Kuinka kipeä olit sappirakon poistoleikkauksen jälkeen? (tähystysleikkaus)
Ajankohtainen aihe itselleni, leikkaus edessä parin viikon päästä. Päiväkirurginen toimenpide, viikko tulee saikkua. Mitä on odotettavissa? Paitsi että viikon päästä tuskin olen vielä normikunnossa ainakaan urheilemaan, mutta varmaan toimistotyöhön kykenevä sentään.
Kommentit (64)
Itsekin odotan sappileikkausta (poistetaan sappirakko tähystyksellä), en vielä tiedä milloin leikkaus on, odotettu kohta 9kk. Miten noin lyhyt saikku? Mulle sanoi kun kävin lääkärissä, että saikku on 1kk. Eihän yksi viikko riitä mihinkään....
Kyllä siinä meni lähes 3viikkoa kun oli ns. normaali. Mitään turhia liikkeitä ei voinut tehdä, jopa yskäsy oli ihan älytöntä kipua. Autolla meno oli myös aika kovaa kipua, kaikki pienet töyssyt sattui.
Mutta siitä hiljalleen sitten kun malttoi vaan odottaa.
Oli aika kipeä muutaman päivän ajan. Ylempi haava osui rintaliivien reunan kohdalle ja alempi navan yläpuolelle, joten en voinut käyttää liivejä tai yhtään vyötäröä painavia housuja. Tärinä tuntui inhottavalta, samoin yskiminen ja vessassa suurempi ponnistelu oli hankalaa. Sängystä piti nousta kyljen kautta, kun haava tuntui kireältä. Luulen, että lihaksiin tuli pientä vauriota. Kipu helpotti 3-4 päivän jälkeen ja kipulääke auttoi hyvin.
Siitä on nyt kaksi vuotta...
Muistan että liikkuminen oli vaikeaa ja kotimatka sairaalasta helvetillinen olkapään kivun vuoksi (johtuu palleasta jotenkin). Kotona "lenkkeilin" ensin olohuoneen ympäri ja takaisin sänkyyn. Nukutus- ja kipulääkkeistä jäi varmaan viikoksi huimaava tunne. Nopeasti siitä sitten kuitenkin lähti toipumaan. Olin sairaslomalla kuukauden. Riippuu työstä että miten pystyy palaamaan. Lisää saikkua olisi saanut mutta en kokenut tarvitsevani. Töissä välttelin painavien juttujen nostelua.
Kannattaa muuten varautua, että elimistö ei palaudu ihan heti. Kipu meni kyllä ohi, mutta ruokailu aiheutti melkoisia pikajuoksuja vessaan. Eli aloita varovasti.
Minun mieheni kuoli 41 vuotiaana sappirakon tähystysleikkaukseen. Oli eläinlääkäri eläintarhassa ja sairastui keväällä, jolloin syntyy paljon pentuja eläimille. Suurin osa eläintarhan eläimistä on niin degeneroituneita etteivät voi synnyttää normaalisti vaan niille pitää tehdä keisarinleikkauksia.
Leikkaussalin leikkauspöydän pumppumekanismi oli rikki eli sen korkeutta ei voinut säätää.
Tämä tarkoitti sitä, että kun valtavan lumileopardin synnytys oli lähestymässä, tiesimme, että se oli nostettava leikkauspöydälle. Siksi mieheni valitsi itselleen tähystysleikkauksen, koska toipuisi operaatiosta nopeammin.
Meidän kaverimme piti leikata hänet Hiltonissa. Kuitenkin lääkäri sairastui sikotautiin ja mieheni sai nuoren kandin suorittamaan tähystysleikkausta. Tämä kokemattomana oli tökkäissyt voimalla tähystysputken, sillä seurauksella, että pahoin tulehtunut sappirakko repesi. Kaikki happoon verrattava sappineste valui vatsaonteloon.
Mieheni kitui vahvan sydämensä ansiosta kaksi viikkoa sairaalassa ennenkuin kuoli pois.
Ne eivät ole mitään rutiinileikkauksia, koska miehellenikin oli hengenvaarallinen.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muuten varautua, että elimistö ei palaudu ihan heti. Kipu meni kyllä ohi, mutta ruokailu aiheutti melkoisia pikajuoksuja vessaan. Eli aloita varovasti.
Siis sappiripuliako tarkoitat? Siihen lienee lääkkeet? Eikö niitä saa automaattisesti kaikki?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siinä meni lähes 3viikkoa kun oli ns. normaali. Mitään turhia liikkeitä ei voinut tehdä, jopa yskäsy oli ihan älytöntä kipua. Autolla meno oli myös aika kovaa kipua, kaikki pienet töyssyt sattui.
Mutta siitä hiljalleen sitten kun malttoi vaan odottaa.
No jos kolmessa viikossa on ns. normaali ja voi taas urheilla ja syödä, niin ei paha. Nythän olen kuitenkin etätöissä, joten sikäli kuvittelen, että viikon saikku riittää hyvinkin, varsinkin jos sitä ei tulisi enempää normaalistikaan toimistotyöläiselle.
Lapsia ei ole, mutta valitettavasti ei miehelläkään hoivaviettiä liiemmin, onneksi sentään ruokaa laittaa ja kaupassa käy, joten enköhän saa levätä leikkauksen jälkeen ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin odotan sappileikkausta (poistetaan sappirakko tähystyksellä), en vielä tiedä milloin leikkaus on, odotettu kohta 9kk. Miten noin lyhyt saikku? Mulle sanoi kun kävin lääkärissä, että saikku on 1kk. Eihän yksi viikko riitä mihinkään....
Asun Espoossa. Pääsin tammikuussa jonoon ja nyt soitettiin leikkausajasta. Sanoivat puhelimessa, että viikon saikku tulee, lähettävät kirjeessä tarkemmat ohjeet. Toivottavasti Posti saa sen kirjeen tuotua ennen leikkausaikaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Kauanko tätä kesti? Mietin vaan mökkiolosuhteiden kannalta tässä syksyn pimeydessä ulkohuussiretkiä...
Vierailija kirjoitti:
Muistan että liikkuminen oli vaikeaa ja kotimatka sairaalasta helvetillinen olkapään kivun vuoksi (johtuu palleasta jotenkin). Kotona "lenkkeilin" ensin olohuoneen ympäri ja takaisin sänkyyn. Nukutus- ja kipulääkkeistä jäi varmaan viikoksi huimaava tunne. Nopeasti siitä sitten kuitenkin lähti toipumaan. Olin sairaslomalla kuukauden. Riippuu työstä että miten pystyy palaamaan. Lisää saikkua olisi saanut mutta en kokenut tarvitsevani. Töissä välttelin painavien juttujen nostelua.
Mistä työstä sait kuukauden saikun? Millaista se tähystyskaasun poistuminen muuten on (siitähän tuo olkapääpistos johtunee)? Mitä kautta se tulee ulos? Ihohuokosista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sappiripuliako tarkoitat? Siihen lienee lääkkeet? Eikö niitä saa automaattisesti kaikki?
En saanut eikä lääkäri edes varoittanut sellaisesta. Opettelin sitten itse sopivan ruokavalion, jonka kanssa tulin toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan että liikkuminen oli vaikeaa ja kotimatka sairaalasta helvetillinen olkapään kivun vuoksi (johtuu palleasta jotenkin). Kotona "lenkkeilin" ensin olohuoneen ympäri ja takaisin sänkyyn. Nukutus- ja kipulääkkeistä jäi varmaan viikoksi huimaava tunne. Nopeasti siitä sitten kuitenkin lähti toipumaan. Olin sairaslomalla kuukauden. Riippuu työstä että miten pystyy palaamaan. Lisää saikkua olisi saanut mutta en kokenut tarvitsevani. Töissä välttelin painavien juttujen nostelua.Mistä työstä sait kuukauden saikun? Millaista se tähystyskaasun poistuminen muuten on (siitähän tuo olkapääpistos johtunee)? Mitä kautta se tulee ulos? Ihohuokosista?
Ihan suoraan peräaukon kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko tätä kesti? Mietin vaan mökkiolosuhteiden kannalta tässä syksyn pimeydessä ulkohuussiretkiä...
Meni useampi kuukausi. Muistelen, että ensimmäiset kuusi kuukautta olivat pahimpia. Pienet annokset, maltillisesti lihaa, ei rasvaista ruokaa tai mausteita.
Sappileikkaus on ollut yksi helpoimmista operaatioista ja parantuminen helppoa. Viikon sairauslomalla, jolloin piti varoa venytyksiä ja yliliikkeitä, laukun kantaminen tuntui, mutta ei pahasti. Heikko olo kotimatkalla, muuta ongelmaa ei ollut. Kävelylenkit mukavia, lumen kolaaminen ei onnistunut. Usko ammattitaitoon ja noudata ohjeita. Palasin työhön terveenä, joten rauhallisin mielin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meni useampi kuukausi. Muistelen, että ensimmäiset kuusi kuukautta olivat pahimpia. Pienet annokset, maltillisesti lihaa, ei rasvaista ruokaa tai mausteita.
No ei yhtään haittaisi jos operaation sivutuotteena laihtuisin vähän ( -5kg kiitos :)).
Laitan oman kokemukseni myös, eli sappi poistettiin vuosi sitten, ciikon päivät kipu harteissa ja haavoilla arkuutta, haavat umpeutuivat supernopeaan, ei komplikaatioita.
Toi hartiakipu on siis siitä kun ne jotenkin työntää palleaa kaasulla leikkauksen ajan tms ja se on isoin kipu, muttei yhtään paha verrattuna isompien leikkausten jälkituntemuksiin. Olin kotosalla jo muutaman tunnin kuluttua operaatiosta. Monilla ketjussa näköjään toipuminen ollut hitaampaa, kuin mulla. Yksilöllistä toki.
Ylempänä mainittu sappiripuli on tosi harvinainen ja ainakin Jorvissa asiasta puhuttiin tarkkaan etukäteen, onneksi ei osunut kohdalleni. jos sappiripuli tulee, siihen on lääkkeet!!
En juuri ollenkaan. Yön yli olin sairaalassa, koska leikkaus siirtyi iltapuolelle. Päivän köllöttelin kotona. Seuraavana päivänä käytiin jo kävelyllä, mies sitoi lenkkarin nauhat, haavat, 3, olivat tietysti arat, niin ei huvittanut kumarrella. Kipuja ei ollut. Haavat tosi pieniä, yhdessä 3 tikkiä ja kahdessa 1.
Vierailija kirjoitti:
En juuri ollenkaan. Yön yli olin sairaalassa, koska leikkaus siirtyi iltapuolelle. Päivän köllöttelin kotona. Seuraavana päivänä käytiin jo kävelyllä, mies sitoi lenkkarin nauhat, haavat, 3, olivat tietysti arat, niin ei huvittanut kumarrella. Kipuja ei ollut. Haavat tosi pieniä, yhdessä 3 tikkiä ja kahdessa 1.
Niin ja sairauslomaa en tarvinnut, kun olin juuri jäänyt eläkkeelle.
Eikö täällä kukaan ole kokenut tätä?