Kuinka kipeä olit sappirakon poistoleikkauksen jälkeen? (tähystysleikkaus)
Ajankohtainen aihe itselleni, leikkaus edessä parin viikon päästä. Päiväkirurginen toimenpide, viikko tulee saikkua. Mitä on odotettavissa? Paitsi että viikon päästä tuskin olen vielä normikunnossa ainakaan urheilemaan, mutta varmaan toimistotyöhön kykenevä sentään.
Kommentit (64)
Meni 2 päivää osastolla. Leikkauksessa repesi sappirakko kun olikin niin paljon kiviä ja ommeltaessa tuli ylimääräistä vuotoa. Ei meinannut haavat lakata vuotamasta. Oksensin noin vuorokauden ihan jatkuvasti kun toimenpide venyi pitkäksi ja kun nukutusaineita ja muita "myrkkyjä" jouduttiin antaa enemmän. Kivut olivat NIIN hirveät ökätessä ettei mitään tolkkua. Toipumiseen meni viikkoja enkä voinut syödä ns.normaalisti pitkiin aikoihin kun tuli huono olo, närästystä ja ripulia. Monta ruoka-ainetta jäikin lopullisesti pois kun ne eivät vaan enää sulaneet. Ainii, ja sain n. vuosi leikkauksesta kovan sappikivikohtauksen kun olikin mennyt kivi johonkin tiehyeen jumiin. Että juu oli helppo juttu. Kuten mulle luvattiin!
Vierailija kirjoitti:
Meni 2 päivää osastolla. Leikkauksessa repesi sappirakko kun olikin niin paljon kiviä ja ommeltaessa tuli ylimääräistä vuotoa. Ei meinannut haavat lakata vuotamasta. Oksensin noin vuorokauden ihan jatkuvasti kun toimenpide venyi pitkäksi ja kun nukutusaineita ja muita "myrkkyjä" jouduttiin antaa enemmän. Kivut olivat NIIN hirveät ökätessä ettei mitään tolkkua. Toipumiseen meni viikkoja enkä voinut syödä ns.normaalisti pitkiin aikoihin kun tuli huono olo, närästystä ja ripulia. Monta ruoka-ainetta jäikin lopullisesti pois kun ne eivät vaan enää sulaneet. Ainii, ja sain n. vuosi leikkauksesta kovan sappikivikohtauksen kun olikin mennyt kivi johonkin tiehyeen jumiin. Että juu oli helppo juttu. Kuten mulle luvattiin!
Ei kait ne yleensä mitään lupaa vaan ennemminkin varoittavat, että komplikaatiot ovat harvinaisia, mutta mahdollisia kaikissa leikkauksissa. Ainakin Jorvissa näin.
Eikö Suomessa sappikiviongelmia hoideta millään muulla tavoin kuin koko sappirakon poistolla? Eikö edes yksityisellä?
Onko kenelläkään kokemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Oli aika kipeä muutaman päivän ajan. Ylempi haava osui rintaliivien reunan kohdalle ja alempi navan yläpuolelle, joten en voinut käyttää liivejä tai yhtään vyötäröä painavia housuja. Tärinä tuntui inhottavalta, samoin yskiminen ja vessassa suurempi ponnistelu oli hankalaa. Sängystä piti nousta kyljen kautta, kun haava tuntui kireältä. Luulen, että lihaksiin tuli pientä vauriota. Kipu helpotti 3-4 päivän jälkeen ja kipulääke auttoi hyvin.
AP leikattiin eilen suunnitelman mukaisesti ja hyvin meni. Sairaalassa ei sattunut vielä juuri mihinkään, lähinnä huimasi ja nukutti. Nyt hyvin samanlaiset tuntemukset kuin yllä eli haavat aristaa, etenkin ylin suurin haava, mikä on vähän vuotanutkin. Otan sidetaitokset illalla pois kun menen suihkuun. Sänkyyn ja sohvalle meno ja ylösnouseminen tuntuu kuin olisi ylhäällä tosi kipeät vatsalihakset. Kävellyt olen vasta sisällä, yritän käydä ulkona kunhan sää vähän lämpenee. Pukeminen on hankalaa ja ottaa ylävatsaan sekin. Särkylääkkeitä syön. Lisäksi vatsa on paisuksissa vielä, joten kovin monet housut valikoimastani ei mahdu päälle. Hartiapistosta ei tullut ja kirurgi sanoikin tyhjentäneensä kaasut hyvin pois. Kyllä nyt alkaa silti jo maha pöristä, että ehkä ne loput ilmat sieltä lähtee parissa päivässä? Nestettäkin lienee kertynyt kun virtsaaminen on aika ponnetonta, toimii kuitenkin. Kurkku tuli illalla kipeäksi, eiköhän sekin parissa päivässä lievenny. Mahtaa olla kauheaa jonkun 3 viikon koronatehohoidon hengityslaitteessa olemisen jälkeen kun mulla se hengitysputki oli varmaan vain tunnin. Toivottavasti kivut lievenee tässä viikon sairasloman aikana joka päivä.
Sappirakon poistoleikkaus täystyksessä oli minulle kokonaisuudessaan lähes kivuton. Kaikki vatsa-ja hartiakivut jäivät leikkauspöydälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli aika kipeä muutaman päivän ajan. Ylempi haava osui rintaliivien reunan kohdalle ja alempi navan yläpuolelle, joten en voinut käyttää liivejä tai yhtään vyötäröä painavia housuja. Tärinä tuntui inhottavalta, samoin yskiminen ja vessassa suurempi ponnistelu oli hankalaa. Sängystä piti nousta kyljen kautta, kun haava tuntui kireältä. Luulen, että lihaksiin tuli pientä vauriota. Kipu helpotti 3-4 päivän jälkeen ja kipulääke auttoi hyvin.
AP leikattiin eilen suunnitelman mukaisesti ja hyvin meni. Sairaalassa ei sattunut vielä juuri mihinkään, lähinnä huimasi ja nukutti. Nyt hyvin samanlaiset tuntemukset kuin yllä eli haavat aristaa, etenkin ylin suurin haava, mikä on vähän vuotanutkin. Otan sidetaitokset illalla pois kun menen suihkuun. Sänkyyn ja sohvalle meno ja ylösnouseminen tuntuu kuin olisi ylhäällä tosi kipeät vatsalihakset. Kävellyt olen vasta sisällä, yritän käydä ulkona kunhan sää vähän lämpenee. Pukeminen on hankalaa ja ottaa ylävatsaan sekin. Särkylääkkeitä syön. Lisäksi vatsa on paisuksissa vielä, joten kovin monet housut valikoimastani ei mahdu päälle. Hartiapistosta ei tullut ja kirurgi sanoikin tyhjentäneensä kaasut hyvin pois. Kyllä nyt alkaa silti jo maha pöristä, että ehkä ne loput ilmat sieltä lähtee parissa päivässä? Nestettäkin lienee kertynyt kun virtsaaminen on aika ponnetonta, toimii kuitenkin. Kurkku tuli illalla kipeäksi, eiköhän sekin parissa päivässä lievenny. Mahtaa olla kauheaa jonkun 3 viikon koronatehohoidon hengityslaitteessa olemisen jälkeen kun mulla se hengitysputki oli varmaan vain tunnin. Toivottavasti kivut lievenee tässä viikon sairasloman aikana joka päivä.
Mulla ainakin on ollu kodeiini pois käytöstä leikkauksen jälkeen, saan siitä hurjat sappivaivat. Kaikille ei ehkä vaikuta samalla tavalla. Ja kuten joku tuolla aikaisemminkin varoitteli, elimistöön saattaa jäädä vielä niitä kiviä. Itse sain sappikohtauksen jokunen päivä leikkauksen jälkeen, terveyskeskuksessa hoitivat luulotautisena (ei sulla voi olla enää sappikohtausta kun sappi on jo poistettu). Onneks suostuivat kuitenkin laittamaan mut keskussairaalaan...
Muuten toipuminen oli nopeeta, muita rajoitteita ei ole kun tuo kodeiinin välttely. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin on ollu kodeiini pois käytöstä leikkauksen jälkeen, saan siitä hurjat sappivaivat. Kaikille ei ehkä vaikuta samalla tavalla. Ja kuten joku tuolla aikaisemminkin varoitteli, elimistöön saattaa jäädä vielä niitä kiviä. Itse sain sappikohtauksen jokunen päivä leikkauksen jälkeen, terveyskeskuksessa hoitivat luulotautisena (ei sulla voi olla enää sappikohtausta kun sappi on jo poistettu). Onneks suostuivat kuitenkin laittamaan mut keskussairaalaan...
Muuten toipuminen oli nopeeta, muita rajoitteita ei ole kun tuo kodeiinin välttely. Tsemppiä!
Ap sai jo sairaalassa panacodin ja hoitaja kertoi yhden heidän lääkärin tekevän parhaillaan väitöskirjaa aiheesta sappirakon poiston jälkeinen kipulääkkeiden käyttö, mukaan lukien panacod, josta olikin nyt hyviä havaintoja. Mut ei saa käyttää liian pitkään kun voi tulla ummetus.
Minulta poistettiin sappirakko tähystysleikkauksella. Viikon sairasloman jälkeen toimistotyöhön. Eipä ole vaivannut enää. Muutamana päivänä olin huonovointinen, mutta ei muita ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sai jo sairaalassa panacodin ja hoitaja kertoi yhden heidän lääkärin tekevän parhaillaan väitöskirjaa aiheesta sappirakon poiston jälkeinen kipulääkkeiden käyttö, mukaan lukien panacod, josta olikin nyt hyviä havaintoja. Mut ei saa käyttää liian pitkään kun voi tulla ummetus.
Hieno homma, että voit tuota panacodia käyttää. Onneksi noita rajoitteita ei tule kaikille.
AP:lla alkaa muuten helpottaa, mutta maha on edelleen täynnä sitä leikkauskaasua. Ei siis mitään hartiapistoskipua, mutta ainoastaan yhdet housut mahtuu päälle. Koska tää turvotus poistuu? Pörisee kyllä, mutta mitään ei tuu ulos. 2x15min oon käynyt ulkona hiipimässä (haavat estää normaalin kävelemisen vielä) ja kotonakin tallustellut ympäriinsä.
Vatsa edelleen samanlainen pallo. Nukun myös normaalia enemmän, päiväunia + särkylääkkeillä kokonaisia öitäkin. Ulkoilu sujuu kun rauhallisesti tallustaa. T.ap
Viikko leikkauksen jälkeen alkaa olla normaalimpi olo. Kaksi haavaa neljästä aristaa vielä vähän, kaksi on lähes kokonaan parantunut. Mustelmat on rumat ja navan alla oleva mustelma aristaa sen verran, ettei tee mieli tunkea liian kireitä housuja päälle vaikka turvotuksesta on ainakin puolet jo kadonnut. Kävelen pari puolen tunnin rauhallista retkeä ulkona joka päivä ja muuten lähinnä oleskelen. Ei varmaan tuota ongelmia palata etätoimistotyöhön maanantaina (paitsi henkisesti). Sohvalta ja sängystä pääsee jo tuskattomasti ylös. Kevyet kotihommat sujuu ja lähikaupassakin kävin hakemassa kevyet ostokset. Syön jo ihan normaalisti ja meinasin tänään viiniäkin nauttia ruuan kanssa. Vatsa toimii ihan normaalisti. Nyt kun vaan malttaa vielä viikon pari ennen kuin alkaa enemmän urheilla niin eiköhän sitten voi todeta, että helppo leikkaus oli. T.ap
Ps. Tsemppiä kaikille vielä leikkausjonossa oleville.
Muista kaksi viikkoa liikkumatta, eikä nostelua.
Joo-o, kyllähän sitä ollaan kipeänä tuon jälkeen. Mutta itse ainakin olin kipeämpi ennen leikkausta.
Muutama kuukausi tuosta ja olet jo urheilukunnossa.
Tsemppiä, kyllä se hyvin menee 👍
Ei missään nimessä pidä olla kahta viikkoa liikkumatta! Liike on lääke ja ulkoilua ja rauhallista liikuntaa pitää harrastaa heti.
AP käveli sairaslomaviikon aikana 25km (hitaasti). Ens viikolla sama suunnitelma, siihen vaan toimistoetätyöt päälle.
Millainen olo ap nyt on, kuukauden päivät leikkauksesta? Mä sain diagnoosin tänään ja nyt googletellaan.
Ennen sappileikkaus järkyttävät vatsakivut. Kivut jäi leikkauspöydälle. Toipuminen oli nopeaa. Vatsan turvotusta kesti jonkin aikaa. Ennen aina vatsa kipeä. Nyt melkein outoa kun kipuja ei enää ole. Leikkaus todella hyvä juttu. Ei jäänyt mitään kammoa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö Suomessa sappikiviongelmia hoideta millään muulla tavoin kuin koko sappirakon poistolla? Eikö edes yksityisellä?
Onko kenelläkään kokemuksia?
Minulta poistettiin sappikiviä ERCP-toimenpiteellä keskussairaalassa 5 vuotta sitten ja onnistui hyvin. Suun kautta vietiin laite sappiteihin ja se murskaki kivet, samalla laitettiin sinne stentti ja uudestaan murskattiin kiviä kuukauden päästä. Tulehtunut sappirakko jouduttiin kyllä lopulta poistamaan tähystysleikkauksella, mutta sekin onnistui hyvin.
Mulle tehtiin kyseinen operaatio 6kk sitten. Leikkauksesta seuraavana päivänä kotiin... Siteet pois seuraavana päivänä ja 3-4 päivän päästä en edes ajatellut että minut on leikattu. Kipuja ei ollut missään muussa vaiheessa kuin leikkauksen jälkeen kun yritin nousta väärällä tavalla sängystä (aina pitää mennä kyljen kautta). Tosi helppo operaatio ja pari viikkoa saikkua josta olisi tarvinnut ehkä sen 6 päivää.
Mulla ei ole kipukohtauksia, mutta jatkuva tuntemus kun rakko on pelkkää kiveä, ei enää nestettä. Pääsen siis oikeastaan ennakoivaan leikkaukseen vaikkei niitä enää juuri harrasteta. Perussyynä ilmeisesti riitti työ.