Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka kipeä olit sappirakon poistoleikkauksen jälkeen? (tähystysleikkaus)

Vierailija
29.09.2020 |

Ajankohtainen aihe itselleni, leikkaus edessä parin viikon päästä. Päiväkirurginen toimenpide, viikko tulee saikkua. Mitä on odotettavissa? Paitsi että viikon päästä tuskin olen vielä normikunnossa ainakaan urheilemaan, mutta varmaan toimistotyöhön kykenevä sentään.

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut leikattiin viikko sitten. Olin sairaalassa yhden yön, kun olen sinkku, eikä ketään kotona. Se oli oikein hyvä, joten käyttäkää tilaisuus jos sellainen on. Kyllä ainakin itselle oli kiva kun sai valmiin ruoan ja oli huonekaveri, jonka kanssa jakaa kokemuksia.

En ole kokenut ihmeempiä kipuja tai pahoinvointia tähän mennessä, mikä varmasti myös lääkkeiden ansiota. Eka päivä tietysti olin aika pöllyissä nukutuksesta ja kipulääkkeistä. Taisin syödä panadolia 4 päivää, buranaa 1 päivää ja kolmiokipulääkettä 3 päivää leikkauksen jälkeen, mitkä vei haavakivut riittävässä määrin. Mitään särkyjä ei ole ollut ja olen tehnyt kotihommia, jotka ei sisällä nostelua taikka syvää kumartelua. Vahvaa väsymystä oli kyllä ekoina päivinä.

Tietysti noudatan tarkkaan ohjeita, että vain sivuttain sai nousta sängystä eikä saa nostella sekä tarkka haavanhoito, ettei tule tulehduksia. Ekat päivät söin hyvin kevyesti, lähinnä sosekeittoja. Kengännauhat sidoin ekan kerran eilen. Kauppaan menin noin viisi päivää leikkauksesta.

Nyt siitä on viikko. Neljä uutta reikää mahassa. Energiataso lähestyy normaalia. Ruoansulatus ei ole ainakaan huonontunut. Ennen leikkausta oli enemmän ripulia.

Minun leikkaus ei ollut sappikohtausten vuoksi, vaan ennakoiva useasta syystä. Sappi oli käytännössä pelkkää kiveä.

Ohjeeni siis on, että lue kaikki saamasi ohjeet tarkkaan, ota kaikki lääkkeet mitä annetaan ja lopeta ne asteittain kotona voinnin mukaan. Syö varovasti, mutta hyvin. Itselle esim ibuprofeeni pistää vatsan sekaisin parissa päivässä, joten lopetin sen ensin. Kolmiolääke estää autolla ajon.

Sinkulle vinkki, että valmistele koti etukäteen, siivoa, petaa jne. Hommaa haavateippiä, puhtaita 60 asteessa pestyjä lakanoita, vaatteita ja pyyhkeitä ja jokin poimijakeppi, jolla saat tavarat lattialta, jos olet vanhempi kuten minä, jolla kyykkyyn-ylös ei enää onnistu. Ruokaa noin viideksi päiväksi minimissään. Sellaista, joka ei vaadi paljoa laittoa.

Kaiken kaikkiaan kokemus on ollut paljon helpompi kuin odotin. 

Vierailija
62/64 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla leikkaus meni vähän pieleen. Tähystyksellä aloitettiin, mutta sappi puhkesi ja jouduttiin avoleikkaukseen, josta muistona 20 cm arpi. Vähän klo 9 jälkeen aamulla olin salissa ja viiden jälkeen heräsin heräämössä.

No, kipeähän se haava oli. Targiniqia taisin syödä viikon päivät leikkauksen jälkeen + buranat. Kuukausi saikkua. Ei minulla oikeastaan muita ongelmia ollut kivun lisäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä7437 kirjoitti:

Minun mieheni kuoli 41 vuotiaana sappirakon tähystysleikkaukseen. Oli eläinlääkäri eläintarhassa ja sairastui keväällä, jolloin syntyy paljon pentuja eläimille. Suurin osa eläintarhan eläimistä on niin degeneroituneita etteivät voi synnyttää normaalisti vaan niille pitää tehdä keisarinleikkauksia.

Leikkaussalin leikkauspöydän pumppumekanismi oli rikki eli sen korkeutta ei voinut säätää.

Tämä tarkoitti sitä, että kun valtavan lumileopardin synnytys oli lähestymässä, tiesimme, että se oli nostettava leikkauspöydälle. Siksi mieheni valitsi itselleen tähystysleikkauksen, koska toipuisi operaatiosta nopeammin.

Meidän kaverimme piti leikata hänet Hiltonissa. Kuitenkin lääkäri sairastui sikotautiin ja mieheni sai nuoren kandin suorittamaan tähystysleikkausta. Tämä kokemattomana oli tökkäissyt voimalla tähystysputken, sillä seurauksella, että pahoin tulehtunut sappirakko repesi. Kaikki happoon verrattava sappineste valui vat

Voiko tämä olla totta? Tähystysleikkauksia on tehty jotain kolmekymmentä vuotta mutta sikotautia ei ole juuri esiintynyt kun MPR-rokote otettiin käyttöön 1990-luvulla. Vaikea uskoa että kandidaatti pääsisi leikkaamaan ihan yksin haastavaa potilasta kun sairaalasta löytyy aina kirurgeja paikkaamaan sairastunutta.

Tähystysputkea ei todellakaan pidä laittaa miten sattuu vaan ensimmäisen jälkeen loput laitetaan näkökontrollissa turvallisesti. Sappirakko voi toki puhjeta itsestäänki jos tulehdus on edennyt pitkälle ja aiheuttaa kunnon infektion vatsaonteloon. Olisiko tuossa tilanteessa ollut parempi tehdä ihan perinteinen avoielikkaus jos potilas oli huonossa kunnossa. 

Nykyisin tulehtunut sappirakko poistetaan lähes aina tähystyksellä ilman suurempia ongelmia. Joskus leikkausolosuhteet ovat hankalat kun tulehdusta on joka puolella eli tilanne on ns. "rotanpesä" ja leikkaus voi kestää monta tuntia.

Jotkut potilaat mutta eivät todellakaan kaikki ovat hyvinkin kipeitä vaikka haavat puudutetaan ja syynä pidetään yleensä vatsaonteloon jäänyttä kaasua joka aiheuttaa heijastekipua oikeaan olkapäähän. Viime aikoina monen kipulääkkeen jälkeen olen määrännyt Toradolia eli tulehduskipulääkettä annettavaksi ja yllättäen se on auttanut. 

Jos on tarkoitus tehdä päiväkirurginen leikkaus niin ei pidä lähteä kotiin kipeänä vaan osastopaikka järjestyy sellaista tarvitsevalle.

Vierailija
64/64 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vähän väärin eli MPR rokote otettiin käyttöön 1980-luvulla.