Vauvan reissuruoat
Hei!
Onko kenelläkään hyviä vinkkejä 9 kk vauvan "reissuruoista"? Vauva syö kalaa, lihaa, kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Purkkiruokia emme ole antaneet. Mitkä mielestänne on hyviä reissuun otettavia ruokia, jotka säilyvät hyvin ja on helppo "valmistaa". Avokado ja banaani nyt ainakin ja muutamat muut helposti muussattavat hedelmät. Mitä muuta olette käyttäneet?
Kommentit (40)
Jos vauvalla on hampaat ja pystyy pureskelemaan, on vaihtoehtoja paljon enemmän. Esim. rusinat, riisi- ja perunapiirakat yms.
Hampaattomalle soseita syövälle vauvalle vaihtoehtoja on vähemmän. Muussattavien hedelmien lisäksi tulisi mieleen esim. raastettavat juurekset. Esim. jos ottaa porkkanan ja hyvän raastimen mukaan. Mitkäköhän muut juurekset toimisi näin?
Personal Blender on tosi hyvä pienikokoinen blenderi, joka kulkee usein matkoillakin mukana. Jos menee paikkaan, jossa on sähköt, mutta kohteessa tai matkalla ei ole kylmäsäilytysmahdollisuutta, se toimii hyvin. Kasvikset ja muut kun säilyvät raakoina lämpimässäkin. Muutenkin tykkäämme antaa vauvalle usein raakaruokaa, jotta vitamiinit ei häviä kypsennettäessä. Meidän lapsemme söi jo 6 kuukautisena esim. kukkakaalia ja parsakaalia raakana, kunhan se oli blendattu hyvin ja sekoitettu sopivien ainesosien kanssa yhteen.
Kokeilkaa ennen reissua, että mikä purkkiruoka maistuu ja sitä sitten mukaan. Lämpimässä säilyvä valmisruoka on aivan ylivertaisen kätevää evästä.
Miksi purkkiruoka ei kelpaa? Matkoilla aivan ylivoimainen vaihtoehto.
Haetko tässä nyt eväs vinkkejä vai pidemmäksi aikaa ruokia?
Nimenomaan eväsvinkkejä. Kotona on helppo tehdä mitä vaan.
Valmisruokaa minäkin ehdotan. Niissä löytyy oikeasti ravintosisällöltään hyviä ruokia, joita voi sitten täydentää tuoreilla hedelmillä. Reissusta kaikki nauttivat enemmän kun ei tarvitse nyhrätä raaka-aineiden kanssa. Ruokavalio on kokonaisuus, ei kannata takertua periaatteisiin, silloin kun niistä ei ole merkittävää hyötyä.
Banaani on aika huono matkaeväs koska se menee mustaksi jos on pikkuhetkenkin laukussa.
En ymmärrä mikset voi ottaa purkkiruokaa mukaan? Meinaatko että pilaat sen ihmisenalun jos syö sen viikon(?) elämästään purkissa olevaa ruokaa? Että koko loppuelämän ruokailutottumukset on auttamatta pilalla?
Mitäpä jos tekisit ruokia pakastimeen, vaikka jääpala muotteihin. Otat rasiaan mukaan kun lähdet ja paikan päällä lämmität. Jäiset palat kun laitat rasiaan eivät kovin paljon kerkeä sulamaan sen 2-3h aikana tai mikä nyt teillä on ateria väli. Hedelmät on tietenkin aina helppoja jos lapsi osaa vaan niitä syödä.
Evääksi olen ottanut pakasteesta jäisiä soseita ja ne kyllä pysyvät jäässä päivän ajan, lämmitetty matkalla tarpeen mukaan. Tuskin ne tosin pilttejä kummempia ruokia ovat, vaikka itse tehtyjä ovatkin.
Ei tehdä tästä ketjusta purkkiruoka / tuoreruokaväittelyä. Kummallakin on kannattajansa. Haluaisin nimenomaan kuulla niitä vinkkejä eväsruoista, jotka eivät ole eineksiä.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 09:25"]
Yritetään välttää eineksiä.
[/quote]
pikkasen on mammalla nimikkeet sekaisin. Eineksiin ei kuulu purkkiruuat.
Suosittelen niiden pikaista kokeilemista.
Hyviä nämä mammat, jotka haluavat tehdä kaikki ruuat alusta loppuun asti ja kun vieressä seuraa, kasviksia keitetään kauan ja kaikki tärkeät lisät heitetään viemäristä alas.
Suosittelen lämpimästi tuoteseosten lukemista.
Suomessa on hyvät valikoimat lasten ruuista ja ovat vielä edukkaita.
Me ollaan joka vuosi kuukausi ulkomailla ja kahtena lapsen ekana kesänä otimme kaikki lastenruokapurkit mukaan. Kohdepaikassa valikoima on surkea ja ovat hyvin arvokkaita. Matkalaukut 3 x 20 kg sisälsivätkin pitkälti purkkeja ja vaippoja, käsimatkatavaroissa tuli vaatteet ja muut mitä matkalla tarvittiin.
Paluussa olikin matkalaukuissa runsaasti tilaa.
Purkkiruoka on paras eväs. Kyllä me muutkin halutaan välttää eineksiä, mutta reissussa purkkiruoka on turvallinen vaihtoehto.
Meidän pienin on allerginen ja jossain vaiheessa purkkiruuista ei löytynyt mitään sopivaa. Reissuun lähteminen oli kyllä yhtä helvettiä, kun pakastin lapselle ruoka-annoksia ja sitten pakkasin ne "saavilliseen" kylmävaraajia, jotta ne olisivat vielä kolmen päivän päästäkin syömäkelpoisia. Ja loppureissusta lapsi sitten sai pelkkiä ranskalaisia ruuaksi. Että olisin ottanut ilomielin mukaan sopivia purkkiruokia, vaikka muuten teenkin kaiken ruuan itse.
Periaatteet on hyviä, mutta ehdottomuus on tuollaisessa asiassa typerää.
Ei se vauva kuole jos välillä syöttää valmisruokaa. Se on vaan niin kätevää. Pari lusikkaa mukaan ja kaupan kautta reissuun
Mä panostan aika paljon ruokaan, mutta kyllä meillä lapsi on reissuilla ja myös joskus kotona syönyt purkkiruokaa. Tuosta purkkiruokakammosta kannattaa oikeasti opetella eroon, koska mitään muita kuin mielikuvaperusteita niiden ehdottomalle välttämiselle ei ole.
Ihan tavallisista marketeistakin saa luomupurkkiruokia, joten jos sulla on tapana tehdä luomuruokaa, voit ostaa niitä. Mä oon ostanut joskus isollekin lapselle (2-v) noita luomupurkkiruokia, että on jotain ruokaa, jos hätä yllättää.
MIetin itse samaa aikoinani mutta purkkiruokia parempaa vaihtoehtoa en löytänyt. Sen kerran jälkeen kun yritin kypsentää kasviksia vedenkeittimen kanssa olen hyvillä mielin ostanut luomupurkkiruuat reissuille.
Jo ihan hygieniasyistä kannattaa matkoilla ottaa suosiolla purkkiruuat käyttöön. Ja samalla jää itsellekin aikaa nauttia matkasta enemmän, kuin että pitäisi stressata lapsen ruuista ja niiden valmistuksesta.
Enkä kutsuisi lasten purkkiruokia einesruuiksi.
Millaisesta reissusta on kyse? Pelkistä matkaeväistäkö? Ei kai muuten mihinkään reissulle tarvitse erikseen vauvanruokia mukaan ottaa.
[/quote]
Hyviä nämä mammat, jotka haluavat tehdä kaikki ruuat alusta loppuun asti ja kun vieressä seuraa, kasviksia keitetään kauan ja kaikki tärkeät lisät heitetään viemäristä alas.
[/quote]
AP ei varmaan huomannut, että olit vieressä seuraamassa :)