antibioottikuurin lopettaminen kesken 1 pv. jälkeen?
Uskaltaisinkohan? Minusta tuntuu, että lääkäri määräsi minulle liian hätäseen antibiootit keuhkoputken ja poskiontelon tulehdukseen. Miksi hätäseen? Siksi kun kuume kesti taudissa vain puolitoista vuorokautta. Oli kyllä 39-astetta. Oli ollut 3 kuumeetonta päivää (välillä lämpöä) jo kun määräs. Netissä luki, että kuume on yleensä merkki bakteeritulehduksesta.
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 21:27"]
Miksi kyselet täällä, kun kuitenkaan et vastauksia hyväksy? Etkö uskalla tehdä itsenäistä päätöstä?
[/quote] Minakin ihmettelen tuota samaa ja miksi edes vaivautua laakariin kun kuitenkin itse tietaa diagnoosin ja laakityksen paremmin.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 21:27"]
Miksi kyselet täällä, kun kuitenkaan et vastauksia hyväksy? Etkö uskalla tehdä itsenäistä päätöstä?
[/quote] Minakin ihmettelen tuota samaa ja miksi edes vaivautua laakariin kun kuitenkin itse tietaa diagnoosin ja laakityksen paremmin.
[/quote]höpönlöpön, kerron vaan mitä olen muualta lukenut ja mietiskelin asiaa. Ei asioihin pidä kritiikittömästi suhtatua. Pääpointti kysymykselläni oli se, että tekeekö se, jos kuuri lopetetaan 1 pv. jälkeen huonon vaikutuksen. En tiedä onko sillä väliä, mutta tässä otetaan vain 1 antibiootti päivässä.
ap
Te ootte kyllä tosi ärsyttäviä kun miinuspeukutatte, en ymmärrä mikä näissä viesteissä antaa miinuspeukutuksen aihetta:
# 8 ja #11
En ole sinua miinuspeukuttanut (vaikka voisinkin), mutta oletan sinun saaneen niitä siksi, että olet käynyt lääkärissä ja saanut lääkkeet, mutta nyt et halua niitä ottaa. On totta, että kaikkea hoitoa ei tarvitse kritiikittömästi ottaa ja itse saa käydä netissä lukemassa lisätietoja, mutta sinä et ole lääkäri etkä osaa tehdä diagnoosia.
En tiedä kuinka vanha olet, mutta oletan, että tämä ei ollut ensimmäinen käyntisi lääkärissä elämäsi aikana. Jos asenteesi oli lähtökohtaisesti se, ettet voi luottaa lääkärin sanaan, sinun olisi pitänyt jättää menemättä tai olisit ainakin voinut heti siellä kysyä, mitä käy, jos otat vain yhden pillerin.
On ihan turha itse ruveta säätämään asialla päivää paria myöhemmin ja kyselemään täältä neuvoa. Tai oikeastaanhan sinä et kysy neuvoa, vaan haluat, että saat tukea päätöksellesi olla ottamatta lääkkeitä. Nämä lienee ainakin osasyynä miinuspeukkuihisi.
On eri asia jättää määrätty antibioottikuuri syömättä, kuin aloittaa ja sitten lopettaa. No, tuskin ap on isokaan pisara meressä mitä näihin resistentteihin bakteerikantoihin tulee maailman mittakaavassa, joten sikäli ihan se ja sama. Antibioottikuureja jää kesken missä tahansa kuurin vaiheessa vaikka mistä syystä.
Mutta jos ap:ta kuitenkin asia kiinnostaa, niin vastaus on että ei pitäisi jättää kesken, koska nyt se syömäsi annos on tuhonnut (tai heikentänyt) osan sitä sairautta aiheuttaneista bakteereista (jos siis bakteeritulehdus kyseessä), muttei kaikkia. Ne henkiin jääneet on altistuneet antibiootille ja jostain syystä selvinneet paremmin kuin kaiffarinsa. Kun lopetat kuurin, jatkaa ne yhdestä annoksesta selvinneet oloaan ja eloaan ja niiden lapsenlapsenlapsen....lapset saattaa olla paremmin varustautuneita antibiootteja vastaan kuin esivanhempansa. Sitten pitää taas syödä pidempiä kuuria ja suurempia annoksia, että tehoaa. Se antibiooteille altistunut kanta pitäisi tuhota kokonaan, eli syödä sitä antibioottia niin pitkään että mikään sitkeä bakteeri ei jossain nurkassa kidu ja jätä selviytyjägeenejään elämään.
Antibiootit saattaa olla laajakirjoisia, mutta ei ne kuitenkaan koko kehosta bakteereja pyyhi pois millään. Lääkäri on varmaankin sen määräämänsä aineen valinnut niin, että se tehoaa parhaiten niihin ko. oireita aiheuttaviin bakteereihin, jos sellaisia siis kehossasi on. Jos ei ole, niin sitten ei ole. Muita, hyödyllisiä bakteereja voit tukea syömällä pro- ja prebiootteja (ei samaan aikaan kun nappaat sen antibiootin).
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 21:35"]
Kuuri pitäisi syödä loppuun vaikka se olisikin turha. Syömällä loppuun vältetään turha mikrobien antibioottivalinta. Keskeneräinen kuuri tappaa kyllä sille sensitiiviset mikrobit tehokkaasti, mutta jättää vastustuskykyisemmät, joiden tappamiseen vaadittaisiin pidempi altistus antibiootille, eloon. Tälläisen tapahtuman seurauksena saatat kantaa suolessasi antibioottiresistenttiä mikrobikantaa, joka yleiskunnon laskiessa voi aiheuttaa oppurtunistisen infektion, joka on taas vaikeampi hoitaa syntyneen antibioottiresistenssin takia. Antibioottiresistenssi voi myös siirtyä mikrobipopulaatiosta toiseen lateraalisen geenisiirron takia, jolloin vahinko moninkertaistuu. Eli syö kuuri loppuun ja käytä samalla probiootteja helpottamaan vatsaoireita tai ehkäisemään niitä kokonaan.
[/quote]
toinen mamma korostaa, että syö niitä probiootteja (maitohappobakteereja) koko kuurin ajan ja viellä jonkin aikaa kuurin loppumisen jälkeenkin. Älä ota maitohappobakteeria samaan aikaan kuin otat antibiootin. Silloin se ei tehoa. Näin saatat välttyä antibiottiripulilta. Antibioottikaan ei ole riskitön lääke, mutta ylläolevista syistä sitä ei ole hyvä jättää keskenkään. Jos tulee tilanteita, että lääke pitää jättää kesken, siitä tulee aina keskustella lääkärin kanssa. Omin päin ei saa lopettaa lääkettä.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 08:43"]
En ole sinua miinuspeukuttanut (vaikka voisinkin), mutta oletan sinun saaneen niitä siksi, että olet käynyt lääkärissä ja saanut lääkkeet, mutta nyt et halua niitä ottaa. On totta, että kaikkea hoitoa ei tarvitse kritiikittömästi ottaa ja itse saa käydä netissä lukemassa lisätietoja, mutta sinä et ole lääkäri etkä osaa tehdä diagnoosia.
En tiedä kuinka vanha olet, mutta oletan, että tämä ei ollut ensimmäinen käyntisi lääkärissä elämäsi aikana. Jos asenteesi oli lähtökohtaisesti se, ettet voi luottaa lääkärin sanaan, sinun olisi pitänyt jättää menemättä tai olisit ainakin voinut heti siellä kysyä, mitä käy, jos otat vain yhden pillerin.
On ihan turha itse ruveta säätämään asialla päivää paria myöhemmin ja kyselemään täältä neuvoa. Tai oikeastaanhan sinä et kysy neuvoa, vaan haluat, että saat tukea päätöksellesi olla ottamatta lääkkeitä. Nämä lienee ainakin osasyynä miinuspeukkuihisi.
[/quote] Ei kai sitä yhdestä tapauksesta voi saada kuvaa etten luottaisi lääkäreihin. Tunnen monia lääkäreitä ja tiedän että diagnoosin teko ei välttämättä niin kovin helppoa ole. Enkä minä ollut mitään päättänyt että en syö kuuria loppuun, siksi kysyinkin että haittaako se tässä vaiheessa. ap
28/ap:
Sen verran paljon jankkasit, että sai vaikutelman, ettet luota. En tainnut olla ainoa.
Mutta jos olet noin fiksu, niin miksi ihmettelet miinuspeukkuja?
(25)
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 05:52"]Voit ostaa antibioottikuuri ilman ennalta reseptiä et heidän online-kuuleminen tämä apteekki on lisensoitu Britannian hallitus http://www.europetabs.com
[/quote]
Lopeta!!!Siis tuo spämmäys. Reseptilääk.ei saa tilata. Yllytät rikokseen
Moni tauti voi olla myös kuumeeton. Itselläni on ollut kuumeeton angiina. Lämpöä oli mutta ei tarpeeksi hoitajan mielestä, onneksi sain tapeltua nieluviljelyn josta strep.bakteeri löytyi. Niin monet angiinat olen sairastanut että jo se nielun/kurkun turvotus kertoi minulle tarpeeksi vaikkei varsinaista kuumetta ollutkaan :D
Turha sille on vastata. Tuskin tuo osaa mitään kieltä.
Haluaisin kysyä miksi päätät yhden tabletin otettuasi lopettaa antibioottilääkityksen? Viestiesi perusteella vaikuttaa siltä että mikään olossasi ei muuttunut siinä välissä kun otit ensimmäisen tabletin ja yhtäkkiä päätit haluta lopettaa kuurin. Miksi et miettinyt asiaa ennen kuin lunastit reseptin tai otit ensimmäisen pillerin?
Aina kun itse saan lääkekuurin tms. luen heti alkuun lääkepakkauksen lappuset. Netistä voi myös etsiä tietoa ennen kuin ostaa koko lääkettä, ja jos olisin joskus todennut etten sivuvaikutusten vuoksi halua käyttää lääkettä, olisin ollut ottamatta sitä ensimmäistäkään pilleriä. Kuurin kesken jättäminen ei yleensä ole järkevää.
Tauti voi myös olla kuumeeton, niin kannattaa syödä loppuun.
No, jos olet yhden ottanut, niin voit lopettaa. Ei ole ehtinyt vaikuttaa vielä, mulla oli sama tilanne kerran. Ja sain ohjeet noin.
toki soita terveysneuvonta.
Jos olet aloittanut,syöt myös loppuun!!!!!!!Muuten tulee antibiooteille resistenttejä kantoja lisää.Ensi kerralla älä edes hae reseptiä jos et tunne itseäsi kipeäksi.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 09:34"]
28/ap:
Sen verran paljon jankkasit, että sai vaikutelman, ettet luota. En tainnut olla ainoa.
Mutta jos olet noin fiksu, niin miksi ihmettelet miinuspeukkuja?
(25)
[/quote] eli viestissä luki: "
Jostain, olikohan terveyskirjasto, luin juuri että antibiootit tuhoavat nielusta myös tervettä suojaavaa bakteeristoa... Näin voin siis altistua uusille hengitystietulehduksille.
Tiedän kyllä, että kuurin jättäminen on paha juttu, mutta onko se niin paha, jos on yhden kerran vasta ottanut...
ap" Kumpiko noista oli se peukuttelun aihe? ja kohta 2: "
Ihan luotettavan oloisista lähteistä katselin noita tietoja, en mistään äläsyökoskaanmitäänmitävirallinentahosanoo -blogeista."
luotettavan oloiset lähteet = terveyskirjasto ja nettineuvo http://www.nettineuvo.fi/index.asp
ja äläsyö... viittaa Antti Heikkis -tyyppisiin blogisteihin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Keskeyttämällä antibioottikuurisi kesken kasvatat antibiooteille vastustuskykyisen bakteerikannan syntyä. Syö kuurisi loppuun. Jos et itsesi, niin muun ihmiskunnan takia.
Ei kuitenkaan yhden päivän jälkeen....se on niin pieni määrä.
Olen sitä mieltä että kun olet jo sen ensimmäisen ottanut et voi lopettaa kuuria enää (tämän voit varmistaa vain lääkäriltäsi) kuurin jälkeen suosittelen niitä maitohappo bakteerien ottamista ja ensi kerralla ehdotan että et aloita mitään kuuria ennenkuin olet varma ettet ala epäröimään kesken kaiken =D Näin minun mielestäni. Eikä niitten lääkärien kyllä enää tänäpäivänä pitäisi niin löyhäkätisesti jaella niitä antibiootti kuureja.
Kuuri pitäisi syödä loppuun vaikka se olisikin turha. Syömällä loppuun vältetään turha mikrobien antibioottivalinta. Keskeneräinen kuuri tappaa kyllä sille sensitiiviset mikrobit tehokkaasti, mutta jättää vastustuskykyisemmät, joiden tappamiseen vaadittaisiin pidempi altistus antibiootille, eloon. Tälläisen tapahtuman seurauksena saatat kantaa suolessasi antibioottiresistenttiä mikrobikantaa, joka yleiskunnon laskiessa voi aiheuttaa oppurtunistisen infektion, joka on taas vaikeampi hoitaa syntyneen antibioottiresistenssin takia. Antibioottiresistenssi voi myös siirtyä mikrobipopulaatiosta toiseen lateraalisen geenisiirron takia, jolloin vahinko moninkertaistuu. Eli syö kuuri loppuun ja käytä samalla probiootteja helpottamaan vatsaoireita tai ehkäisemään niitä kokonaan.