Olen niin kyllästynyt tähän joululahjarumbaan
Vuodesta toiseen sama kuvio... Käytän aikaa, rahaa ja energiaa hommatakseni turhaa krääsää laumalle ihmisiä, jotka eivät oikeasti tarvitse yhtään mitään.
Miten tästä voisi irrottautuakaan... Jättää lapset, kummilapset, sukulaiset ja ystävät ilman lahjoja? Perustelu: kun minusta maailmassa on jo liikaa tavaraa muutenkin. Voin vain kuvitella miten monta huono kummi ja itsekäs miniä-avausta tälläkin palstalla olisi.
Aineeton lahjakaan kun ei selvästikään ole kaikkien mielestä yhtä hyvä idea... Nimimerkillä kokeiltu on.
Antaisin niin paljon mieluummin ne rahat vaikka pelastusarmeijan joulupataan. Haluaisin rauhoittua joulun tunnelmaan konserteissa ym. rauhassa tunnelmoiden. Sen sijaan käytän vähän vapaa-aikani ja rahani säntäilemällä jouluruuhkassa ostamassa turhia lahjoja, joita en oikeasti haluaisi antaa. Joita saajat eivät tarvitse. Ihmisille, joilla muutenkin on liikaa tavaraa. Koska se on tapana. Koska en halua suututtaa ja loukata ihmisiä ympärilläni tai katkaista välejä. Koska olisi liian radikaalia irrottautua tästä kaupallisesta perinteestä.
Varmasti aika moni muukin kokee,että tämä vuosittainen kulutusjuhla on hulluutta. On helppo sanoa, että älä sitten osallistu siihen. Ja todella vaikea olla niin rohkea, että oikeasti hyppäisi pyörästä ulos.
Kommentit (69)
Emme osta kenellekään mitään. Meillä on tosin ainokaisemme jo 21-vuotias.. Avitan häntä opinnoissa 8.000 ekellä vuodessa, joten se riittää hänenkin mielestään. Syömme, seurustelemme (emme juo) ja lepäilemme. Siinä se on. Joulu!
Mulla on seitsemän kummilasta ja olen jo parina viime jouluna lähettänyt jokaiselle lahjan Leikkien.fi:stä. Siellä on tosi kätevä lahjapalvelu. Tilaan tuotteen verkkokaupasta ja ne laittaa siellä lahjan joulupaperiin ja siihen mukaan kortin tekstillä, jonka itse tilaukselle kirjoitan. Sit ne lähettää sen paketin suoraan kummilapselle. Mun ei tarvii juosta ympäri kauppoja, paketoida ja viedä pakettia postiin. Postikulutkin tuolla verkkokaupassa on paljon halvemmat kuin postissa eli multa säästyy ihan sikana aikaa ja vielä rahaakin. Suosittelen lämpimästi! Tosin mä haluaisin kanssa eroon tästä hirveästä lahjarumbasta, mutta kun ei kehtaa vaan olla lähettämättä mitään, niin sitten täytyy kaiken kiireen keskellä yrittää hoitaa se jontenkin täälleen helposti.
Lahjakortti nettikauppaan? Ei haittaa, vaikka ei ole fyysisiä kauppoja lähimaillakaan, tilaavat netistä ja paketti tulee parhaassa tapauksessa kotiin kuljetettuna. Itsepä ovat silloin krääsänsä valinneet!
Minä taas rakasta lahjojen ostamista ja antamista, mutta miehen sukulaiset ovat aina olleet vähän ongelmallisia, kun ei oikein keksi mitään. Tänä vuonna teemmekin varmaan niin, että yksi ihminen ostaa vain yhdelle aikuiselle lahjan. Meitä on siis 8 aikuista, sovitaan kuka ostaa kenellekin ja budjetin mukaisia toiveitakin voi esittää. Jokainen saa jonkun kivan jutun eikä kasaa jotain pientä & tarpeetonta.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 20:04"]
Lahjakortti nettikauppaan? Ei haittaa, vaikka ei ole fyysisiä kauppoja lähimaillakaan, tilaavat netistä ja paketti tulee parhaassa tapauksessa kotiin kuljetettuna. Itsepä ovat silloin krääsänsä valinneet!
[/quote]
Ihan yhtälailla tuo tukee kulutusta ja luonnonvarojen tuhlausta kuin ostaa itse se lahja. Tää on mulle tässä se suurin ongelma, ei se, että lahjojen hankintaan menisi aikaa ja vaivaa.
Joululahjasopimus kannattaa tehdä! Me sovittiin jo vuosia sitten siskon, miehen siskon ja miehen veljen perheiden kanssa, että ei lahjota toisiamme eikä toistemme lapsia. Kummilapset on poikkeus.
Todella kätevää ja järkevää. Jossain vaiheessa ennen "sopimuksen" tekemistä alkoi lahjahomma mennä ihan älyttömäksi. Tyyliin "mä ostan nyt tän lentokonelegon teidän lapselle niin ostatko sä sitten samanlaisen meidän lapselle?" Kaiken lisäksi emme nähneet aina ennen joulua ja jos emme viettäneet aattoa yhdessä niin lahjat lähetettiin kauheessa kiireessä postilla ja sekin maksoi.
Nyt on hyvä tilanne. Jokainen ostaa lahjoja vaan omille lapsilleen eikä stressaa muitten lasten lahjoista. Omille voi valita sitten niitä lahjoja, jotka on edes suht koht järkeviä ja mahtuu kotiin.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 23:39"]
Oisko lahjaideoita kolmekymppiselle pariskunnalle, jolla on jo ihan kaikkea ja rajallinen säilytystila sekä tarkka maku (suomalaista designia)?
Aaargh :)
[/quote]
Leffaliput? Lahjakortti Flamingoon? Tämän annoin veljelleni ja hänen tyttöystävälleen, arvon sai määritellä, joten laitoin 50 euroa. Lehtitilaus esim. jokin sisustuslehti. Teatteriliput ja sinä mukaan seuraksi. Lahjakortti Yrjönkadun uimahallin toiseen kerrokseen. Tämä ainakin on melko halpa vaihtoehto.
Oletteko koskaan tulleet ajatelleeksi, kuinka hankala lahja on lahjakortti johonkin liikkeeseen? Yleensä lahjakortilla ostettaessa saaja joutuu käyttämään omaakin rahaa ostoksiin. Yllättävän suuri prosentti lahjakorteista jää joka vuosi käyttämättä! Minä en haluaisi yhtään turhaa krääsää, mutta sain taannoin 100 euron lahjakortin erääseen liikkeeseen. En tarvitse edullista krääsää niin suurella summalla, mutta en halua laittaa toista satasta omaa rahaa siihen, että saisin ostettua liikkeestä jotakin järkevämpää. Hankala tilanne siis!
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 22:54"]
Onpa taas ongelmat. Ostakaa jotain niin yksinkertaista, mitä jokainen tarvitsee. Vaikka leffalippuja koko suvulle, tai kysykää tarkkaan niitä lahjatoiveita viestillä "mitä oikeasti tarvitsette/ette raaski itse ostaa". Itse olen 21v, ja osaan mitottaa toiveeni ja lahjanostamiseni niin, että itse niitä tarvitsen ja tiedän että saajat tarvitsevat. Esimerkiksi isältäni pyysin pussilakanat, eli ei siihen "turhan krääsän" ostamiseen tarvitse lähteä. Ja kyllä aikuisen ihmisen pitäisi osata rajata lahjojen vaihdot tarpeelliseksi. Kummilapsille vaikka rahaa jne. Itse sain aina kummeilta 20e ja suklaarasian, ja aina oli toivottu. Vastalahjaksi annoin esim. itse maalamia tauluja ym itsetehtyä, tämä siis lapsena.
Ihan on omat ongelmanne. Jos ei muuta niin sitten vaan lopetatte aikuisten kanssa ne lahjojen vaihdot, kyllä itselleni on ainakin ihan sama jos joku sitä toivoo. Kunhan nyt jonkun kanssa ainakin niitä lahjoja vaihtaa. Kyllä se ostelu on kivaa kun siitä ei liikaa ota stressiä.
[/quote]
Sinullakin on aikaa vielä monta vuotta kasvaa ja pistää elämän arvot järjestykseen. Sinun iässäsi lahjojen ostelu (eikä varsinkaan saaminen) aiheuttanut minkäänlaista stressiä. Odotapa vain kun saat lapsia ja joUdut ostamaan sitä tavaraa muutenkin KOKOAJAN, kun aina käy joku paita pieneksi tai kengät yms.. ja se rahan määrä minkä saat pelkästään ruokakauppaan kantaa lähes joka päivä. Eipä tee mieli enää ostella ei.
[/quote]
Jaahas, mitenhän "elämän arvoni" liittyvät tähän aiheeseen tai mitä niistä onnistuit päättelemään tämän viestin perusteella? Äitini oli kolmen lapsen yh, ja isä jo useita vuosia ollut työkyvytön hoitovirheen takia. Eli rahaa ei todella ollut/ole vieläkään liikaa. Ikinä en muista äitini tai isäni tuskastelleen lahjojen oston kanssa, vaikka varmasti äidilläni ollut paljon hommaa muutenkin joulun kanssa. Jos joulu ja lahjat tekee joulusta liian raskaan, kaikkien muiden elämän velvollisuuksien kanssa, niin ehkä sinulla on peiliin katsomisen paikka omien elämän arvojesi kanssa?
Mielestäni aikuiset ei ole "velvollisia" ostamaan lahjoja muille kuin lapsilleen, ja on ihan omasta kasvatusosaamisesta kiinni mihin lapset opettaa. Jos ostat lapsille aina sitä mitä ne haluaa, niin varmasti alkaa rahanmeno stressaamaan jouluisin. Jos joulusta toiseen saa samasta aiheesta stressin, niin pakkohan siinä on omaa käytöstä muuttaa. Esimerkiksi täällä jo sataan kertaan mainitut lahjojen vaihtoon liittyvät sopimukset. Vaihtoehtona on tietysti tämä ulkopuolisten tekijöiden syyttely täällä vauvapalstalla.
Ei liity varsinaisesti aiheeseen, mutta esimerkiksi itse sain lapsena kummeilta parikymppiä jouluna ja aina annoin vastalahjan, usein jotain itsetehtyä. Ja edelleen ostamme myös vanhemmille joululahjat, eikä mitään krääsää vaan ihan tarpeellista, plus sisaret, kaverit, mies jne. Eli kyllä kai tästä saisi stressin aikaiseksi ja valittamisen aihetta jos niin päättäisi.
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 10:41"]
Oletteko koskaan tulleet ajatelleeksi, kuinka hankala lahja on lahjakortti johonkin liikkeeseen? Yleensä lahjakortilla ostettaessa saaja joutuu käyttämään omaakin rahaa ostoksiin. Yllättävän suuri prosentti lahjakorteista jää joka vuosi käyttämättä! Minä en haluaisi yhtään turhaa krääsää, mutta sain taannoin 100 euron lahjakortin erääseen liikkeeseen. En tarvitse edullista krääsää niin suurella summalla, mutta en halua laittaa toista satasta omaa rahaa siihen, että saisin ostettua liikkeestä jotakin järkevämpää. Hankala tilanne siis!
[/quote]
Okei, tuo lahjakortti ei ollut kovin onnistunut ratkaisu sinulle, mutta wipä ole turhaa krääsää nurkissa. Jätä käyttämättä. Liike hyötyy, tuet suomalaista työtä.
En osta erikoislahjakortteja vaan sellaisia, jotka voi lunastaa helpolla tavalla. Yleensä siis ostan lahjakortin sellaiseen liikkeeseen, jossa saaja käy muutenkin ja josta saa monenlaista tuotetta. Olen itsekin saanut ns. hankalan lahjakortin taululiikkeeseen ja jouduin pistämään saman verran rahaa lisää, että sain mieleiseni taulun, mutta on nyt lempitauluni ja esillä olohuoneessa jo 10 vuotta!
Lahjakortin antajan on syytä nähdä sen verran vaivaa, että.tietää saajan mieltymykset. Eikö se kuulu asiaan?
Oma lukunsa on ne kaikkeen tyytymättömät narisijat. Ei kelpaa tavara eikä lahjakortti mutta auta armias jos jätetään ilman lahjaa...
Olen antanut lahjakortteja tavarataloon, kultasepänliikkeeseen sekä aluavaatekauppaan (ketjuliikkeitä kaikki, joten myymälävaihtoehtoja löytyy monta). Nämä kauneushoito- ym. lahjakortit on vähän hankalia; itsellä ainakin jäi pari käytämättä, koska liike sijaitsi toisella puolella kaupunkia enkä muutenkaan pidä kasvohoidoista.
Tavaralahjoista herkut ja kynttilät on kivoja, ne tulee käytettyä kokonaan eikä jää kaappeihin. Niin ja viinakset myös :P
Mulla on päinvastainen ongelma tuohon päälle lisäksi. Koti täyttyy roinasta, kun mummot ja papat ja vaarit lähettelee kukin taholtaan kauhean laatikollisen tavaraa, sekin pääasiassa turhaa ja hajoavaa krääsää, joka on muovista eikä maadu ikinä kaatopaikalla. Antaisivat yhden mieluisan lahjan / lapsi, niin olisi kaikista hyvä. Mutta ei, kun pitää olla p-a-l-j-o-n, vaikka sitten ihme roinaa.
Saattavat siis laittaa yhteensä satasen tavaroihin, josita kukaan tule hyvälle mielelle. Ja yksi 25 euron legopakkaus olisi tosi pop ja hot ja jippii. Ei ymmärrä!
Rakastan ostaa ja tehdä lahjoja. Antaisin paketin mielelläni yhdelle jos toisellakin, mutta talous ei anna periksi. Ahdistaa ja harmittaa. En ole vielä mielessäni ratkaissut, kuinka tilanteen tänä vuonna hoidan... Voi olla, että läheiset saavat jotain pientä itsetehtyä syötävää. Ne eivät ainakaan ole turhaa krääsää. Jos rahaa olisi, hommaisin elämyksiä ja palveluita, hemmottelua. Niitä toivon aina itsellenikin.
Olisiko kannattanut ostella pitkin syksyä jotain pieniä juttuja?
Minä ostin KAIKKI lahjat marraskuussa.
Joten minkäännäköistä lahjastressiä ei ole syntynyt.
Sitäpaitsi netistä tilaamalla on aika helppoa muutenkin shoppailla.
Tilasin esim isälleni digikameran netistä ja lapselleni kolme lelua.
Äidilleni tilasin vuosikalenterin lapseni kuvilla. Ja äidilleni on laadukasta kasvovoidetta ja diorin meikkipakkaus.
Ja molemmille vanhemmilleni tilasin vielä mukit lapseni kuvilla :) mummin muki ja papan muki :D
Meidän esikoinen sai aikoinaan ensimmäisenä joulunaan veljen perheeltä lahjaksi juuri vuohen, ja minusta se oli ihana lahja!
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 23:12"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 19:24"]Toi on niin totta, että on periaatteessa helppo päättää irrottautua markkinajoulusta ja jättää vaikka lahjat ostamatta. Mutta käytännössä harva siihen pystyy, niin suuri on sosiaalinen paine.
Yhtenä vuonna ostin kummilapselle vuohen, ja tiedättekin varmaan, mitä mieltä äiti oli :) hän tai joku muu vastaavan saanut avautui täällä palstalla asiasta.
[/quote]
No vuohi onkin tosi huono lahja kummilapselle. Jos haluat antaa rahaa hyväntekeväisyyteen, anna niin ettei sitä tarvi muille huudella.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 21:29"]
Näitä inisiöitä riittää, miksi ryhdytte kummeiksi???!!!!
[/quote]
Tietenkin vastataksemme lapsen kristillisestä kasvatuksesta, kuten kummin tehtävä kirkon mukaan on.
Mitä se tähän kulutushysteriaan liittyy?
[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 15:47"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 21:29"]
Näitä inisiöitä riittää, miksi ryhdytte kummeiksi???!!!!
[/quote]
Tietenkin vastataksemme lapsen kristillisestä kasvatuksesta, kuten kummin tehtävä kirkon mukaan on.
Mitä se tähän kulutushysteriaan liittyy?
[/quote]
Niinpä todellakin.
Tässä tulee ihan mieleen kaupunkitarina Stockan jouluikkunaa katselevista rouvista. Toinen kysyy, mikä se tuo tuolla oljilla on. Toinen valistaa, että det är Jesus-barnet, johon toinen, että jösses, nyt ne sotkee sen uskonnon jo jouluunkin!
Mikäköhän se kummin tehtävä tosiaan olikaan…
Ap puhuu niin asiaa. Meidän suvussa ei osteta aikuisten kesken lahjoja, siinä ei ole mitään järkeä. Sen sijaan miehen suvussa tähän ei ole suostuttu ja hankalin on anoppi! Kun mies kysyy häneltä lahjatoivetta, hän ei meinaa keksiä mitään, miettii ja miettii, että mitä sitä nyt sit toivois...Hän ilmoittaa kun keksii. Voi h...tti. Mun vanhemmat on sanoneet, etteivät halua missään tapauksessa asuntovelkaisten lapsiensa ostavan heille mitään. Anopille ei tulis mieleenkään. Samoin raivostuttaa rikkaiden perheisen lasten toiveet, jotka on aivan älyttömiä. En ole enää vuosiin heidän toiveita kysynytkään. Jotain on silti pakko ostaa... Sen sijaan vähävaraisten perheiden lapsille on ihana ostaa lahjoja ja täyttää toiveita. Toiveet ovat tosi kohtuullisia ja lapset aidosti iloisia.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 23:12"]
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 19:24"]Toi on niin totta, että on periaatteessa helppo päättää irrottautua markkinajoulusta ja jättää vaikka lahjat ostamatta. Mutta käytännössä harva siihen pystyy, niin suuri on sosiaalinen paine.
Yhtenä vuonna ostin kummilapselle vuohen, ja tiedättekin varmaan, mitä mieltä äiti oli :) hän tai joku muu vastaavan saanut avautui täällä palstalla asiasta.
[/quote]
No vuohi onkin tosi huono lahja kummilapselle. Jos haluat antaa rahaa hyväntekeväisyyteen, anna niin ettei sitä tarvi muille huudella.
[/quote]
Mun teinipoika sai pari vuotta sitten kummitädiltään vuohen joululahjaksi. Poika tykkäsi lahjastaan kovasti ja oli se minustakin hieno juttu.
On se tosi hankalaa, jos on paljon kummilapsia ja varsinkin jos ovat kaikki teini-ikäisiä. Ei meinaa rahat riittää millään, nykyteinille kun ei joku parinkympin lahja riitä mihinkään. Ja kuka haluaa olla sen pihin kummitädin maineessa. Paljon ennen joulua on jo alettava säästämään.