Koira tuli pariksi päiväksi hoitoon ja ei ollutkaan sisäsiisti. Voiko omistajaa vaatia korvaamaan maton?
Kommentit (24)
Sikäli et, että koira rinnastetaam tavaraksi, joka on sen vastuulla laillisesti, jonka kanssa sillä hetkellä on. Otin itse hyvää hyvyyttä i kaverin poikaystävän koiran hoitoon hänen ulkimaaanmatkansa vuoksi. Kaverini teki niin pitkää työpäivää ettei itse pystynyt. No, tyypin piti olla pari viikkoa, mutta loma venyikin. Kuukauden jälkeen ilmoitin tyttöystävälle, etten enää voi pitää ja hän sen joutuu ottamaan, mutta eipä suostunutkaan. Otin yhteyttä Viikin löytöeläintaloon ja kyselin mitä voin tehdä. Kustannusvastuu eläimen luovuttamisesta esim. sinne oli minun kustannettava, koska laillisesti koralli nyt minun vastuullani. Ainoa vaihtoehto olisi ollut päästää koira vapaaksi, jolloin sirun perusteella vastuussa olisi omistaja. Loppujen lopuksi soitin tyttöystävän ovikelloa ja päästin koiran vapaasi. Juoksi suoraan oven avautuessa sisälle ja minä juoksin pois paikalta.
Oletan, että kyseessä on uloste. Jos näin on, niin koira on myös voinut syödä jotakin jo ennen ap:n luo menoa, mikä on saanut mahan sekaisin. Esimerkiksi meidän yhdelle koiralle tuli raakaluusta ripuli (toiselle ei tullut mitään), ja kyllähän sitä vahinko pääsi sisälle käymään, vaikka oli ulkoilutettu ihan normaalisti, ja tarpeensakin ulos silloin tehnyt.
Tietysti voi ja pitääkin. Minäkin korjaisin kissani aiheuttamat vahingot mukisematta.
Otitko jonkun tuntemattoman koiran hoitoon? Jos tutun tai sukulaisen niin tietäisit onko sisäsiisti vai ei. Vahinkoja sattuu ja varsinkin nuorelle koiralle voi tulla vahinko oudossa tilanteessa ja paikassa. Tätä voi estää viemällä koira tavallista useammin tarpeilleen. Jos koira kotonaan käy 2-3 kertaa lenkillä niin pissalenkkien määrän voi vieraassa hoidossa ihan hyvin tuplata.
Maton voit viedä pesulaan ja pyytää että hoitokoiran omistaja maksaa laskun. Jos on kuspää niin ei maksa, mutta eipä tartte toista kertaa ottaa koiraakaan hoitoon ;D Lisäksi voit varoittaa koko tuttavapiiriä niin muutkin tietää olla ottamatta vaivoikseen.