Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkomailla lapsen saaneet - kysymys kastamisesta!

Vierailija
09.12.2013 |

Te ulkomailla asuvat ja siellä synnyttäneet, oletteko kastaneet lapsenne? Kastoitteko paikalliseen kirkkoon vai oman synnyinmaanne kirkkoon? Missä juhlat järjestettiin?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei ole kastettu. Emme halua liittää lapsiamme mihinkään aattellisiin yhteisöihin. Liittykööt itse jos joskus haluavat.

Vierailija
2/14 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 14:41"]

Lapsia ei ole kastettu. Emme halua liittää lapsiamme mihinkään aattellisiin yhteisöihin. Liittykööt itse jos joskus haluavat.

[/quote]

Miten sukulaisenne ovat suhtautuneet tähän? Odottivatko he jonkinlaista juhlaa kaukana asuvien lasten kunniaksi?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
4/14 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kastettu, emmekä edes kyselleet sukulaisten suhtautumista asiaan. Toisaalta emme olisi kastaneet lapsia vaikka olisimme asuneet Suomessakaan.

Vierailija
5/14 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lastamme ovat syntyneet ulkomailla, eri maissa. Ei ole kastettu vaan liitetty asuinmaassa paikalliseen rekisteriin ja Suomessa väestörekisteriin. Pidimme juhlat syntymää seuraavana kesänä, jolloin lapset olivat 2--6kk. En tiedä mitä sukulaiset odottivat, mutta ainakin nimijuhlat olivat mukavan leppoisat puutarhajuhlat kummallakin kertaa, joten kukaan tuskin pahastui tavastamme toimia. Jos olisi, ei me nyt siltikään olisi lapsia kastettu tai ristiäisiä pidetty.

Vierailija
6/14 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi kastettiin isovanhempien kotona Suomessa, tulimme sitä varten lomalle vauvan kanssa kotimaahan.

Vierailija
7/14 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidön kuopus syntyi Saksassa, ja hänet kastettiin 1 kk ikäisenä Suomessa. Se onnistui, koska minulla on edelleen kotipaikkakunta ja kotisrk Suomessa (eli "kirjoilla poissaolevana"). Kasteen olisi voinut toimittaa myös suomalaispappi täällä Saksassa, jolloin lapsi olisi liitetty paikallisen evankelisen kirkon jäseneksi. Halusimme kuitenkin järjestää kastejuhlan Suomessa, koska meidän oli helpompi matkustaa vauvan kanssa Suomeen kuin suvun ja kummien tänne.

Vierailija
8/14 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidettiin nimiäiset.

Vierailija
9/14 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän molemmat muksut on syntyneet Briteissä, vanhempi kastettiin isovanhempien toiveesta noin 4kk ikäisenä kun olimme lapsen kanssa lomalla, samassa kirkossa jossa minutkin on kastettu ja jälkeenpäin isohkot kekkerit mun vanhempien luona, kuopus kastetaan nyt jouluna samalla kaavalla.

Me tosiaan kastettiin siksi että se oli isovanhemmille niin tärkeää ja olihan se ihana juhlia pienen syntymää ja itse tilaisuus oli tosi kaunis ja kepeä.

Vierailija
10/14 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän 2 nuorinta on syntynyt ulkomaassa. toinen kastettiin kesälomalla suomessa, toinen täällä. täällä on suomalainen merimieskirkko ja pappi ja tilaisuus pidettiin kotona.

Vierailija
11/14 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 15:07"]

Kaksi lastamme ovat syntyneet ulkomailla, eri maissa. Ei ole kastettu vaan liitetty asuinmaassa paikalliseen rekisteriin ja Suomessa väestörekisteriin. Pidimme juhlat syntymää seuraavana kesänä, jolloin lapset olivat 2--6kk. En tiedä mitä sukulaiset odottivat, mutta ainakin nimijuhlat olivat mukavan leppoisat puutarhajuhlat kummallakin kertaa, joten kukaan tuskin pahastui tavastamme toimia. Jos olisi, ei me nyt siltikään olisi lapsia kastettu tai ristiäisiä pidetty.

[/quote]

Missä maassa piditte juhlat?

ap

Vierailija
12/14 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 15:46"]

Meidän molemmat muksut on syntyneet Briteissä, vanhempi kastettiin isovanhempien toiveesta noin 4kk ikäisenä kun olimme lapsen kanssa lomalla, samassa kirkossa jossa minutkin on kastettu ja jälkeenpäin isohkot kekkerit mun vanhempien luona, kuopus kastetaan nyt jouluna samalla kaavalla.

Me tosiaan kastettiin siksi että se oli isovanhemmille niin tärkeää ja olihan se ihana juhlia pienen syntymää ja itse tilaisuus oli tosi kaunis ja kepeä.

[/quote]

Eikö lapsen syntymää osata juhlia jos mukaan ei tuupata väkisin pappia ja kirkkoa? 

Vierailija
13/14 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 18:24"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 15:46"]

[/quote]

Eikö lapsen syntymää osata juhlia jos mukaan ei tuupata väkisin pappia ja kirkkoa? 

[/quote]

Osataan toki mutta kuten sanoin kaste kirkossa oli tärkeä juttu isovanhemmille :)

Vierailija
14/14 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ensimmainen lapseni syntyi muslimimaassa, sai nimen maan tapojen ja riittien kanssa. Eipa tuo ole isaansa, minua eika lasta vaivannut, muistin vasta kun luin taman ketjun.

Suomessa vanhempani olivat laittaneet vaestorekisteriin eika sekaan ketaan haitannut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä