Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunteeko kukaan täällä Oona Chanelia?

Vierailija
09.12.2013 |

Hesarissa oli viikonloppuna kuukausiliitteessä juttu Oona Chanelista. Asuuko hän siis Suomessa?

Kommentit (111)

Vierailija
21/111 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 16:14"]

Haloo?

Siis meinaat, että kukaan Chanelin suvusta ei ole koskaan astunut Ranskan maaperää pidemmälle? 

No sähän tän jutun todistit aukottomasti.

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 16:00"]

Oliko Coco Chanelin  suku sitten virolainen tai suomalainen?

Ei mikään ihme, jos jotkut uskoo tuon naisen tarinaa, kun selvän suomenkielisen lehtijutunkaan perusteella ei vielä ymmärretä, ettei ole ranskalaista sukua ensinkään :D

Kyllä toimittaja oli nähnyt vaivaa selvittääksen naisen taustoja ja aika hyvin hän selvittikin. Eiköhän Miss Suomi-kisoihin pyrkiessä olisi tullut tuo sukulaisuus esille, jos se olisi totta, eikä myöhemmin keksitty legenda, jolla yritetään myydä "tuotetta".

Omaa indentiteettiään ei saisi koskaan myydä, itsestä ei kannata kertoa satuja. Siinä voi käydä huonosti.

Nimen muuttaminen on eri asia kuin sukusuhteiden keksiminen.

[/quote]

[/quote]

Sarjassamme: Järjenjättiläiset pähkäilee.

Rokkipiireissä salanimien ja keksittyjen elämäntarinoiden käyttö on ihan tavanomaista - sillä pyritään edistämään myyntiä (Andy McCoy - onkohan siinä mitään aitoa, hampaatkin meni stana). Samoin kirjailijoissa on muutama ns. tehty persoona. Lykkyä tykö vaan Oonalle - jollain sitä on massasta erotuttava.

Vierailija
22/111 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisotäti tarkoittaa isovanhemman sisarta. Oonan tapauksessa mainitaan sukulaisuuden tulevan isän puolelta. Siis Oonan isän jompikumpi vanhempi (siis isän äiti tai isän isä) olisi ollut Coco Chanelin sisko tai veli.

Tunnetusti Coco Chanelilla oli sisaruksia, ja tiedossa on, mikä Hesarin jutussakin mainitaan, että Cocon isällä (ehkä äidilläkin) oli todennäköisesti muita lapsia muista suhteistaan. Oona Velsin juttu voi siis olla totta, eikä Hesarin juttu todista sitä millään lailla vääräksi.

Mulle tässä on kyse on journalismin tasosta ja perusteista, ei siitä onko tuo Oona oikeasti Chanel-sukua vai ei. Pointti on se, että hyvin voi olla, eikä toimittaja ole saanut asiaan mitään valaistusta, mutta siitä huolimatta tekee ison "skuupin" asiasta ilman perusteita, pelkkiin omiin epäilyihinsä pohjaten. Huolestuttavaa (laatu)journalismin kannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/111 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä vain täältä ulkomailta. Ei kannata keksiä tuollaisia satuja. Taiteilijanimen ottaminen on eri asia kuin kiivetä seurapiirien lemmikkiapinaksi keksityllä sukupuulla. Hän on valehdellut olleensa monien muotitalojen listoilla mutta häntä ei niissä ole tunnettu. Toimittaja on tehnyt hyvää työtä. Nyt vaan odotetaan miten lapsuuden ja nuoruudenaikaiset tutut ottavat yhteyttä mediaan:) Jos sukunimi on Vels oikeasti niin hänen sukunsa on Hollannista. Tällä suvulla ei ole mitään yhteyttä kapellimestareihin tai näyttelijöihin tms. Heidän koko sukupuunsa löytyy julkisena netissä. Suomessa on asunut muutamia velsejä joskus ja se näkyy väestörekisterissä alle 10 otoksena

Vierailija
24/111 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 16:31"]

Isoisotäti tarkoittaa isovanhemman sisarta. Oonan tapauksessa mainitaan sukulaisuuden tulevan isän puolelta. Siis Oonan isän jompikumpi vanhempi (siis isän äiti tai isän isä) olisi ollut Coco Chanelin sisko tai veli.

Tunnetusti Coco Chanelilla oli sisaruksia, ja tiedossa on, mikä Hesarin jutussakin mainitaan, että Cocon isällä (ehkä äidilläkin) oli todennäköisesti muita lapsia muista suhteistaan. Oona Velsin juttu voi siis olla totta, eikä Hesarin juttu todista sitä millään lailla vääräksi.

[/quote]

Ei, vaan isoisotäti tarkoittaa isoisovanhemman siskoa. Vanhemman sisko = täti. Isovanhemman sisko = isotäti. Isoisovanhemman sisko = isoisotäti.

Chanelin äiti oli pyykkäri ja isä oli kaupustelija, eivätkä he olleet naimisissa Chanelin syntymän aikaan. Eivät siis mitään moraalin esikuvia, tuon maailman ajan standardien mukaan. Coco sai sukunimekseen Chanel (eli siis isänsä sukunimen), kun hänen vanhempansa menivät naimisiin. Chanelin vanhemmilla saattoi olla muiden kanssa muitakin aviottomia lapsia, joilla voi olla olemassaolevia jälkeläisiä, mutta pointti on, että heistä ei tiedetä mitään. Jos näitä jälkeläisiä on olemassa, he eivät siis itsekään tiedä olevansa sukua Coco Chanelille, ja heidän nimensä ei olisi Chanel.

Totta kai minäkin voin olla ehkä olemassa olleen aviottoman lapsen kautta sukua vaikka Napoleonille. Mitään todisteita minulla ei asiasta ole, eikä mitään syytä olettaa niin, mutta koska asia voisi olla niin, taidankin ottaa sukunimekseni Bonaparten.

Vierailija
25/111 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa tämän Oonan oma sukupuu on helposti tutkittavissa jos tietää oikean sukunimen:) Vels-nimisiä ei asu Suomessa vaan he ovat muuttaneet ulkomaille niin olisivatko hollantilaisperhe, netissä näyttäisi yhdellä olevan kiinnostusta suomenkieleen ja itäblokin maihin

Vierailija
26/111 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mistä me lukijat tarkalleen ottaen voimme päätellä, että Oona Vels tai Chanel on valehdellut olleensa monien muotitalojen listoilla? Toimittaja viittaa teksteihin ja asioihin, joita muut viestimet ovat (ei siis oona itse) Oonasta kertoneet. Millä lailla Oona siis on valehtelija tämän Hesarin jutun perusteella? Onko se hyvää toimittajan työtä, että antaa ymmärtää Oonan valehdelleen,kun itse asiassa on kyse vain toimittajan tekemästä huonosta taustatyöstä?

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 16:36"]

Hän on valehdellut olleensa monien muotitalojen listoilla mutta häntä ei niissä ole tunnettu. Toimittaja on tehnyt hyvää työtä.

[/quote]

Vierailija
27/111 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen samaa mieltä Angelica Kallion kanssa:

"Angelica Kallio kertoo, että muodin maailmassa on ennenkin haettu läpimurtoa muuttamalla nimeä ja tarinaa.

Entinen huippumalli on törmännyt Oona Chaneliin New Yorkissa muutaman kerran.

"Kun kerran kuulet tuon nimen, et koskaan saa sitä pois mielestäsi. Menestyäkseen pitää erottua. Hän erottuu."

Angelica Kallion mielestä suomalaisten kannattaisi olla kaikesta huolimatta ylpeitä uudesta nousevasta mallistaan."

Vierailija
28/111 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, missä vaiheessa on tullut ihan hyväksyttävää ja jopa kannatettavaa ("lykkyä tykö Oonalle!") kertoa valheita totena, jos ne valheet ovat sellaisia, että ne "voisivat" olla totta. Oona VOISI olla sukua Coco Chanelille, Enkeli-Elisa VOISI olla oikea tyttö, lehmät VOISIVAT lentää ja taivaalta VOISI sataa vanhoja ämmiä... okei, nämä asiat eivät ole ehkä sataprosenttisesti totta, ja itse asiassa eivät ole totta ollenkaan, mutta ne VOISIVAT olla totta jossain vaihtoehtotodellisuudessa, ja sitä paitsi tarkoitushan on hyvä, joten tsemppiä vaan, kyllä se valehtelu vielä kannattaa!

Oikeasti? Jonkun tytön ura mallina ja seurapiirikaunottarena on minulla ihan sama, mutta missä menee raja? Missä vaiheessa esimerkiksi poliitikot saavat alkaa perustella näkökantojaan väitteillä, jotka VOISIVAT olla totta? Tai no, perustelevat kai jo nytkin, joten tsemppiä vaan heillekin!

Vierailija
29/111 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja millä aukottomalla logiikalla päättelet, että Cocon sukulaiset eivät tietäisi olevansa sukua Cocolle? Tiedät (ehkä esim suorastaan jonkun elokuvan tai muun luotettvan lähteen perusteella?), ettei Coco koskaan ollut yhteydessä näihin puolisisaruksiinsa? Tai Cocon vanhemmat eivät koskaan kertoneet muille lapsille kuuluisasta sisaruksestaan? Kyllä on aukottomat tiedot taas.

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 16:44"]

Jos näitä jälkeläisiä on olemassa, he eivät siis itsekään tiedä olevansa sukua Coco Chanelille, ja heidän nimensä ei olisi Chanel.

[/quote]

Vierailija
30/111 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, missä vaiheessa on tullut ihan hyväksytyksi ja jopa kannatettavaksi kertoa uutisina asioita jotka voisivat olla totta? Siis voi olla totta, että Oona on keksinyt tai liioitellut sukuhistoriaansa, mutta toimittajalla ei ole mitään todisteita, muttajutun voi silti kirjoittaa pelkän henkilökohtaisen epäilyn perusteella.

Media on neljäs valtiomahti, ja mm. siksi sen pitäisi käyttää valtaansa harkitusti ja vastuullisesti. Oona-juttu on täyttä roskajournalismia, nyhjätty todellakin tyhjästä. :-(

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 16:53"]

En tajua, missä vaiheessa on tullut ihan hyväksyttävää ja jopa kannatettavaa ("lykkyä tykö Oonalle!") kertoa valheita totena, jos ne valheet ovat sellaisia, että ne "voisivat" olla totta.

[/quote]

Vierailija
31/111 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 16:57"]

Ja millä aukottomalla logiikalla päättelet, että Cocon sukulaiset eivät tietäisi olevansa sukua Cocolle? Tiedät (ehkä esim suorastaan jonkun elokuvan tai muun luotettvan lähteen perusteella?), ettei Coco koskaan ollut yhteydessä näihin puolisisaruksiinsa? Tai Cocon vanhemmat eivät koskaan kertoneet muille lapsille kuuluisasta sisaruksestaan? Kyllä on aukottomat tiedot taas.

[/quote]

No on se nyt sen verran aukotonta on kuin kenenkään historiallisen henkilön sukupuusta voi aukotonta tietoa olla. Oletko sinä itse lukenut yhtään Coco Chanelin elämäkertaa? Tuo yllämainittu rouva on tosiaan ainoa Coco Chanelin sukulainen, jonka tiedetään olevan elossa, ja joka siis peri isotätinsä.

Meinaatko, että joku köyhä ranskalaisperhe tiesi olevansa sukua Coco Chanelille (kyllä, koko porukka olivat Köyhiä isolla K:lla, siitä ei pääse minnekään: Coco itse tienasi omaisuutensa silkalla päättäväisyydellä, tyylitajulla ja oveluudella) mutta eivät ole ikinä hiiskuneet asiasta kenellekään? Että Coco Chanelin lukemattomat elämäkertakirjailijat eivät ole sukututkimuksissaan löytäneet näitä salaperäisiä hiljaisia Chaneleita? Eivät kai vain ole osanneet etsiä Suomesta.

Chanelin äiti kuoli nuorena, ja isä hylkäsi lapsensa lastenkotiin. Isä ei koskaan ottanut mitään yhteyttä, ja koska hän oli syntynyt jo 1850-luvulla, hän oli luultavasti jo kuollut siihen mennessä, kun Coco alkoi niittää mainetta 1930-luvulla.

Coco Chanel muuten itse valehteli syntyperästään kaikenlaisia monimutkaisia tarinoita, koska ei halunnut myöntää olevansa köyhän kaupparatsun ja pyykkärin tytär. Taipumus kulkee näköjään suvussa.

Vierailija
32/111 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:02"]

En tajua, missä vaiheessa on tullut ihan hyväksytyksi ja jopa kannatettavaksi kertoa uutisina asioita jotka voisivat olla totta? Siis voi olla totta, että Oona on keksinyt tai liioitellut sukuhistoriaansa, mutta toimittajalla ei ole mitään todisteita, muttajutun voi silti kirjoittaa pelkän henkilökohtaisen epäilyn perusteella.

[/quote]

No, sinä puhut nyt omenoista, ja minä appelsiineista, kuten vierailla mailla sanotaan.

Minä en kehu tuota artikkelia miksikään journalismin riemuvoitoksi. Ihmettelin vain sitä ilmiötä, että yhä useammat ihmiset tuntuvat tsemppaavan ja kehuvan valehtelijoita saavutuksistaan periaatteella "mitä väliä, kun se kerran voisi olla totta". (Ja kaikki epäilijät ja kritisoijat ovat "kiusaajia", totta kai.) 

Vierailija
33/111 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäään usko Oonan tarinaa hetkeäkään, mutta hesarin jutuksi se on rimanalitus. Se että tyttö, joka nyt esiintyy Chanel-nimellä, on joskus työskennellyt mäkkärillä Vels-nimellä, ei ole journalismia.

Vierailija
34/111 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toden totta me puhumme eri hedelmistä. Eri kielilläkin vieläpä.

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:18"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:02"]

[/quote]

No, sinä puhut nyt omenoista, ja minä appelsiineista, kuten vierailla mailla sanotaan.

Minä en kehu tuota artikkelia miksikään journalismin riemuvoitoksi. Ihmettelin vain sitä ilmiötä, että yhä useammat ihmiset tuntuvat tsemppaavan ja kehuvan valehtelijoita saavutuksistaan periaatteella "mitä väliä, kun se kerran voisi olla totta". (Ja kaikki epäilijät ja kritisoijat ovat "kiusaajia", totta kai.) 

[/quote]

Vierailija
35/111 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehee, muistan kuinka lapsena sepittelin tarinoita huimasta perheestäni tyyliin "isäni omistaa karkkitehtaan ja äitini on leijonankesyttäjä, olemme myös sukua Take Thatille..." :D! Tarinat upposivat ja ilmankos olin tosi suosittu ala-asteella :D! Enää en kyllä tohtisi valehdella. Itsetuntoni ei kestäisi valheella menestymistä. Näitä huijaritarinoitahan on pilvin pimein seurapiirihistorioissa. Monilla pieni ja viaton kokeilu karkaa käsistä, kun ihmiset todella uskovat näitä huijaustarinoita. Paljastaa muuten seurapiirien aika säälittävän todellisuuden, missä pelkällä nimellä tai ulkokohtaisilla tekijöillä voi menestyä ja saada läjän sälkääntaputteluita. 

En minäkään usko tuon Oonan tarinaa. Itseasiassa muistan Oona Velsin jotenkin hämärästi, en siis tunne, mutta muistan olleen aikoinaan esillä joissain missiuutisissa. Heti ekana tulee mieleen, että onkohan naisella kaksisuuntainen mielialahäiriö. Tunnen muutamia bibolaareja, joilta voisi lähteä vastaavanlaista juttua :D!

Toivottavasti Oona ehti kuitenkin nauttia vedätyksestään... ehkä osasi varautua, että paljastuu joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin :).

Vierailija
36/111 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:19"]

En minäään usko Oonan tarinaa hetkeäkään, mutta hesarin jutuksi se on rimanalitus. Se että tyttö, joka nyt esiintyy Chanel-nimellä, on joskus työskennellyt mäkkärillä Vels-nimellä, ei ole journalismia.

[/quote]

Luultavasti toimittaja on innostunut vähän liikaa näistä mediaa kutkuttaneista pikku mysteereistä, Enkeli-Elisoista sun muista. Olisihan tuosta enemmän paneutumalla saanut ihan mielenkiintoisenkin jutun aikaiseksi, mutta tällaisenaan artikkeli oli kyllä aikamoista sekasotkua. Maltti olisi ollut valttia...

Vierailija
37/111 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo ja mun biologinen isä on Brad Pitt. Äiti tapas sen aikoinaan roadtripillä jenkeis ja se ei ollu viel kuuluisa. Sillon ei ollut vielä kännyköitä niin yhteydenpito oli vaikeaa ja muutenkin viikon juttu vaan. En oo viel saanu Bradiin yhteyttä, koska hiukan vaikeaa..... Mutta mä aion kyl todistaa tän jutun viel joku päivä!!!

Vierailija
38/111 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:44"]

joo ja mun biologinen isä on Brad Pitt. Äiti tapas sen aikoinaan roadtripillä jenkeis ja se ei ollu viel kuuluisa. Sillon ei ollut vielä kännyköitä niin yhteydenpito oli vaikeaa ja muutenkin viikon juttu vaan. En oo viel saanu Bradiin yhteyttä, koska hiukan vaikeaa..... Mutta mä aion kyl todistaa tän jutun viel joku päivä!!!

[/quote]

Tämä VOISI olla tosiaan totta.

Vierailija
39/111 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika lailla eri asia postata tuo sukuhistoriasi aihe vapaalla kuin todella ratsastaa sillä oikeasti. Sori vaan. Puhutaan ihan eri sarjan suorituksista.

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 17:44"]

[/quote]

Vierailija
40/111 |
10.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kuitenkin vielä antaa tosi isot propsit siitä, miten hyvin osaa englantia ja esiintyy vakuuttavasti. Kannattaisi ihan oikeasti harkita näyttelijän uraa, mikäli kaikki puheet ovat tuulesta temmattuja :). 

http://www.vogue.it/en/people-are-talking-about/focus-on/2013/04/oona-chanel#ad-image269478

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi