Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kaverisynttärien kiitoslahjapussit!!

Vierailija
09.12.2013 |

Voisitteko hyvät mamma-kolleegat kertoa että harrastetaanko teidän perheessä tällaisia "kiitoslahja-pusseja" kun lapsellanne on kaverisynttärit? Jos kyllä-niin miksi ihmeessä?Mielestäni synttärisankari on se joka saa lahjoja-ei vieraat!En oikein ymmärrä tällaista..lapseni on vasta vauvaikäinen mutta ystävät/tuttavat kertovat juttuja. Kuinka yleistä tällainen oikein on?Ei varmasti kaikilla ole tuollaiseen varaa..:( Ei tällaista ollut ennen, Mitä niihin pusseihin sitten laitatte? 

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivaa pitkästä aikaa tämä vanha hyvä aihe! Muistetaan keväällä välikausihaalarit ja kesällä puistoruokailu!

Vierailija
2/26 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välimerkin jälkeen tulee välilyönti! Onko se nyt niin vaikeaa sisäistää?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään ymmärrä niitä pusseja. Kyllä lasten pitää oppia myös se, että yksi saa lahjoja ja muut saavat odottaa lahjoja omaan synttäripäivään asti. No myönnyin kyllä asialle ja tein aarteenetsintää lapsille. Aarteesta löytyi kaikille lapsille pikkulahja. Eli 2€ gogot. Tein sen, etten menetä kasvojani-yhteisön oletetusta painostuksesta.

Vierailija
4/26 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on noita synttäreillä/lastenkutsuilla ja ovat ns "palkintoja" jostain pelistä, esim. onginta, aarteenetsintä, mitä nyt milloinkin teemaan sopii. Yleensä laitan pusseihin muutaman "erillispakatun" karkin (tikkari, pieniä namipusseja tms. "party pack"-pusseista) ja jonkun pienen yllätyksen (heijastin, kumipallo jne.) ja mahdollisesti tarroja.

Vierailija
5/26 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole lapseni synttäreille mitään lahjapusseja vieraille antanut, mutta oma lapsi on toisten synttäreiltä niitä joskus saanut. En usko että kukaan mitenkään erityisesti olettaa sellaisia saavansa joten ihan oma valinta haluaako sellaisia antaa vai ei. Niissä mitä olen nähnyt on yleensä ollut muutama joku ihan halpa juttu, tyyliin yksi karkki ja pari jotain halpaa n.0,20-0,50€ maksavaa "krääsäjuttua".

Vierailija
6/26 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi hyi, ei onginnasta saa antaa vieraille lahjoja, ettei ne luule saavansa synttärikutsuilla jotain.

Ongintaa ja paskainen aaveemamman nauru päälle

Vierailija
7/26 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tänään sattumoisin kaverisynttärit ja kyllä, olemme harrastaneet kiitos-lahjoja. Pienimuotoisia tosin. Nyt pussista löytyy Lidlin minismarties karkkiaski sekä joulusuklaa (sellainen joulupukki). Ei sen suurta tarvitse olla, mutta mun mielestä se on ihan kiva tapa. En tosin pahastu lapseni puolesta, jos joillain synttäreillä ei sellaista ole.

Vierailija
8/26 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tehty mitään kiitoslahjapusseja. Enkä ymmärrä, miksi pitäisi lahjoa pikkuvieraita kasvojen menetyksen pelossa, hih. Ei meillä ole käynyt muksuja, jotka olisivat edes vailla pikku herkkupaketteja, kun pöydässä jo saa niitä herkkuja.

Vierailija
9/26 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan ongintaa kaverisynttäreillä jo 70-luvulla! Meillä niistä sai leikkihyönteisiä. Mulla on vieläkin tallella se sammakko. :)

Pelkkien pussien jakamisessa en näe mieltä.

Jus onginta, aarteen etsintä, vaikka yhtenä ohjelmanumerona askartelu ja sen tuotoksen vieminen kotiin voi olla ihan hyviä tapoja jakaa jokaiselle pieni muistaminen.

Mutta tuskin 1-v-synttäreiltä sentään. :) Ellei anna vieraille mukulan kuvaa.

Vierailija
10/26 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aina ollut ja niin on ollut lasten ystävienkin synttäreillä. Erityisesti karkit ovat lasten mieleen. Meillä lapset vielä jakavat saamansa karkit sisarusten kesken kotona, mikä on mielestäni tosi kivasti tehty.

Miksi lahjapusseista pitää tehdä niin iso meteli? Muutama karkki ja lapset ovat tyytyväisiä sekä oppivat jotain vieraanvaraisuudesta ja kohteliaisuudesta.

Vierailija
11/26 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni jo, on vanhanaikaista jo!

Vierailija
12/26 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla annettu.

Kaverisynttärit ovat aina vietetty muualla kuin kotona, joten mitään muitakaan "palkintoja" ei olla harrastettu.

Meillä on tavaraa muutenkin aivan liikaa, eivätkä lapset ole kovin innostuneita karkeista.

Vierailija
13/26 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 3 parhaassa/pahimmassa synttäri-iässä olevaa lasta ja kyllä, ovat joka synttäreiltä tuleet kotiin pienen pussin kanssa. Yleensä se on saatu onginnasta tai aarteenetsinnästä tms ja pussissa on pari karkkia ja joku pieni juttu (pinni, koru, pyyhekumi tms). Harvoin niistä pusseista löytyy mitään kovin kallista tai ihmeellistä. Pari kertaa on käynyt niin, että yllätyspussin sisältö on ollut kalliimpi kuin lapsen kutsuille viemä lahja. Myös meillä synttäreillä on aina ongintaa, koska se on yksi lasten suosikkiohjelmanumero.

Vierailija
14/26 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi itku, ei siellä pusseissa tarvi mitään laajakuvatelkkaria tai kotiteatteria olla. Pienenä minulla oli kaverisynttäreillä lahjapusseja ja niin oli usealla kaverillakin, eikä niissä mitään kovin ihmeellisiä lahjoja ollut. Pieni krääsä tiimarista (arvo alle euron nykyistä rahaa) ja joku tikkari/suklaakonvehti tai itse leivottu pikkuleipä/pulla tai tuollaista. Oli aina kiva saada pienimuotoinen muisto juhlista. 

Vierailija
15/26 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisinaan on annettu toisinaan ei. Ei siihen mitään suurta draamaa liity, enkä ole huomannut irl, että kukaan ottaisi tätä asiaa niin vakvasti kuin av-mamma.

Yleensä ollaan annettu lähtiessä xylitol purkkaa tai karkkiaskit. Kerran lähti pikkuvieraiden matkaan matkahammasharjat ja pikkuriikkiset tuubit hammastahnaa.

Vierailija
16/26 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole koskaan annettu kiitoslahjapusseja. Tosin pari kertaa on ollut ongintaa tai aarteen etsintää josta  jokainen muksu on saanut pienen karkkirasian.

Ja joskus ovat askarrelleet esim. puusta jotain ja tietysti askartelut on saaneet viedä kotiin.

Onneksi vieraat ei ole valittaneet niinäkään kertoina kun eivät ole saaneet mitään mukaansa.

Vierailija
17/26 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi harrastaa, mutta kun niitä on ollut kavereiden synttäreillä, niin lapsen piti saada omillekin synttäreilleen leikki, jossa pussit ovat "palkintona". Pari tikkaria, ilmapalloa ja tarrat riittää pienille eikä tule kalliiksi, mutta en silti oikein tykkää koko tavasta. Seuraavat synttärit järjestetään ehkä jossakin muualla kuin kotona ja siellä on järjestettyä ohjelmaa, se ohjelma ja tarjoilu saa sitten riittää vieraille.

Vierailija
18/26 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse niitä vastustan, mutta muksu itse halusi sellaiset kavereilleen antaa. Laitettiin xylitol-purkkaa ja pari tarraa ja järjestettiin se onginta.

Sisällöksi jotain sellaista, että sen voi parin päivän pöydälläkierimisen jälkeen surutta nakata menemään.

Meille on tullut mm. saippuakuplia, tarroja, ihan liikaa karkkia, superpallo (ainoa mistä on ollut iloa tuntia pidempään), legoja. Kannattaa pitää mielessä, että minkä tahansa hyvän idean keksitkin, niin nykylapsilla on jo kaikilla kaikki härpäkkeet. Nuo saippuakuplatkin on ihan kivat, mutta käsi ylös kellä ei niitä ole jo sen seitsemää erilaista purnukkaa ja täyttökanisteri päälle.

Vierailija
19/26 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 10:22"]On aina ollut ja niin on ollut lasten ystävienkin synttäreillä. Erityisesti karkit ovat lasten mieleen. Meillä lapset vielä jakavat saamansa karkit sisarusten kesken kotona, mikä on mielestäni tosi kivasti tehty.

Miksi lahjapusseista pitää tehdä niin iso meteli? Muutama karkki ja lapset ovat tyytyväisiä sekä oppivat jotain vieraanvaraisuudesta ja kohteliaisuudesta.

[/quote]

Ei ole annettu. Yksi hemmoteltu, kaiken aina saanut kakara alkoi lapseni syntyäreillä viimeksi vinkua että missä hänen lahjapussi. Sanoin että tänään on poikani synttäri ja hän saa lahjat. Kohteliaisuutta ja vieraanvaraisuutta on tuoda sankarille lahja ja itse nauttia pöydän antamista paikan päällä. Tälle hemmotelllulle kakaralle ei edes mikään maistunut pöydästä, odotti vaan itse saavansa sen oman herkku/lahjapussinsa. Ei aina tartte saada jotain!

Vierailija
20/26 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei aluksi annettu noita, koska olen myös sitä mieltä, että synntärinä sankari on se jota juhlitaan ja joka saa ainoana saada lahjoja. Pikkulahjat onginta- tai aarteenetsintäpalkintoina tulivat kuitenkin mukaan siinä vaiheessa kun lapsi halusi itse antaa lahjoja muille. Ei siis niin, että kukaan niitä vaatisi, vaan lapsesta on hauska kun saa ilahduttaa muita lahjoilla. Sama tulee siin myös siinä, että lapset tykkäävät antaa lahjoja muiden syntymäpäivinä tai jouluna.