Ammatinvalintavinkkejä kolmekymppiselle perheenäidille
Olen kolmekymppinen kahden alle 4-vuotiaan lapsen äiti. Olen tehnyt koko aikuisikäni ns duunarihommia, asiakaspalvelua, myyjän töitä, varastohommia, välillä avustavia toimistotöitä. Nyt olisi perhevapaiden jälkeen tarkoitus palata työelämään. Voisin opiskella jotakin, mutta en keksi mitä. Minulla ei ole mitään unelma-alaa.
Taustaa sen verran, että olen heti lukion jälkeen opiskellut, mutta opinnot jäivät kesken. Opintotuet on periaatteessa käytetty. En ole tehnyt mitään alaan liittyviä töitä, ja opinnoista on niin kauan, että niitä ei hyväksilueta.
Olen hyvä matematiikassa, puhun erinomaista englantia sekä jonkun verran saksaa. Olen innokas käsityöihminen. En ole ollenkaan soveltuva hoitoalalle. Olen introvertti, ja asiakaspalvelutyö kuormittaa todella paljon, haluaisin siis välttää sitä. Olen tarkka ja huolellinen. Lisäksi on nuo pienet lapset, joiden takia minun pitäisi keksiä jotain päivätyötä.
Olen miettinyt hakeutumista esimerkiksi kirjanpidon tai palkanlaskennan töihin. Pääseekö tuolle alalle töihin esimerkiksi merkonomin tutkinnolla vai onko se ihan turha?
Kommentit (6)
Opintotukikuukaudet nollaantuu tietyn ajan jälkeen, oliko kymmenessä vuodessa. Tai jonkun helkatin lakimuutoksen jälkeen joka tehtiin kymmenen vuotta sitten. Tai joku tuommoinen kikka siinä oli, kävin nimittäin itse kysymässä samaa Kelasta viime vuonna ja yllätyin positiivisesti kun sieltä sanottiin että pariksi vuodeksikin olisi tukea vielä tulossa. Työttömänä on mahdollisuus opiskella omaehtoisesti vuodenkin päivät ja sitä voi myös hyödyntää. Kannattaa selvittää mikä on tilanne ja kysy Kelasta!
Google ei ainakaan löytänyt mitään siitä, että opintotukikuukaudet nollaantuisivat. Tiedän, että toisen asteen tutkintoon saa vielä tukea, vaikka korkeakouluopintoihin ei olisikaan enää tukea jäljellä. Sen takia kysyinkin siitä merkonomin tutkinnosta (myös sen takia, että tämän pystyisin tekemään lähes kokonaan etäopiskeluna ja lasten ei tarvitsisi olla pitkiä päiviä hoidossa). Lisävinkit ovat tervetulleita!
Mietin myös ensikertalaisuuskiintiöitä, enpä tiedä pääsenkö mihinkään korkeakouluun sisälle.
Opiskele ensin laskentatoimen merkonomilsi. Myöhemmin voit jatkaa amk:ssa tradenomiksi aikuisten monimuoto-opinnoissa, merkonomin turkinto luetaan siellä hyväksi. Päteviä kirjanpitäjiä tarvitaan aina.
Hae Kelalle tai verotoimistoon. Eikös siellä ole eduksi jos on introvertti?