Olen niin kyllästynyt tähän joululahjarumbaan
Vuodesta toiseen sama kuvio... Käytän aikaa, rahaa ja energiaa hommatakseni turhaa krääsää laumalle ihmisiä, jotka eivät oikeasti tarvitse yhtään mitään.
Miten tästä voisi irrottautuakaan... Jättää lapset, kummilapset, sukulaiset ja ystävät ilman lahjoja? Perustelu: kun minusta maailmassa on jo liikaa tavaraa muutenkin. Voin vain kuvitella miten monta huono kummi ja itsekäs miniä-avausta tälläkin palstalla olisi.
Aineeton lahjakaan kun ei selvästikään ole kaikkien mielestä yhtä hyvä idea... Nimimerkillä kokeiltu on.
Antaisin niin paljon mieluummin ne rahat vaikka pelastusarmeijan joulupataan. Haluaisin rauhoittua joulun tunnelmaan konserteissa ym. rauhassa tunnelmoiden. Sen sijaan käytän vähän vapaa-aikani ja rahani säntäilemällä jouluruuhkassa ostamassa turhia lahjoja, joita en oikeasti haluaisi antaa. Joita saajat eivät tarvitse. Ihmisille, joilla muutenkin on liikaa tavaraa. Koska se on tapana. Koska en halua suututtaa ja loukata ihmisiä ympärilläni tai katkaista välejä. Koska olisi liian radikaalia irrottautua tästä kaupallisesta perinteestä.
Varmasti aika moni muukin kokee,että tämä vuosittainen kulutusjuhla on hulluutta. On helppo sanoa, että älä sitten osallistu siihen. Ja todella vaikea olla niin rohkea, että oikeasti hyppäisi pyörästä ulos.
Kommentit (69)
Jos minä saisin lahjaksi sanomalehtipallon, jonka ympäri on virkattu jätelankaa, niin sanoisin kyllä saaneeni lahjaksi krääsää.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 23:34"]
Miksi annatte lahjaksi krääsää ?
Aatto on joka vuosi 24.11, joululahjat voi hommaa pitkin vuotta.
Mä tänä vuonna annan lahjaksi joulupalloja. Revin sanomalehdistä suikaleita ja kastoin ja tein niistä pallon, annoin pari pv kuivua. Virkkasin täysin turhaa sekalankaa ja vedin sitä ympäri pallon, jotta pysyy koossa. Lainasin kirjastosta tän norjalaisen/tanskalaisen poikapariskunnan kirjan ja tein näitä palloja 50 kpl.
Yhdelle ystävälleni, jolla on reuma, annan joka vuosi, yli 10 v jo putkeen, 30 kpl itse tekemiäni joulukortteja. Treffataan aina kesällä, hän antaa pari ideaa ja yllätys tulee paketissa. Antaa ne sitten seuraavana jouluna ja ihmiset kuvittelevat hän itse on ne tehnyt.
Mulla meni palojen repimiseet, pallojen muotoiluun max 2 h aikaa, ehkä saman verran virkkaukseen ja pallojen tiivistämiseen, ehkä 3.
Palloihin meni ilta per 2 palloa.
Vuodessa on 365 iltaa, jokainen voi miettiä monta iltaa menee telkkaria katsellen. Siis neulomisen tein telkkaria katsellen
Heli
[/quote]
Ai noi "joulupallot" eivät ole krääsää...?
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 23:41"]
Jos minä saisin lahjaksi sanomalehtipallon, jonka ympäri on virkattu jätelankaa, niin sanoisin kyllä saaneeni lahjaksi krääsää.
[/quote]
Jep, kyllä lähtis minunkin pallo jäteastiaan alta aikayksikön! :D
Emme ole vuosikausiin perheen parissa antaneet lahjoja. Kaikilla on kaikkea, liikaakin. Muuton yhteydessä heitin paljon romua taas roskiin. Valitettavasti siellä oli muutamia vanhemmilta ja sisarruksilta vuosia sitten saatua krääsätavaraa mukana. Ajattelin vain sitä rahan hukkaan heittämistä, mitään tunnearvoa siinä ei ollut mukana.
Ihminen ei tarvi muistamista tavaran nimissä edes jouluna vaan mukavaa yhdessäoloa. Pari vuotta sitten annoimme veljeni kanssa pikku-siskollemme joulu/syntymäpäivälahjaksi 23.12. liput Eric Claptonin keikalle seuraavaksi kesäksi. Sisko oli niin onnellinen että tuli itku, ja kaikille hyvä mieli. Kukaan muu ei saanut mitään eikä tarvinnutkaan.
Mä en aio ostaa kuin kummilapsille ja omille yhdet. Vanhemmille ostin kyllä kun ovat auttaneet meitä niin paljon ja tulen saamaan heiltä jotain pientä. Ei kyllä oma lahja tule olemaan niin arvokas kuin heidän antama apu,mutta uskon lahjan olevan kuitenkin mieluisa heille:jotain sellaista mitä olen huomannut heidän tarvitsevan. Kummilapsille keksin mieluisat lahjat ja toivon että niitä on vielä kaupassa. Ilmoitin jo syksyllä että en halua mitään,enkä aio antaa lahjoja kuin kummilapsille.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 23:32"]
ystävättären kahdelle tytölle ostan lahjat koska toinen on mun kummityttö, mutta heidän pikkuveljelleen en osta, koska en ole häntä nähnyt kovin paljoa, enkä ole oikein koskaan tiennyt mitä hän haluaisi, ystävättärellekin ostan lähes joka joulu,
No oletpa reilu, ystävättärelle ja kahdelle lapselle ostat lahjat, mutta pikkuveli jää ilman??
Muutenkin pikkusen sekavaa tuo sinun tekstisi..
[/quote]
Jaa, sori kun on sekavaa.
Ei siinä ole mitään reiluuden kanssa tekemistä ostanko ystävättären pojalle mitään, poika on aina saanut leluja liikaakin, kuten heidän kaikkien lapset, poika ei ole varmasti koskaan hoksannut edes sitä että joku suht vieras täti ei ole hänelle ostanut mitään, kun taas tyttö joka on mun kummilapsi ja jo teini on osannut pitkään jo odottaa että kummitäti ostaa jotain, ja koska tytöillä on pieni ikäero, ostan toisellekin jotain pientä, kun olen aina ostanut, heidän kanssaan olen ollut enemmän tekemisissä kun asuttiin silloin vielä samalla paikkakunnalla kun tytöt olivat pieniä, kun poika syntyi olin muuttanut jo satojen kilometrien päähän, eikä olla nähty kuin ehkä kerran vuodessa. En osta myöskään ystävättären miehelle mitään vaikka hänet olen tuntenut siitä asti kun he alkoivat seurustelemaan yli 20 vuotta sitten, eikä hänkään osta minulle mitään. Ei kaikille ihmisille tarvi ostaa lahjaa, kyllä siinä lahjan ostamisessa pitää olla joku idea, miksi ostaa juuri sille tietylle ihmiselle, ja lahjan pitää olla jotenkin mietitty.
Minä itse rakastan saada lahjoja, mutta en halua mitään "ostinnytjotainkunolipakko" lahjoja, haluan että kun avaan paketin olen yllättynyt että ai jaa, tälläisen tämä ihminen halusi minulle antaa, jos saan suklaarasian, sekin on kaunis ajatus kun ihmiset tietää että tykkään suklaasta.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 19:33"]
Amen ja hallelujah. Älä paremmin sano.
Tykkään kyllä joulusta mutta tämä lahjahässäkkä on mennyt täysin överiksi.
[/quote]
Tiedätkö mitä Aamen ja halleluja tarkoittaa, et taida tietää
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 21:34"]
Minä annan lahjoja lähisuvulle, lapsille ja aikuisille. Ei mitään ongelmaa koskaan. Ja koko suvun pienituloisin olen.
[/quote]
Mitä sä annat lahjaksi?