Miksi keittiö on nykyisin yhtä kuin tiskipöytä ja liesi olohuoneen seinustalla?
Mihin katosivat erilliset, ovelliset keittiöt, joissa ei tarvinnut kokkailla pepun kolahdellessa sohvaan?
Kommentit (674)
Vierailija kirjoitti:
Asun 70-luvun elementtitalossa kaksiossa, 58m2, ja tässä on kunnollinen ovellinen keittiö, mahtuu ruokapöytä 5lle, ja kaikki muutkin huoneet väljän oloisia. Myös kylpyhuone ja vaatehuone. Putkikuilu on keittiön ja kylppärin välissä, ei kuulu kohinat huoneisiin. Nyt olen katsellut näitä uusia asuntoja, eikä niissä ole yhtä hyviä pohjia. Just nämä keittiönurkat tai kylppärit makuuhuoneen seinän takana, ei ei. Asun mieluummin neukkukuutiossa edelleen.
Nykyään ei tehdä läpitalon huoneistoja, koska ne ovat kalliita. Halvemmaksi tulee tehdä asunnot pitkään porraskäytävään yhdellä hissillä. Varmaan vanhoissa hyvissä putkikuiluissa on joku samanlainen syy.
Kyllä tässä varmaan raha sanelee. Saadaan enemmän samoihin neliöihin kun jätetään väliseiniä pois. On mahdollisesti asukkaankin etu.
Olisikin se tiskipöytä, mutta kun noissa nyky"keittiöissä" on vielä avomallin lisäksi monesti tiskipöydän tilalla yksi, työtasoon upotettu, tosi nätin mallinen allas, jolla ei tee paljon kakkaakaan, kun monesti se työtaso siinä vieressä vielä on materiaalia, joka ei kärsi kastua yhtään :D. Seuraavan keittiörempan yhteydessä ensimmäinen toiveeni on kunnon tiskipöytä kahdella kunnon kokoisella altaalla. Meillä keittiö sentään on vain "puoliavointa" mallia, eli ei aukea suoraan olohuonetilaan, vaan on ikään kuin nurkan takana, vaikkei ovella suljettavissa olekaan. Onneksi näin - nuo avokeittiöt ovat omastakin mielestäni ihan järkky keksintö. No, ruotsalaisissa ja tanskalaisissa sisutuslehdissä alkaa taas näkyä isoja, kunnon keittiöitä ja ihan vain olohuoneeksi pyhitettyjä olohuoneita, niin eiköhän niitä ala 5-10 vuoden säteellä tänne meillekin taas uusiin asuntoihin tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevat taas muotiin kyllä. Jos nyt rakennettaisi niin tulisi erillinen keittiö avomallisen sijasta.
Ei taida ihan pitää paikaansa. Uusissa asunnoissa, joita esimerkiksi lehdissä mainostetaan, pohjapiirroksessa ei esiinny kuin avokeittiöitä. En ota kantaa onko se hyvä vai huono asia.
Tarkoitin omakotitalon rakentamista.
OKT:n rakentamista meille itselle siis. Rakennettiin n. 15v sitten jolloin avokeittiövillitys oli juuri tullut ja suurimmillaan, ja sen kanssa eläneenä en valitsisi uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevat taas muotiin kyllä. Jos nyt rakennettaisi niin tulisi erillinen keittiö avomallisen sijasta.
Ei taida ihan pitää paikaansa. Uusissa asunnoissa, joita esimerkiksi lehdissä mainostetaan, pohjapiirroksessa ei esiinny kuin avokeittiöitä. En ota kantaa onko se hyvä vai huono asia.
Monet rakentavat okt:n sijoitusmielessä, eli myyvät heti kun voivat, ja siksi niihinkin tulee näitä muotiratkaisuja. Itselle loppuelämäksi rakennetut ovat yleensä vähän erilaisia näiltä osin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaan naapurustoon on valmistunut kolme omakotitaloa tämän kesän aikana. Kaikissa avokeittiö. että koska tämä sinun "nyt" mahtaa olla?
Minä tulkitsin tuon niin, että kyseinen kirjoittaja puhui omasta tilanteestaan - eli "jos me nyt rakennettaisiin, niin tulisi..." - vaihingosta viisastuneena. Ei niin, että jos nyt rakennetaan taloja mihin vaan ja kuka vaan, niin niihin tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Ne katosivat, koska nykyään on rakastettava kokkailla useana iltana viikossa isolle ystäväporukalle samalla kun seurustelee heidän kanssaan. Näinhän meille kertoo jokainen sisustuslehteen haastateltava.
Minä olen introvertti erakko, mutta silti tykkään kokata viihtyisässä huonetilassa (olohuone) suljetun pienen kopin sijaan (erillinen keittiö, jossa olisi väkisinkin vain vähän neliöitä). Tykkään siitäkin, että avokeittiössä sotkut täytyy opetella siivoamaan heti. Ne sotkut eivät nimittäin erillisessäkään keittiössä siivoa itse itsään, mutta sinne ne tule jätettyä muhimaan ja sitten jälkikäteen ärsyttää.
Kivempi laittaa ruokaa, kun voi höpötellä muun perheen kanssa samalla, ilman, että muiden tarvitsee istua keittiön pöydän ääressä tai olla tiellä keittiössä. Samoin voi huikata apuvoimia tarvittaessa helpommin, kuin toisesta huoneesta.
Mutta minä olenkin avotilojen ystävä, unelma-asunnossa olisi loft tyyppinen ratkaisu, jossa vain yksi ovi wc-huoneeseen, kylpyamme olisi olohuoneessa. Lapset on näissä unelmissa muuttaneet jo omilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaan naapurustoon on valmistunut kolme omakotitaloa tämän kesän aikana. Kaikissa avokeittiö. että koska tämä sinun "nyt" mahtaa olla?
Minä tulkitsin tuon niin, että kyseinen kirjoittaja puhui omasta tilanteestaan - eli "jos me nyt rakennettaisiin, niin tulisi..." - vaihingosta viisastuneena. Ei niin, että jos nyt rakennetaan taloja mihin vaan ja kuka vaan, niin niihin tulisi.
Juuri näin tarkoitin, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Olisikin se tiskipöytä, mutta kun noissa nyky"keittiöissä" on vielä avomallin lisäksi monesti tiskipöydän tilalla yksi, työtasoon upotettu, tosi nätin mallinen allas, jolla ei tee paljon kakkaakaan, kun monesti se työtaso siinä vieressä vielä on materiaalia, joka ei kärsi kastua yhtään :D. Seuraavan keittiörempan yhteydessä ensimmäinen toiveeni on kunnon tiskipöytä kahdella kunnon kokoisella altaalla. Meillä keittiö sentään on vain "puoliavointa" mallia, eli ei aukea suoraan olohuonetilaan, vaan on ikään kuin nurkan takana, vaikkei ovella suljettavissa olekaan. Onneksi näin - nuo avokeittiöt ovat omastakin mielestäni ihan järkky keksintö. No, ruotsalaisissa ja tanskalaisissa sisutuslehdissä alkaa taas näkyä isoja, kunnon keittiöitä ja ihan vain olohuoneeksi pyhitettyjä olohuoneita, niin eiköhän niitä ala 5-10 vuoden säteellä tänne meillekin taas uusiin asuntoihin tulla.
Enpä oikein usko että erillisiin keittiöihin palataan. Sen verran säästyy sekä tilaa että rahaa kun keittiö ja olohuone yhdistetään. Se, miten hyvin se sitten itse kullekin soveltuu, onkin sitten ihan toinen kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Kivempi laittaa ruokaa, kun voi höpötellä muun perheen kanssa samalla, ilman, että muiden tarvitsee istua keittiön pöydän ääressä tai olla tiellä keittiössä. Samoin voi huikata apuvoimia tarvittaessa helpommin, kuin toisesta huoneesta.
Mutta minä olenkin avotilojen ystävä, unelma-asunnossa olisi loft tyyppinen ratkaisu, jossa vain yksi ovi wc-huoneeseen, kylpyamme olisi olohuoneessa. Lapset on näissä unelmissa muuttaneet jo omilleen.
Joo niillä on nimikin. Palvelutalo.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kakkosasunnossa eräässä suurkaupungissa ulkomailla on tällainen otsikossa kuvailtu. Onhan se kiva katsella telkkaria sohvalla samalla kun kumppani ruskistaa kyljyksiä ja tiskikone hurisee vieressä. Not.
Minusta tiskikoneen hurina on ihana, kotoisa ääni. Olen aistiyliherkkä, mutta tiskikoneen ääni ei minua häiritse. Siitä tulee tunne, että on siivottu ja kodissa on ihanan puhdasta. Voihan noissa olla erojakin volyymissa - voin kuvitella että se kuitenkin häiritsisi jos olisi todella kovaääninen.
Tykkään myös siitä että kun ruokaa laitetaan, niin se näkyy ja kuuluu. Ruoka ei vain ilmesty jostain valmiina, vaan sen valmistusprosessi on itsessään elämys. Valmistuvan ruuan tuoksu on ihana, erityisesti jos sitä ruokaa valmistaa joku muu kuin itse. :) Ruskistuvan ruuan tirinä pannulla, aineksien pilkkominen leikkuulaudalla, tällaiset äänet ovat minulle arjen luksusta.
On toki myös kamalan hajuisia ruokia, kuten munuaiset ja maksa, mutta niitä en kuitenkaan tykkää syödä eikä niitä siis minun kodissani tarvitse haistella. Kaikki mitä syön on myös mieluisaa haisteltavaa.
t. 28
Vierailija kirjoitti:
Meidän kakkosasunnossa eräässä suurkaupungissa ulkomailla on tällainen otsikossa kuvailtu. Onhan se kiva katsella telkkaria sohvalla samalla kun kumppani ruskistaa kyljyksiä ja tiskikone hurisee vieressä. Not.
Normaalistikkaan ihmisillä on tvn katseluun kotiteatteri tai TV/ harrastushuone. Eihän TV olohuoneeseen kuulu.
Olen asunut sekä täysin erillinen keittiö, osittain erillinen ja avokeittiö ratkaisuissa. Itse en valitsisi ikinä muuta kuin avomallin, paitsi jos olisi rahaa keittiöhenkilökuntaan.
Itseä ei tiskikoneen hurina häiritse, kuului se sieltä erilliskeittiöstäkin. Ja kuten joku sanoi, keittiöön jää helposti sotkut muhimaan ja en ruokaa laita sotkussa eli tilasin pitsaa kolme kertaa viikossa ja ruokaa meni roskiin paljon. Nyt Siivoan sotkun heti tai tupluurien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo niillä on nimikin. Palvelutalo.
Kaikissa palvelutaloissa joissa oon käynyt, on ollut erilliset huoneet, eikä ammetta missään. Kiitos lohduttavasta informaatiosta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä oikein usko että erillisiin keittiöihin palataan. Sen verran säästyy sekä tilaa että rahaa kun keittiö ja olohuone yhdistetään. Se, miten hyvin se sitten itse kullekin soveltuu, onkin sitten ihan toinen kysymys.
Tämä. Jo lapsuudenkodissani vuonna 1960 rakennetussa omakotitalossa eteisestä tullaan keittiöön joka on suurimmaksi osaksi auki ruokailuhuoneeseen, joka taas on auki keittiöön nähden kulman takana olevaan olohuoneeseen.
Nythän asuntomessutaloissa oli jo useammassa keittiö vähän erillään, yhdessä jopa ihan kunnolla erillinen "keittokomero" tyyppinen ratkaisu. Minä tykkään eniten semmoisesta välimallin ratkaisusta, jossa keittiö on vähän erillään olohuoneesta omassa syvennyksessään, pienen seinänpätkän tai vaikkapa takan erottamana, mutta ei kuitenkaan kokonaan eri huone. Ja ruokailutila mielellään siinä keittiön ja olohuoneen välissä jotenkin. Niin, ettei sohvalta tarvitse katsella tiskipöytää, mutta on kuitenkin helppo seurailla ruuanlaiton lomassa vaikkapa olohuoneessa leikkiviä lapsia. 80- ja 90- luvun taloissa näitä tämän tyyppisiä näkyy paljon.
Olet oikeassa, olen katsonut netistä uusia asuntoja esim Kalasataman ja Jätkäsaaren talot. Ja aivan karmeita ovat, juuri tuon asian takia. En ikimaailmassa haluaisi sellaista olohuonetta, jossa on nurkassa avokeittiö. Rumaa ja epäkäytännöllistä. Kaikki keittiön hajut ovat olohuoneessa, hyi. Aivan karmea ratkaisu, en ymmärrä kuka haluaa asua näin. Kaiken lisäksi vuokrahinnat on ihan törkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän on suljettuja tiloja ja seiniä, sitä enemmän menee neliöitä hukkaan. Avokeittiö säästää huomattavasti tilaa ja on sitä paitsi usein käytännöllisempi kuin umpikeittiö.
Juu, on se niin mukavaa istua olkkarissa kaikessa rauhassa kun joku vääntää evästä siinä metrin päässä. Keskityt elokuvaan tai kirjaan kun teinit juoksee jääkaapilla. Upeaa, mahtavaa!