jotka syö päin peetä ja ne ryyppääjäät ja tupakoitsijat.

Kyllä niillä ELINTAVOILLA on merkitystä. Painan 110 kg (180 cm) ja syön terveellisemmin ja liikun enemmän kuin moni normaalipainoinen.

Ei se paino silti maagisesti ole kadonnut vaikka elintava OK. Syön päivittäisen koulutukseni mukaan.

Health at every size -liike on sinällään aina ärsyttävä, mutta ihan oikeesti se paino ei kerro mitään elintavoista. Ei mitään.

Keskivartolihavuus on huono juttu, mutta ei minun vatsani tee kolesterolista tai verensokeristani huonoa. Huonot elintavat tekisivät. 😃

Minullakin on kiiiiloja reisissä, pepussa ja käsissä. Tutkimusten mukaan tälläinen rasva ei edes ole vaarallista.

Muuten tykkään sun jutusta, mutta kerro miksi HAES-liike on ärsyttävä? Kun mun mielestä se just on sitä kaikkein tärkeintä työtä, että saataisiin ihmiset tajuamaan, että lihavan terveyttä voi ja ennen kaikkea pitää hoitaa ihan muilla jutuilla kuin laihduttamisella. Kun ihan kaikki tutkimukset sanoo, että se iänikuinen laihduttaminen ei vaan kertakaikkiaan toimi.

Vierailija
71/165 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sanoisi tätä koskaan ääneen kenellekään, mutta mua harmittaa lihavien ihmisten hukattu potentiaali. Jotkut tutut elää yksin enkä voi olla miettimättä, että ne löytäis kumppanin jos laihtuisivat. Ennen kaikkea tulisi niiden kauniit kasvot paremmin esiin!

Mieluummin yksin lihavana kuin huonon kumppanin kanssa laihana.

Vierailija
72/165 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse hoikka ja treenaan monipuolisesti. Lihavan ihmisen nähdessäni mieleen tulee se, kuinka hänen elämässään jokainen fyysinen liike tuntuu lukemattomia kertoja raskaammalta, kuin mitä minulla. Näen vähän niin kuin ihmisen, joka on vankilassa. Eli peilaan omaa kevyen ja energisen liikkumisen kokemustani siihen ajatukseen, mitä itse tuntisin jos yhtäkkiä joutuisin samanlaiseen olotilaan. Olisin kauhuissani. En siis millään pahalla, vaan toivoisin, että nämä ihmiset pääsisivät kokemaan erilaisen, vapaamman elämän.

Mä taas olen tosi lihava, ja liikun monipuolisesti. En todellakaan tunne oloani koko ajan raskaaksi, vaan ihan normaaliksi. Tottakai tiedän, että jos laihtuisin kymmeniä kiloja, niin varmasti oloni olisi tietysti monella tapaa kevyempi - vaikka luulen, että silloinkin tuntisin oloni ihan normaaliksi. 

Enemmän kuin kehon koko mulla ainakin vaikuttaa olotilaani se, millaisessa kunnossa olen. Jos olen esim. sairastumisen takia huonossa kunnossa, niin tottakai tuntuu raskaalta. Mutta sitten taas kun olen normaalissa kunnossa, niin ei musta tunnu mitenkään raskaalta.

Älä siis suotta vaivaa päätäsi sillä, miltä jostain toisesta tuntuu, kun et voi sitä tietää.

Vierailija
73/165 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on oikein kunnolla ylilihava, niin kyllä siitä tulee sellainen kielteinen tunnereaktio. Samanlainen tulee kun joku tulee oikein kovassa kännissä vastaan kadulla, ja naamasta näkee että on vastaavassa tilassa usein.

Se on sellainen surun, säälin ja ällötyksen sekainen tunne. Varmaan siihen liittyy sellainen alitajuinen ajatus, että minullekin voisi käydä noin. Kenelle tahansa voi periaatteessa tulla addiktio. Joskus jälki on niin pahaa, että tulee vain sellainen irrationaalinen vastenmielisyys. Ehkä se on luonnon keino pitää ihmistä addiktioista erossa? Kun näkee addiktoituneen ihmisen ja tulee paha olla, on motivoituneempi elämään itse niin ettei joudu koskaan samaan tilanteeseen.

Jotkut sitten eivät pysty hallitsemaan tätä vastenmielisyysreaktiotaan, vaan antavat sen näkyä ja kuulua ja kohdistavat reagointiaan sitä lihavaa ihmistä vastaan. Keskenkasvuista.

Ei ole varmasti helppo elää omassa kuolemattomuuden ja ylimielisyyden kuplassa.

Vierailija
74/165 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten tykkään sun jutusta, mutta kerro miksi HAES-liike on ärsyttävä? Kun mun mielestä se just on sitä kaikkein tärkeintä työtä, että saataisiin ihmiset tajuamaan, että lihavan terveyttä voi ja ennen kaikkea pitää hoitaa ihan muilla jutuilla kuin laihduttamisella. Kun ihan kaikki tutkimukset sanoo, että se iänikuinen laihduttaminen ei vaan kertakaikkiaan toimi.

Okei, vähän liiottelin, on vaan muutam rasittava HAES-juttu jäänyt mieleen niin vahvasti.

Joskus se ärsyttää, kun tuota jauhetaan liian itsestään selvänä eikä edes panosteta siihen terveyteen tai käydä verikokeissa.

Olen 110 pros samaa mieltä, että fokus pitäisi olla terveydessä eikä kuureissa. Niin moni laihduttaa epäterveellisesti aina kerta toisensa jälkeen pahalla fiiliksella ja ilman, että kätee jää loppuelämän terveellisiä tapoja.

Vierailija
75/165 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lihava.Ennen olin laiha,kunnes lapsen saannin jälkeen sairastuin aineenvaihdunta sairauteen.Sen jälkeen ollut läski.Kaikki lapseni ovat laihoja.Syön vähän,liikun paljon.Mitä enemmän laihdutan,sitä enemmän lihon.

Ja todellisuudessa kun sinua seuraa vierestä, sinä teet jatkuvasti niitä huonoja valintoja, joiden takia et laihdu, ja jätät jatkuvasti tekemättä niitä hyviä valintoja, jotka auttaisivat painonhallinnassa, samalla kun uskottelet itsellesi, että kyseessä on erityislaatuinen sairautesi vaikka itse muka "syöt vähän ja liikut paljon." Itse et itsepetostasi ehkä näe, mutta se normaalipainoinen naapuri siinä vieressä kyllä näkee missä mättää.

Lihavana ihmisenä mun on pakko kompata tätä. Niin kauan kuin ei ole valmis yhtään näkemään omia valintoja ja niiden vaikutusta, mitään ei voikaan tapahtua.

Ja mun mielestä ihminen saa olla lihava. Ja sekin on ihan totta, että lihava ihminen voi syödä erittäin terveellisesti - laihtuminen kun vaatii sen, että syö alle oman kulutuksensa. Terveelliselläkin ruoalla voi lihoa, samoin kuin epäterveellisellä laihtua.

Kiinnostaisi tietää mikä on tuo aineenvaihdunnan sairaus? Veikkaan kilpirauhasen vajaatoimintaa. Ja sen voi kyllä saada balanssiin.

Vierailija
76/165 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan käynyt lääkärissä todentamassa että hyvistä elintavoista huolimatta paino ei laske? Mistä tämä johtuu ja mitkä on mahdolliset hoidot ja pääseekö näihin julkisella?

Aloitukseen liittyen olen huolestunut ylipainoisista läheisistä. Kaveri oli nuorena laiha ja sporttinen, nyt ollaan nuoria aikuisia ja hänelle tullut muutamassa vuodessa kymmeniä kiloja lisää. Ensiksi tuli muutamia kiloja, uuden parisuhteen myötä ne muutamat muuttuivat kymmeniksi kiloiksi. Ei jaksa enää tehdä mitään. Puuskuttaa pienissä rappusissa, ei jaksa kävellä mihinkään, hyötyliikuntaa ei ole, istumatyö. Käynyt leikkauksissa ja terveys reistailee monella mahdollisella tavalla. Ovat yrittäneet lasta tuloksetta.

Vierailija
77/165 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mäkin oon miettinyt. Esim. nyt bb-Sasan paino tuntuu vituttavan ihmisiä, miksi? :D

Outoa. Ennen ei tällaista ollut.

No, kyllä oli.

Läskiksi on haukuttu.

Ja pienemmästä syystä. Nykyajan hoikka on 90-luvun pullukka.

Aivan. Katsoin tuon Wilson Phillips "hold on" musikkivideon ja yhtä noist naisista pidettiin lihavan. Kuvista päätellen hänet suorastaan haluttiin piilottaa isoihin vaatteisiin. Nykyisin häntä ei pidettäisi enää lihava tai hänelle laitettaisiin tuollaisia piilottavia vaatteita.

Vierailija
78/165 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on 30-40 kg ylipainoa ja sulavasti eileb joogasin 75 min ja siihen tunnin pilates perään. Tanssiryhmätunnit ja salikin ihan jees.

Me ollaan totuttu omiin kehoihimme, ei ole tuskaista liikkua.

Minulla on paljon läskiä muualla kuin vatsassa, joten siinäkin mielessä ei iso vatsa ole este. Isot tissit kyllä häiritsee.

T. N 105 kg

Vierailija
79/165 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä taas olen tosi lihava, ja liikun monipuolisesti. En todellakaan tunne oloani koko ajan raskaaksi, vaan ihan normaaliksi. Tottakai tiedän, että jos laihtuisin kymmeniä kiloja, niin varmasti oloni olisi tietysti monella tapaa kevyempi - vaikka luulen, että silloinkin tuntisin oloni ihan normaaliksi. 

Enemmän kuin kehon koko mulla ainakin vaikuttaa olotilaani se, millaisessa kunnossa olen. Jos olen esim. sairastumisen takia huonossa kunnossa, niin tottakai tuntuu raskaalta. Mutta sitten taas kun olen normaalissa kunnossa, niin ei musta tunnu mitenkään raskaalta.

Älä siis suotta vaivaa päätäsi sillä, miltä jostain toisesta tuntuu, kun et voi sitä tietää.

Liikkumisen vapauden tunne on erilaista, kun kehossa ei ole ylimääräistä, hyllyvää massaa kiinni. Tiedän tämän, koska sitä massaa on minullakin ollut. Ihminenhän tosin tottuu monenlaisiin olotiloihin eikä osaa kaivata muuta.

Vierailija
80/165 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rupee syömään kulutuksesi mukaan niin ehkä saat jotain pudotettuakin. Ihan oikeasti, et voi olla ylipainoinen jos syöt kulutuksesi mukaan, ja sun pitää syödä vähän sen alle.