Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko elämä parempaa Suomen ulkopuolella?

Vierailija
08.12.2013 |

Joillakin ihmisillä tuntuu olevan suuri viha Suomea kohtaan, ja mietinkin, että ovatko ulkosuomalaiset jollain tapaa onnellisempia kuin me täällä pohjoisessa. Jos olet siis muuttanut ulkomaille, niin kerro hieman kokemuksistasi. Aiotko joskus muuttaa takaisin Suomeen? Tai suunnitteletko kenties vasta muuttoa pois? Kiinnostaisi myös tietää, missä asut/tulet asumaan.

En tarkoita tätä aloitusta millään pahalla vaan ihan pelkästä uteliaisuudesta. Itsellä olisi mahdollisuus muuttaa töiden puolesta Itä-Eurooppaan, mutta onkohan se sitten lopulta sen arvoista? Välillä tämä Suomen ahdas ilmapiiri ärsyttää, mutta onko asiat paremmin missään muualla?

Kommentit (276)

Vierailija
161/276 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 15:24"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 15:21"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 15:18"]

Kiva juttu kun jotkut täällä hehkuttavat miten mukavaa on uudessa kotimaassa, mutteivät sitten halua kertoa, että missä asuvat. :-/ Se mua olisi tässä ketjussa ennen kaikkea kiinnostanut, että millaisia vaihtoehtoja on olemassa.. täällä on monta viestiä joista haluaisin tietää että missä on kaikki ne kuvaillut ihanuudet.

[/quote]

Onhan täällä; Saksa, USA ainakin.

[/quote]

Niin niin mutta on monta ihanankuuloista viestiä joissa sitä maata ei kerrota ja ne tässä harmittaa

[/quote]

Jos on muuttamassa johonkin maahan niin kyllä kannattaa alkaa hyvissä ajoin tutkimaan ko. maan vaikka palkkatasoa, sosiaaliturvaa, hintoja, verotusta ym.

Meillä muuttopäätöksestä työpaikkatarjouksen kautta lopulliseen muuttoon kului n. 2,5 vuotta. Siinä ajassa asiat ehtii tutkia.

Vierailija
162/276 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usa, Saksa, Italia, Brasilia, UK, Skotlanti, Ruotsi, Ranska, Australia on ainakin mainittu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/276 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut taalla lantisessa Euroopassa pitkaan, sita ennen asuin myos toisessa maassa pari vuotta. Olen naimisissa paikallisen kanssa (yhdessa yhdeksatta vuotta) ja pienen lapsen aiti. Tanne muutin tosiaan rakkauden perassa (hui kamalaa, niin kuin moni taalla sanoisi), eika missaan vaiheessa kimmokkeena ollut inho Suomea kohtaan. Arvostan monia asioita Suomesta, esimerkiksi kaunista kielta, puhdasta luontoa, omaa rauhaa, ruokia, rehellisyytta jne. Silti en ole suunnittelemassa paluumuuttoa. Kuten monella muullakin tanne vastanneella, minunkin elamani on muualla kuin Suomessa.

Moni ennen hyva ystava jai ulkomaille muuttaessa, ja melkeinpa voisi sanoa, etta lapsuudenperhetta ja sukua lukuun ottamatta laheisin verkostoni on taalla tai lahimaissa. Kyse ei ole siita, etta olisin hylannyt ystavani, vaan pikemminkin yritin pitkaan pitaa yhteyksia yksipuolisesti. Monelle se on vaan niin, etta kun muuttaa ulkomaille, lakkaa olemasta olemassa. No, onneksi joitain hyvia ystavia myos jai siita huolimatta.

Perheen lisaksi tyoelamani on myos taalla. Jo ennen tanne muuttoa paatin, etten lahde vain miehen takia, vaan oma tyopaikka on oltava. Niin kavikin, ja aika helposti viela. Tassa valissa olen myos ehtinyt opiskella paikallisen tutkinnonkin, etten ole vain suomalaisen varassa.

Mita sitten omaan perheeseen tulee... Jokainen avioliittohan on riski omalla tavallaan, ja monikulttuurisissa liitoissa erotaan useammin tutkimusten mukaan. Meilla nyt asiaa auttanee ainakin se, ettei meilla ole suuria kulttuurieroja, ja lisaksi ennen avioliittoa olimme seurustelleet ja asuneet yhdessa pitkaan. Mitaan suuria yllatyksia ei siis todellakaan ole tullut (ja samaan aikaan, kun me olemme olleet pariskunta, on suurin osa supisuomalaisista liitoista lahipiirissa kaatunut - riippuu siis paljon persoonallisuusestakin jne.). Lapsi taas on kummankin maan kansalainen, ja itse puhun hanelle pelkastaan suomea. Koen sen ihan kunnia-asiana. Eron sattuessa en itsekaan usko, etta muuttaisin takaisin Suomeen, koska elamani on tosiaan taalla.

Loppukaneettina nyt viela sen verran, etta aika samanlaista se elama on tosiaan muuallakin. Kadehtia ja / tai ihmetella ei kannata. Ja ulkomaille muuttaneita ei myoskaan pida unohtaa - ihan samoja ihmisia he ovat, vaikka asuvatkin vahan pidemman matkan paassa kuin viela Suomessa asuessaan.

Vierailija
164/276 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 14:59"]

Tasta ketjusta saa sen mielikuvan, etta kaikki ulkosuomalaiset ovat kultaa vuolemassa tai suuripalkkaisen kumppanin kanssa. Mina muutin Suomesta  muun muassa sen takia, etten loytanyt oman alani toita Suomesta. Olen saanut tehda ulkomailla oman alani toita, minimipalkalla ja ilman vakituisia tyosuhteita. Suomessa moni samalla sektorilla tyoskenteleva tuttavani  on joutunut sairaslomalle masennuksen tai burnoutin takia. ( Vaikuttaa silta, etta Suomessa joko ei ole toita tai sitten niita on IHAN HIRVITTAVASTI, etteivat ihmiset jaksa.) Tahan asti olen ollut ihan tyytyvainen. Olen ajatellut, etta se mita palkassani havian taalla, saan sen takaisin: ilmastossa ( meri ja vuoret lahella),  loistavassa ruokakulttuurissa (vihannekset ja hedelmat lahitiloilta tai omasta puutarhasta ympari vuoden) ja henkisessa ilmapiirissa (yrittanytta ei lannisteta). Olen aina tuntenut oloni turvallisemmaksi oiseen aikaan taalla kuin Suomen kaduilla. Suomeen houkuttelisi takaisin uudelleen koulutuksenmahdollisuus. Suomessa opiskeleminen aikuisena on niin paljon helpompaa ja halvempaa. Eihan sita koskaan tieda.

[/quote]Niin missä???

Vierailija
165/276 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 15:33"]

Usa, Saksa, Italia, Brasilia, UK, Skotlanti, Ruotsi, Ranska, Australia on ainakin mainittu...

[/quote]Usa, Saksa, UK voi pudottaa tästä keskustelusta, koska ovat ns. suurvaltoja. Mielestäni noiden maiden toiminta ei kestää mitään eettistä tarkastelua. Esimerkiksi, jos hehkutat kuinka hyvää palkkaa saat Usassa niin mietipä joskus miksi saat... Usa voi painaa rajattomasti dollareita talouteensa pelkämättä inflaatiota.

Saksa sanelee Euroopassa talouspoltiikkaa täysin oman tahtonsa mukaan. Talouspolitiikka ja teollisuusopolitiikkka. Juuri mm. runnoi läpi sopimuksen bensasyöppjen autojen valmistuksen jatkumisesta hamaan helvettiin asti ilmastonmuutoksesta välittättä. Toisaalta runnoo läpi vihreitä direktiivejä, jos niistä EU:n hyväksi kärsii muut maat. Esimerkkinä rikkidirektiivi, joka maksaa Suomelle satoja miljoonia.

UK ja Ranska riistävät edelleen entisiä siirtomaitaan. Ranska lähettää mielellään legioonalaisia Afrikkaan takaamaan halvan energian ja mineraalien saannin emämaalle.

Monet muut Euroopan maat, mm. Italia ja Espanja, ovat Euroopan Keskuspankin letkuissa. Mitä tahansa hyvinvointia näissä maissa on, ei se ole itse ansaittua eikä sillä pitäisi leuhkia. Se mitä Suomessa on, se on suomalaisten itse omin kätösin aikaan saatu.

Vierailija
166/276 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.12.2013 klo 17:06"]

[/quote]Usa, Saksa, UK voi pudottaa tästä keskustelusta, koska ovat ns. suurvaltoja. Mielestäni noiden maiden toiminta ei kestää mitään eettistä tarkastelua. Esimerkiksi, jos hehkutat kuinka hyvää palkkaa saat Usassa niin mietipä joskus miksi saat... Usa voi painaa rajattomasti dollareita talouteensa pelkämättä inflaatiota.

Saksa sanelee Euroopassa talouspoltiikkaa täysin oman tahtonsa mukaan. Talouspolitiikka ja teollisuusopolitiikkka. Juuri mm. runnoi läpi sopimuksen bensasyöppjen autojen valmistuksen jatkumisesta hamaan helvettiin asti ilmastonmuutoksesta välittättä. Toisaalta runnoo läpi vihreitä direktiivejä, jos niistä EU:n hyväksi kärsii muut maat. Esimerkkinä rikkidirektiivi, joka maksaa Suomelle satoja miljoonia.

UK ja Ranska riistävät edelleen entisiä siirtomaitaan. Ranska lähettää mielellään legioonalaisia Afrikkaan takaamaan halvan energian ja mineraalien saannin emämaalle.

Monet muut Euroopan maat, mm. Italia ja Espanja, ovat Euroopan Keskuspankin letkuissa. Mitä tahansa hyvinvointia näissä maissa on, ei se ole itse ansaittua eikä sillä pitäisi leuhkia. Se mitä Suomessa on, se on suomalaisten itse omin kätösin aikaan saatu.

[/quote] Siis melkein kaikki maat putoavat pois listaltasi? Kylla ne suomalaiset katosetkin saivat paljon apua sodan aikana ja sen jalkeenkin mutta taidat olla liian nuori muistamaan etka halunnut ottaa selvaa.

Kommenttisi USAsta on lahinna - naurettava.

Vierailija
167/276 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Olet ihan oikeassa, nyt ymmarran minka virheen olen tehnyt muuttaessani epaeettiseen maahan. Irtisanomme miehen kanssa itsemme heti huomenna ja muutamme samantien Suomeen, siellahan paasee sitten vaikka tyottomyyskortistoon kun eivarmaan ihan heti loydeta toita, etenkaan puolisoni joka ei osaa ollenkaan suomea ja lapsetkin saavat siella ilmaisen koulutuksen. Taalla palstallahan aina kitistaan siita kuinka mamut saavat kaiken ilmaiseksi ja helpolla joten meitakin on varmasti vastassa kaupungin virkamies mukanaan avaimet upouuteen suureen kotiimme jossa on jo valmiiksi asennettu televisio ja kaapissa on viimeisinta uutta olevat talvivarusteet odottamassa meita poloisia.

Kiitos etta sait minut nakemaan AINOAN OIKEAN TOTUUDEN!

Vierailija
168/276 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Summa summarium: Elikka kannattaa jaada hyvinvointi Suomeen joka ei ole koskaan riistanyt eika sortanut ketaan nostamaan tyottomyystukia eika lahtea tyon perassa maailmalle keraamaan kokemuksia. Hyvaa paivanjatkoa vaan sinullekin!

Vierailija
169/276 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mutta eihän noilla sun pointeilla ollut mitään tekemistä sen kanssa, millaista yksilön elämä ja arki on ko. maissa? Kannattaisko kokeilla vaikka sitä asumista ulkomailla, ja alkaa sitten ladella vasta näitä totuuksia?

Vierailija
170/276 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Viiltävä analyysi sini-valkolaseilla varustetulta mielensäpahoittajalta, joka analysoimalla löysi täydellisen maan :)

Vierailija
171/276 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kymmeniä miljardeja ihan omin suomalaiskätösin otettu syömävelkaa mm. kotona makaavien mammojen lasten virikehoitoa varten. Nicoyampat maksaa ne sitten kalliimman päälle takaisin parinkymmenen vuoden päästä. Kyllä me suomalaiset sitten ollaan hyviä.

Vierailija
172/276 |
09.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 22:30"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 21:12"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 20:58"]

Miten sitten eläkeasiat näissä asumissanne maissa? Jos olette varmoja, että aiotte koko loppuelämän lastenne kanssa siellä viettää, onko kaikissa maissa eläke? Tai jos sairastuisitte vakavasti, onko siellä jokin ns. kohtuullinen toimeentulo? Tai jos ero tulee/mies jättää, pystyttekö yksin elättämään itsenne ja lapset? Ja näkevätkö lapset koskaan Suomen sukuanne tai tuntevatko Suomea?

[/quote]

MInä en ole ainakaan lähtenyt miehen elätiksi vaan olen se joka tienaa perheessämme enemmän. Tulisin mainiosti toimeen myös ilman miestä, niin taloudellisesti kuin muutenkin. En edes lähtenyt tänne miehen takia vaan töihin, ja tapasin miehen kun olin jo ollut töissä 7 vuotta täällä. Täällä on kyllä julkinen terveydenhuolto ja sosiaaliset tuet kuten Suomessakin. Yksityisesti säästän kyllä eläkeikää varten myös, kuukausittain tietyn summan laitan sivuun ja minulla on sijoituksissa rahaa kiinni ja irrotettavissa sieltä tarpeen tullen. 

Käydään Suomessa kerran vuodessa ja lapset näkevät vanhempani silloin. Muun suvun kanssa en ole aikuisiällä ollut tekemisissä. Lapset puhuvat suomea jonkun verran, mutta vähemmän kuin ehkä toivoisin, koska olin itse jo niin italialaistunut kun lapsia alettiin saamaan että on tullut puhuttua lapsille lähinnä italiaa, enemmän "hellittelykielenä" joskus suomea.

t. Bresciassa asuva italialaisen miehen vaimo & kahden lapsen äiti

[/quote]

Tiesitkö, että ihan kaikki tutkimukset ja asiantuntijat suosittelevat voimakkaasti jokaista vanhempaa puhumaan lapsilleen vanhemman omaa äidinkieltä?

[/quote]

Tiedän kyllä... En kuitenkaan kokenut sitä luontevaksi parista syystä. Ensimmäinen on, että asuimme miehen kotitilalla, ja suuren osan päivästä olin tekemisissä vain italiaa puhuvien miehen sukulaisten, tilalla työskentelevien ulkopuolisten jne kanssa. Olisi tuntunut keinotekoiselta puhua lapselle suomea ja kaikille muille italiaa. 

Toinen juttu on, että minä olen osin unohtanut suomen kieltä (siksi oikeastaan olen parilla nettipalstalla että en unohtaisi enempää).  Suomen kielessäni on jo sen verran vieras aksentti, että esim. Helsingissä kaupoissa useat myyjät tarjosivat vaihtaa kieltä englanniksi jos kysyin jotain suomeksi. Lisäksi joudun usein miettimään miten joku asia sanotaan suomeksi, mikä on sanajärjestys tms. Ilmeisesti minun päähän ei mahdu kahta hyvin osattua kieltä yhtä aikaa vaan kun italiaa olen oppinut, suomi on alkanut hävitä sitä mukaa. 

Vierailija
173/276 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäiseen kysymykseen vielä. On. Siis elämä parempaa Suomen ulkopuolella. Nimenomaan suomalaisena. Suomalaiset mamut ovat poikkeuksetta haluttua väkeä nykymaailmassa. Jopa Ruotsissa.

Vierailija
174/276 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluttuja? Ei ole, kuule joka maassa katsotaan maahanmuuttajia yhtälailla alaspäin kuin Suomessa eivätkä suomalaiset sieltä erotu parempina joukosta.Isommissa kaupungissa ihmiset toki ovat suvaitsevaisempia. 

Vierailija
175/276 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä on. Siis suomalaiset toivottua väkeä. Lähinnä ihmetellään, miten joku suostuu Suomen villin Pohjolan jättämään. Itse en ole ikinä kohdannut yhtäkään kielteistä kommenttia tai käytöstä ulkomailla. Tosin omat kokemukset ovat vain länsimaista. Myönnän toli, etten ole vielä asunut maassa, jossa en olisi osannut kieltä. Luulisin kielitaidon (ruotsi, englanti, saksa) saavan aikaan lisää myönteistä suhtautumista...

Vierailija
176/276 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 00:22"]

No kyllä on. Siis suomalaiset toivottua väkeä. Lähinnä ihmetellään, miten joku suostuu Suomen villin Pohjolan jättämään. Itse en ole ikinä kohdannut yhtäkään kielteistä kommenttia tai käytöstä ulkomailla. Tosin omat kokemukset ovat vain länsimaista. Myönnän toli, etten ole vielä asunut maassa, jossa en olisi osannut kieltä. Luulisin kielitaidon (ruotsi, englanti, saksa) saavan aikaan lisää myönteistä suhtautumista...

[/quote]

Kokemuksesta voin kuule kertoa, että Ruotsistakin löytyy vielä sitä asennetta, etteivät suomalaiset ole ihan ykkösluokan väkeä. Ja kyse ihan korkeakoulutetuista, alle nelikymppisistä ihmisistä. Saati sitten vanhemman väen keskuudesta.

Vierailija
177/276 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

OK, jokainen kokemus on toki aito ja kiistämätön!! Omat kokemukset ovat sitten vain sattuneet olemaan myönteisiä. Siis lähinnä sellaisia, että "täh, miten sä rakas suomalainen haluat asua täällä?". Mutta taas kerran, oma kokemukset ovat vain länsimaista...

Vierailija
178/276 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 12:53"]

[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 12:40"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 10:03"]

Hei vitonen, eihän se ole meiltä pois jos joku on onnellisempi Suomen ulkopuolella?

Ymmärrän kyllä että ovat, itsekin punnitsen usein asioita ja harkitsen muuttamista. Suurimpana syynä ihmisten ahdasmielisyys, ilottomuus ja toisten ihmisten kyttääminen. Toivoisin lapsilleni parempaa ihmisympäristöä.

[/quote]

Tottakai se on meiltä pois. Yksi yleisimmistä päättömyyksistä, joita ihmiset viljelevät, ovat väitteet siitä ettei toisten päätökset vaikuta omiimme. Esimerkiksi jos kaveri kuluttaa luonnonvaroja älyttömästi niin kyllä se meihin muihinkin lopulta vaikuttaa. Tässä tapauksessa Suomi lahjoittaa lapsilisiä ja opintotukea sekä mahdollistaa ilmaisen koulutuksen (peruskoulutus, lukio, ammatti... esim. yhden lääkärin kouluttaminen maksaa 200 000 €), ja sen jälkeen työntekijä muuttaa ulkomaille maksamaan veronsa? Käytännössä koko ikänsä, jonka aikana jotakin yhteiskunnalle tuottaa, asuukin muualla? 

Jos ulkomailla asuminen kiinnostaa niin viekää ne lapsennekin todella samaan syssyyn pois täältä, ettei meidän muiden tarvitse heille veroistamme koulutusta maksaa. Olette loisia.

[/quote]

Niin no ainakin minun kasvuni ja koulutukseni veroina Suomen maalle maksoivat MINUN VANHEMPANI aikanaan. Ja ehdin jonkun verran tehdä töitä Suomessa myös. Mieheni jonka vanhemmat maksoivat ulkomailla omasta pussistaan hänen opiskelunsa teki Suomessa yli 10 vuotta töitä ylimmän veroprosentin mukaan. Lapsemme syntyivät Suomessa jonka jälkeen muutimme ulkomaille. Meinaatko ettei jo pelkästään mieheni veroprosenteilla kymmenen vuoden aikana maksetuilla veroilla olisi kustannettu kahden lapsen syntymää suomalaisessa sairaalassa? Mieheni laski että hänelle nämä sairaalasynnytykset terveyskeskuskäynteineen olisivat maksaneet huomattavasti vähemmän vaikka omasta pussista olisi maksanut niin Suomen ulkopuolella. Monet ulkomaalaiset tuovat Suomeen enemmän kuin mitä koskaan sieltä saavat. en puhu tietenkään elintasopakolaisista. Tässä ketjussa rettelöi nyt joku jolla on helkkarin huonot yleistiedot ja alhainen älykkyysosamäärä. Toivon että asuu kaupunkialueen ulkopuolella sillä tuntuisi pahalta että tuollaisia tiedottomia idiootteja kasvaisi myös suurimmin asutuilla alueilla....

[/quote]

Vain sinun vanhempiesi tuloilla ei tarjota satojen tuhansien eurojen koulutusta. Sinun edeltäjäsi maksoivat veroillaan sinun opintojasi, mutta sinä et jää Suomeen maksamaan meidän jälkeläistemme koulutusta. Käytät hyväksi kaikki tämän erittäin hyvän maan edut ja lähdet pois, kun et kestä ikäviä puolia. Toisissa maissa on omat ongelmansa ja huonot puolensa, vaikka ilmasto olisikin parempi. 

Et kärsi useiden muiden maiden eriarvoisuudesta, muutat vain lämpimään nauttimaan banaaneja puusta tai saksalaisesta oluesta. Siellä lapset kasvavat paineissa, esim. yksityiset koulut vs. valtion koulut. Täällä ei ole sitä ongelmaa vielä onneksi nähty. 

Suomi, hali sulle

Vierailija
179/276 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut ulkomailla ja matkustellut tosi paljon viitisentoista vuotta, nyt olemme koko perhe muuttaneet Suomeen (mies ja lapset eivät ole asuneet aiemmin täällä). Viihdymme tosi hyvin ja arvostamme korkealle turvallisuutta ja lasten vapautta liikkua itsenäisesti, ympäriston vehreyttä ja siisteyttä ja jokamiehen oikeuksia. Ulkomaillakin oli mukavaa ja mielenkiintoista, mutta kun ikää alkaa tulla lisää, alkavat kotimaan velvollisuudet kutsua (lähinnä omien vanhempien ikääntyminen ja tarve olla taas omien sisarusten ja heidän perheidensä lähellä). Minusta maita ei voi onnellisuusvinkkelistä katsoen laittaa minkäänlaiseen järjestykseen. Hyvää (ja huonoa) elämää voi elää missä tahansa, vähän arvostuksista toki riippuen. Monille kuitenkin perhe ja läheiset ihmiset ja velvollisuudet heitä kohtaan ovat elämän kantava voima, joten monelta sydänsurulta ja huolelta ja syyllisyydentunteelta välttyy pysymällä kotimaassa. Mitään sellaista todella arvokasta en itse koe ulkomaan vuosina oppineeni mitä en olisi voinut oppia vain matkustamalla ja seuraamalla maailmamenoa aktiivisesti muuten. Tosin olin jo suht kypsässä iässä kun muutimme Suomesta.

Vierailija
180/276 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 20:58"]

Miten sitten eläkeasiat näissä asumissanne maissa? Jos olette varmoja, että aiotte koko loppuelämän lastenne kanssa siellä viettää, onko kaikissa maissa eläke? Tai jos sairastuisitte vakavasti, onko siellä jokin ns. kohtuullinen toimeentulo? Tai jos ero tulee/mies jättää, pystyttekö yksin elättämään itsenne ja lapset? Ja näkevätkö lapset koskaan Suomen sukuanne tai tuntevatko Suomea?

[/quote] Monessa maassa on sellainen suomalaisille taysin vieras systeemi etta itse huolehditaan omasta toimeentulosta ja toisten rahoilla elaminen on suuri hapea.

Jos ero tulee laki on sellainen etta ex-aviomies huolehtii perheestaan sen jalkeenkin ja jos vaimo on ollut kotiaiti han saa myos elatusmaksuja. Juuri oli myos uutisissa avoparista jossa mies maarattiin maksamaan $50 000. naiselle kun rupesi juoksemaan vieraissa ja hylkasi.

Elakelaisille on ilmainen sairaanhoito eika siita pihistella, painvastoin laakarit kehoittavat tutkimuksiin kun niihin kerran on mahdollisuus.